AndroidHealthClinic

De sterkste Belgische lifter ooit ?

eric coppin

ik heb samen met eric coppin europees en wereldkampioenschap meegedaan , het was een stille man; zijn concentratie was heel hoog
het is de beste powerlifter ooit geweest en zijn prestaties waren nog niet zijn maximum, hij frontsquatte zonder banden zonder riem 5 sets van 5 met 250 deadlift back 5 sets van 5 met 300 jammer is hij er niet meer
maar ik denk nog veel aan hem , het was een toffe kerel meer kan ik niet zeggen

Ik dacht altijd dat Serge Reding de all-time sterkste belg was. In absolute cijfers is hij dat inderdaad ook. Maar wie kent nog Eric Coppin ? Weinigen denk ik.
Maar door enkele gesprekken met mensen die vroeger met hem getraind hebben begin ik mijn mening stilaan bij te schaven, want als je het pound for pound bekijkt waren zijn prestaties fenomenaal buitenaards.

Als je die thread over de magische 800lbs (360kg) grens voor moderne heavyweight top-strongmen leest wordt bv snel duidelijk hoe ongelofelijk sterk die Coppin wel niet was.
Want Eric woog amper 84kg toen hij in 1987 maar liefst 373kg (driehonderd drieënzeventig kilo) deadlifte.
Die prestatie werd op powerliftingwatch vermeld in het rijtje van 'longest standing world records'. Nu nog staat hij nr3 in de lijst van all-time hoogste prestaties in de -90kg klasse.
Medio jaren 80' behoorde hij tot de 5 beste lifters ter wereld.

Zijn beste prestaties zijn als volgt :
BW : 84kg
squat : 360kg
bench : 207,5kg
deadlift : 373kg
beste totaal : 940kg

Helaas pleegde hij zelfmoord waardoor hij noodgedwongen moest stoppen met powerliften. Verder is er weinig over deze man geweten.
Bv wel dat hij front squats deed voor sets van 5 reps met 260kg, dat hij setjes dips deed met 100kg aan zijn riem, of dat hij bij "hack deadlift (baar tegen zitvlak) 5 x 300kg deed.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Het tofste aan Eric vond ik ,als je hem zag zitten in het publiek dat je het nooit zou geloven dat hij sterk was!!!

Dan als hij in actie kwam was het net of hij buiten zijn zelf kwam.
Het werd een andere persoon bij wijze van spreken,ik heb het geluk gehad
hem te zien liften,met hem nog een pint kunnen pakken.

Nu nog als ik met buitenlandse atleten(coaches) praat zijn ze nog altijd vol lof over hem!!

Ik heb hier nog wat info over hem van een vroegere trainingpartner van hem.

I SEE YOU MENTION ED COAN & I SEE HIM TRAIN IN NORWAY (WHERE HE STAY PRETTY LONG TIME) AT MY GOOD FRIEND SVEND VIKING KARLSEN`S FORMER GYM.ED WAS EXTREMLY STRONG AS WE ALL KNOW IN SQ,BENCH & DL,BUT WAS NOT SO STRONG IN OTHER STUFF COMPARE TO HIS AMAZING STRENGHT IN POWERLIFTING.HE DID NOT WHAT I SEE SO MUCH SPESIALE EXERCICE,MORE BASIC & MORE THE WESTERN WAY OF TRAINING,NOT ANY LIKE THE WESTSIDE WAY AS GROWING IN POPULARITY NOW.HE IS JUST A FREAK JUST LIKE A FORMER TRAINING PARTNER OF ME IN THE 80`s ERIC COPPIN FROM BELGIUM IF ANY REMBER THIS IPF LIFTER?(OFF RECORD,HE WAS BOYFRIEND TO ED`S WIFE NOW HEGE FROM NORWAY)
HE DID ON TRAINING OVER 400kg IN SQUAT 230KG IN BENCH(RAW)& 400KG IN DEADLIFT WITH BODYWEIGHT UNDER 85KG!!!HE EVEN ON A SHOW DO 400KG IN HACKLIFT DEADLIFT,I DONT THINK ANY HAS BEEN CLOUSE TO THIS?THIS WAS AROUND 1987.ALSO A FREAK OF NATURE.HE WAS WORLD CHAMPION IN 1987 IN 90 KG CLASS WITH BODY WEIGHT ON 82,7 IF I REMBER CORRECT,ONLY 200g FROM 82,5KG CLASS.

