AndroidHealthClinic

Stelling De lonen bevriezen is een goed idee

Peiling Peiling De lonen bevriezen is een goed idee

• Totaal stemmers
    44
laten we vooral niet vergeten dat een minister ook nog achteraf een hééél riant pensioen heeft, zonder barema ....

lol, klinkt bijna sarcastisch. Dan ben ik toch liever oppervlakkig dan naïef.

Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten zullen we maar zeggen dan ;). Misschien een mooie kans tot zelf-reflectie, of misschien dat wel te veel gevraagd tegenwoordig.

• Topic Starter Topic Starter
Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten zullen we maar zeggen dan ;). Misschien een mooie kans tot zelf-reflectie, of misschien dat wel te veel gevraagd tegenwoordig.
Politici in bijv. België hebben vaak genoeg bewezen dat ze onbetrouwbaar zijn en meer met zichzelf bezig zijn dan met het volk. Waarom jij plots persoonlijk moet worden weet ik niet, zit je zelfs soms in de politiek?

Politici in bijv. België hebben vaak genoeg bewezen dat ze onbetrouwbaar zijn en meer met zichzelf bezig zijn dan met het volk. Waarom jij plots persoonlijk moet worden weet ik niet, zit je zelfs soms in de politiek?

Het feit dat ik reageer op jouw reactie op mijn eerdere post, maakt het nog niet persoonlijk. Aangezien zovelen momenteel hun idee van onoprechte politici uiten, waaronder jij, vind ik dat een interessant inzicht over de mogelijke persoonlijkheid van die personen zelf.

Ook het gegeven dat er zoveel politici in het verleden niet betrouwbaar en oprecht zijn gebleken wil nog niet zeggen dat alle politici dit zijn. Dat is de huidige oppervlakkige cultuur die alles over één kam scheert. Als hierin meegedaan wordt kan ik wederom alleen maar spreken van oppervlakkigheid. Rotte appelen vind je namelijk overal, zowel in de private sector als de publieke.

Er zijn nog een paar mensen in de politiek waar ik momenteel vertrouwen in heb, al de rest heeft wat mij betreft bewezen dat ze dat vertrouwen niet meer waard zijn. En ik denk te mogen vaststellen dat ik de mensen in mijn omgeving/privé eerlijk behandel dus heb mezelf niets te verwijten.

Goede vraag. Geen idee.

Ik heb niet het idee dat de gemiddelde Nederlander extreem hoeft te sappelen om rond te komen, dus, als het bevriezen van de lonen ons door de crisis trekt: fine.

Helaas zijn er natuurlijk heel wat meer factoren in het 'spel'. En ik vind het een beetje flauw om de salarissen in Den Haag erbij te halen. Puur praktisch gezien omdat het een marginaal deel van het probleem is. Oké, het is wellicht niet netjes (al vraag ik me af in hoeverre de loonsverhogingen gebaseerd waren op een verwachtte crisis?) Maar ik denk niet dat de economie gebaat is bij vingertjeswijzerij. First things first.

Ik heb weinig verstand van economie maar ik vraag me af of het verstandig is om in de huidige situatie indirect de koopkracht in te perken.

Ik heb weinig verstand van economie maar ik vraag me af of het verstandig is om in de huidige situatie indirect de koopkracht in te perken.

Wat ik me herinner van economie is dat idd niet wat de geprezen Keynes heeft verkondigd. (en die schijnt weer helemaal hype te zijn of zo :D)

Lijkt wat wrang naast het redden van banken e.d.

Ben blij dat ik niet bij een bedrijf werkt wat op dit soort dingen reageerd. Als ik goed gepresteerd heb, mezelf verbeterd heb enz enz. verwacht ik ook wat extra's. Eind van het jaahet ebdrijf weer een goed rendement heeft en de verwachtingen van het opvolgende jaar goed zijn mag dat imo ook gewoon.

Ministers zo hard werken is ook vaak maar onzin.
Tuurlijk hebben ze een verantwoordelijke baan, en maken ze soms lange dagen, maar een CEO van een groot bedrijf doet dat ook hoor.
En die worden vaak niet gevraagd om voor 30 mille per jaar (paar uur per week) iets te doen voor een stichting of soortgelijke.

