Fitness Seller

Cutten: schema check

RowanS

Novice
Waardering
0
Lengte
1m78
Massa
79kg
Middag allemaal,

Ik ben nu al een tijdje bezig mijzelf te verdiepen in het cutten. Na het lezen van de sticky's en een paar post heb ik zelf een schema opgesteld (bijlage).

Mijn stats: 23 jaar, 178cm, 79 kg. vp schat ik op 25%
heb het volgens de Harris-Benedict methode gedaan via [Link niet meer beschikbaar]. waarbij ik bij beweging 'weinig tot geen' heb ingevoerd, aangezien ik nu niks aan sport doe.

Hier kwam uit:
Caloriebehoefte voor ruststofwisseling
1882
Dagelijkse caloriebehoefte
2588
Caloriebehoefte om 0.5kg per week af te vallen
2088

Dit tekort van 500cal zou ik dan met cardio maken.

via een excell bestand van iemand anders kwam ik hierop:
z78d5.jpg

Hier zit dus wel enig verschil, wat is nou juist?

Nu hoor ik ook bij mijn schema dat ik veel te weinig eet.

- de richtlijn is E (2g/KG) - V (1g/KG) & derest opvullen met kh.
echter kreeg ik te horen: Ga 200g eiwitten eten, 100g vetten en vul de rest op met kh. Klopt er dan iets niet of mag je er wel van afwijken?

- Mijn verhoudingen had ik in eerste instantie op k/e/v 50/30/20, daarna op k/e/v 40/35/25
wat is nou het beste hier?

Wat vinden jullie van mijn schema? alle aanpassingen tips, suggesties zijn meer dan welkom, want ik wil nu wel eens echt gaan beginnen!

alvast bedankt.

Bijlagen

Katch mcArdle formule is gebaseerd op je vp en je vvm. Die heb je niet ingevuld, dus die waarden kloppen niet, snap je wel denk ik ;).

Ga dus uit van de Harris Benedich formule. Je BMR is de benodigde aantal kcal die je lichaam nodig heeft om te blijven functioneren. Je beweegt ook op een dag. de mate van beweging wordt weergegeven in de activiteitsfactor. BMR + activiteitsfactor is je onderhoud. Dat heb je dus nodig op een dag.. Als je dit eet kom je niet aan en val je niet, simpel.

Wil je cutten ga je hier 15% onder zitten, bulken 15% erboven. Niet zozeer naar die verhoudingen in percentages kijken maar de richtlijnen aanhouden qua aantallen en dat is idd de richtlijn is E (2g/KG) - V (1g/KG) & derest opvullen met kh.

Succes!

• Topic Starter Topic Starter
Katch mcArdle formule is gebaseerd op je vp en je vvm. Die heb je niet ingevuld, dus die waarden kloppen niet, snap je wel denk ik ;).

Ga dus uit van de Harris Benedich formule. Je BMR is de benodigde aantal kcal die je lichaam nodig heeft om te blijven functioneren. Je beweegt ook op een dag. de mate van beweging wordt weergegeven in de activiteitsfactor. BMR + activiteitsfactor is je onderhoud. Dat heb je dus nodig op een dag.. Als je dit eet kom je niet aan en val je niet, simpel.

Wil je cutten ga je hier 15% onder zitten, bulken 15% erboven. Niet zozeer naar die verhoudingen in percentages kijken maar de richtlijnen aanhouden qua aantallen en dat is idd de richtlijn is E (2g/KG) - V (1g/KG) & derest opvullen met kh.

Succes!

Oke dan, bedankt voor je reactie!

Ik vatte het inderdaad al, was alleen in de war door de vele methodes etc. mijn vetvrijemassa en vetpercentage weet ik niet dus ik ging al uit van de harris benedict-formule.
dus mijn onderhoud hou ik op 2258 (niet aankomen/niet afvallen). & dan 500 cal eraf om te cutten. kom ik op
1758.. (hoorde eerder al dat 2000 cal te weinig was)
Zou ik dan elke dag met cardio voor -500 kunnen zorgen of is dit af te raden?

dan zit ik nog steeds met een vraag: stel dat ik 3 x per week cardio doe op de hometrainer. activiteitenfactor op 1,55. Hoe weet je dan hoeveel cal je kwijtraakt, want dan klopt je onderhoudsniveau toch niet?

Trouwens nog opmerkingen of suggesties over mijn schema(opbouw) of is het wel goed zo? los van E (2g/KG) - V (1g/KG) & derest opvullen met kh.

Je onderhoud kun je beter op deze site berekenen:
www.giantpt.com/voeding/voeding-algemeen/bereken-jouw-caloriebehoefte
Houd bij de activiteitenfactor alleen rekening met je werk en met krachttraining.
De cardio die je doet moet je appart beschouwen.

Stel je onderhoud is 2700 kcal, dan moet je om af te vallen dus 2200 tot 2450 kcal netto overhouden aan het eind van de dag.
Om dit te doen kun je:
- Precies genoeg kcal eten
- Cardio doen en het aantal kcal dat je met je cardio verbrand bovenop je aantal kcal eten (zodat je netto alsnog op 2200 tot 2450 uitkomt).
- Een combinatie (ene dag cardio en extra eten, andere dag geen cardio en wat minder eten

Op tijd beginnen cutten is de boodschap :D

33y5nw6.jpg

Je onderhoud kun je beter op deze site berekenen:
www.giantpt.com/voeding/voeding-algemeen/bereken-jouw-caloriebehoefte
Houd bij de activiteitenfactor alleen rekening met je werk en met krachttraining.
De cardio die je doet moet je appart beschouwen.

Stel je onderhoud is 2700 kcal, dan moet je om af te vallen dus 2200 tot 2450 kcal netto overhouden aan het eind van de dag.
Om dit te doen kun je:
- Precies genoeg kcal eten
- Cardio doen en het aantal kcal dat je met je cardio verbrand bovenop je aantal kcal eten (zodat je netto alsnog op 2200 tot 2450 uitkomt).
- Een combinatie (ene dag cardio en extra eten, andere dag geen cardio en wat minder eten
Thnx!
Ik ben van plan 3 x per week krachttraining te doen thuis (met halters) & direct daarna cardio.
Verder eet ik 500cal onder mijn onderhoud op de 4 dagen dat ik niet train.

1 uur krachttraining is de norm?
20 tot 45 min cardio erna?

---------- Post toegevoegd 13 April 2013 om 19:27 ----------

Op tijd beginnen cutten is de boodschap :D

33y5nw6.jpg

Haha wat was hij denkende.
gelukkig ben ik wel wat droger :)

Krachttraining thuis is niet zo veel waard tenzij je een degelijke homegym hebt.
45 tot maximaal 90 minuten krachttraining.
De hoeveelheid cardio ligt aan je doel & voedingschema.

Krachttraining thuis is niet zo veel waard tenzij je een degelijke homegym hebt.
45 tot maximaal 90 minuten krachttraining.
De hoeveelheid cardio ligt aan je doel & voedingschema.

Dat snap ik, maar het is om op te bouwen. Beter iets doen dan niets toch?
Kan aardig uit de voeten met de oefeningen die ik gevonden heb. De gewichten bij elkaar zijn ook zodanig dat ik er wel even mee vooruit kan.
Alleen m'n benen en rug kan ik niet volledig trainen, maar dat komt wel na het cutten.
'first things first'

Terug
Naar boven