AndroidHealthClinic

Dáárom is hulp aan Afrika een bodemloze put

El Comandante

Massive Warrior
Waardering
13
Een paar honderd jaar geleden, toen Afrika nog niet zo idioot verdeeld was door de Engelsen, Duitsers en Italianen etc. was Afrika een continent waar stammenoorlogen aan de orde van de dag waren. Grenzen liepen kriskras door het uitgestrekte gebied en werden bevochten door stammen die elkaar vermoordden, verkrachtten en zo mogelijk opaten.

Toen de kolonisten Afrika middels rechte lijnen hadden opgedeeld (jaja lieve DBB'ers! Afrika kent die rechte lijnen doordat er door Europese kolonisten lukraak met de lineaal is gewerkt op een landkaart!) dachten de kolonisten ieder er een mooi stuk land bij te hebben. Helass helaas: Binnen de rechte lijnen waren nu ineens stammen verenigd in 1 kolonistisch land, die elkaar niet konden verdragen.

Die stammen werden gedwongen vrede te sluiten. Dat ging niet. En vandaag de dag nog niet. En hun methodes van strijd voeren zijn nog even barbaars als toen. Wij schrokken onze blanke toetjes rot toen we hoorden van de Tutsi'sa en hun zwaarden-oorlog met de Hutu's: onmenselijk! Helaas voor osn moeten we begrijpen dat dit hún manier van oorlog voeren is en wie er beter wordt in een Afrikaans land wordt afgezet en onthoofd, zo simpel is het.
Dictaturen lijken er hun oorsprong te hebben, vrouwenrechten en kinderbescherming is hun vreemd.
Geen wonder dus dat we dit lezen, vdandaag de dag, na talloze pogingen om gezin, kind en gemeenschap daar op de been te helpen.

Dit is uitzichtloos Afrika.

http://www.nu.nl/news/497814/25/VN_verlaten_deel_Darfur_na_bedreiging.html
Dit is nu wat ik bedoel.

Napalm is de enige optie...

Ik heb afrika al jaren geleden opgegeven.

Of het nou door hun cultuur, het warme weer of hun aard komt weet ik niet, maar ze zijn gewoon niet toe aan beschaving. Al meer dan 50 jaar wordt er geld in gepompt zonder enig resultaat.

Ik zag laatst nog een veelzeggende documentaire over ontwikkelingswerkers die in een of ander Afrikaans land de lokale bevolking hielpen een bakkerij op te zetten. Stap voor stap droegen ze steeds belangrijkere taken over aan de lokale bevolking, die op deze manier een vast inkomen konden verwerven. Dure apparatuur en dergelijken werden van ontwikkelingsgeld betaald. De Afrikanen keken erg blij en deden hun best. Uiteindelijk, na een jaar ofzo, toen iedereen was ingewerkt en precies wist wat zijn taak was werd zelfs de blanke manager vervangen door een n*ger en was het tijd de bakkerij aan de bevolking over te dragen.
Toen de ontwikkelingswerkers na twee maanden terug kwamen om de vruchten te bewonderen die hun inveteringen hadden afgeworpen, wachtte hen een teleurstelling. Het personeel had de apparatuur verkocht, was van het geld een maand rondgekomen en zat nu weer zoals gebruikelijk onder een boom te niksen.

Dat is nou precies het probleem in dat continent. Wat je ook probeert, het blijft een puinhoop.

Het zal me aan m'n reet roesten, echt waar :)

Een van de ergste situaties op dit moment na Sudan is vlg mij Zimbabwe, waar die mongeaul van een Mugabe ook al geinfecteerd is door het 'De Blanke Man is verantwoordelijk voor alle ellende overla ter wereld' zoals dat ook in de Arabische wereld het geval is.
Het was de graanschuur van Afrika, en het waren de blanke boeren die nu van hun farms zijn afgekickt/gejaagd, die lui die er nu wonen snappen er totaal geen ruk van hoe je uberhaupt gras moet laten groeien laat staan, zelfvoorzienend in voedsel zijn. Totaal hopeloos dat continent, behalve dan Zuid Afrika, maar hoe langer die lui daar de macht hebben (het ANC) hoe gekker ze worden, tis daar nu ook al een eenpartij democratie......

Geertje heeft een sterk punt met het afschaffen van alle ontwikkelingshulp, opslot gooien en over 1000 jaar eens kijken wat er van geworden is.

Laat ze elkaar lekker uitmoorden als ze zo graag willen moorden,
Ik zit hier lekker me bakkie kwark te eten en word zo lekker gepijpt
zoals een vredelievend man gepijpt behoord te worden. :cool: **** oorlog

Nog ff wachten en aids heeft ze uitgeroeid... de leiders beweren daar toch dat je van aids niet doodgaat...

