AndroidHealthClinic

Nieuws Cultuur, maar nu even niet.

EricR

Superior Athlete
20 jaar lid
10.000 berichten 50.000 berichten
Waardering
2.652
Lengte
1m79
Massa
96kg
Vetpercentage
21%
AMSTERDAM - Het kabinet wil volgend jaar 22 procent van de cultuurbegroting schrappen. Dat blijkt uit een gelekte recente notitie van het ministerie van Cultuur, schrijft het Dagblad van het Noorden donderdag.

De bezuiniging treft vooral orkesten, theater- en dansgezelschappen, festivals en andere producerende kunst. Zij verliezen dertig procent van de subsidie, goed voor 166 miljoen euro.

Opheffing

Complete orkesten en theatergezelschappen dreigen volgens het dagblad hierdoor te worden opgeheven.
Bestuurder van vakbond FNV Kiem Martin Kothman zegt in de krant dat het Residentie Orkest en het Rotterdams Filharmonisch omvallen. De orkesten van Noord-Brabant en Limburg worden samengevoegd, net als de orkesten van Gelderland en Overijssel.
De vakbond bereidt acties voor.

Mediabegroting

Omroeporkesten zoals het Metropole Orkest worden ook bedreigd, maar dat heeft hier niets mee te maken. Deze orkesten worden betaald uit de mediabegroting. De verwachting is dat de cultuur nog meer klappen krijgt omdat de bezuinigingsplannen van gemeenten en provincies nog niet openbaar zijn gemaakt.

http://www.volkskrant.nl/kunst/article1420032.ece/Kabinet_wil_kwart_minder_cultuursubsidie

De ontmanteling is begonnen, daarvoor hebben we niet eens een PVC-regering nodig. Gezellig op weg naar een grijs en grauw Nederland. Misschien dat ze ook nog wat museau hier en daar kunnen sluiten, wat heb je aan die rommel?

Laatst bewerkt:
Prima zaak toch, hoeft niet betaald te worden van belastinggeld.
Het mag in ieder geval flink minder.

Ik heb verschillende intelligente mensen horen zeggen dat bij besparingen het best in cultuur geschrapt wordt hoor. Kan gezien worden als een luxe dus logisch. En het is tijdelijk niet permanent.

Egocentrisme
Egocentrisme is een term uit de psychologie. Wie egocentrisch is, heeft een verminderd vermogen om zich in een ander of diens standpunten of gevoel te verplaatsen (empathie). Het gevolg is dat de persoon zijn eigen visie en belangen centraal stelt en er vaak van uitgaat dat zijn visie ook de visie van anderen is. Er wordt verondersteld dat bij egocentrisme de zogenaamde theory of mind een rol speelt. Dit is het vermogen om het gedachtepatroon van een ander te kunnen overzien of construeren en tot op zekere hoogte een reactie te kunnen voorspellen.
onverschillig
Uitspraak: ɔnvərˈsxɪləx Bijvoeglijk naamwoord zonder belangstelling. Synoniem: ongeïnteresseerd `onverschillig je schouders ophalen` `Een kwart van de Nederlanders staat onverschillig tegenover geloofszaken.` '
Het is bijna een ziekte aan het worden en het spreidt zich steeds verder uit onder de zwak van geest zijnde bevolking.

Laatst bewerkt:
Is inderdaad een luxe dus dat er dan mensen beledigd zijn als het even wat minder word is te gek voor woorden.

• Topic Starter Topic Starter
Prima zaak toch, hoeft niet betaald te worden van belastinggeld.
Het mag in ieder geval flink minder.

Als er geen subsidies worden gegeven is het gewoon einde cultuur op veel vlakken, maar goed op weg naar de grauwe samenleving. Daar worden we op zeker beter van.

Cultuur biedt niet alleen vermaak, de geestelijke verrijking die het kan bieden wordt door velen volgens mij nogal onderschat.

Als ik moet kiezen voor een land met een rijke en diverse cultuur of een land met een uitgeklede cultuur omdat het teveel geld kost weet ik wel welke keuze ik zou maken. Als alles afgewogen moet worden op basis van wat er onder de streep overblijft, dan is de samenleving toch echt veel te ver doorgeschoten.

Maar goed misschien gaat het wel werken als een concertkaartje geen 40 euro kost maar 120 euro zodat het wel kostendekkend is. Cultuur alleen nog voor de echte elitaire elite.

Als ik moet kiezen tussen een betere ouderenzorg of een gesubsidieerde fanfare in ieder dorp dan weet ik het wel.
Ik denk dat we met onze welvaart nogal doorgeslagen zijn qua subsidiering. Ieder gezelschap of ''kunstenaar'' meent tegenwoordig recht te hebben op een potje met geld.
Cultuur is zeer belangrijk, maar dat er een stuk kritischer gekeken wordt waar het belastinggeld terecht komt vind ik een goede zaak.

Je moet kijken naar het percentage die moet bespaard worden van het totale bedrag(en hoeveel % er bespaard wordt op andere departementen). Want als het economisch minder gaat dan moet er wel bespaard worden.
Liever niet veel bij zaken zoals gezondheidszorg en onderwijs.
Cultuur stel ik niet op dezelfde hoogte als de twee vorige vb'den.

Als ik moet kiezen tussen een betere ouderenzorg of een gesubsidieerde fanfare in ieder dorp dan weet ik het wel.
Ik denk dat we met onze welvaart nogal doorgeslagen zijn qua subsidiering. Ieder gezelschap of ''kunstenaar'' meent tegenwoordig recht te hebben op een potje met geld.
Cultuur is zeer belangrijk, maar dat er een stuk kritischer gekeken wordt waar het belastinggeld terecht komt vind ik een goede zaak.

