Fitness Seller

Bodybuilding & Afvallen

tamriel

Novice
Waardering
0
Lengte
1m82
Massa
80kg
Vetpercentage
15%
Beste mede DBB-ers,

Mijn vraag is hoe ik spieren kan kweken, maar tegelijkertijd ook kan afvallen zonder spiermassa te verliezen. Het is allemaal erg verwarrend op het internet: het lijkt alsof je om spieren te kweken veel moet eten, terwijl je voor afvallen juist het tegenovergestelde zou denken. Mijn doel is een strakke body (sixpack!) en dan nog het liefst deze zomer.

Sinds begin december zit ik op fitness en sinds maart vorig jaar doe ik 1x per week bootcamp. Daarvoor heb ik nooit op sport gezeten, alleen meegedaan met wat hardloopwedstrijden. Kennis of ervaring heb ik dus ook niet. Fitness trainingen doe ik dan ook voornamelijk op apparaten, omdat ik nog niet goed met dumbells kan omgaan. Hier werk ik wel aan.

Het liefst zit ik elke dag in de gym, maar ik begrijp dat je spieren ook moeten rusten. Het is niet verstandig om op rustdagen gewoon cardio te doen?

Ik weet niet of ik nu goed bezig ben. Raden jullie aan om meer cardio te doen, intensiever of is het ok zo? Wat kunnen jullie aanraden?

Grtz

Wat statistieken:
- 23 jaar
- 80 kilo
- 1,83 lengte
- 14,3, 15,3% vetpercentage
- om de dag sporten (1x bootcamp, rest fitness)
- fitnessdag duurt +- 1,5 uur. 15 minuten cardio, 1 uur krachttraining en weer 15 minuten cardio. daarna meestal nog 15 min sauna.
- krachttraining meestal 3x bovenlichaam, 3x onderlichaam, 3x bovenlichaam en nog 2x onderlichaam. Ik probeer dan alle spiergroepen te doen.
- bij 15 min cardio verlies ik gemiddeld 150 kcal.
- supplementen: 2x per dag whey perfection. voor de training pre-workout. na de training magnificent (nu 3 weken creatine pauze)

Voorbeeld training (dit varieert en ik probeer elke twee weken 5 kilo extra te doen):
- cardio hardlopen
- twister 3x65 kilo 10 stuks
- lat pulley 3x61 k 10 stuks
- lateral raise 3x30 k 10 stuks
- leg extension 3x45 k 10 stuks
- gluteus 3x40 k 10 stuks beide zeiden
- leg press 3x85 k 10 stuks
- biceps curl 3x32 k 10 stuks
- bench pull 3x50k 10 stuks
- sit ups 3x30 stuks met 15k
- arm extension 3x40k 10 stuks
- leg curl 3x45 k 10 stuks
- cardio crosstrainer

Beste Tamriel (Elder Scrolls?),

3 x per week full body: Stronglifts 5x5, Greyskull LP of Starting Strength doen. Als beginner kun je gemakkelijk afvallen en spieren bouwen. En gewoon even ophouden met in spiergroepen te denken, dat is (misschien) leuk voor later.

Ik zit ongeveer in dezelfde situatie als jou, ik wil graag vet verliezen en massa rijker worden, en zal mijn bevindingen delen.

Hoeveel dagen zit je nu uiteindelijk in de sportschool?

Bovendien snap ik niet goed wat je bedoeld bij de beschrijving van je krachttraining. Het lijkt me verstandiger als je een logische volgorde in spiergroepen belast, zoals bijvoorbeeld

Altijd voor de training: 10 minuten 'warming up'
Dag 1: Bovenrug, onderrug, biceps, onderarmen, 30 minuten cardio (=hardlopen, HIIT)
Dag 2: Borst, triceps, buik, 30 minuten cardio
(Rustdag)
Dag 3: Schouders, benen, eventueel cardio (als je benen nog willen)
(Dag 4: Doen wat je leuk vind, dag 1 en afwisselen of biceps + triceps & 30 minuten cardio)

Qua herhalingen kun je 12-10-8-6 of 15-12-12-10 hanteren indien je wat massa op wilt bouwen en droog wilt trainen.
Qua voeding zal ik je aanraden om andere producten te gaan kopen dan (het huismerk van) Body & Fit, aangezien deze niet in hun producten stoppen wat ze beweren erin te stoppen. Externe (A-)merken kun je wel bestellen als ze daar goedkoop zijn, maar ik weet niet of je een stel leugenaars wilt sponsoren.

Magnificent = B&F dus schrappen. Indien je voeding goed is, is dit ook overbodig.

Creatine hoef je niet per sé te pauzeren, persoonlijk doe ik het ook omdat ik er weinig van merk indien ik er mee stop en na een aantal weken wel een boost heb als ik er weer mee begin.

Cardio = High intensivity interval training --> Hoge intensiviteit met intervallen. Hoge intensiviteit wil zeggen dat je flink wat kracht moet zetten, zoals bijvoorbeeld een hoge weerstand bij de crosstrainer (60-70 rpm, hartslag 220 - je leeftijd x 60 tot 70%, dus in jou geval een hartslag van ongeveer 150 bpm) of hoge hellingshoek (10-12% bij 6 km/h) op de loopband. Dit omdat bij deze hartslag de verbranding van vet het hoogste is. Hogere hartslag betekend meer energieverbruik waardoor het lichaam liever koolhydraten verbrand.

