MuscleMeat

Christenen weer eens zeer vredelievend!

Grote hersenen staat niet gelijk aan slimmer of dommer. Olifanten zullen bijvoorbeeld veel grotere hersenen hebben, evenals andere dieren.

Ga eens toch wat meer in de natuurboeken lezen ipv de bijbel klusmier. Serieus.

Grote hersenen staat niet gelijk aan slimmer of dommer. Olifanten zullen bijvoorbeeld veel grotere hersenen hebben, evenals andere dieren.

Ga eens toch wat meer in de natuurboeken lezen ipv de bijbel klusmier. Serieus.

je weet dondersgoed wat ik ermee bedoel; maar zoals altijd zijn de ongelovigen zo dom om alles letterlijk te nemen.........daardoor snappen jullie zo weinig.
;)

Ja, beschuldig de ongelovigen maar dat we alles te letterlijk aannemen. Ongelooflijk jij :roflol:

:roflol:

het enige dat ons verschilt van de beesten is dat we meer hersens hebben.........waarom gebruik je die niet dan?
:D

Pardon?

waar zit het hem in dat de mens dan slimmer is dan een beest?

in de hersenen toch?
;)

dieren gebruiken hun keuze voor goed of fout op basis van instinct.

Mensen hebben een neocortex, dat is het enige wat ons van dieren onderscheid. En ook mensen maken heel veel beslissingen instinctief. Misschien moet je eens een keer een wetenschappelijk boek lezen over menselijk gedrag en over ons brein, in plaats van alleen de bijbel.

Twee tips:

Het Bewustzijn Verklaard van Daniel C. Dennett

en

Het Bewustzijn van Vilayanur S. Ramachandran

je weet dondersgoed wat ik ermee bedoel; maar zoals altijd zijn de ongelovigen zo dom om alles letterlijk te nemen.........daardoor snappen jullie zo weinig.
;)

Wie snappen er weinig?

Ik vind dat je je vrij vijandig opstelt, Klusmier. Dat is niet nodig in deze discussie.

De grootte van de hersens staat in verhouding met de grootte en natuurlijk intelligentie van het dier.
Een groot dier heeft grote hersens nodig om goed te functioneren(zenuwstelsel, etc).
Om slim te zijn heeft ie dan nog grotere hersens nodig.

Daarom is een klein dier met 1kg aan hersens dus veel slimmer dan een ontzettend groot dier met 1kg aan hersens ;)

Maar dit spreekt natuurlijk voor zich.

De grootte van de hersens staat in verhouding met de grootte en natuurlijk intelligentie van het dier.
Een groot dier heeft grote hersens nodig om goed te functioneren(zenuwstelsel, etc).
Om slim te zijn heeft ie dan nog grotere hersens nodig.

Daarom is een klein dier met 1kg aan hersens dus veel slimmer dan een ontzettend groot dier met 1kg aan hersens ;)

Maar dit spreekt natuurlijk voor zich.

Hoeveel hersens zou een pratende slang hebben?

Haha, ik weet waar jij op doelt ;) Hoeveel groter zijn de hersenen van een pratende vogel tov een niet pratende vogel? Maar zit ik merk nu zelf dat deze post vrij zinloos is :p

Haha, ik weet waar jij op doelt ;) Hoeveel groter zijn de hersenen van een pratende vogel tov een niet pratende vogel? Maar zit ik merk nu zelf dat deze post vrij zinloos is :p

Even groot, als het om dezelfde diersoort gaat. Het gaat erom hoe goed bepaalde delen zijn ontwikkeld.

Pardon?

God schept de mens. God is alwetend dus wist van tevoren al dat het fout zo gaan, en dan is het de schuld van de mens?

Het is zoiezo niet te bevatten, alwetend, maar ik denk niet dat je alle schuld op God kan afschuiven, omdat je dan ook van alles uit kan halen en dan zeggen dat het van te voren vast stond. De mens heeft zijn eigen verantwoordelijkheid. God heeft ons geschapen met een eigen verantwoordelijkheid.

Maar goed het blijft lastig vind ik. Het christendom roept mij zoveel vragen op, en een wereld zonder God roept mij ook zoveel vragen op. Een hoop antwoorden zijn er te vinden in de Bijbel of wetenschappelijke literatuur, maar lang niet alles. Wie helpt mij uit de brand:D

Het is zoiezo niet te bevatten, alwetend, maar ik denk niet dat je alle schuld op God kan afschuiven, omdat je dan ook van alles uit kan halen en dan zeggen dat het van te voren vast stond. De mens heeft zijn eigen verantwoordelijkheid. God heeft ons geschapen met een eigen verantwoordelijkheid.
Aangezien god ons in zijn evenbeeld heeft geschapen is hij hoe dan ook verantwoordelijk..
Zoiezo indirect.
En zoals honderden al eerder hebben gezegd.
Als god alles wist dan wist ie dus ook hoe erg de mens alles zou vernken.
Ik neem aan dat ie dan wel 2 keer had nagedacht voor ie deze mooie planeet had laten vernken door ons soort.

Nog iets,
god word altijd 'Hem' genoemd.
Maar hoe de f weet je zijn geslacht?

Maar goed het blijft lastig vind ik. Het christendom roept mij zoveel vragen op, en een wereld zonder God roept mij ook zoveel vragen op. Een hoop antwoorden zijn er te vinden in de Bijbel of wetenschappelijke literatuur, maar lang niet alles. Wie helpt mij uit de brand:D

Er zijn in ieder geval meer antwoorden te vinden in de wetenschappelijke literatuur. Je denkt alleen van niet om dat je nog niet genoeg (of zelfs geen?) wetenschappelijke boeken hebt gelezen. Zoals ik al eerder tegen je heb gezegd ben ik van mening dat je wel een keer de bijbel moet lezen. En lees ook bijv. The Blind Watchmaker van Richard Dawkins.
Het conflict in je brein zit je blijkbaar dwars, doe er dan wat moeite voor om het op te lossen en lees eens wat. Je zult er geen spijt van krijgen.

Het is wel te bevatten, maar het concept van een alwetende, almachtige en goedgezinde god is uitermate zelf-contradictior.

Waarom is er zoveel ellende in de wereld?

Als god er wel iets aan kan doen, maar het niet wil, is hij niet goedgezind.
Als hij er wel iets aan wil doen, maar het niet kan, is hij niet almachtig.
Als hij het niet kan, èn niet wil, waarom zou je hem dan god noemen?

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven