XXL Nutrition

Burn the fat, is dit de goeie richting?

Thoa

Novice
Waardering
0
Lengte
1m85
Massa
82kg
Vetpercentage
15%
Dit is mijn eerste post op dit forum en daarom alvast een hallo,

Mijn verhaal:

Ik ben zon 2 jaar geleden begonnen met afvallen woog des tijd 99 kilogram.
Ik ben in zo'n 4 jaar tijd ongeveer 20 kilo aangekomen, dit omdat ik des tijd samen ging wonen en je alles maar een beetje laat verslappen. Nu had ik dus 2 jaar terug besloten dat het genoeg was en ik het tijd vond de levenswijze die ik erop na hield eens om te gooien. Ben toen in ongeveer anderhalf jaar tijd 25 kilo afgevallen. Sinds juni vorig jaar ben ik toen begonnen met fitness, 3 maal per week ongeveer een uur. Dit was helaas niet genoeg om mij te helpen met het eind doel en ben zodoende eens gaan rond kijken op internet en ben op dit forum terecht gekomen. Na alles een tijd gevolgd te hebben, wat dingen te hebben verzameld heb ik 3 maand terug besloten mijn eten en trainen aan te passen. Begon met een 20% in body fat en heb het nu zo tussen de 16 a 17% zitten. Toch ben ik onzeker over of ik kwa voeding alles correct doe (niet na gelaten voor comments over trainen want die worden altijd gewaardeerd).

Mijn voedings schema als bijlage.

Het training schema is vrij simpel:
Maandag: Hardlopen half uur 5 en een half km

Dinsdag: Schouders, nek en onderrug

Woensdag: hardlopen half uur 5 en een half km

Donderdag: Borst, Biceps

Vrijdag: Benen, Kuiten (half uur spinning na kracht)

Zaterdag: Triceps, Buik

De setjes voor kracht: 12-10-8-8-12 60%-75%-90%
De kracht training doen we meestal in drie kwartier tijd.

Ik hoop hiermee voldoende info gegeven te hebben om van jullie wat advies te kunnen krijgen in wat verkeerd/anders kan gaan doen of wat ik juist goed en moet vol houden.

Bijlagen

Doe 20/40 min cardio na je KT op zo''n 130-140 hartslag zodat je vet verbrand.

Het training schema is vrij simpel:
Maandag: Hardlopen half uur 5 en een half km

Dinsdag: Schouders, nek en onderrug

Woensdag: hardlopen half uur 5 en een half km

Donderdag: Borst, Biceps

Vrijdag: Benen, Kuiten (half uur spinning na kracht)

Zaterdag: Triceps, Buik

1. Ik zie dat je maandag onderrug traint, wanneer de rest van je rug?
2. Vrijdag; als je benen hard aanpakt met kracht dan gaat spinning daarna vies tegenvallen
3. Triceps + buik; triceps is maar een kleine spiergroep dus daar ben je zo mee klaar... Hoeveel oefeningen ben je van plan voor buik te doen?

• Like
Waarderingen: Thoa
  • Topic Starter Topic Starter
Dinsdag is onderrug

voor vrijdag klopt, als ik die vrijdag mijn onderbenen flink zal aanpakken dan kies ik er ook meestal voor om spinning die donderdag of zaterdag te doen.

Buik zijn 4 verschillende oefeningen en dan niet setjes op oneindig maar gewoon de normale sets vaak.

Iemand nog wat aan te merken op het voedingschema?

Bedankt voor de reacties alvast :)

Aller eerste heel goed dat je bent afgevallen.

Je voeding is niet heel verkeerd maar kan wel beter:
Probeer ze allemaal ongeveer rond dezelfde waardens te houden.
Je vet zit namelijk bij je meeste maaltijden erg laag (rond 8%)
Probeer 40/40/20 aan tehouden. (e/k/v)

Nog een tip voor je ontbijt:
Klopt het dat je je eiwitshake en brinta apart neemt?
Je kan het ook bij elkaar gooi, is veel makelijker en geeft de brinta ook wat smaak.

Volgens mij kan je veel meer uit je benen trainingmeer halen.
Ik zelf doe 4 oefeningen voor de boven benen en 1x kuiten, als ik daar mee klaar ben, dan kan ik amper lopen van vermoeidheid en de eerste 2 dagen erna echt niet spinnen. Een goede zware benen training is ook erg goed voor je vet verbranding.

Succes

• Like
Dankje,

Wat ik mij afvraag is ivm met de koolhydraten, kan het zijn dat ik hier sterker op reageer dan andere, heeft het type lichaam hier iets mee te maken of je metabolisme, ik weet wel dat ik een langzame meta heb.

Ook over de rijst, wat zou ik hiervoor in de plaats kunnen nemen? wat dan ongeveer dezelfde waardes zou hebben?