Ik zit ongeveer in dezelfde situatie als jou, ik wil graag vet verliezen en massa rijker worden, en zal mijn bevindingen delen. Hoeveel dagen zit je nu uiteindelijk in de sportschool? Bovendien snap ik niet goed wat je bedoeld bij de beschrijving van je krachttraining. Het lijkt me verstandiger als je een logische volgorde in spiergroepen belast, zoals bijvoorbeeld Altijd voor de training: 10 minuten 'warming up' Dag 1: Bovenrug, onderrug, biceps, onderarmen, 30 minuten cardio (=hardlopen, HIIT) Dag 2: Borst, triceps, buik, 30 minuten cardio (Rustdag) Dag 3: Schouders, benen, eventueel cardio (als je benen nog willen) (Dag 4: Doen wat je leuk vind, dag 1 en afwisselen of biceps + triceps & 30 minuten cardio) Qua herhalingen kun je 12-10-8-6 of 15-12-12-10 hanteren indien je wat massa op wilt bouwen en droog wilt trainen. Qua voeding zal ik je aanraden om andere producten te gaan kopen dan (het huismerk van) Body & Fit, aangezien deze niet in hun producten stoppen wat ze beweren erin te stoppen. Externe (A-)merken kun je wel bestellen als ze daar goedkoop zijn, maar ik weet niet of je een stel leugenaars wilt sponsoren. Magnificent = B&F dus schrappen. Indien je voeding goed is, is dit ook overbodig. Creatine hoef je niet per sé te pauzeren, persoonlijk doe ik het ook omdat ik er weinig van merk indien ik er mee stop en na een aantal weken wel een boost heb als ik er weer mee begin. Cardio = High intensivity interval training --> Hoge intensiviteit met intervallen. Hoge intensiviteit wil zeggen dat je flink wat kracht moet zetten, zoals bijvoorbeeld een hoge weerstand bij de crosstrainer (60-70 rpm, hartslag 220 - je leeftijd x 60 tot 70%, dus in jou geval een hartslag van ongeveer 150 bpm) of hoge hellingshoek (10-12% bij 6 km/h) op de loopband. Dit omdat bij deze hartslag de verbranding van vet het hoogste is. Hogere hartslag betekend meer energieverbruik waardoor het lichaam liever koolhydraten verbrand.
god***domme wat is dit weer?
ga een snel UB/LB doen jij

Haha sorry, niet boos worden, maar dit is hoe ik het doe en het werkt aardig goed. Ik ga aardig vooruit in mijn gewichten en spiermassa en hoeveelheid vet daalt langzaam maar zeker.

Het gaat er niet zozeer om hoeveel je eet, maar vooral wát je eet. Voor de rest is alles hierboven al gezegd.

• Topic Starter Topic Starter
Thx guys, hier kan ik zeker wat mee. Vooral die Stronglifts 5x5, Greyskull LP en Starting Strength programma's zien er top uit. Ik ga hier is wat mee experimenteren!

Trainingsschema is minder belangrijk dan je voeding. Het is wat kortdag wanneer je nu nog op 15% staat is mijn mening. Misschien eens inlezen in carb cycle. Echter is dit pas geschikt als je al wat spiermassa hebt opgebouwd.

---------- Toegevoegd om 20:40 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 20:39 ----------

god***domme wat is dit weer?
ga een snel UB/LB doen jij

Ik heb het verhaal niet eens gelezen.. Heb alleen leren lezen in verschillende alinea's. Misschien kan hij daar eerst iets aan doen.

• Topic Starter Topic Starter
Trainingsschema is minder belangrijk dan je voeding. Het is wat kortdag wanneer je nu nog op 15% staat is mijn mening. Misschien eens inlezen in carb cycle. Echter is dit pas geschikt als je al wat spiermassa hebt opgebouwd.

---------- Toegevoegd om 20:40 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 20:39 ----------

Ik heb het verhaal niet eens gelezen.. Heb alleen leren lezen in verschillende alinea's. Misschien kan hij daar eerst iets aan doen.
is er een bepaald voedingsschema dat je zou kunnen aanraden @j0eyv?

Carb cycle bijvoorbeeld.

Er is geen kant en klaar voedingsschema. Het zijn allemaal verschillende soorten diëten/technieken. Je zal zelf de energiebehoefte, macro's en juiste voeding in elkaar moeten knutselen.

De startersguide idd ff doornemen en dan zou ik je aanraden gewoon in een licht kcal deficit te gaan zitten (200-300kcal). Misschien kom je dan nog heel iets spiermassa aan als beginner zijnde.

Van 15% naar 12% (redelijke sixpack) is nog wel te redden voor de zomer, maar echt veel massa ga je niet opbouwen in zo'n korte tijd. Daarvoor moet je toch echt een flinke poos in een kcal surplus zitten

Terug
Naar boven