XXL Nutrition

Cardio vet verbranden met hoge hartslag?

TomGhijsens

Novice
Waardering
0
Lengte
1m82
Massa
73kg
Vetpercentage
12%
Ik heb al vaker gelezen dat je om vet te verbranden bv. een uur moet cardio doen aan een hartslag van 70% van je maximale, dus in mijn geval 140.

Gisteren heb ik exact 1 uur gelopen aan een hartslag van 180.(zo gaf m'n hartslagmeter het aan)

Is dit dan beter/slechter/evengoed om vet te verbranden?

Ook nog even zeggen, ik ben 1m82 en weeg 73 kg. Maar ik doe cardio om de laatste restjes zichtbaar vet van mijn buik nog wat weg te krijgen.

grts

Vet verbranding is afhankelijk van welke verbranding er in je spieren plaats vind...
Je hebt namelijk twee soorten... Aeroob en Anaeroob.
Wanneer je hartslag hoger wordt dan die 70% ga je anaeroob verbranden en op dit punt verbrand je vooral suikers en koolhydraten.
Rond die 70% verbrand je Aeroob en bestaat je brandstof uit vetzuren.

Dus het antwoord is cardio met een hogere hartslag is niet ideaal om vet te verbranden...

Als je een uur lang op 180 hebt gezeten zul je niet vreselijk anaeroob bezig zijn geweest.

Ik maak me eerder zorgen om een heel uur, dan om de hartslag.

Als ik het goed had, is het zo wat Easedup zei. En je gaat voornamelijk meer conditietrainen ipv vetverbranden (dit is wat ik had begrepen).

• Topic Starter Topic Starter
Ok heel erg bedankt. :)

Maar mijn hartslag ligt namelijk heel hoog t.o.v. anderen. Ik ben 20 jaar, en ik volg regentaat lichamelijk opvoeding op school, dus ik heb een goede basisconditie.
Maar als ik 2 minuten loop aan een tempo van bv. maar 10 km/h, zit ik al aan 160 hartslag.
Zelfs in rust, zoals nu op dit moment heb ik tussen 80 en 90. Dus als ik simpelweg wat wandel, zit ik al gauw aan die 140 hartslag. Ook mijn lectoren in school zeggen dat ik een uitzonderlijk hoge hartslag heb.

Ok heel erg bedankt. :)

Maar mijn hartslag ligt namelijk heel hoog t.o.v. anderen. Ik ben 20 jaar, en ik volg regentaat lichamelijk opvoeding op school, dus ik heb een goede basisconditie.
Maar als ik 2 minuten loop aan een tempo van bv. maar 10 km/h, zit ik al aan 160 hartslag.
Zelfs in rust, zoals nu op dit moment heb ik tussen 80 en 90. Dus als ik simpelweg wat wandel, zit ik al gauw aan die 140 hartslag. Ook mijn lectoren in school zeggen dat ik een uitzonderlijk hoge hartslag heb.

Inderdaad, een hoge hartslag. Ik krijg zelfs na 25 kilometer met 10 km/h mijn hartslag amper boven de 130 uit.

Als je conditie goed is en je vetpercentage niet al te laag zou ik me er geen zorgen over maken. Je verbrand prima vet met dat tempo.

Inderdaad, een hoge hartslag. Ik krijg zelfs na 25 kilometer met 10 km/h mijn hartslag amper boven de 130 uit.

Als je conditie goed is en je vetpercentage niet al te laag zou ik me er geen zorgen over maken. Je verbrand prima vet met dat tempo.

Ja mijn conditie is zeker goed genoeg, en mijn vetpercentage ligt rond 11-12%. Ik ben 1ùeter 82 en weeg nu 73-74kg. Enkele jaren geleden ben ik pas beginnen sporten. Op mijn 17de woog ik nog 92 kg en had ik helemaal geen conditie. Misschien heeft dat er wat mee te maken, ik weet het niet.

Maar toch bedankt

Ik heb dat ook hoor, ik heb mn leven lang gesport (vechtsport, wedstrijdzwemmen, waterpolo, dus geen suffe sporten maar goed intensief) en nu nog als ik ga trainen dan vliegt mn hartslag omhoog in no-time.
Het zal wel goed zijn, ik heb er verder geen last van ofzo.

Ik heb dat ook hoor, ik heb mn leven lang gesport (vechtsport, wedstrijdzwemmen, waterpolo, dus geen suffe sporten maar goed intensief) en nu nog als ik ga trainen dan vliegt mn hartslag omhoog in no-time.
Het zal wel goed zijn, ik heb er verder geen last van ofzo.

