AndroidHealthClinic

calorieverbruik bij cardio

fourroses

Novice
Waardering
0
Hallo iedereen,

sinds een week doe ik iedere dag 30min cardio.
de meeste mensen die 30min cardio doen verbruiken
ongeveer 500-700 calorieen,ik geraak niet hoger dan
320 calorieen.

Ik ben 27j en fiets geduurende 30min aan een hartslag
van 135 (= 70% van mijn max.hartslag)
Hoe komt het dan dat ik maar 320 calorien verbruik terwijl
het tussen de 500-700 moet zijn?

Ik heb er niet superveel verstand van, maar 500-600 voor een half uur is wel veel hoor... Met een half uur fietsen kom je daar (volgens mij) sowieso niet aan, ik tenminste niet... Dan zou je op de loopband of crosstrainer moeten, verbrand je meer mee... En zwaarder gaan.

45 min op de crosstrainer op iets boven gemiddeld niveau levert mij 400kcal op.

Ik zelf doe iedere maal 30min cardio na KT. Meestal is dit op een crosstrainer of een loopband. Hierbij verbruik ik ongeveer een 500 tot 650 calorieën.
Ik doe alleen 5 min fietsen als opwarming. Vroeger fietste ik alleen maar maar dat was niet genoeg om echt op onderhoud te blijven. Meestal had ik maar iets van een 250 tot 300 kcal na een half uur.
Dus wat jouw betreft,als de mogelijkheden er zijn in jouw gym probeer dan eens andere middelen zoals een crosstrainer of step of loopband...

Hallo iedereen,

320 calorieen.

Ga op 80% hartslag zitten, dat is de hartslag waarbij je verbranding het hoogst is zonder te verzuren. 700 in een half uur is trouwens heel veel, de meesten halen dat echt niet. Maar met een paar maanden optrainen moet je 1000 in het uur wel kunnen halen. Hopen dat je apparaat het goed aangeeft, he.

De suggestie om een andere aktiviteit te kiezen zal niet uitmaken: hoeveel je kan verbruiken is een eigenschap van jou, niet van het apparaat of de aktiviteit.

• Topic Starter Topic Starter
dank jullie voor het advies.
Ook had ik er aan gedacht om in de dagen dat ik meer tijd heb
2x per dag cardio van 30min te doen dan kom ik ook aan de
gemiddelde 600 calorieen.

Ga op 80% hartslag zitten, dat is de hartslag waarbij je verbranding het hoogst is zonder te verzuren. 700 in een half uur is trouwens heel veel, de meesten halen dat echt niet. Maar met een paar maanden optrainen moet je 1000 in het uur wel kunnen halen. Hopen dat je apparaat het goed aangeeft, he.

De suggestie om een andere aktiviteit te kiezen zal niet uitmaken: hoeveel je kan verbruiken is een eigenschap van jou, niet van het apparaat of de aktiviteit.

Wat je zegt klopt, maar wat wel zo is dat je meer verbrand met een cross trainer dan met een fiets. Dat feit is niet te negeren. Natuurlijk hangt dan wel van jezelf af hoe intens je er op bezig bent en training.

Hallo iedereen,

320 calorieen.

Je trapt niet hard genoeg. :eek:

U heeft bruto 776 calorieen verbruikt tijdens 30 minuten fietsen, >32 km/uur

Maar het kan wel.

Wat je zegt klopt, maar wat wel zo is dat je meer verbrand met een cross trainer dan met een fiets. Dat feit is niet te negeren. Natuurlijk hangt dan wel van jezelf af hoe intens je er op bezig bent en training.

Als een crosstrainer je beter ligt zal je daar ook beter op presteren - maar als je op een fiets dezelfde inspanning levert verbrand je ook evenveel.

De kunst van het trainen op nuchtere maag is, dat je niets forceert.

daarmee dat ik het ook hou op 30min aan ongeveer 25km/h

Is het trouwens qua vetverbranding beter om in eens een uur cardio te
doen of is het beter om 2x 30min te doen? of is er geen verschil?

daarmee dat ik het ook hou op 30min aan ongeveer 25km/h

Is het trouwens qua vetverbranding beter om in eens een uur cardio te
doen of is het beter om 2x 30min te doen? of is er geen verschil?

Hoe langer de sessie duurt hoe meer energie het kost om dezelfde prestatie te handhaven, dus ja één uur cardio kost meer energie dan 2 keer 'n half uur bij gelijkblijvende prestatie.

Alleen cardio is niet zaligmakend. Als je voedingsschema niet op orde is, zul je weinig tot geen vet verliezen. Misschien zelfs nog aankomen. Dus kijk ook hoe het erbij staat met je voeding.

Alleen cardio is niet zaligmakend. Als je voedingsschema niet op orde is, zul je weinig tot geen vet verliezen. Misschien zelfs nog aankomen. Dus kijk ook hoe het erbij staat met je voeding.

Eet zo'n 600 calorieen minder als vroeger.Eetschema bestaat alleen maar
uit gezond eten: magere melk, veel groenten, kip, tonijn, yogurt, fruit,
1,5-2l water enz..

Hoe langer de sessie duurt hoe meer energie het kost om dezelfde prestatie te handhaven,

Hoe kan dat? Het wordt natuurlijk voor je gevoel moeilijker omdat je moe wordt en je voorraden opraken, maar als je dezelfde arbeid levert kan het toch niet meer kcals gaan kosten?

Als dat zo was dan zou je ook meer warmte moeten gaan produceren (dus meer gaan zweten) naarmate je langer doorgaat in één tempo. Maar daar merk ik niets van bij het hardlopen: na de opwarmfase (ca 10-15 minuten) ben ik wat warmte betreft in evenwicht, of ik nou een half uur loop of anderhalf uur (tempo 10 Kmpu).

Hoe kan dat? Het wordt natuurlijk voor je gevoel moeilijker omdat je moe wordt en je voorraden opraken, maar als je dezelfde arbeid levert kan het toch niet meer kcals gaan kosten?

Simpel, arbeid en prestatie zijn twee verschillende dingen.

Je kunt de arbeid verrichten onder het genot van 'n puzzeltje!

Of je levert 'n prestatie door zo snel mogelijk te lopen/fietsen, maar waarbij je ademhaling van begin tot eind toch volledig onder controle is. Dan vertrek je met muts, handschoenen en jack tot boven dicht, maar geleidelijk aan kunnen die uit en het ritsje gaat steeds verder open.

In het 1ste geval is het 'n bezigheid en in het 2de geval bedrijf je sport.

Als dat zo was dan zou je ook meer warmte moeten gaan produceren (dus meer gaan zweten) naarmate je langer doorgaat in één tempo. Maar daar merk ik niets van bij het hardlopen: na de opwarmfase (ca 10-15 minuten) ben ik wat warmte betreft in evenwicht, of ik nou een half uur loop of anderhalf uur (tempo 10 Kmpu).

Ik ook als ik helemaal in mijn ritme zit, alleen als ik thuis mijn shirt uitdoe weet ik dat het niet zo was.

Tip: je opwarmfase is te lang en je snelheid te laag.

Terug
Naar boven