En dan de melk, is dit verkeerd of kan ik gewoon de hoeveelhied melk blijven nemen zoals ik het doe?

Ik volg zon soort voedingsschemanu ongeveer 9 weken en vroeg me toch af of ik er wat aan kan veranderen of dit toch wel optimaal is. (Vis is bij mij trouwens een no go, kan het niet echt haggen :P)

Idd benen trainen kan af en toe wat meer, en dan jah loop ik 2 dagen toch behoorlijk scheef :P, enige probleem hiermee is dat mijn linkerknie een beetje kjapot is heb er ooit een incident mee gehad waardoor ik bepaalde oefeningen heel slecht kan, dan zak ik er gewoon doorheen.

Alvast dank!

Iemand die mij voort kan helpen, en die er redelijk inzicht in heeft of dit voedingspatroon ook daadwerkelijk helpt/goed is?

Er zijn al wat goeie tips gegeven! Ik denk dat er nog wel wat te verbeteren valt aan je voedingsschema. Ik zou zelf eerst je target eens goed invullen. Dan heb je al een duidelijker inzicht in wat je per dag binnen moet krijgen en hoe je dat gelijkmatig over je aantal maaltijden verdeelt.

Je eet naar mijn idee op dit moment te veel eiwitten, en zeker te weinig vetten! Verder neem je vrij veel whey. Zoek het eens in vast voedsel.
Tips per maaltijd:
- maaltijd 1 wat eieren (alleen eiwit) ipv whey. Tijdens een cut zou ik zelf wat minder melk nemen, vanwege de lactose.
- maaltijd 2 zilvervlies rijst ipv basmati
- maaltijd 3 meer pindakaas. Goeie vetten!
- maaltijd 5 (zie 2)
- maaltijd 6 probeer je whey eens met water te nemen.
- maaltijd 7 is dit je post workout maaltijd?! Zo ja: waar is je whey?? en je snelle koolhydraten voor glycogeen herstel? En géén vetten post workout.
- maaltijd 8 whey schrappen. Alleen kwark is voldoende. Je hebt caseine nodig. Geen whey.

Ik hoop dat ik je hier al wat aan hebt. Als er nog vragen zijn over hoe/wat/waarom, dan hoor ik 't wel ;)

Hey,

Jah inderdaad zaten al mooie tips bij helemaal gelijk in. En bedankt voor de reactie!!

Wat betreft de Eiwitten, is het geen goeie verdeling nee? Ik dacht als ik 40-40-20 zat dat het mooi verdeelt was?

Zijn de waardes in Zilverlvies rijst in vergelijking met basmati zo verschillend?

Nee maaltijd 5 is eigenlijk mijn post workout, dit omdat ik half 6 ga trainen.
Slimmer om dus de whey gelijk na trainen te nemen?

Als onderhoud staat er bij mij 3k calorieen, en zat te denken aan een 2400 kalorieen als cut, dus dat is mijn target neem ik aan.

Verder is het dus verstandig om alles gelijkmatig te verdelen per maatlijd?

Dus zo'n beetje 400kalorieen per maaltijd?

Bedankt alvast!!!

Laatst bewerkt:
Hey,

Jah inderdaad zaten al mooie tips bij helemaal gelijk in. En bedankt voor de reactie!!

Wat betreft de Eiwitten, is het geen goeie verdeling nee? Ik dacht als ik 40-40-20 zat dat het mooi verdeelt was?

Zijn de waardes in Zilverlvies rijst in vergelijking met basmati zo verschillend?

Nee maaltijd 5 is eigenlijk mijn post workout, dit omdat ik half 6 ga trainen.
Slimmer om dus de whey gelijk na trainen te nemen?

Als onderhoud staat er bij mij 3k calorieen, en zat te denken aan een 2400 kalorieen als cut, dus dat is mijn target neem ik aan.

Verder is het dus verstandig om alles gelijkmatig te verdelen per maatlijd?

Dus zo'n beetje 400kalorieen per maaltijd?

Bedankt alvast!!!

Graag gedaan. Je verdeling zit niet op 40-40-20, maar op 42-43-15. Maar goed, de verdeling is niet het belangrijkste waar je vanuit gaat. Je start zoals gezegd met het kijken naar wat je lichaam nodig heeft. Krachtsporters hebben zo'n 2gr eiwit per kg lichaamsgewicht nodig. Jij zit nu op 3,3 gr. Dat is dus echt veel meer dan je nodig hebt. Wanneer je in een cut gaat kan je best wat meer eiwit nemen. Dit om spierverlies te beperken en om je kcal wat omhoog te krijgen wanneer je snijdt in je koolhydraten en vetten.

