Fitness Seller

Collapsing knees bij SQ

SanneF

Freaky Bodybuilder
Waardering
3.024
Lengte
1m70
Massa
75kg
Wanneer ik zwaarder ga squatten heb ik last van 'collapsing knees'.
Nu heb ik dit handige filmpje dat uitleg geeft over dat je de heupen als het ware naar buiten moet draaien. Werkelijk, dat lukt mij dus niet.. Alsof dat fysiek voor mij echt geen mogelijkheid is.

Wanneer ik SQ zijn mijn enkels ook redelijk wiebelig. Daarnaast ben ik hypermobiel, waardoor ik mij nóg meer verbaas over het feit dat ik mijn heupen niet naar buiten, 'open' kan draaien.

Ik mis als gevolg van een morbide obees verleden kraakbeen in mijn knieën waardoor ik serieus al heel blij ben dat ik überhaupt kan squatten, maar met naar binnen slaande knieën lukt het mij uiteraard niet om mijn SQ qua gewicht op te bouwen.

Heeft iemand tips voor (aanvullende) oefeningen en ideeën over hoe ik kan werken aan mijn collapsing knees?

kun je met een BW sqaut je knieën wel naar buiten houden?

zo ja, dan is het geen flexibiliteitsprobleem maar een kracht probleem.

probeer je knieen actief naar buiten te duwen tijdens de squat, voor kracht kan clamshell exercise met een band om je knieën helpen

Als ik squat zet ik een beetje kracht naar buiten met mijn voeten.

Hoe is het met je voeten/enkels? Doorgezakt?
Als je op een stoel/box oid gaat zitten kan je dan wel in de juiste houding komen?
Wijzen je voeten naar buiten als je squat?

Oefenen met bw squat met bosu bal tussen je knieën

Glutes medius trainen denk ik? Squats met elastiek om je knieën die je tijdens de hele beweging op spanning houdt (superfunctioneel in jouw geval)

Hiptrusters met elastiek om je knieën /frog pumps
Side leg raides in een sideplank..

Dat soort shit

• Topic Starter Topic Starter
kun je met een BW sqaut je knieën wel naar buiten houden?

zo ja, dan is het geen flexibiliteitsprobleem maar een kracht probleem.

probeer je knieen actief naar buiten te duwen tijdens de squat, voor kracht kan clamshell exercise met een band om je knieën helpen
Met bw-SQ gaat het prima met mijn knieën, hoge reprange met lichte gewichten gaat ook goed. Het is echt zodra het voor mijn benen wat zwaarder wordt dat het erin sluipt.. Vorige week draaide ik een nieuwe 3RM en toen was het wel héél erg, ook wel last van gehad een dag of twee.

Die clamshell exercise klinkt goed. Heb nog een aantal elastieken liggen, ga eens bezien of er wat tussen dit dat ik hier voor kan gebruiken, thanks!

Als ik squat zet ik een beetje kracht naar buiten met mijn voeten.
Dat heb ik nog niet geprobeerd, dankjewel voor de tip!

Hoe is het met je voeten/enkels? Doorgezakt?
Als je op een stoel/box oid gaat zitten kan je dan wel in de juiste houding komen?
Wijzen je voeten naar buiten als je squat?
Mijn enkels staan inderdaad naar binnen. Heb bijvoorbeeld een paar ballerina's (zijn platte schoenen), wanneer ik die uittrek vallen ze van ellende tegen elkaar aan, loop ook wat met mijn voeten naar binnen. Is daar denk je wat op te doen?
Als ik SQ wijzen mijn tenen overigens lichtjes naar buiten.

Oefenen met bw squat met bosu bal tussen je knieën
Goede tip, thanks!

Glutes medius trainen denk ik? Squats met elastiek om je knieën die je tijdens de hele beweging op spanning houdt (superfunctioneel in jouw geval)

Hiptrusters met elastiek om je knieën /frog pumps
Side leg raides in een sideplank..

Dat soort shit
Heb hier nog een aantal elastiek liggen, heb inmiddels enkele tips binnen waaronder inderdaad squatten met een band om je knieën. Ik ga eens het één en ander uitproberen, het klinkt in ieder geval goed.
Die frog pumps zien er ook interessant uit, bedankt voor de tips, daar kan ik wel wat mee!

abductor machine, die doet het ook wel voor mij.

Zou toch proberen je voeten een eindje naar buiten draaien. En kijken hoe het voelt. Je moet proberen te focussen dat je de knieën de voeten volgen zeg maar

Ik stond ook een beetje met mijn voeten naar binnen, daarom zooltjes laten maken bij de orthopeed. Misschien is dat voor jou ook een oplossing! Het lukte mij niet meer om met zwaarder gewicht druk op de buitenkant te houden van mijn voeten te houden, kreeg hetzelfde als jou met de knieen, erg lastig..

Hoe breed sta je eigenlijk?
Bij breed squatten heb ik ook dat mijn knieën naar binnen gaan.

abductor machine, die doet het ook wel voor mij.
Die heb ik inderdaad ook maar weer terug in mijn schema gezet.. Niet bepaald mijn favoriet, maar doe het voor een goed doel ;).
Probeer hem nu in ieder geval zo uit te voeren dat ik de spanning er enkele tellen ophoud, voel dan wel duidelijk verschil in vergelijking met 'gewoon je reps' doen.

True maar als ze d'r vooral last van heeft bij (zware) squats zou ik hem functioneel pakken
Ugh, heb een zooi elastieken, maar dus niet eentje doe ik goed om mijn knieën kan doen bij het squatten. Dat wordt weer eens een bestelling plaatsen voor nieuw spul :o.

Zou toch proberen je voeten een eindje naar buiten draaien. En kijken hoe het voelt. Je moet proberen te focussen dat je de knieën de voeten volgen zeg maar
Nog verder naar buiten bedoel je?
Ik ga het in ieder geval morgen direct proberen!

Ik stond ook een beetje met mijn voeten naar binnen, daarom zooltjes laten maken bij de orthopeed. Misschien is dat voor jou ook een oplossing! Het lukte mij niet meer om met zwaarder gewicht druk op de buitenkant te houden van mijn voeten te houden, kreeg hetzelfde als jou met de knieen, erg lastig..
Heb wel eens gehoord dat het dan in het begin pijnlijk is om met zulke zooltjes te lopen, heb jij daar ook last van gehad? En gebruik je die zooltjes dan ook bij het squatten?

Hoe breed sta je eigenlijk?
Bij breed squatten heb ik ook dat mijn knieën naar binnen gaan.
Ik sta op dit moment vrij smal, zodra ik breder ga staan klappen mijn knieën inderdaad nog sneller naar binnen..

Elastiek om je knieën werkt beter imo, aangezien je dan actiever naar buiten drukt, ipv een bal tussen je benen klemt en kracht naar binnen levert.
Dat wordt dus toch echt op zoek gaan naar een elastiek dat er goed voor geschikt is.. :)

Terug
Naar boven