Grtz
DiS

Jay Impol zei:
Ik zit hier lekker me bakkie kwark te eten en word zo lekker gepijpt
zoals een vredelievend man gepijpt behoord te worden. :cool: **** oorlog

Is je buurmeisje van 12 weer eens op bezoek? :D

ja en ze heeft dr zusje van 10 meegenomen dat word flink scheuren vanavond :P

onzin dat ze verenigd zijn door de kolonisten, hutsi's en tutsi's leven al eeuwen op hetzelfde land, er gaat een hele geschiedenis aan vooraf die ik nog maar half ken en ik ben ook te lui om die te vertellen want dat zijn vele bladzijden...

• Topic Starter Topic Starter
Ik pak de Hutu's en Tutsi's als vóórbeeld meneer.

Niet iedere stam kwam 'plotseling' bij elkaar te leven. Wél is het zo dat verschillende vijandelijke stammen ineens te horen kregen dat ze onder dezelfde wet gingen vallen van het 'nieuwe land met gwijzigde staatsgrenzen' dat ze bewoonden. Dat ze dus géén oorlog meer mochten voeren met diegenen met wie ze al járen oorlog voerden.

Wat ik ermee wil zeggen is dat wij hún situatie willen verbeteren door de invoering van democratie en hulp op financieel gebied, gezondheidszorg etc maar dat zij zelf daar (nog niet/nooit) aan toe zijn. Ze verkwanselen alles. Kijk maar eens naar Zimbabwe, wát een zooitje is het daar geworden sinds Mugabe alle blanke boeren onteigend heeft. Niemand heeft meer vreten want niemand weet hoe men moet omgaan met farming en landbouw bedrijven zonder elkaar uit te moorden en weg te jagen.

Er is wel degelijk verschil in beschaving en 'beschaving' en wij zullen ze dat nooit kunnen bijbrengen, hoeveel miljoenen we er ook inpompen.

de hoeterdetoetoes, wel originele namen, dat wel :cool:

hoe kun je dat nou weer zeggen DBC? Er ooit wel eens aangedacht dat ze mss nog nooit het goede voorbeeld hebben gehad? Niet de Verlichting hebben doorgemaakt zoals bij ons dat wel het geval is geweest? Dat de desbetreffende landen eerst jarenlang genaaid zijn als kolonieën en tegenwoordig nog steeds keihard genaaid worden (vb.: protectie in Europa). En dat duurt al veel langer dan dat wij geld daar naartoe sturen. Ik wil Afrika niet meteen tot slachtoffer maken, maar ik vind dat je wel weer snel met je mening klaar staat zonder andere factoren er daarbij in te betrekken.

• Topic Starter Topic Starter
Ik zou zeggen kom eens met een uitgebreider statement Boogmans. Want ze hebben voorbeelden genoeg gehad. Het zit nu eenmaal niet in ons allemaal om hulp te accepteren en er van te leren.

boogie zei:
hoe kun je dat nou weer zeggen DBC? Er ooit wel eens aangedacht dat ze mss nog nooit het goede voorbeeld hebben gehad? Niet de Verlichting hebben doorgemaakt zoals bij ons dat wel het geval is geweest? Dat de desbetreffende landen eerst jarenlang genaaid zijn als kolonieën en tegenwoordig nog steeds keihard genaaid worden (vb.: protectie in Europa). En dat duurt al veel langer dan dat wij geld daar naartoe sturen. Ik wil Afrika niet meteen tot slachtoffer maken, maar ik vind dat je wel weer snel met je mening klaar staat zonder andere factoren er daarbij in te betrekken.

Nog maar een annecdote:

Toen ik een tijdje terug in Zuid Afrika zat, was ik op het eerste gezicht verbaasd en verheugd over de goede manier waarop de blanken en de 'zwartmensen' (zoals n*gers daar heten) samenleefden.
De blanke bedrijven namen nu ook zwartmensen in dienst zodat je overal (behalve in de krottenwijken helaas) een mengeling van blank en zwart zag. Top! Maar al snel merkte ik dat als ik in een restaurant wat bestelde bij een 'zwartmens', de kans dat mijn bestelling aankwam niet erg groot was, en als hij dan toch kwam was het vaak de verkeerde. Dat vond ik vreemd, want ze spraken vloeiend Engels, en ik gaf dikke fooien (wat met de rand-koers niet zo oeilijk was). Dus ik dacht, in al mijn naïviteit, dat zullen wel net de verkeerde voorbeelden zijn. Maar hoe langer ik er zat, hoe meer me dit ging opvallen. Later hoorde ik hoe de vork echt in de steel zat.
De blanke bedrijven moeten van het ANC verplicht een gedeelte zwarte mensen in dienst nemen. Helemaal terecht natuurlijk, na al het onrecht dat de zwarte bevolking daar is aangedaan. Maar veel van die bedrijven zitten nu gewoon in grote problemen omdat ze nu met zoveel inefficiëntie worden geconfronteerd dat ze nauwelijks het hoofd boven water kunnen houden.

