Fitness Seller

Cardiovasculaire gevolgen van hypertrofie

DutchVince

Ripped Bodybuilder
Elite Member
20 jaar lid
Waardering
8
Ik ben in 1,5 jaar tijd 24 kg aangekomen. Ca 19 kg spier en ca 5 kg vet.
(was 66 kg nu 90 kg)

Nu vraag ik me (als 45 jarige) af wat de gevolgen zijn voor mijn hart.

Het lijkt mij dat als mijn lichaamsgewicht met ruim 30% is toegenomen er ook 30% meer vaatstelsel bijgekomen is en er 30% meer bloed rondgepompt moet worden. Het hart moet dus een stuk harder werken.

Ik merk dit aan: veel slechtere conditie. Twee trappen op en al hijgen. Vroeger (66 kg): na 30 trappen beginnen met hijgen.
Verder voel ik me bij het opstaan uit een stoel vaak even flauw worden alsof ik tegen de grond zal slaan, maar dit herstelt zich direct. Ik zou denken lage bloeddruk in het hoofd omdat er zoveel spierweefsel bijgekomen is.

Een bevriend arts zei me al: het maakt voor je hart niet uit of het je bloed door 24 kg extra spier of 24 kg extra vet heen moet persen. Er is nu veel meer weerstand en het moet dus harder werken dan vroeger.

Ik ga iig mijn bloeddruk e.d. maar eens laten opmeten.

Hebben de (para)medici op dit forum misschien een (onderbouwde) mening?

Bedankt alvast!

Tja, je wordt ouder pappa... ..."je wordt ook eerder moe"...

Veel mensen krijgen last van een hoge bloeddruk naarmate ze ouder worden (toch?). Als jij bij het opstaan duizelig wordt, duidt dat waarschijnlijk op lage bloeddruk (maar kan ook bijvoorbeeld bloedarmoede zijn).

Een bezoekje aan de huisarts kan geen kwaad, maar bereid je vast voor op de goedbedoelde sport- en voedingsadviezen (ze kunnen bij BB'ers best in het verkeerde keelgat schieten ;) ).

Ik weet niet hoe het met je cardio zit. Misschien kun je daar wat mee doen om je conditie te verhogen? Iets met een lange duur en lage intensiteit bedoel ik. Dus een lang stuk fietsen (buiten) op normale snelheid, oid?

Succes ermee!

ik heb er geen kennis van, maar het verhaal van die weerstand door vet of spier vind ik vaag klinken. Je bloed loopt door aderen, je hart moet nu alleen meer massa voorzien van bloed dan voorheen, daaruit kan je dus concluderen dat daar meer arbeid voor nodig is.

Of meer arbeid slechter is, daar kan ik geen zinnig antwoord op geven. Als je kijkt naar de technische levensduur van een hart, zal het best. Aan de andere kant zou je technische levensduur best kunnen verlengen door het sporten.

Ik ben wel een flink stuk jonger, maar dat van die slechtere conditie (oa bij het traplopen) merk ik bij mezelf ook. Maar dat komt gewoon omdat ik mij de laatste jaren volledig toespits op The Iron en eigenlijk geen conditietraining meer doe.

Ik heb op een ander forum (power&bulk) gelezen dat krachttraining en hypertrofie op zich geen negatieve cardiovasculaire gevolgen heeft. Gebrek aan conditietraining natuurlijk wel. Het is een beetje zoals de vraag 'wordt je van krachttraining stijf ?' Neen, je spieren worden stijf als je nooit stretcht. Maw 'you get what you put in'.

In ieder geval zou een beetje conditietraining (fietsen, touwtjesspringen, boksen op een heavybag, whatever) je wellicht goed doen. Je leest het trouwens wel meer : mensen die na jaren bulken en zwaar ijzer meer voor hun gezondheid en cardio beginnen te doen.

Tot slot : ik ken je niet, dus : als je die kilos natural hebt gehaald zie ik op zich geen probleem met zo'n gewichtstoename, maar als je ervoor hebt gekuurd dan moet ik er wellicht geen tekeningetje bij maken dat dat gevaarlijk is voor je hart.

Maar ik ben natuurlijk geen paramedicus, dit is gewoon wat ik gelezen heb en wat ik heb geobserveerd bij mezelf en anderen.

Tja 24 kg bijkomen op 18 maanden is zowizo bijzonder veel . Heb je dat naturel gedaan ?