Het zijn niet zo zeer de waardes die zilvervlies zo veel beter maakt dan basmati. Denk aan het verschil tussen wit brood en volkoren. Volkoren (zilvervlies) zijn complexe koolhydraten. Dat wil zeggen dat dat ze langzamer verteerd worden door je lichaam. Je bloedsuikerspiegel blijft stabieler. Google 't maar eens ;).

Maaltijd 5 post workout is zeker niet slecht! Alleen je lichaam heeft direct na de workout het meest aan voeding dat snel opgenomen wordt. Snel opneembare eiwitten (whey) en simpele koolhydraten (dextrose, waxy maize). Dus misschien is 't een optie om een kleine whey shake te nemen direct na je workout en een uur later je maaltijd 5. Dat is het meest ideale. Direct na de training whey shake en 1-2 uur daarna een vaste maaltijd.

Ik zou 500kcal onder m'n onderhoud als maximum nemen. Gezien de gegevens die je in je voedingsschema heb ingevuld, is 2400kcal prima.

Ja, probeer alles (ekv) zo gelijkmatig mogelijk te verdelen. Probeer alleen vetten te vermijden pre en post workout. En probeer koolhydraten te vermijden tijdens de laatste 3 uur voordat je gaat slapen.

Ik zou niet zozeer letten op het aantal kcal per maaltijd, maar op de verhoudingen/grammen ekv. Rondom je workout mag je daar wat vanaf wijken, meer koolhydraten en minder vetten.

Ik zou gaan voor 2400kcal, ekv 32-43-25, 194gr eiwit/256gr koolhydraten/67gr vet.

Verder is mijn advies lees de stickies en GOOGLE (is je vriend ;)). Succes!

• Like
Duidelijk,

Dank dat je toch ff de tijd nemen!!

1 laatste vraag eigenlijk, ik lees nu meerdere manieren van cutten, je hebt cutten door minder kalorieen binnen te nemen en je hebt een manier dat je je behoefte inneemt en het verschil met cardio maakt. Zoals ik het nu doen he, is dit wel handig? want eigenlijk wil ik spier behoud hebben, en toch die vet % naar beneden halen. Kan je ook een combinatie van de 2 doen? Of is de manier waarop ik het mee doe al goed?

dank alvast!!

Duidelijk,

Dank dat je toch ff de tijd nemen!!

1 laatste vraag eigenlijk, ik lees nu meerdere manieren van cutten, je hebt cutten door minder kalorieen binnen te nemen en je hebt een manier dat je je behoefte inneemt en het verschil met cardio maakt. Zoals ik het nu doen he, is dit wel handig? want eigenlijk wil ik spier behoud hebben, en toch die vet % naar beneden halen. Kan je ook een combinatie van de 2 doen? Of is de manier waarop ik het mee doe al goed?

dank alvast!!

Graag gedaan!

Het komt eigenlijk op hetzelfde neer. Bij manier 1 verhoog je je onderhoud, door rekening te houden met de kcal die je verbrandt met sporten. Daarna verlaag deze met bijv. 500 kcal om te cutten. Bij manier 2 houd je bij de berekening van je onderhoud geen rekening met de kcal die je verbrandt tijdens sporten. Je eet op onderhoud en creert het tekort door de kcal die je verbrandt tijdens het sporten.

Ik ben zelf geen fan van de 2e methode. Het hangt namelijk heel erg af van hoeveel kcal je verbrandt tijdens het sporten. Verbrand je veel minder dan 500kcal per dag, eet je al gauw te veel om echt resultaat te zien. Verbrand je veel meer dan 500kcal per dag, dan eet je al gauw te weinig. En dan is ook niet goed.

Spierbehoud terwijl je je vetpercentage verlaagt is prima te doen. Zorg dat je niet te weinig eet. Eet voldoende eiwitten/eet wat je lichaam nodig heeft.

Mits je de tips die je hebt gekregen ter hand neemt, ben je goed bezig zo. Hou gewoon 1x per week bij wat je gewicht is en de omtrek van je middel/nek/bovenbeen. Zo kan je zelf bijhouden of 't de goede kant op gaat. Ongeveer 0,5kg per week er af. En de omtrek van je buik moet ook geleidelijk omlaag.

Succes ;)!

Achilis ik neem aan dat je een grapje maakt over basmatirijst vergelijken met wit brood?

Achilis ik neem aan dat je een grapje maakt over basmatirijst vergelijken met wit brood?

Ik vergeleek basmati rijst niet met wit brood. Ik vergeleek basmatirijst met zilvervlies rijst. Zoals je volkoren brood met wit brood vergelijkt en volkoren pasta met witte/gewone pasta.

