AndroidHealthClinic

Cholera leidt tot bloedige heksenjacht in Haïti

Realist

Massive Warrior
20 jaar lid
10.000 berichten
Waardering
851
Lengte
1m85
Massa
95kg
Vetpercentage
15%
[Afbeelding niet meer beschikbaar]
PORT-AU-PRINCE - Angst en onwetendheid over de cholera-epidemie leiden op het platteland van Haïti tot een heksenjacht. Minstens twaalf mensen zijn vermoord door hun buren, die meenden dat zij zwarte magie gebruikten om anderen te besmetten, meldt de politie.

Cholera was tot voor kort onbekend in Haïti en er heerst veel verwarring en angst over de ziekte. In nog geen zes weken nadat het eerste cholerageval werd bevestigd zijn al bijna negentienhonderd mensen eraan overleden en meer dan 84 duizend ziek geworden. Er is veel gespeculeerd dat Nepalese VN-militairen de bacterie uit hun land hebben meegenomen, maar in de zuidelijke streek Grand Anse, waar de ziekte nu ook de kop heeft opgestoken, begon vorige week het gerucht zich te verspreiden dat voodoopriesters een poeder zouden hebben gemaakt om mensen ziek te maken. Sindsdien zijn zeker twaalf mensen die van hekserij werden beticht met kapmessen vermoord en verbrand, zegt politiewoordvoerder Frantz Lerebours.

De regering in Port-au-Prince gaf donderdag een verklaring uit waarin er op wordt gewezen dat cholera wordt veroorzaakt door een microbe. "De enige manier om u zelf daar tegen te beschermen is de beginselen van cholera in acht te nemen. Er bestaat geen cholerapoeder, noch een cholerazombie of een cholerageest en voodoopriesters kunnen cholera niet behandelen, noch een poeder maken dat cholera veroorzaakt." (NOVUM/DHE)

Ad.nl

Mijn nicht heeft sinds 2 jaar een hulporganisatie voor kinderen opgericht in die streken (Haïti - Dominicaanse Republiek), als ik zo'n berichten lees maak ik me toch zorgen.

Hieronder een link voor de geïntresseerden: wil je een kleinschalige hulporganisatie steunen waarbij je zeker bent dat je geld goed wordt besteed dan ben je hier aan het juiste adres.

http://www.guali.be/?page=home

doet me denken aan vroeger,

Zoveel plezier gehad met de heksenjachten op het dorp :D

Waar zijn al die miljoenen dollars/euro aan hulp dan gebleven?
Zag er laatst op het nieuws nog iets over er is sinds de aardbeving in Januari niets veranderd, nou ja niets:rolleyes: zag een paar tentjes staan.

• Topic Starter Topic Starter
doet me denken aan vroeger,

Zoveel plezier gehad met de heksenjachten op het dorp :D

Inderdaad, gewoon triest eigenlijk dat die mensen honderden jaren achterlopen.

Waar zijn al die miljoenen dollars/euro aan hulp dan gebleven?
Zag er laatst op het nieuws nog iets over er is sinds de aardbeving in Januari niets veranderd, nou ja niets:rolleyes: zag een paar tentjes staan.

In de zakken van de hulporganisaties natuurlijk.

Terug
Naar boven