Het tofste aan Eric vond ik ,als je hem zag zitten in het publiek dat je het nooit zou geloven dat hij sterk was!!!

Dan als hij in actie kwam was het net of hij buiten zijn zelf kwam.
Het werd een andere persoon bij wijze van spreken,ik heb het geluk gehad
hem te zien liften,met hem nog een pint kunnen pakken.

Nu nog als ik met buitenlandse atleten(coaches) praat zijn ze nog altijd vol lof over hem!!

Ik heb hier nog wat info over hem van een vroegere trainingpartner van hem.

I SEE YOU MENTION ED COAN & I SEE HIM TRAIN IN NORWAY (WHERE HE STAY PRETTY LONG TIME) AT MY GOOD FRIEND SVEND VIKING KARLSEN`S FORMER GYM.ED WAS EXTREMLY STRONG AS WE ALL KNOW IN SQ,BENCH & DL,BUT WAS NOT SO STRONG IN OTHER STUFF COMPARE TO HIS AMAZING STRENGHT IN POWERLIFTING.HE DID NOT WHAT I SEE SO MUCH SPESIALE EXERCICE,MORE BASIC & MORE THE WESTERN WAY OF TRAINING,NOT ANY LIKE THE WESTSIDE WAY AS GROWING IN POPULARITY NOW.HE IS JUST A FREAK JUST LIKE A FORMER TRAINING PARTNER OF ME IN THE 80`s ERIC COPPIN FROM BELGIUM IF ANY REMBER THIS IPF LIFTER?(OFF RECORD,HE WAS BOYFRIEND TO ED`S WIFE NOW HEGE FROM NORWAY)
HE DID ON TRAINING OVER 400kg IN SQUAT 230KG IN BENCH(RAW)& 400KG IN DEADLIFT WITH BODYWEIGHT UNDER 85KG!!!HE EVEN ON A SHOW DO 400KG IN HACKLIFT DEADLIFT,I DONT THINK ANY HAS BEEN CLOUSE TO THIS?THIS WAS AROUND 1987.ALSO A FREAK OF NATURE.HE WAS WORLD CHAMPION IN 1987 IN 90 KG CLASS WITH BODY WEIGHT ON 82,7 IF I REMBER CORRECT,ONLY 200g FROM 82,5KG CLASS.

heel juist
maar nu hebben we nog een sterke lifter steve loncke
ook iemand dat niet stoeft , die kal en rustig praat , die wijs traint
vroeger zag ik hem trainen als knaap in de gym dat ik trainde
nu ben ik versleten maar zie geweldige resultaten van hem
dus voor mij een twee eric coppin op komst
maar voor eric heb ik nog steeds bewondering

waarom

waarom hij zelfmoord pleegde gaan wij niet weten
wat ging er zijn hoofd om
hij had ongeluk in noorwegen
hij probeerde een come back te maken , want hij vertelde het mij deze dag geeft hij mij zelfs geholpen bij de opwarming
hij was dan enorm mager want ik herkende hem niet meer
ik had die dag het verschot van me leven gehad
, soms nu en dan denk ik er nog aan
want ik heb tenslotte 18 deelnamens europees en wereldkampioenschappen meegedraaid , je vergeet dat zo niet
er zou moeten een wedstrijd bestaan voor eric coppin
hij verdiend dat

waarom hij zelfmoord pleegde gaan wij niet weten
wat ging er zijn hoofd om
hij had ongeluk in noorwegen
hij probeerde een come back te maken , want hij vertelde het mij deze dag geeft hij mij zelfs geholpen bij de opwarming
hij was dan enorm mager want ik herkende hem niet meer
ik had die dag het verschot van me leven gehad
, soms nu en dan denk ik er nog aan
want ik heb tenslotte 18 deelnamens europees en wereldkampioenschappen meegedraaid , je vergeet dat zo niet
er zou moeten een wedstrijd bestaan voor eric coppin
hij verdiend dat

misschien iets voor jou steve om te organiseren?

