AndroidHealthClinic

bewaren visolie-caps

Muis

Advanced Bodybuilder
Waardering
1
Moet je ongeopende vis-olie verpakkingen ook in de koelkast bewaren of geldt dat alleen voor geopende potjes?

thx

bewaar jij de visolie gekoeld ?

volgens mij maakt het niets uit of je het gekoeld of niet bewaard, olie zal niet sneller bederven of schimmelen als je het buiten de kolekast bewaard

• Topic Starter Topic Starter
Sinlath zei:
bewaar jij de visolie gekoeld ?

volgens mij maakt het niets uit of je het gekoeld of niet bewaard, olie zal niet sneller bederven of schimmelen als je het buiten de kolekast bewaard

geopende potjes zeer zeker, is onverstandig om dat niet te doen.

omega-3 vetzuren oxideren heel erg snel ongekoeld en dan doen ze meer kwaad dan goed.

maak maar eens een gelletje open...als het sterk ruikt is het mischien niet goed meer.

Muis zei:
geopende potjes zeer zeker, is onverstandig om dat niet te doen.

omega-3 vetzuren oxideren heel erg snel ongekoeld en dan doen ze meer kwaad dan goed.

maak maar eens een gelletje open...als het sterk ruikt is het mischien niet goed meer.

nou ik gebruik dus geen visolie caps, ik giet gewoon lijnzaad door de kwark.
maar als dat oxideren voor de omega-3 geld dan zou dat bij lijnzaad dus ook het geval zijn.

even kijken of ik hier meer over kan vinden.

Sinlath zei:
nou ik gebruik dus geen visolie caps, ik giet gewoon lijnzaad door de kwark.
maar als dat oxideren voor de omega-3 geld dan zou dat bij lijnzaad dus ook het geval zijn.

even kijken of ik hier meer over kan vinden.

absoluut, geopende lijnzaadolie zeker in de koelkast bewaren.

oxideren geldt voor alle vetten allen voor hoe onverzadigder hoe erger en verzadigd dus het minst.

Muis zei:
absoluut, geopende lijnzaadolie zeker in de koelkast bewaren.

oxideren geldt voor alle vetten allen voor hoe onverzadigder hoe erger en verzadigd dus het minst.

ja heb even gezocht en las het net..
misschien is dat de reden dat lijnzaad olie niet groter dan 250 ml verkocht word.

In de natuur bevinden de onverzadigde vetzuren zich meestal in het zaad, de vrucht of een ander onderdeel van de plant en ze worden daar beschermd tegen oxidatie m.n. door vitamine E. Als de olie uit het zaad of de vrucht geperst wordt, staat deze aan oxidatie bloot. Onverzadigde vetten oxideren heel gemakkelijk en worden dan ranzig (een dubbele binding is een aangrijpingsmogelijkheid voor een zuurstofmolecuul). Dat moet voorkomen worden. Koop daarom oliën altijd in kleine flesjes, bewaar ze op een donkere plaats en maak ze gauw op. Ook in het lichaam kunnen deze onverzadigde vetten natuurlijk oxideren. En dat is heel slecht. Geoxideerd cholesterol en andere vetten gaan als plaque aan je vaatwanden zitten. Je kunt dat voorkomen door met vitamine E te suppleren als je onverzadigde vetzuren gebruikt.

bron : euhm.. shit even kwijt.. als ik het weer vind plak ik het er in

dan zou dat ook gelden voor CLA.. hm toch maar es in de koelkast doen dan

Ik zou het niet in de koelkast zetten. Gewoon ergens op kamertemp in het donker. Staat zo ook op het potje. Bij mij althans..

ik neem lijnzaadolie mee in een buisje wanneer ik moet werken of naar school moet. Ben benieuwd of dit dan eigenlijk wel verstandig is..

Om te oxideren moet er toch zuurstof bij?

Ik bewaar ze in de kast op kamertemperatuur en in het donker, zoals aangegeven op de verpakking.

IK bewaar het ook in t donker op kamertemperatuur staat niks op verpakking over gekoeld bewaren.

Sinlath citeerde uit onbekende bron een veel voorkomend gedachtengoed:

In de natuur bevinden de onverzadigde vetzuren zich meestal in het zaad, de vrucht of een ander onderdeel van de plant en ze worden daar beschermd tegen oxidatie m.n. door vitamine E. Als de olie uit het zaad of de vrucht geperst wordt, staat deze aan oxidatie bloot. Onverzadigde vetten oxideren heel gemakkelijk en worden dan ranzig (een dubbele binding is een aangrijpingsmogelijkheid voor een zuurstofmolecuul). Dat moet voorkomen worden. Koop daarom oliën altijd in kleine flesjes, bewaar ze op een donkere plaats en maak ze gauw op. Ook in het lichaam kunnen deze onverzadigde vetten natuurlijk oxideren. En dat is heel slecht. Geoxideerd cholesterol en andere vetten gaan als plaque aan je vaatwanden zitten. Je kunt dat voorkomen door met vitamine E te suppleren als je onverzadigde vetzuren gebruikt.

Omdat hierover ook anders gedacht wordt verwijs ik naar dit stukje van ergogenics: http://www.ergogenics.org/visolie4.html

Kris zei:
Sinlath citeerde uit onbekende bron een veel voorkomend gedachtengoed:

Omdat hierover ook anders gedacht wordt verwijs ik naar dit stukje van ergogenics: http://www.ergogenics.org/visolie4.html

dit artikel spreekt het bovenstaande stukje niet tegen alleen zegt het dat dit negatieve effect juist positief is tegen kanker.

maar vis-olie vetzuren hebben nog veel meer functies dan alleen kanker-remmen.

desalniettemin wel interessant om te volgen..

Terug
Naar boven