MuscleMeat

brrroodbakmachine

Frenkpie zei:
toaster kost zo'n 20 euro :) maar wat heeft dat te maken met een broodbakmachine? :rolleyes: het ging hier over het prijsverschil tussen brood kopen in de winkel en brood zelf maken met zo'n machine.

Hoe kom je daar nu bij? Dénk je dat? of heb je het zelf berekend? Wat is je standaard situatie waar je vanuit gaat als je zegt dat je goedkoper uit bent met een broodbakmachine? Of wil je beweren dat voor iedereen zo'n broodbak machine zo goedkoop is? :rolleyes: (dus of iemand nu 2 of 20 boterhammen per dag eet, zo'n machine is altijd goedkoper?).

Noteer alle directe en indirecte kosten (stroomkosten, eventuele bezine kosten mocht je meer moeten rijden om de ingrediënten te halen etc. etc.) en vergelijk dat me een standaard stuk brood (dacht 80-90 cent voor een heel brood?)

Ik denk dat je met je broodbakmachine al meer dan 80 cent kwijt bent aan stroomkosten om 1 brood te maken ;) en dan heb ik de andere kosten nog niet meegerekent (aanschafkosten / afschrijvingskosten / grondstofkosten / faalkosten / eventuele arbeidskosten ;) )

Meeste mensen vergelijken alleen het brood en de grondstoffen van zo'n broodbak machine met elkaar maar vergeten de andere dingen.

Whaha onze studiebol komt los! Je moet niet vergeten dat je ook nog veel extra kosten hebt bij het halen van een brood in de winkel he :p

Frenkpie zei:
toaster kost zo'n 20 euro :) maar wat heeft dat te maken met een broodbakmachine? :rolleyes: het ging hier over het prijsverschil tussen brood kopen in de winkel en brood zelf maken met zo'n machine.

Hoe kom je daar nu bij? Dénk je dat? of heb je het zelf berekend? Wat is je standaard situatie waar je vanuit gaat als je zegt dat je goedkoper uit bent met een broodbakmachine? Of wil je beweren dat voor iedereen zo'n broodbak machine zo goedkoop is? :rolleyes: (dus of iemand nu 2 of 20 boterhammen per dag eet, zo'n machine is altijd goedkoper?).

Noteer alle directe en indirecte kosten (stroomkosten, eventuele bezine kosten mocht je meer moeten rijden om de ingrediënten te halen etc. etc.) en vergelijk dat me een standaard stuk brood (dacht 80-90 cent voor een heel brood?)

Ik denk dat je met je broodbakmachine al meer dan 80 cent kwijt bent aan stroomkosten om 1 brood te maken ;) en dan heb ik de andere kosten nog niet meegerekent (aanschafkosten / afschrijvingskosten / grondstofkosten / faalkosten / eventuele arbeidskosten ;) )

Meeste mensen vergelijken alleen het brood en de grondstoffen van zo'n broodbak machine met elkaar maar vergeten de andere dingen.

Hier gaan er zo een stuk of 6 broden per week doorheen, zelfs als je met 2 man ontbijt en smiddags nog eens brood eet, kun je het eruit halen.

Je verwijt mij dat ik er een toaster bij haal, maar jij haalt er aanschafkosten, afschrijvingskosten, grondstofkosten, faalkosten en eventuele arbeidskosten bij. Een toaster kost natuurlijk niets, verbruikt ook geen stroom etc... ;) . Sommige mensen eten graag hun brood getoast, je kunt er natuurlijk ook op gaan zitten, maar dat gaat dan langer duren :P . En ook als je naar de winkel rijdt voor brood ben je benzine kwijt.

Maar je vergeet ook constant iets, een brood uit een broodbakmachine is kwa gewicht vele malen hoger als een witbrood of bruinbrood uit de winkel. Dat brood wat ik bedoel krijg je ook in de winkel, maar dan betaal je er ook voor ;) .

Dit verstaat een nederlander onder brood:

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Dit versta ik onder een brood:

Voor het geld hoef je er echt geen aan te schaffen hoor. Het is alleen wel verdomde lekker en zo duur zijn die dingen ook weer niet hoor.

Ander voordeel is dat je precies weet wat je erin stopt, zo kun je nog een variëren met van alles en nog wat.

Ha ik heb een broodbakmachine van de aldi, was normaal 40 euri en nu voor 25 (geen hond wilde ze hebben). Broodbak meel (ik meen 500 gram) daar is 1.09 , dan hoef je er alleen 320 ml water en 10 gram boter bij te gooien.