What a bump, nooit van gehoord van deze kerel. Onmenselijk gewoon.

eric coppin

misschien iets voor jou steve om te organiseren?
jammergenoeg is powerlifting niet zo meer als vroeger in oostende of in belgie ,
sterke atleten zijn er nog , maar ze krijgen helaas geen hulp als ze geselecteerd zijn voor een wk of ek
wedstrijd organiseren voor copin zou mijn hart willen die verdiend dat
jan theys
best squat 280best bench 191
best dl 290
best totaal samen gekregen op een wk amper 742.5
groetjes wouter
jan

Is zijn benchpress zonder suit? Want zijn DL en SQ zijn insane en dan lijkt zijn benchpress iets minder. Ik wil eventueel helpen op zijn wedstrijd om alles klaar te zetten en af te bouwen, ik wil zelfs meedoen maar organiseren is voor mij nog iets te hoog gegrepen. Hij verdient het echt wel:)

Is zijn benchpress zonder suit? Want zijn DL en SQ zijn insane en dan lijkt zijn benchpress iets minder. Ik wil eventueel helpen op zijn wedstrijd om alles klaar te zetten en af te bouwen, ik wil zelfs meedoen maar organiseren is voor mij nog iets te hoog gegrepen. Hij verdient het echt wel:)

ik had ook een wens toen ik nog gehuwd was
mijn laatste lift op europees als master en winnen , maar door de scheiding
is me dat niet gelukt
moesten we lukken iets te doen zijn dat twee vliegen in een klap
voor eric en voor mij nog een laatste bech press
in de tijd van ik en coppin waren er inderdaad geen bech chirts

@motorfreak!!Amper 742,5 @-75 op een INTERNATIONALE wedstrijd is dat alles?

Dat is bijna 10x bw totaal met een pruts benchshirt!!Er zijn er weinig op dit forum die dit kunnen!!

bedankt voor je reactie

@motorfreak!!Amper 742,5 @-75 op een INTERNATIONALE wedstrijd is dat alles?

Dat is bijna 10x bw totaal met een pruts benchshirt!!Er zijn er weinig op dit forum die dit kunnen!!
soms was ik eens derde op een wk of ek maar met 742.kom je niet ver
ze deden al over de 800 kg dus had ik soms dille sjans een medaille te pakken
de chirt ik haalde er 5 kg uit zat niet goed ,
ik was enkel een goede lifter in belgie , plus ik heb nog me auto verkocht om te kunnen deelnemen
zo 20 jaar leven enkel voor dat , bezitte niets , en dan een scheiding , ik was gedreven mee te doen , haalde me minimum voor de wk en dan kwam de straf ik moest vliegtuig betalen , hotel , 1000 bfr dopingcontrol
1000 bfr voor busje om van hotel naar de zaal te brengen , en moest 2000 bfr betalen voor een training van belgie dat zelfs te groot was
indien medaille kreeg ik dan van boic 25 000 bfr terug , trip naar africa kost veel meer he
dat was dan de vgpf aangesloten aan ipf en epf , en boic
maar door er te weinig atleten zijn heeft boic zijn handen er vanaf getrokken
moesten al de powerlifters samenkomen van belgie , een federatie hebben
dan zou boic terug iets moeten doen voro de atleten
juist de juiste mensen in bestuur , geen profiteurs die juist erin zitten om de reisjes meete maken
en 742. kg totaal in de 75 kg klasse , dat is echt niets hoor
soms ben ik 10 e op een wereld of europees ermee
maar ja meer kon ik niet

mmm dus er is nog hoop voor me als ik dit zo lees :D lichte gasten maar wel uberbrute kracht!

[Link niet meer beschikbaar]

Belgium dynamite!!!

Ik dacht altijd dat Serge Reding de all-time sterkste belg was. In absolute cijfers is hij dat inderdaad ook. Maar wie kent nog Eric Coppin ? Weinigen denk ik.
Maar door enkele gesprekken met mensen die vroeger met hem getraind hebben begin ik mijn mening stilaan bij te schaven, want als je het pound for pound bekijkt waren zijn prestaties fenomenaal buitenaards.

