MuscleMeat

Big Brother is terug....en hoe!!!!!

Yzord

VIP ŸžõrЙ
Elite Member
20 jaar lid
10.000 berichten
Waardering
167
Lengte
1m76
Massa
100kg
AMSTERDAM - Automobilisten betalen binnenkort alleen verzekeringspremie voor hun afgelegde kilometers. Dat kan forse premieverlaging opleveren, bevestigen zes verzekeraars.

Dankzij een zwarte doos en gps-verbinding in de auto volgen verzekeraars via de satelliet het rijgedrag tot op de meter. Het spiedend oog moet jongere rijders tot veiliger rijgedrag dwingen.

Slaagt de proef, die binnen enkele weken begint, dan kan dat tevens tot lagere premies leiden. Wie namelijk voorzichtiger rijdt, in een rustige streek woont en minder kilometers maakt, betaalt per jaar minder.

Psychologisch

Na jaren voorbereiding beginnen de verzekeraars met een test onder driehonderd jongere autobezitters. " Jongeren rijden weinig, maar met veel meer risico. We denken dat het psychologisch effect van het meekijken via de zwarte doos tot veiliger rijgedrag leidt", zegt de woordvoerder van Proteq, dat met RVS, Unigarant, Nationale-Nederlanden, London Verzekeringen en Interpolis samenwerkt.

De autobezitter krijgt elke maand een rekening, die afhankelijk is van de gereden kilometers, het gebied en tijdstip. 's Nachts rijden geldt bijvoorbeeld als extra risico.

De hoogte van de premie zal de eigenaar dwingen zijn rijgedrag aan te passen, denken verzekeraars die door felle concurrentie kortingen tot 'enkele honderden euro's' voorzien.

Nu geldt 600 euro als gemiddelde jaarpremie, 800 euro voor jongeren.

Als de proef slaagt, zou de verzekeringssector de zwarte doos voor alle automobilisten verplicht kunnen stellen, bevestigt de groep.

Randstadbewoners moeten vanwege de extra risico's op de weg meer premie opbrengen, bevestigt Daan van Egeraat, van de Stichting ter Ontwikkeling van Kilometerverzekeringen. "Dat is de consequentie als je daar woont. Maar leeftijd en rijgedrag bepalen die premie ook. Kilometers verzekeren betekent wel dat je autobezitters kunt aansporen om beter op het milieu te letten. Dus in drukke gebieden minder de auto nemen. Als de politiek rekeningrijden verplicht stelt, is deze vorm snel uitvoerbaar."

In Groot-Brittannië daalde volgens verzekeraar Norwich Union het aantal ongelukken onder jongeren met 20 procent, dankzij de ingebouwde gps-doos. In Amerika omarmde autogigant General Motors het kilometerverzekeren.

Leuk huh, dat een commerciele instelling je tot op 5cm kan volgen en je vervolgens ervoor wilt belonen.

Kotsziek word ik van dit land.

Yihaaa, Big Brother :d

Is dit geen inbreuk op je privacy?
Om nog maar te zwijgen dat het weer maar eens een meerprijs
zal betekenen voor je wagen ... en dat de mensen die in hoofdsteden
wonen en/of veel kilometers maken, nog zwaarder financieel belast
gaan worden ... alsof de benzineprijzen en de wegenbelastingen nog
niet hoog genoeg zijn

Nederland gaat echt naar de klote. :(

Nou, dan emigreer je toch?

We zijn lang genoeg verwend hier........

Maar wat zijn precies de voorwaarden? Is 1x door roodlicht of bumperkleven meteen aanleiding om te zeggen dat iemand slecht verkeersgedrag vertoond?

Ben benieuwd naar de uitwerking van dit plan

ja en?

Dit gaat ver...

Yzord :roflol: Je bent ook wel een misantroop, is er nog wel iets goed aan ons paradijsje?

• Topic Starter Topic Starter
EricR, ik snap je kritiek, maar aub, laat mijn mening in waarde. Ik kan hier een heel betoog gaan houden waarom ik me zo gedraag, maar wees er voor 1 keer mee eens dat dit land afstevent naar een staat waarin de zogenaamde vrijheid waar de flowerpower zo van genoten niet meer bestaat.

