XXL Nutrition

Stelling De lonen bevriezen is een goed idee

Peiling Peiling De lonen bevriezen is een goed idee

• Totaal stemmers
    44
De beste manier om door de crisis te komen lijkt mij dat iedereen keihard blijft werken maar voor minder loon, en tegelijk toch op normale manier geld uitgegeven wordt door privé en staat.

Dat de koopkracht daalt door bevriezen loon lijkt mij echt onzin. Zoveel verlies je daarmee nu ook weer niet. Je mag al blij zijn dat je je job kan houden, dan liever wat loonmatiging.

Typisch dat de vakbonden meteen staan te huilen, allemaal parasieten van de economie en staat. Hoe meer werklozen, hoe meer zij verdienen...

ben ik mee eens :thumbup: jobs behouden is belangrijker als elk jaar een extratje te pakken... raar idd dat andere dat niet zo zien :rolleyes:

• Topic Starter Topic Starter
Leuk dat jij zoveel verdiend dat je zomaar minder loon kan verwerkt krijgen.
Maar in sommige sectoren is het nu al maar krap. (textiel bv)
Iedereen moet leren matigen. Dan maar geen nieuwe home cinema met HD LCD TV dit jaar. De lonen zijn de laatste jaren genoeg gestegen, volgens studies meer dan de prijzen in supermarkten dus zo erg zal het niet zijn om ze even te bevriezen. Of moet de staat nog meer schulden opbouwen?

Leuk dat jij zoveel verdiend dat je zomaar minder loon kan verwerkt krijgen.
Maar in sommige sectoren is het nu al maar krap. (textiel bv)

En hoeveel krapper denk jij dat het wordt als nog meer mensen hun baan verliezen? Ik blijf liever op de nullijn dan dat ik mijn baan verlies, ook al heb ik zelf dan niet eens de kans dat mijn baan verloren gaat.

ben ik mee eens :thumbup: jobs behouden is belangrijker als elk jaar een extratje te pakken... raar idd dat andere dat niet zo zien :rolleyes:

:roflol: ik moet de dag nog zien dat een manager zijn bedrijfswagen inlevert om
een arbeider zijn job te vrijwaren :roflol:

Nee, de minderverdieners moeten harder werken en minder loon krijgen en voor
de top veranderd er weer niets.

Dexia verhaal: bank gaat bijna bankroet, komen ontslagen, worden premies
uitgereikt aan het Amerikaans dochterbedrijf twv 1.5 miljoen dollar. Geld
wat van Belgische staat kwam bij God. Daar moeten de minderverdieners dan
voor werken en dingen voor afgeven.

:roflol: ik moet de dag nog zien dat een manager zijn bedrijfswagen inlevert om
een arbeider zijn job te vrijwaren :roflol:

Nee, de minderverdieners moeten harder werken en minder loon krijgen en voor
de top veranderd er weer niets.

Dexia verhaal: bank gaat bijna bankroet, komen ontslagen, worden premies
uitgereikt aan het Amerikaans dochterbedrijf twv 1.5 miljoen dollar. Geld
wat van Belgische staat kwam bij God. Daar moeten de minderverdieners dan
voor werken en dingen voor afgeven.

zo loopt dat in de realiteit idd :mad:
alhoewel veel CH-bankmanagers nu wel moeten "inleveren" hun bonus-extratje is dan niet meer 1000000 maar 500000

Begrijp mij niet verkeerd, ik wil heus inleveren en matigen. Maar niet voor een manager,
minister of één of andere grootverdiener zijn nieuwe Audi A8 te bekostigen. Er zijn
andere kosten waarin de regering makkelijker kan snoeien dan in het loon van de
kleinverdiener.

Begrijp mij niet verkeerd, ik wil heus inleveren en matigen. Maar niet voor een manager,
minister of één of andere grootverdiener zijn nieuwe Audi A8 te bekostigen. Er zijn
andere kosten waarin de regering makkelijker kan snoeien dan in het loon van de
kleinverdiener.