Als je die thread over de magische 800lbs (360kg) grens voor moderne heavyweight top-strongmen leest wordt bv snel duidelijk hoe ongelofelijk sterk die Coppin wel niet was.
Want Eric woog amper 84kg toen hij in 1987 maar liefst 373kg (driehonderd drieënzeventig kilo) deadlifte.
Die prestatie werd op powerliftingwatch vermeld in het rijtje van 'longest standing world records'. Nu nog staat hij nr3 in de lijst van all-time hoogste prestaties in de -90kg klasse.
Medio jaren 80' behoorde hij tot de 5 beste lifters ter wereld.

Zijn beste prestaties zijn als volgt :
BW : 84kg
squat : 360kg
bench : 207,5kg
deadlift : 373kg
beste totaal : 940kg

Helaas pleegde hij zelfmoord waardoor hij noodgedwongen moest stoppen met powerliften. Verder is er weinig over deze man geweten.
Bv wel dat hij front squats deed voor sets van 5 reps met 260kg, dat hij setjes dips deed met 100kg aan zijn riem, of dat hij bij "hack deadlift" (baar tegen zitvlak) 5 x 300kg deed.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Smullen!

soms was ik eens derde op een wk of ek maar met 742.kom je niet ver
ze deden al over de 800 kg dus had ik soms dille sjans een medaille te pakken
de chirt ik haalde er 5 kg uit zat niet goed ,
ik was enkel een goede lifter in belgie , plus ik heb nog me auto verkocht om te kunnen deelnemen
zo 20 jaar leven enkel voor dat , bezitte niets , en dan een scheiding , ik was gedreven mee te doen , haalde me minimum voor de wk en dan kwam de straf ik moest vliegtuig betalen , hotel , 1000 bfr dopingcontrol
1000 bfr voor busje om van hotel naar de zaal te brengen , en moest 2000 bfr betalen voor een training van belgie dat zelfs te groot was
indien medaille kreeg ik dan van boic 25 000 bfr terug , trip naar africa kost veel meer he
dat was dan de vgpf aangesloten aan ipf en epf , en boic
maar door er te weinig atleten zijn heeft boic zijn handen er vanaf getrokken
moesten al de powerlifters samenkomen van belgie , een federatie hebben
dan zou boic terug iets moeten doen voro de atleten
juist de juiste mensen in bestuur , geen profiteurs die juist erin zitten om de reisjes meete maken
en 742. kg totaal in de 75 kg klasse , dat is echt niets hoor
soms ben ik 10 e op een wereld of europees ermee
maar ja meer kon ik niet

Ik zal het héél cru zeggen: je had de zondagen moeten voetballen en de rest van de week krachtsporten. Ik ken de prijzen niet voor 4e provinciaal voetbal, maar om het extreem te stellen: het zal per weekend méér zijn dan wat jij ooit verdiende met krachtsporten. Maar, jij zult op 1 week krachtsporten véél harder getraind hebben dan die 4e provinciaal voetballer in een héél seizoen...

Wie herinnert zich het verhaal van Robert Vandewalle (judoka) niet? Ging werken in de hoogovens om zijn trainingen in Japan te kunnen betalen... Maar wat een resultaat heeft die man bereikt.

Bah, het Belgisch "sport" beleid... trekt op geen kloten en de resultaten zijn er ook naar... Er zijn genoeg sporters (ok, het zijn dan idd géén voetballers, tennissers of wielrenners) die kei, en keihard trainen, maar niet de goede weg kennen/geruggesteund worden om internationaal door te breken (en niet iedereen vindt een fatsoenlijke sponsor/werkgever). Ik geef maar een voorzetje, misschien is voor het begeleiden van dit soort (kracht) sporters nog een taak voor het nsmb weggelegd?

Laatst bewerkt:
[Link niet meer beschikbaar]

Eric Coppin deadlift 373 kg op het wk in 1987

Geweldige lifter!

Voor wie het nog niet ontdekt had: filmpjes squat en bench press WK 87 zijn ook te zien.

Terug
Naar boven