Natuurlijk vond ik het apartheidsregime verwerpelijk, maar er dreigt nu een ramp in dat land omdat er bijna een omgekeerde apartheid ontstaat. Het blijkt dat zelfs in Zuid Afrika de oorspronkelijke Afrikanen totaal nog niet in staat zijn op een westerse manier te functioneren. Ondanks dat ze jaren in een westerse maatschappij hebben gefunctioneerd. Maar omdat ze nu wel (terecht) de kans krijgen belangrijke functies te vervullen dreigt er een ramp voor het land. Veel bestuurders zijn totaal incompetent en leiden het land in chaos. En hoe verwerpelijk de apartheid ook mocht zijn, toen de blanken het land bestuurden bloeide de economie, maar vooral overheidsfuncties worden nu door corrupte Afrikanen vervuld. Er is nu zelfs een aanzienlijk deel van de zwarte bevolking die de apartheid terugwil! Laten we hopen dat het niet zo afloopt als in Zimbabwe en de blanken allemaal weggejaagd worden, het land in hongersnood achterlatend.
Als de zwarte bevolking in Zuid Afrika al zoveel moeite heeft het land (mede) te besturen, hoe moet het dan ooit goedkomen in de rest van Afrika?

Ik vraag me af of ze daar wel willen werken.
Je kan zoveel geld en materiaal sturen als je wil, maar als er geen wil is om iets op te bouwen vanuit de bevolking dan is het idd een bodemloze put.
Wat ik ervan begrepen heb is dat het vooral de leiders daar zijn die het telkens om zeep helpen, is ook logisch: als je leiderschap niet deugd dan kan er niets goeds uitkomen.

Big_T zei:
Wat ik ervan begrepen heb is dat het vooral de leiders daar zijn die het telkens om zeep helpen, is ook logisch: als je leiderschap niet deugd dan kan er niets goeds uitkomen.

Haaa....dat is al bijna net zoals hier in NL. ;) :D

Zelda zei:
Nog maar een annecdote:

Toen ik een tijdje terug in Zuid Afrika zat, was ik op het eerste gezicht verbaasd en verheugd over de goede manier waarop de blanken en de 'zwartmensen' (zoals n*gers daar heten) samenleefden.
De blanke bedrijven namen nu ook zwartmensen in dienst zodat je overal (behalve in de krottenwijken helaas) een mengeling van blank en zwart zag. Top! Maar al snel merkte ik dat als ik in een restaurant wat bestelde bij een 'zwartmens', de kans dat mijn bestelling aankwam niet erg groot was, en als hij dan toch kwam was het vaak de verkeerde. Dat vond ik vreemd, want ze spraken vloeiend Engels, en ik gaf dikke fooien (wat met de rand-koers niet zo oeilijk was). Dus ik dacht, in al mijn naïviteit, dat zullen wel net de verkeerde voorbeelden zijn. Maar hoe langer ik er zat, hoe meer me dit ging opvallen. Later hoorde ik hoe de vork echt in de steel zat.
De blanke bedrijven moeten van het ANC verplicht een gedeelte zwarte mensen in dienst nemen. Helemaal terecht natuurlijk, na al het onrecht dat de zwarte bevolking daar is aangedaan. Maar veel van die bedrijven zitten nu gewoon in grote problemen omdat ze nu met zoveel inefficiëntie worden geconfronteerd dat ze nauwelijks het hoofd boven water kunnen houden.

Natuurlijk vond ik het apartheidsregime verwerpelijk, maar er dreigt nu een ramp in dat land omdat er bijna een omgekeerde apartheid ontstaat. Het blijkt dat zelfs in Zuid Afrika de oorspronkelijke Afrikanen totaal nog niet in staat zijn op een westerse manier te functioneren. Ondanks dat ze jaren in een westerse maatschappij hebben gefunctioneerd. Maar omdat ze nu wel (terecht) de kans krijgen belangrijke functies te vervullen dreigt er een ramp voor het land. Veel bestuurders zijn totaal incompetent en leiden het land in chaos. En hoe verwerpelijk de apartheid ook mocht zijn, toen de blanken het land bestuurden bloeide de economie, maar vooral overheidsfuncties worden nu door corrupte Afrikanen vervuld. Er is nu zelfs een aanzienlijk deel van de zwarte bevolking die de apartheid terugwil! Laten we hopen dat het niet zo afloopt als in Zimbabwe en de blanken allemaal weggejaagd worden, het land in hongersnood achterlatend.
Als de zwarte bevolking in Zuid Afrika al zoveel moeite heeft het land (mede) te besturen, hoe moet het dan ooit goedkomen in de rest van Afrika?

idd, been there & zag het met eigen ogen......

een 3de wereld land zal je altijd hebben.
Als het afrika niet was, dan zou het amerika zijn of europa zijn.
Het stomme is dat elke n*ger die daar aan de macht komt, gewoon weer misbruik maakt ervan, wat een sukkels. Wat ook misschien zou helpen is het kwijtschelden van de schulden die sommige landen hebben bij welvarende landen.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven