- Waardering
- 8
Ik ben in 1,5 jaar tijd 24 kg aangekomen. Ca 19 kg spier en ca 5 kg vet.
(was 66 kg nu 90 kg)
Nu vraag ik me (als 45 jarige) af wat de gevolgen zijn voor mijn hart.
Het lijkt mij dat als mijn lichaamsgewicht met ruim 30% is toegenomen er ook 30% meer vaatstelsel bijgekomen is en er 30% meer bloed rondgepompt moet worden. Het hart moet dus een stuk harder werken.
Ik merk dit aan: veel slechtere conditie. Twee trappen op en al hijgen. Vroeger (66 kg): na 30 trappen beginnen met hijgen.
Verder voel ik me bij het opstaan uit een stoel vaak even flauw worden alsof ik tegen de grond zal slaan, maar dit herstelt zich direct. Ik zou denken lage bloeddruk in het hoofd omdat er zoveel spierweefsel bijgekomen is.
Een bevriend arts zei me al: het maakt voor je hart niet uit of het je bloed door 24 kg extra spier of 24 kg extra vet heen moet persen. Er is nu veel meer weerstand en het moet dus harder werken dan vroeger.
Ik ga iig mijn bloeddruk e.d. maar eens laten opmeten.
Hebben de (para)medici op dit forum misschien een (onderbouwde) mening?
Bedankt alvast!
(was 66 kg nu 90 kg)
Nu vraag ik me (als 45 jarige) af wat de gevolgen zijn voor mijn hart.
Het lijkt mij dat als mijn lichaamsgewicht met ruim 30% is toegenomen er ook 30% meer vaatstelsel bijgekomen is en er 30% meer bloed rondgepompt moet worden. Het hart moet dus een stuk harder werken.
Ik merk dit aan: veel slechtere conditie. Twee trappen op en al hijgen. Vroeger (66 kg): na 30 trappen beginnen met hijgen.
Verder voel ik me bij het opstaan uit een stoel vaak even flauw worden alsof ik tegen de grond zal slaan, maar dit herstelt zich direct. Ik zou denken lage bloeddruk in het hoofd omdat er zoveel spierweefsel bijgekomen is.
Een bevriend arts zei me al: het maakt voor je hart niet uit of het je bloed door 24 kg extra spier of 24 kg extra vet heen moet persen. Er is nu veel meer weerstand en het moet dus harder werken dan vroeger.
Ik ga iig mijn bloeddruk e.d. maar eens laten opmeten.
Hebben de (para)medici op dit forum misschien een (onderbouwde) mening?
Bedankt alvast!

).
spierweefsel heeft meer zuurstof nodig dan vetweefsel, en als je hart even groot blijft wordt dit dus een probleem. maar mensen die teveel vet hebben en een klein hart hebben hetzelfde probleem.