Het hoeft geen koopkrachtbeperking te zijn, ook al is dat wel goed mogelijk. Als tegelijkertijd bepaalde structurele lasten afnemen dan kan de koopkracht zelfs stijgen. Probleem is alleen dat de overheid geen ruimte heeft voor lastenverlichting.

Loonstijgingen zijn ook niet altijd de juiste weg om koopkracht te laten stijgen. Niet iedere loonstijging gaat gepaard met koopkrachtstijging. Het is dan wel leuk dat je eigen loon stijgt maar het loon van anderen stijgt ook. Dus ook bij bedrijven die kosten doorberekenen en zo jouw lasten weer laten stijgen. Loonstijgingen zijn wat dat betreft zo goed als altijd inflatoir zeker als de productie van een land stokt.

Als we dan toch richting communisme gaan:
ze zouden beter de lonen naar beneden halen van die topmanagers en dat verdelen
onder degene die minder verdienen.

Waarom gaan ze dan niet in de privé? Zal het je zeggen: privé is nog veel harder werken.

Politiek is een roeping.;)

OT: lonen bevriezen zal de mensen er niet toe aanzetten te consumeren, wel integendeel. Gevolg: economie zal nog meer vertragen. Lijkt me niet wenselijk.

Bevroren lonen = dalende koopkracht daar inflatie blijft bestaan.
Minder koopkracht = minder vraag naar producten = dalende productie, enz...

Dit is een neerwaartse spiraal als je't mij vraagt. Het is juist de moment voor de regering om zwaar te investeren, werk te 'maken' (bv: openbare werken beginnen, wegwerkzaamheden, enz...). zo stijgt de koopkracht van de bevolking weer en geraken we er uiteindelijk wel uit denk ik.

Mijn bescheiden mening.

Kkprutsers zijn het daar

Wat wordt er precies bedoeld met lonen bevriezen?

oneens. burgers hoeven niet gestraft te worden hiermee. dat die overbetaalde ministers maar hun geld inleveren.

Bevroren lonen = dalende koopkracht daar inflatie blijft bestaan.
Minder koopkracht = minder vraag naar producten = dalende productie, enz...

Dit is een neerwaartse spiraal als je't mij vraagt. Het is juist de moment voor de regering om zwaar te investeren, werk te 'maken' (bv: openbare werken beginnen, wegwerkzaamheden, enz...). zo stijgt de koopkracht van de bevolking weer en geraken we er uiteindelijk wel uit denk ik.

Mijn bescheiden mening.

Stijgende lonen bij dalende productie is meer inflatoir dan bevroren lonen bij dalende productie. Tjok merkte echter al terecht op dat het een recept kan zijn voor deflatie.

Het probleem is nu de dalende productie en daarbij hoort loonmatiging. Als loonstijgingen boven de productiestijging uitkomen is dat zo goed als altijd inflatoir. Dit jaar wordt een productiedaling verwacht.

De beste manier om door de crisis te komen lijkt mij dat iedereen keihard blijft werken maar voor minder loon, en tegelijk toch op normale manier geld uitgegeven wordt door privé en staat.

Dat de koopkracht daalt door bevriezen loon lijkt mij echt onzin. Zoveel verlies je daarmee nu ook weer niet. Je mag al blij zijn dat je je job kan houden, dan liever wat loonmatiging.

Typisch dat de vakbonden meteen staan te huilen, allemaal parasieten van de economie en staat. Hoe meer werklozen, hoe meer zij verdienen...

De beste manier om door de crisis te komen lijkt mij dat iedereen keihard blijft werken maar voor minder loon, en tegelijk toch op normale manier geld uitgegeven wordt door privé en staat.

Dat de koopkracht daalt door bevriezen loon lijkt mij echt onzin. Zoveel verlies je daarmee nu ook weer niet. Je mag al blij zijn dat je je job kan houden, dan liever wat loonmatiging.

Typisch dat de vakbonden meteen staan te huilen, allemaal parasieten van de economie en staat. Hoe meer werklozen, hoe meer zij verdienen...

Leuk dat jij zoveel verdiend dat je zomaar minder loon kan verwerkt krijgen.
Maar in sommige sectoren is het nu al maar krap. (textiel bv)

Terug
Naar boven