Ik sluit me helemaal bij jou aan. Want dat is de realiteit. Wij kunnen inleveren om de portemonnaie van de elite nog dikker te maken. Kijk ook maar eens wie en op wat voor een manier er ineens paniek gemaakt wordt.
Gelijk wordt er geroepen "Loonmatiging/bevriezen", trap die fl**kers die deze situatie veroorzaakt hebben maar eerst even goed onder hun vuile volgevreten hol! In plaats van gelijk bij Jan-met-de-pet geld willen halen.

Je kan wel geld willen halen bij de top maar dan heb je qua totale loonkosten maar een klein groepje te pakken.

Je kan wel geld willen halen bij de top maar dan heb je qua totale loonkosten maar een klein groepje te pakken.

De top is natuurlijk wel een een kleine groep ... maar er is nu eenmaal
wel een grote groep van mensen die +5000 euro netto per maand overhouden.
Lijkt me dat ze die dan wel eens wat meer mogen belasten dan een standaard
arbeider/bediende met een gammele 1700 euro per maand. Als die +5000
verdieners 2000 euro inleveren, krijg je een arbeider extra bij wijze van spreken.

Tis allemaal wat kort door de bocht, maar ik zie hier maar weer één slachtoffer,
en dat zijn degene die het nu al moeilijk hebben. En zal het beter worden? Tja,
dat is dan ook nog niet eens een garantie.

verdieners 2000 euro inleveren, krijg je een arbeider extra bij wijze van spreken.

Tis allemaal wat kort door de bocht, maar ik zie hier maar weer één slachtoffer,
Je kan moeilijk de lonen gelijk maken, communisme is al een tijdje niet zo populair meer. Dat de rijken het meest moeten bijdragen , daarin volg ik je wel.

Je kan moeilijk de lonen gelijk maken, communisme is al een tijdje niet zo populair meer. Dat de rijken het meest moeten bijdragen , daarin volg ik je wel.

Tja, de lonen gelijk maken vind ik ook niet kunnen, maar de giga grote kloof
tussen sommige lonen verteld mij dat daar eerder een oplossing ligt.

Als je de lonen niet bevriest, zal de werkloosheid sneller stijgen, thats it. Het is een keuze die je hebt als beleidsmaker. Degene die hier op nee hebben gestemd, begrijpen volgens mij niet waar het werkelijk om gaat. Damn, hoe kom je erbij dat zo'n maatregel doorgevoerd wordt om "dure auto's" van hoge managers te bekostigen.

Als je de lonen niet bevriest, zal de werkloosheid sneller stijgen, thats it. Het is een keuze die je hebt als beleidsmaker. Degene die hier op nee hebben gestemd, begrijpen volgens mij niet waar het werkelijk om gaat. Damn, hoe kom je erbij dat zo'n maatregel doorgevoerd wordt om "dure auto's" van hoge managers te bekostigen.

Belastingsgeld dat doorstroomd naar banken bv ... en waarna het dan in rook opgaat (zie Dexia België)

Wat ik wel opvallend vond:

Helft bereid parttime te werken om ontslag collega te vermijden

(Belga) Een op twee hoogopgeleide Vlamingen is bereid om parttime te gaan werken om het ontslag van een collega te vermijden. Dat blijkt uit een bevraging op de website van Vacature.

Op de jobsite vacature.com werden hooggeschoolde werkende Vlamingen ondervraagd over hun ervaringen en verwachtingen omtrent de crisis en de tewerkstelling. Opvallendste resultaat is dat een op de twee werknemers (49 procent) bereid zou zijn om met het hele team parttime te gaan werken, als dat kan helpen om ontslagen te vermijden. De crisis blijkt de collegialiteit dus niet echt aan te tasten, ook al heeft 18 procent van de werknemers zich ten gevolge van de crisis al eens een concurrent gevoeld van zijn collega's. Vier procent van de ondervraagden heeft de voorbije zes maanden een andere job moeten zoeken, als gevolg van de crisis. Zesenveertig procent geeft wel aan iemand te kennen die zijn werk is kwijtgeraakt ten gevolge van de economische terugval, 28 procent heeft zelfs al een directe collega zien vertrekken. (BEH)
Dat is nog wat anders dan bevriezen van lonen, ff de helft kwijt van je inkomen ;)