Ik vergeleek basmati rijst niet met wit brood. Ik vergeleek basmatirijst met zilvervlies rijst. Zoals je volkoren brood met wit brood vergelijkt en volkoren pasta met witte/gewone pasta.

nou doe je het weer!

wil je zeggen dat het verschil hetzelfde is als bij bruin brood vs wit brood???

crazy

nou doe je het weer!

wil je zeggen dat het verschil hetzelfde is als bij bruin brood vs wit brood???

crazy

Ik zeg niet dat het verschil (verhoudingsgewijs) hetzelfde is. Ik zeg alleen dat zilvervlies beter is dan witte rijst.

En als we echt mierenneukerig gaan doen: bruin brood en volkoren brood is niet hetzelfde.

ps: Er bestaat overigens ook zilvervlies basmati rijst. Basmati is slechts een naam die de soort korrel weergeeft. Alleen meeste mensen kopen hun rijst in de lokale supermarkten en daar heb je (voor zover ik gezien heb) alleen witte basmati rijst. Vandaar dat wanneer ik het over basmati heb, ik het over de witte basmati heb.

Maar zou je jouw punt ook willen onderbouwen?

Bruin/volkoren brood = goed. Wit brood = slecht.
Zivlervliesrijst = goed. Basmati rijst= iets minder goed.

In hoeverre is iets slecht, wat ik dan wel weer begrijp is dat het zo genoemde "honger gevoel" bij de een sneller terug komt dan de andere, en nou begrijp ik dus van achillis dat de manier waarop de koolhydraten op gebouwd zijn bij de ene voeding anders is als de andere. Doelend op het feit dat je lichaam er langer over doet om het te verteren en zo dus meer energie ervoor gebruikt.

Anyway, dus als ik 400 a 500 kilocalorieën onder mijn onderhoud zit EN nog eens met kracht en cardio het nodige verbrand is het akkoord?
(Rekening houdend met pak hem beet 2700 kilocalorieën voor onderhoud, 2400 voor de cut en daarover heen dan het kracht/cardio schema?)

Ik zal het eens een week of 2 bijhouden en kijken of ik in lichaams-gewicht afval of bij kom. voorheen kwam ik in gewicht aan maar ging ik minimaal in vet % naar beneden :P

Sowieso top voor de reacties!

Laatst bewerkt:
Bruin/volkoren brood = goed. Wit brood = slecht.
Zivlervliesrijst = goed. Basmati rijst= iets minder goed.

Dit is jouw punt ja. (Dit klopt ook, tot op zekere hoogte. Heb ook nooit anders beweerd, maar dat terzijde.) Dit is echter geen onderbouwing.

Wat ik alleen niet snap is waarom je hier zo moeilijk over doet? Er stelt hier iemand een vraag. Iemand wil graag advies over hoe hij beter kan eten en trainen, om zo zijn doel te bereiken. Anderen, waaronder ikzelf, geven hem (goedbedoeld) advies. Jij daarentegen draagt hierin niet bij. Sterker nog, je focust je op iets volledig triviaals. Waarom?

In hoeverre is iets slecht, wat ik dan wel weer begrijp is dat het zo genoemde "honger gevoel" bij de een sneller terug komt dan de andere, en nou begrijp ik dus van achillis dat de manier waarop de koolhydraten op gebouwd zijn bij de ene voeding anders is als de andere. Doelend op het feit dat je lichaam er langer over doet om het te verteren en zo dus meer energie ervoor gebruikt.

Anyway, dus als ik 400 a 500 kilocalorieën onder mijn onderhoud zit EN nog eens met kracht en cardio het nodige verbrand is het akkoord?
(Rekening houdend met pak hem beet 2700 kilocalorieën voor onderhoud, 2400 voor de cut en daarover heen dan het kracht/cardio schema?)

Ik zal het eens een week of 2 bijhouden en kijken of ik in lichaams-gewicht afval of bij kom. voorheen kwam ik in gewicht aan maar ging ik minimaal in vet % naar beneden :P

Sowieso top voor de reacties!

Slecht in de zin dat er (nog) maar weinig voedingsstoffen in zitten. Simpele koolhydraten worden sneller door 't lichaam verteerd en hebben zo meer risico om als vet te worden opgeslagen. Een overschot aan koolhydraten wordt door je lichaam opgeslagen als vet.

Je onderhoud heb je al berekend door rekening te houden met je kracht/cardio training. Je hebt namelijk bij je berekening je BMR vermeningvuldigd met de atciviteitsfactor 1,55 (wat staat voor 3-5 keer per week sporten). Dus het is niet "EN" of "daarover heen".
Lees dit maar eens: http://www.giantpt.com/voeding/algemeen/bereken-jouw-caloriebehoefte

Bijhouden werkt echt het beste. Hoe heb je jouw vetpercentage eigenlijk gemeten als ik vragen mag?

Terug
Naar boven