XXL Nutrition

Cardio & testosteron

federer

Novice
Waardering
0
Lengte
1m92
Massa
93kg
Vetpercentage
14%
Heee

Ik heb wat vragen over hardlopen & testosteron. Het is een veel besproken maar tot nog voor mij een vaag onderwerp, dus hierbij.
Mijn vetpercentage is 14% en wil graag onder de 10% komen. Ik loop dagelijks hard soms een uur en soms een half uur.

Gisteren las ik dit op erogenics over cardio.

http://www.ergogenics.org/gezondheid26.html

Langere sessies dan veertig minuten verhogen dus het vrije testosteron, maar laten de hormoonspiegel tijdens de rust kelderen. Die langere sessies leiden bovendien tot een verhoging van de cortisolspiegel.

Naturelsporters die graag spiermassa willen opbouwen moeten niet langer dan drie kwartier aan cardio doen, zeggen trainers vaak. Lopen of fietsen sporters langer, dan leveren ze spiermassa in. Deze studie geeft de trainers een beetje gelijk.
Hoe het precies komt dat lange duursessies de testosteronspiegel verlagen weten onderzoekers niet.

Duss nu ben ik een beetje de weg kwijt. Het verhoogt toch het vrije testosteron?

Sorry voor mijn domme noob vragen :p

Het staat er eigenlijk al gewoon in: "Maar laten de hormoonspiegel tijdens de rust kelderen"
Spieren moeten rusten en herstellen, met een lage hormoonspiegel gaat dit langzamer en slechter dan bij een hogere hormoonspiegel ;)

• Topic Starter Topic Starter
Thanks jochem!

Is vrij testosteron belangrijk voor spier opbouw?

Terug
Naar boven