Zo groot is die groep niet :

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Nu is dit Nederland maar volgens mij verschilt in ieder geval Vlaanderen niet zoveel van Nederland qua inkomensopbouw. 5K netto is dus 60K per jaar, dat is een miniem groepje vergeleken met de 20.000 t/m 45.000 groep.

Waarom zou je rijkeren nog eens extra moeten belasten als je al een progressief belastingstelsel hebt?

Zo groot is die groep niet :

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Nu is dit Nederland maar volgens mij verschilt in ieder geval Vlaanderen niet zoveel van Nederland qua inkomensopbouw. 5K netto is dus 60K per jaar, dat is een miniem groepje vergeleken met de 20.000 t/m 45.000 groep.

Waarom zou je rijkeren nog eens extra moeten belasten als je al een progressief belastingstelsel hebt?

Indeed, had andere cijfers verwacht :o

Tja, ik denk maar gewoon dat wanneer ze de lonen bevriezen allemaal goed en wel,
maar er gaat ook weer terug gecompenseerd moeten worden ivm hetgene waar de staat
al zoveel verlies heeft op gemaakt. Dus ja, nu de lonen bevriezen, maar waar komen ze dan
het geld voor het begrotingstekort halen? En dat terwijl in die tijd misschien alles terug duurder
gaat worden. En dan zit je daar met je 'bevroren loon'. Alles is duurder, belastingen verhoogd, en
je verdient hetzelfde.

Voor de mensen die een bevriezing kunnen dragen zonder hun 'levenskwaliteit' te moeten verlagen zal dit wss geen probleem zijn. Maar voor diegenen die nu al moeite hebben met rond te komen zal dit zeer zeker anders liggen. Benzineprijzen zullen allicht op het einde van het jaar weer een stukje hoger liggen om maar iets te noemen en die dien je dan nog steeds te betalen met hetzelfde loon als vandaag.

Mijn insziens dienen we geld te spenderen om uit de crisis te geraken en hebben we daarvoor de middelen nodig. Dit kan niet met het vasthouden van lonen.

Waar ik me wel kan in vinden is dat de hoogste lonen het meest dienen in te leveren. Ik sluit me dus eerder aan bij Robke' stellingen.

In wezen is dit alles een pleidooi voor mezelf: Ik wil meer! :D

Op zich een goede maatregel waar ik het mee eens ben. Doordat onze export producten goedkoper worden, worden onze producten aantrekkelijker in het buitenland, en dat is weer goed voor de geldstroom naar dit land toe.

Aan de andere kant is dit geen goed signaal voor het vertrouwen om te blijven kopen.

Het probleem is alleen dat ik nog niets gehoord heb over wat we gaan doen als de economie weer aantrekt.

In de zorg en gezondheids instellingen moeten de CAO's nog gesloten worden dus die sector krijgt er hard van langs, het gaat al zo moelijk daar.

Er moet hele ommezwaai komen in de mentaliteit. Beleggen met geleend geld bijvoorbeeld. Ik kan daar met m'n pet niet bij. Met fictieve vooruitlopingen nogmaals toekomstige beloftes maken over wat moet gaan komen. Fictie + fictie waar een rendement uit zou moeten rollen...

De beer in het bos die nog rondloopt blijven doorverhandelen en als men aan z'n verplichtingen moet voldoen blijkt opeens het bos leeg te zijn.

De gewone wereldburgers mogen vervolgens allemaal hun steentje bijdragen om dat immens kapot geslagen vertrouwensbeeld weer op te hoesten.

Fidel Castro zou dat soort egoistische lui op de stoel hebben gezet.

Terug
Naar boven