Zou het ook niet een kwestie zijn van wennen voor het hart? Dat het dus door middel van cardio weer op het "goede" peil te trekken is?

Ik ben ook wat hijgerig de laatste tijd, dat wijt ik aan het totale gebrek aan cardio van het laatste half jaar.

Een gedegen aanpak om je CV basis weer op peil te brengen vereist wat discipline. Zeker omdat je in het begin het idee hebt dat je nooit meer in vorm komt. Het hart heeft een groot aanpassingsvermogen en zeker als je spieren gekweekt hebt en niet zo veel vet toename dan is de aanpassing na enkele maanden intensieve cardio al snel een feit. Het hart wordt net zoals iedere spier gewoon wat groter. Het bekende fenomeen van een sportershart.

Wat er door krachttraining gebeurt is dat je intermediate vezels zich hoofdzakelijk gaan gedragen als snelle vezels, door nu meer cardio toe te voegen aan je workouts kan je een gedeelte van die transformatie ongedaan maken. Waarbij je overigens niet al te veel massa hoeft te verliezen zolang je maar non-impact cardio doet.

Het voordeel is dat je langzame vezels ook weer in vorm komen, vezels die nu grotendeels ongebruikt zijn. Waardoor je inderdaad het gevoel hebt dat je amper conditie hebt.

Belasting voor je hart komt misschien voor bij bovennatuurlijke massa, maar dat bereik je niet snel zonder hulpmiddelen.

DutchVince zei:
Een bevriend arts zei me al: het maakt voor je hart niet uit of het je bloed door 24 kg extra spier of 24 kg extra vet heen moet persen. Er is nu veel meer weerstand en het moet dus harder werken dan vroeger.

Maar betekent dat ook dat een bodybuilder van 120 kg net zo ongezond bezig is als een vetz*k van 120 kg?

Zelda zei:
Maar betekent dat ook dat een bodybuilder van 120 kg net zo ongezond bezig is als een vetz*k van 120 kg?

Nee, maar dat hangt natuurlijk ook wel van de levensT af. Bloedwaarden van een vetz*k zullen zeer waarschijnlijk een stuk slechter zijn, maar een BB-er van 120 Kg die net uit een zware kuur komt kan evengoed nog slechtere bloedwaarden hebben dan die vetz*k. Valt dus moeilijk een oordeel over te vellen, het hart is in ieder geval in beide gevallen redelijk zwaar belast. Maar dat zijn wel de uitersten.

Net zo goed als bijvoorbeeld het uiterste van cardio een Tour de France rijden is, dat is nou ook niet echt gezond voor je hart op de lange termijn.

Zelda zei:

lijkt me niet hè? :) spierweefsel heeft meer zuurstof nodig dan vetweefsel, en als je hart even groot blijft wordt dit dus een probleem. maar mensen die teveel vet hebben en een klein hart hebben hetzelfde probleem.
het is echter zo dat je hart altijd mee zal groeien als je spiermassa aanmaakt, en bij het aanmaken van vet vrijwel niet. bovendien is het zo dat je door vet cholesterol aanmaakt waardoor je bloedvaten dichtslippen. dit is bij spiermassa niet zo.
veel spiermassa hebben is altijd nog beter voor je dan veel vetmassa hebben, maar als je opeens prestaties moet leveren (bv traplopen) hebben je spieren zuurstof nodig, en je hart is dat niet gewend.

ik raad je dus aan flink wat cardiotraining te gaan doen (je zou 3x kracht en 3x cardio kunnen doen, of bij elke krachttraining ook cardio) met een maximum van 1 uur cardio per dag, omdat je daarna ook spiermassa gaat verbranden.
om conditie op te bouwen moet je zorgen dat je hartslag tussen de 70-80% zit. hier kunnen ze je bij de gym ook wel over informeren.
veel succes!

• Topic Starter Topic Starter
Little Me zei:
Tja 24 kg bijkomen op 18 maanden is zowizo bijzonder veel . Heb je dat naturel gedaan ?
(Zit ook 5 kg vet bij ongeveer, hoor.)
Tot nu toe wel ja: HST werkt bij mij bijzonder goed.
Ben wel benieuwd hoe ik op AAS reageer maar daar wacht ik iig mee tot de natuurlijke groei eruit is.

Terug
Naar boven