Fitness Seller

Bloedwaarden? SHBG erg laag?

Bezoekers in dit topic

YeahBuddyyy

Cool Novice
Lid geworden
5 sep 2013
Berichten
39
Waardering
1
Lengte
1m74
Massa
78kg
Vetpercentage
13%
Kan iemand mij uitleggen waarom mijn SHBG zo laag is? Heb vorige maand geprikt. Ben 25 jaar. Ander commentaar is ook altijd welkom! Alvast bedankt :)!

23v8gn.jpg
 
Paar mogelijke oorzaken volgens wikipedia:
SHBG levels are decreased by androgens, administration of anabolic steroids,[10] polycystic ovary syndrome, hypothyroidism, diabetes, obesity, Cushing's syndrome, and acromegaly.

Iets aan je schildklier misschien?

edit: zie nu pas in welke sectie dit staat. Op wat voor dosis zit je?
 
Paar mogelijke oorzaken volgens wikipedia:


Iets aan je schildklier misschien?

edit: zie nu pas in welke sectie dit staat. Op wat voor dosis zit je?

Sorry misschien in de verkeerde sectie geplaatst.. Geen kuurverleden heb ik. Wil ik wel in de toekomst keertje doen. Voel me verder ook prima op zich..

Conditie is slecht en trainen ook slecht laatste jaar. Voel me verder wel prima eigenlijk, misschien dat libido iets beter kan. Denk je dat het verstandig is om bijv. extra testen te doen (schildklier oid?).
 
Ik weet er eerlijk gezegd niet genoeg van om je te adviseren meteen op specifieke dingen te gaan testen. Heb je deze test via je huisarts gedaan en zoja heeft die er iets over gezegd?
 
Ik weet er eerlijk gezegd niet genoeg van om je te adviseren meteen op specifieke dingen te gaan testen. Heb je deze test via je huisarts gedaan en zoja heeft die er iets over gezegd?

Nee via bloedwaardentest.nl. Er was in ieder geval geen specifieke aanleiding om deze test te doen, was gewoon zelf benieuwd. Altijd handig om een baseline te hebben voor in de toekomst.
 
Zeker handig. Ik zou het gewoon aan je huisarts vragen. :)
 
mijn shbg was vrij hoog(50 ofzo)
Dus in, ben benieuwd
 
Gewoon in het oog houden met je dokter. Is misschien tijdelijk. Mensen met een zeer lage SHBG waarde hebben meer kans om diabetes te ontwikkelen.
 
Gewoon in het oog houden met je dokter. Is misschien tijdelijk. Mensen met een zeer lage SHBG waarde hebben meer kans om diabetes te ontwikkelen.

Ik zag het inderdaad. Insuline heeft inderdaad blijkbaar een van de grootste impact op SHBG.

Een lage SHBG kan inderdaad een teken zijn van insuline resistentie, metabolic syndrome of iets met de schildklier. Aan de andere kant hoeft het helemaal niets te betekenen en kan het gewoon genetisch aangelegd zijn. Voel me prima dus lijkt me niet dat daar wat mee aan de hand is.

Uit onderzoeken is ook gebleken dat mannen met een heel lage SHBG vooral snel kaal worden. Ik dus hahaha.. Wel grappig. Hier een paar;

AGA is the most prevalent form of alopecia in men having polygenic origin. Total testosterone levels were within normal levels did not change in cases and controls. Some of the cases had low levels of SHBG than the reference range and level were decreased significantly when compared with the controls (P = 0.007). Frequently lower levels of SHBG were attributed to the higher frequency of the polymorphism of D327N of the SHBG gene in these men.[14] While further studies have reported androgen receptor gene present on X chromosome as well as mutations in P2RY5 display variable expressivity was a factor underlying both hypotrichosis and alopecia.[15] Although testosterone levels were normal, FAI was significantly higher in cases than controls (P = 0.0006). Free testosterone accelerates gradual transformation large terminal scalp follicles to tiny villous ones causing premature AGA in genetically predisposed person.[16] This shows that FAI is the best marker of a person's androgen status as it can bind to tissue receptors.

Hormonal Profile in men with premature androgenic alopecia [Article in Czech]
Starka L, Hill M, Polacek V.
Endokrinologicky ustav a IPVZ, Praha, Czech Republic.
Androgenetic alopecia especially that with premature onset can be a cause of serious psychic trauma. As far as the treatment with antiandrogens, inhibitors of 5 alpha-reductase or hair transplantation represents a heavy economic burden for the patient, we tried to exclude other hormonal causes or to find a criterion for the apt candidates for the treatment in 15 young men with premature androgenetic alopecia. Hormonal analysis discovered a significantly lower plasma level of sexual binding globulin (SHBG) and FSH and nearly significantly higher concentration of 17 alpha-hydroxyprogesterone.

Sex hormone-binding globulin and saliva testosterone levels in men with androgenetic alopecia.
Cipriani R, Ruzza G, Foresta C, Veller Fornasa C, Peserico A.
Sex hormone binding globulin (SHBG), plasma testosterone and saliva testosterone were measured in sixty-four men with androgenetic alopecia and in forty males within the same age range without alopecia. There was a significant reduction in SHBG levels in bald men, compared with controls. Plasma testosterone levels were not raised in bald men, but their salivary testosterone levels were significantly higher than in controls.

Maargoed maak me er verder niet druk over. Training + een goed dieet laat zien dat SHBG waardes stijgen. Dit ga ik dan nu dan maar weer is doen geen excuses meer haha. Hier wat onderzoeken die daarover gaan;

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9770724
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8925812
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11525592


Mocht iemand nog andere op- of aanmerkingen hebben, graag ! Ohwja, Ik heb deze test rond 16:00 afgenomen. Heb begrepen dat dit beter is om in de ochtend te doen?
 
Back
Naar boven