Inderdaad, ik heb ook altijd gezwommen, en doe nu enkele jaren thaibox, en binnen school ook nog 10tal uren sport per week.
En ik heb er ook geen last van ofzo, maar vindt het best vreemd wanneer ik en paar vrienden gaan zwemmen / lopen aan zelfde tempo ligt mijn hartslag altijd hoger, en niet dat ik meer inspanning doe als hun.

heb je al eens een hartfilmpje laten nemen? Zo'n hoge hartslag in rust kan wijzen op cardiomyopathie...

heb je al eens een hartfilmpje laten nemen? Zo'n hoge hartslag in rust kan wijzen op cardiomyopathie...

Neen, nog nooit laten doen. Maar ik veronderstel dat ik geen problemen heb.
Ik ben net 20 jaar en heb goede conditie, geen overgewicht, geen cholesterol,..

Maar wat is cardiomyopathie?

een hartafwijking. Niet om je bang te maken maar zo'n hoge hartslag in rust bij een getrainde jonge man is echt niet normaal. Ik zou naar de oorzaak zoeken.

Ik heb een hartslag in rust van net onder de 40 door mijn atletisch verleden.

Laatst bewerkt:
een hartafwijking. Niet om je bang te maken maar zo'n hoge hartslag in rust bij een getrainde jonge man is echt niet normaal.

Ik heb een hartslag in rust van net onder de 40 door mijn atletisch verleden.

Eerlijk gezegd heb je mij nu wel bang gemaakt :D
Maar ik heb nooit hartritmestoornissen of heb nooit het gevoel dat mijn hart op punt staat stil te vallen. Mijn hartslag op dit moment in rust (nu zit ik gewoon achter mijn pc) is nu rond 85. Dit zou normaal tussen 60 en 70 moeten liggen?

Maar je kan wel gelijk hebben. Ik kan er eens verder mee gaan voor een controle.

Eerlijk gezegd heb je mij nu wel bang gemaakt :D
Maar ik heb nooit hartritmestoornissen of heb nooit het gevoel dat mijn hart op punt staat stil te vallen. Mijn hartslag op dit moment in rust (nu zit ik gewoon achter mijn pc) is nu rond 85. Dit zou normaal tussen 60 en 70 moeten liggen?

Maar je kan wel gelijk hebben. Ik kan er eens verder mee gaan voor een controle.

Een ongetraind persoon tussen de 60-70 ja, maar iemand die intensiever sport kan nog stukken lager gaan. Het hart is ook een spier die groter wordt als je traint.

Daarnaast zijn er talloze gevallen in de sport waarbij mensen die nooit hartproblemen hadden, plots overlijden aan een hartstilstand door een hartawijking. Een hartfilmpje had dit kunnen voorkomen.

Er zijn natuurlijk ook nog andere redenen voor een hoge hartslag in rust, dus probeer het uit te zoeken. Maar ik zou er zeker eens met een cardioloog over spreken.

Een ongetraind persoon tussen de 60-70 ja, maar iemand die intensiever sport kan nog stukken lager gaan. Het hart is ook een spier die groter wordt als je traint.

Daarnaast zijn er talloze gevallen in de sport waarbij mensen die nooit hartproblemen hadden, plots overlijden aan een hartstilstand door een hartawijking. Een hartfilmpje had dit kunnen voorkomen.

Er zijn natuurlijk ook nog andere redenen voor een hoge hartslag in rust, dus probeer het uit te zoeken. Maar ik zou er zeker eens met een cardioloog over spreken.

Oke ga ik zeker doen. Dankjewel.

ik zit in rust ook op 50-55

maar als ik 3 minuten op rustig tempo fiets (bv om mijn benen wat warm te fietsen) zit ik al op bijna 160 ( mijn 70% hartslag ligt rond 150-160)

dus ik wil al niet weten hoe hoog mijn hartslag word als ik echt eens voluit ga :)

ik zit in rust ook op 50-55

maar als ik 3 minuten op rustig tempo fiets (bv om mijn benen wat warm te fietsen) zit ik al op bijna 160 ( mijn 70% hartslag ligt rond 150-160)

dus ik wil al niet weten hoe hoog mijn hartslag word als ik echt eens voluit ga :)

Ja inderdaad dit heb ik ook, enkel dat mijn hartslag in rust ook hoger ligt. ;)

zou het toch echt eens na laten kijken bij de doctor als ik jou was... dat is echt erg hoog voor iemand die regelmatig sport....

Terug
Naar boven