Ik weet niet hoeveel je zelf per uur kost, maar dat meegerekend zou ik het voor het geld niet doen.

Rob G zei:
Whaha onze studiebol komt los! Je moet niet vergeten dat je ook nog veel extra kosten hebt bij het halen van een brood in de winkel he :p

zoals? benzine kosten? nehh zijn er niet !want je gaat toch naar de supermarkt om andere dingen te halen :)

Jinsu zei:
Hier gaan er zo een stuk of 6 broden per week doorheen, zelfs als je met 2 man ontbijt en smiddags nog eens brood eet, kun je het eruit halen.

wederom geen feiten maar gezever. kom eens met feiten man ! je blijft maar lullen "het is goedkoper" heb jij welles gekeken hoeveel watt zo'n broodrooster verbruikt? en hoe lang moet zo'n ding draaien? Hoeveel kosten de grondstoffen? Hoe lang kan je die bewaren? Wat moet je er extra voor doen? Daarnaast moet je dat ding ook nog schoonmaken etc.

Je verwijt mij dat ik er een toaster bij haal, maar jij haalt er aanschafkosten, afschrijvingskosten, grondstofkosten, faalkosten en eventuele arbeidskosten bij. Een toaster kost natuurlijk niets, verbruikt ook geen stroom etc... ;) .

ben jij nu zo dom? Ik maak een vergelijking tussen de kosten van het zelf bakken van brood en het halen van brood. En die aanschafkosten, grondstofkosten, faalkosten etc. zijn toch kostensoorten?! :headbang:

En jij lult ineens over een toaster.. we hebben het hier over kosten verschillen ! niet over hoe bepaalde mensen z'n brood willen eten.. :rolleyes:

En ook als je naar de winkel rijdt voor brood ben je benzine kwijt.

Ow dus jij gaat alleen naar de winkel om brood te halen? jaja.. en daarnaast is er ook nog zoiets als internetshoppen etc. dus kom nu niet met je lulverhaal "bezinekosten".

Maar je vergeet ook constant iets, een brood uit een broodbakmachine is kwa gewicht vele malen hoger als een witbrood of bruinbrood uit de winkel. Dat brood wat ik bedoel krijg je ook in de winkel, maar dan betaal je er ook voor ;) .

als we zouden kijken naar massa, weet ik zeker dat een broodbakmachine nog steeds veel duurder zal zijn.

Dit verstaat een nederlander onder brood:

Dit versta ik onder een brood:

[/quote]

oww dus jij bepaalt ff hoe "een nederlander" een brood intepreteerd?

brood1.jpg

Kijk ! dat is ook brood ;) en het komt uit de winkel.

ff een snel rekensommetje. Het apparaat is 800 watt, een normaal programma duurt ongeveer 3 uur maar dat is inc het rijzen en kneden. Al met al kost het je ongeveer 1 uur @ full power (het bak gedeelte in de 3 uur is 45 min). Dan zit je dus op 0.8 KWh. Volgens mij kost 1 KWh zo rond de 10 cent dus je bent al 9 cent kwijt aan stroom.

Als je lui bent, als ik, en je koopt kant en klaar brood meel a 1.09, dan ben je dus in totaal 1.18 kwijt per brood. Dan heb ik de aanschafkosten nog niet meegerekend.

Echterrr, je kunt natuurlijk meer tijd investeren en goedkoop (grote hoeveelheden) meel inslaan. Dan nog wat gist, water,zout en boter erbij. Volgens mij is het dan wel mogelijk om rond de 50-75 cent per brood te gaan zitten.
Misschien dat je dan net wat goedkoper zit...

Frenkpie zei:
wederom geen feiten maar gezever. kom eens met feiten man ! je blijft maar lullen "het is goedkoper" heb jij welles gekeken hoeveel watt zo'n broodrooster verbruikt? en hoe lang moet zo'n ding draaien? Hoeveel kosten de grondstoffen? Hoe lang kan je die bewaren? Wat moet je er extra voor doen? Daarnaast moet je dat ding ook nog schoonmaken etc.
Ja klopt, ik weet niet wat er hier wekelijks in het huishouden wordt verteerd... Voor niks gaat alleen de zon onder, stel je voor je moet lichamelijk werk verrichten als je iets wilt eten. Lijkt me erg sterk dat dit een ramp zou zijn ;) .

- Verbruik broodbackmachine "grote-versies" minder dan 1.0 kWh, de "kleine versies" minder dan 0.5 kWh. En je hebt maximaal 3uur en 30 minuten nodig voor een brood.

