XXL Nutrition

Cutten voor deze zomer, advies?

Demian

Huge Freak
Waardering
649
Lengte
1m88
Massa
91kg
Vetpercentage
15%
Advies meer dan welkom!

24mxlwy.png

Je bent 190 cm, weegt 81 kilo, en je wil cutten????

• Topic Starter Topic Starter
lees wat topics door

• Topic Starter Topic Starter

Ik zal er dan toch maar even op in gaan.

- 3x per week trainen, volume beperken, intensiteit hoog
Waarom? Er zit geen standaard aantal keren per week voor een cut? Je kan prima je standaard schema behouden en de intensiteit juist wél inkorten omdat je herstel minder is?
- Trainingsdagen refeed, carbs heel hoog, vet heel laag, meerendeel carbs en kcal NA training
Waarom op trainingsdagen refeed? Vetten zou ik sowieso nooit te laag doen, carbs heb je ook nodig voor je training?
- Rustdagen groot kcal tekort, carbs laag, vet medium/hoog
Lijkt me logischer op trainingsdagen een tekort neer te zetten, op rustdagen is je kcal verbruik al laag, waardoor je voor een groot te kort bijna op BMR moet gaan?
- Proteine minimaal 2x BW
Minimaal :)
- Wekelijks kcal tekort van +- 3500 kcal
Gebaseerd op?
- Mocht je cardio doen, beperken tot cardio met een hele lichte intensiteit.
Doe cardio op afgezonderde dagen, dus dat zit sowieso wel goed.

Zou graag antwoorden horen :)

Ik zal er dan toch maar even op in gaan.

- 3x per week trainen, volume beperken, intensiteit hoog
Waarom? Er zit geen standaard aantal keren per week voor een cut? Je kan prima je standaard schema behouden en de intensiteit juist wél inkorten omdat je herstel minder is?

Tijdens een cut wil je je puur en alleen richten op spierbehoud, spiermassa winnen is niet mogelijk(tenzij je een absolute beginner bent). Om spiermassa te behouden zijn 3 werksetjes per spiergroep al genoeg. Als je veel volume toevoegt doet dat in feite niks meer dan je herstel in de weg staan, dit resulteert in krachtverlies en vaak ook tot het verlies van spiermassa. 3x per week trainen is handig, zodat je op de rustdagen dan een groot calorie tekort kan creëren.

- Trainingsdagen refeed, carbs heel hoog, vet heel laag, meerendeel carbs en kcal NA training
Waarom op trainingsdagen refeed? Vetten zou ik sowieso nooit te laag doen, carbs heb je ook nodig voor je training?
Nee hoor, bron?

Omdat spiermassa en krachtverlies veel sneller gaan als je 7 dagen per week katabool bent. Als je goed leest zeg ik ook dat je alleen op trainingsdagen laag in vet moet zitten. De reden waarom ik zo weinig vetten aanraad is omdat ze bij een calorieoverschot voornamelijk worden opgeslagen als lichaamsvet. Met 50g vet zal de vetopslag minimaal zijn en krijg je in principe genoeg vetoplosbaren vitamines binnen. De lage vetinname zal voor de rest ook niet veel met je testosteron doen aangezien je lichaam tijdens een refeed in een anabole staat verkeerd. Mocht je er toch problemen mee hebben dan zou je op je rustdagen een hogere vetinname kunnen hanteren aangezien je dan toch in een energietekort verkeerd.

- Rustdagen groot kcal tekort, carbs laag, vet medium/hoog
Lijkt me logischer op trainingsdagen een tekort neer te zetten, op rustdagen is je kcal verbruik al laag, waardoor je voor een groot te kort bijna op BMR moet gaan?

Niet dus. Wat is daar mis mee?
- Proteine minimaal 2x BW
Minimaal :)
- Wekelijks kcal tekort van +- 3500 kcal
Gebaseerd op?

3500 kcal betekent dat je zo'n 0.5 kilo vet per week verliest, meer verliezen lijdt sneller tot een vertraagd metabolisme, kracht/spiermassa verlies etc.
- Mocht je cardio doen, beperken tot cardio met een hele lichte intensiteit.
Doe cardio op afgezonderde dagen, dus dat zit sowieso wel goed.

Hoezo zit dat sowieso wel goed? Of je nou cardio op trainingsdagen of op rustdagen doet, het kan beiden je herstel in de weg staan. Als je bijvoorbeeld zware HIIT doet, is dat bijna net zo'n zware aanslag op je lichaam als krachttraining. Je weet dat je tijdens het cutten slechter hersteld en slecht herstellen --> verlies kracht en spiermassa.

Zou graag antwoorden horen :)

In het algemeen zorgen:

- Calorie cyclen, veel cal op trainingsdagen en een groot tekort op rustdagen
- Volume laag houden, intensiteit hoog
- Carbs heel hoog/vet heel laag op trainingsdagen, carbs laag/vet medium op rustdagen
- Meerendeel carbs op trainingsdagen NA training
- Kcal tekort van 3000-4000 kcal per week

Voor hele goede resultaten tijdens het cutten. Alles wat iemand die naturel cut zich wenst: - Spiermassa behoud - Kracht winst of behoud - Redelijk snel vetmassa verlies.

Terug
Naar boven