Een zwarte box in de auto is hetzelfde als een enkelband voor een tbser. Fijn huh om zo door het leven te moeten.

Compleet met Yzord eens. Ze moeten eens kappen om alles zo te controleren.
Laat ze eerst maar eens al het extremistische geweld en alle andere vormen van geweld oplossen voordat ze met dit soort dingen komen.
Plus dat dadelijk gewoon een verzekeringsmaatschappij niet aan die bullshit meedoet en ineens 100.000 klanten rijker is.

Kunnen ze dan ook zien dat je te hard rijd?

edit: zal wel

yep ... en als je ergens stopt en je betaald met je bankkaart,
geeft je klantenkaart af, weten ze ook nog eens wat je gekocht heb
en hoeveel het kostte ...

Kunnen ze dan ook zien dat je te hard rijd?

edit: zal wel

Het gaat via GPS, ze kunnen tot 1 meter nauwkeurig precies zien waar jouw auto is geweest. Dus te hard rijden zit er niet meer in, terwijl ze niet eens meer hoeven te flitsen. Ze bekijken gewoon de logs 1 keer per jaar en dan krijg je 1 acceptgiro voor alle overtredingen die je in dat jaar hebt begaan.

Wordt je verdacht van iets....dan pakken ze gewoon je black box erbij en kijken ze of je in de buurt was. Is natuurlijk niet geheel sluitend bewijs, maar de bewijslast ligt dan ineens bij jou. Toon jij maar eens aan dat een ander in je auto reed. Dus de volledige democratie is weg, waardoor de bewijslast niet meer bij justitie ligt, want die beroepen zich op de logs, maar de bewijslast ligt ineens bij de verdachte. Kan je het simpelweg niet bewijzen, dan ben je de lul. MOet je nagaan als je puur toevallig in de buurt was van het misdrijf....je bent gewoon de lul

Het gaat via GPS, ze kunnen tot 1 meter nauwkeurig precies zien waar jouw auto is geweest. Dus te hard rijden zit er niet meer in, terwijl ze niet eens meer hoeven te flitsen. Ze bekijken gewoon de logs 1 keer per jaar en dan krijg je 1 acceptgiro voor alle overtredingen die je in dat jaar hebt begaan.

Wordt je verdacht van iets....dan pakken ze gewoon je black box erbij en kijken ze of je in de buurt was. Is natuurlijk niet geheel sluitend bewijs, maar de bewijslast ligt dan ineens bij jou. Toon jij maar eens aan dat een ander in je auto reed. Dus de volledige democratie is weg, waardoor de bewijslast niet meer bij justitie ligt, want die beroepen zich op de logs, maar de bewijslast ligt ineens bij de verdachte. Kan je het simpelweg niet bewijzen, dan ben je de lul. MOet je nagaan als je puur toevallig in de buurt was van het misdrijf....je bent gewoon de lul

daar zijn ze nu ook al meebezig hoor, vnl via internet en mob telefonie het zogenaamde profilen van burgers. Dit is voor hun weer een stapje in de goede richting voor de politiestaat.

Dit is natuurlijk te verwachten, bedrijven willen almaar efficienter werken en met nieuwe technologische ontwikkelingen wordt dat mogelijk gemaakt! Deze innoverende wijze van onderneming is wat uiteindelijk zorgt voor de groeiende inhoud van onze portomonnee, en dat dient door de consument/burger enkel toegejuicht te worden!
Echter is er mogelijk in bepaalde gevallen privacy in het geding, maar dit is (en zo ook in de toekomst in toenemende mate) goed vastgelegd in de wet.

Persoonlijk vind ik het wel een prima ontwikkeling, hoeveel mensen rijden niet onnodig veel kilometers en zorgen voor extra belasting van het wegennet en niet te vergeten het milieu.

Ik volg momenteel een seminar met een aantal CIA mensen uit de VS (ja echt), ik zal ze eens vragen wat voor truucjes zij allemaal kunnen. :D

Ik heb laatst een seminar gehad van de digitale recherche in NL. Ze kunnen al een hoop, dat bleek wel weer.

Een mooi iets, want met zwarte dozen hoor je te frauderen dus dat gaat de slimme comsument aan aanzienlijke hoeveel duiten opleveren door middel van deze 'besparing'. :cool:

Terug
Naar boven