MuscleMeat

Bush wil fors meer uitgeven aan defensie

roxxe

Massive Warrior
10.000 berichten
Waardering
14
George Bush wil in het fiscale jaar 2007, dat op 1 oktober van dit jaar begint, veel meer uitgeven aan defensie en veiligheid. Als het aan de Amerikaanse president ligt, stijgen de uitgaven voor defensie met 6,9 procent tot 439,3 miljard dollar (366,5 miljard euro). Dit blijkt uit de begrotingsvoorstel dat Bush naar het Congres heeft gestuurd.

De uitgaven voor de binnenlandse veiligheid moeten met 3,3 procent worden opgeschroefd tot 33,1 miljard dollar, zo vindt Bush. De Amerikaanse begroting voor 2007 bedraagt in totaal 2,77 biljoen dollar (2,29 biljoen euro). Hiermee neemt het met 2,2 procent toe ten opzichte van 2006, waarin de begroting 2,71 biljoen dollar bedroeg.

"Mijn administratie heeft ervoor gekozen de rijkdommen van ons land aan te wenden voor onze grootste prioriteit: de bescherming van onze burgers en ons thuisland", aldus luidt de verklaring van Bush voor zijn plannen. De voorgestelde defensieuitgaven zijn een nieuw record. Nooit eerder is er zoveel geld naar het Amerikaanse ministerie van Defensie, het Pentagon, gegaan. Het geld zal, volgens de plannen, onder meer besteed gaan worden aan de aankoop van een nieuwe onderzeeër en een tweetal nieuwe duikbootjagers. Verder wil het ministerie 42 nieuwe F-18-gevechtsvliegtuigen aanschaffen.

Het begrotingstekort voor 2006 wordt geraamd op 423 miljard dollar. Om te voorkomen dat dit tekort nog verder oploopt, wil Bush gaan bezuinigen op enkele onderdelen. Hij pleit ervoor om minder uit te geven aan onderwijs, gezondheidszorg, pensioenen en landbouw. Met deze bezuinigingen denkt Bush het begrotingstekort terug te kunnen brengen tot 354 miljard dollar.

Er is echter ook ruimte voor extra geld voor bepaalde zaken. Volgens Bush moet er bijvoorbeeld meer geld gegeven worden voor onderzoek naar alternatieve energiebronnen, zodat de VS minder afhankelijk worden van olie uit het Midden-Oosten. Hier pleitte hij onlangs al voor in zijn State of the Union.

er moet daar dringend een nieuwe prez komen :(

[Link niet meer beschikbaar]

America is the right thing in Iraq. . . .

Nog meer uitgeven? ???

Niemand schrijft erbij dat hij dit doet om moderne wapens aan te schaffen tegen China. Aangezie China drastisch zijn leger aan het vernieuwen is met moderne wapens en mankracht, moet er natuurlijk op gereageerd worden....en eerlijk gezegd heeft hij gelijk. Als China het in zijn bol krijgt, dan zijn wij nergens meer.

Yzord zei:
Niemand schrijft erbij dat hij dit doet om moderne wapens aan te schaffen tegen China. Aangezie China drastisch zijn leger aan het vernieuwen is met moderne wapens en mankracht, moet er natuurlijk op gereageerd worden....en eerlijk gezegd heeft hij gelijk. Als China het in zijn bol krijgt, dan zijn wij nergens meer.

China heeft een vrij groot leger, maar op het gebied van defensie uitgaven zijn ze vergeleken met de USA een kleine speler. China geeft rond de $ 30 miljard per jaar uit aan defensie. Een groot deel gaat op aan het onderhouden van de troepen en niet aan nieuwe ontwikkelingen.

Ze hebben wel de beschikking over ICBM's (intercontinental ballistisc missiles) en kernwapens, maar gelet op het uitgavepatroon van de laatste jaren en het totale budget van China zijn ze de komende tien jaar zeker nog niet op het peil van de USA. Vergeet niet dat China ondanks enorme bevolking van 1,3 miljard nog steeds een vrij arm land is. Wel met een sterke economische groei, maar het zal nog tig jaren duren voordat ze uitgaven aan defensie kunnen veroorloven zoals de USA.

Klopt, alleen pompt USA momenteel zijn mankracht en speeltjes in Irak en Afghanistan wat dus zijn voorraad aardig laat slinken. China is bezig zijn leger te versterken en er komt een punt dat men op 50-50 zit.

China is een land welke je goed in de gaten moet houden.

USA heeft een technologische edge die je niet zomaar inhaalt. Wat ze in Irak en Afghanistan uitgeven verbleekt bij hetgene wat ze aan nieuwe technologieen ontwikkelen. Meestal bij vriendjes van Bush uit het groot militair industrieel complex.

Klopt, maar vergeet niet wat de Chinezen allemaal kunnen namaken :D

Goeie zaak want daar gaan wat raketten inzitten, de oorlog tegen die moslims.

Ach laat hem maar doen, het is slechts een kwestie van tijd eer de VS ten onder gaan net zoals alle grote rijken in de geschiedenis.

Nou, mocht ik een keuze moeten maken tussen USA en dat geschifte geloof, dan is mijn keuze snel gemaakt.

Idd dringend tijd voor nieuwe president. Bush denkt: over enkele jaren ben ik af dus nu nog snel even al het geld opmaken (desnoods de schulden torenhoog opbouwen) en dan kunnen ze bij een volgende president die democraat is zeggen: "zie je wel, hun kunnen de problemen en schulden ook niet oplossen"

Die man is de doodsteek voor Amerika (en misschien de wereld)

Het is eten of gegeten worden, en Bush is een eter. Daarbij ik leg mijn solidariteit liever bij Amerika en andere westerse landen (Israel etc) dan bij landen met een gesloten samenleving en bijkomende geloofs-radicale denkbeelden.

Tell me something new...

Na 9/11 heeft Bush letterlijk gezegd een "New national security strategy" te hanteren
Dat bestond uit:
1) "Create military power beyond challenge" (vanaf toen dus al, m.a.w. het is niks nieuws...)
en
2) "Pre-emptive actions against possible terrorist threats" (vooral dit was gevaarlijk want vanaf toen eigende de USA zichzelf het recht toe om om het even wie aan te vallen, die een terroristische bedreiging zou kunnen vormen)

Big_T zei:
Idd dringend tijd voor nieuwe president. Bush denkt: over enkele jaren ben ik af dus nu nog snel even al het geld opmaken (desnoods de schulden torenhoog opbouwen) en dan kunnen ze bij een volgende president die democraat is zeggen: "zie je wel, hun kunnen de problemen en schulden ook niet oplossen"

Die man is de doodsteek voor Amerika (en misschien de wereld)
Inderdaad, en hij is op de koop toe zo dom als een ezelsreet.

Yzord zei:
Nou, mocht ik een keuze moeten maken tussen USA en dat geschifte geloof, dan is mijn keuze snel gemaakt.

De mijne ook maar het is zoals aangehaald vooral de man en de partij die aan de macht zijn in de VS die het beleid bepalen en éénmaal een bepaalde weg ingeslagen dan maakt het niet zoveel meer uit wie de volgende president wordt want de puinhopen liggen er en om de ene op te ruimen moet er dikwijls elders nog een grotere gemaakt worden.

Feit is ook dat een president in de VS gekocht kan worden door de bedrijven. Je hebt ook slechts twee partijen die iets betekenen en dat is allemaal niet zo positief.

Terug
Naar boven