- Houdbaarheid gist, "droge gist" 2 jaar, "verse gist" 40 dagen, kosten 4 Euro per kilo.

- Houdbaarheid bakmeel 2 - 3 maanden, kosten 1 Euro per kilo

Hier nog een paar voorbeelden:

Wit/bruinbrood

Ingrediënt Hoeveelheid Eurocent
water 250 milliliter minder dan 5
zout minimaal 2 theelepels
zonnebloemolie 4 eetlepels
bloem 500 gram 10
verse gist 20 gram 8
afschrijving machine minder dan 22
elektriciteit minder dan 1 kWh minder dan 17
totale kosten minder dan 62

Rozijnenbrood

water 125 milliliter minder dan 3
zout minimaal 1 theelepel
zonnebloemolie 2 eetlepels
bloem 250 gram 5
rozijnen 100 gram 12
ei eentje 13
verse gist 10 gram 4
afschrijving machine minder dan 11
elektriciteit minder dan 0.5 kWh minder dan 9
totale kosten minder dan 57

Volkorenbrood

water 125 milliliter minder dan 3
zout minimaal 2 theelepels
zonnebloemolie 2 eetlepels
volkorenmeel 250 gram 21
verse gist 10 gram 4
afschrijving machine minder dan 11
elektriciteit minder dan 0.5 kWh minder dan 9
totale kosten minder dan 48

Ow dus jij gaat alleen naar de winkel om brood te halen? jaja.. en daarnaast is er ook nog zoiets als internetshoppen etc. dus kom nu niet met je lulverhaal "bezinekosten".
Jij kwam met eventuele meerkosten aan i.v.m. benzineverbruik. Gist, meel en andere ingrediënten krijg je ook in de supermarkt.

oww dus jij bepaalt ff hoe "een nederlander" een brood intepreteerd?

brood1.jpg

Kijk ! dat is ook brood ;) en het komt uit de winkel.

Klopt dat is ook brood, maar voor zo een enkel broodje "volkoren" ben je al gauw 30 cent of meer kwijt, niet echt goedkoop of wel?

IK heb ook zo'n ding en is echt lekker, s'avond voor je gaat maffen meel en water erin. Instellen dat het s'morgens om 8.00 klaar is ofzo en dan ruikt het hele huis er al naar en dan kom je beneden en zie je met trots je eigen gebakken brood :D

Het brood is veel vaster en heef meer beet, veel lekkerder als dat papier wat je vaak koopt hier in NL. In polen hebben ze lekker brood ;)

In Polen koop je 'Duits' of 'Donker' brood. Heerlijk. Vreet ik zo een heel van weg. Daar kan je in Nederland ook aan komen maar dan kost het meteen 5 euro.

DBC01 zei:
In Polen koop je 'Duits' of 'Donker' brood. Heerlijk. Vreet ik zo een heel van weg. Daar kan je in Nederland ook aan komen maar dan kost het meteen 5 euro.
Van die waldcorn broden? Ze bestaan er in alle maten en soorten, idd smullen.

Hmm, jullie brengen me weer op lekkere ideeén.

Mij lijkt het ook wel leuk zo`n broodbakmachine.. maar dan staat er "Alweer" een apparaat in de keuken.. en er staan er al zoveel.

erwinrt zei:
Mij lijkt het ook wel leuk zo`n broodbakmachine.. maar dan staat er "Alweer" een apparaat in de keuken.. en er staan er al zoveel.
Die dildo's kan je ook onder je bed gooien he;)

maar goed koop gewoon zo'n app en ga ermee spelen, mischien heb je er helemaal geen zin in om elke dag alles klaar te maken, mischien is het toch niet je smaak.
Rijker zal je er niet van worden maar het geeft toch een heerlijk voldoen in de ochtend als je duf je nest uit komt en je eigengemaakt broodgeur verdringt die knoflook lucht uit je slaapkamer:)

Zelf brood kneden is zwaar werk (als je het goed doet tenminste).

Lijkt me daarom juist een mooie, sportieve bezigheid om dit zelf te doen en het brood dan te bakken in een gewone oven.

Mijn ouders hebben zo'n broodbakmachine. Zelfs al gebruik je dezelfde ingredienten (ook in dezelfde hoeveelheden), dan vind ik zelf gekneed brood lekkerder dan die uit de machine.

Denk in de tijd die we nu leven, dit echt wel achterhaald is. In het begin is zo'n broodmachine mss wel leuk, maar na een tijdje gaje toch weer brood bij de bakker halen (makkelijk, snel...), en met je pensioen staat dit (on)ding daar nog steeds... :D

Terug
Naar boven