We hebben het hier vooral over orkesten, dansgezelschappen etc. De pot voor individuele kunstenaars is een andere.

De bezuiniging treft vooral orkesten, theater- en dansgezelschappen, festivals en andere producerende kunst. Zij verliezen dertig procent van de subsidie, goed voor 166 miljoen euro.

Dat is dus cultuur voor de massa, wat nu cultuur voor de elite wordt. Als er al cultuur overblijft, want zonder orkesten, theater en dansgezelschappen blijft er toch bar weinig over in veel steden.

Natuurlijk moet je goed op je uitgaven letten en prioriteiten stellen maar er voor kiezen om je maatschappij figuurlijk te laten vergrijzen is ook niet bijster handig. Maar ach dan lezen de mensen maar een boek als ze zich willen verrijken.

Een UIT-festival, een Festival Classique, een Prinsengrachtconcert etc bewijst dat er gewoon vraag is naar dit soort uitingen van cultuur. Nu kennen dat soort evementen gelukkig nog enige vorm van sponsoring maar als de uitvoerenden op den duur hun subsidie kwijtraken is het ook snel gedaan met dat soort evenementen.

Avondje bioscoop dan maar, plat vermaak met rellende mocro's en popcorn. Dat verrijkt de geest ook best wel.

Laatst bewerkt:
Maar ik ben het helemaal eens dat we niet naar een situatie moeten gaan waarbij cultuur verloren gaat, zeker terwijl op hetzelfde moment religies wél subsidies blijven ontvangen. Maar een tijdelijke verplaatsing van de prioriteiten voor het budget tot 2014? Gezien de tekorten en opgebouwde schulden zal het geld ergens vandaan moeten komen.

Maar ik ben het helemaal eens dat we niet naar een situatie moeten gaan waarbij cultuur verloren gaat, zeker terwijl op hetzelfde moment religies wél subsidies blijven ontvangen. Maar een tijdelijke verplaatsing van de prioriteiten voor het budget tot 2014? Gezien de tekorten en opgebouwde schulden zal het geld ergens vandaan moeten komen.

Dat blijft natuurlijk niet bij een tijdelijke verplaatsing. Eenmaal opgeheven orkesten, theatergezelschappen en dansgezelschappen komen niet meer terug.

Het is korte termijnpolitiek om cultuur uit te kleden, Nederland wordt echt een pauperland als meerdere grote steden hun orkesten kwijtraken. Nu ben ik zeker geen voorstander van prestigeprojecten maar zoveel kost het in stand houden van prestigieuze orkesten nou ook weer niet.

Dit is pure symboolpolitiek, het levert amper wat op maar tegelijkertijd sla je wel een pad van geestelijke verarming in.

Heb me er niet in verdiept dus het zou niet verstandig zijn om hierover in discussie te gaan, ik weet wel dat vele kleintjes samen een relatief groot bedrag uit het budget kunnen halen. Besparen is nooit leuk, maar als je gaat besparen dan liever in entertainment/cultuur dan in zorg om maar wat te noemen.

Heb me er niet in verdiept dus het zou niet verstandig zijn om hierover in discussie te gaan, ik weet wel dat vele kleintjes samen een relatief groot bedrag uit het budget kunnen halen. Besparen is nooit leuk, maar als je gaat besparen dan liever in entertainment/cultuur dan in zorg om maar wat te noemen.

Het blijft korte termijnpolitiek in ieder geval, cultuur is ook gedeeltelijk een toeristentrekker. Kiezen voor een stad met veel evementen of amper tot geen evementen kan een dealbreaker zijn voor een bepaalde groep toeristen.

Ik ga ook niet snel naar een stad waar het culturele leven amper tot niet bestaat of het moet echt een snelle stedentrip zijn. Musea, concerten (buiten of binnen) etc zijn toch wel zaken die ik persoonlijk belangrijk vind bij het kiezen van een stad die ik wil bezoeken. Dat geldt voor meer toeristen, over het algemeen toeristen die een redelijke cent te besteden hebben.

Zonder orkesten zijn we verloren. Het ziet er somber uit, jongens.

Begroot dan op andere culturen en stop met integratie, of vraag er geld voor.
In Nederland wonen? Kost je 10k.

Wacht maar tot je 40 bent, en vergeet de dansgezelschappen niet hè. Weg cultuur :(

Grappig, maar zo''n groot afnemer van cultuur ben ik nou ook weer niet. Ik zie alleen wel in dat cultuur meer bijdraagt in de maatschappij dan bijvoorbeeld de zoveelste relwedstijd waarbij politie-inzet vereist is.

Zelfs in pauperige afbraaklanden zien ze nog in dat cultuuruitingen zeer belangrijk zijn maar in Nederland moet alles worden afgewogen op basis van wat het oplevert.

Ik denk dat cultuur iets is wat vanzelf tot stand komt, daar heb je geen kunstmatige subsidie voor nodig.

musea in amsterdam zijn de laatste jaren toch al niet of nauwelijks volledig geopend.

Als ze nu eerst eens gaan snijden in al die subsidie clubjes. Check het nieuwe marokko instituut. Ik denk dat dat al aardig scheelt.

Ik denk dat cultuur iets is wat vanzelf tot stand komt, daar heb je geen kunstmatige subsidie voor nodig.

Ja een orkest gaat natuurlijk zelf op een pleintje spelen en heeft ook geen oefenruimte nodig. Cultuur valt gewoon uit de lucht of zo?

Terug
Naar boven