XXL Nutrition

De waarheid over Nelson Mandela

Big-T

Humongous Ruler
Founder
R.I.P.
50.000 berichten 10.000 berichten
Waardering
3.208
Na de dood van Mandela hebben we in alle media een uitsluitend positief verhaal gehoord over de man. Maar klopt dat beeld eigenlijk wel? Had jij ook soms het gevoel dat het allemaal wat overdreven positief klonk? En wat verzwijgt de media misschien wel?

Stefan Molyneux is één van mijn favoriete hedendaagse filosofen en youtubers. Hij kijkt eens met een objectieve bril naar de persoon Nelson Mandela. Het is een heel ander verhaal dan de media de afgelopen dagen naar voren bracht. Zeker het kijken/luisteren waard als Engels geen probleem voor je is.

http://www.youtube.com/watch?v=T7HyuLPWF9I

BigT, volgens mij heb jij toegang tot mijn facebookpagina want ik postte dit eergisteren op mijn facebook!!

Ook Mandela had "onschuldige burgers " als doelwit. Net zoals de PLO indertijd. Als een volk extreem lang odnerdrukt wordt, en geen andere weg meer heeft tot het bieden van weerstand, dan gaat men over tot dergelijk handelen. Wie dan nog "schuldig" of "onschuldig " is, wordt dan heel wat minder duidelijk.

Niets goeds over de dode. Kom hier ff 10 jaar eerder mee. Overal zit een verdraaide waarheid achter. Ik weet zeker dat Mevrouw Theresa ook een heks was buiten de media om. Lekker belangrijk. Je kan geen revolutie starten zonder wat 'slechte' daden achter je naam te zetten.

• Topic Starter Topic Starter
BigT, volgens mij heb jij toegang tot mijn facebookpagina want ik postte dit eergisteren op mijn facebook!!

Ook Mandela had "onschuldige burgers " als doelwit. Net zoals de PLO indertijd. Als een volk extreem lang odnerdrukt wordt, en geen andere weg meer heeft tot het bieden van weerstand, dan gaat men over tot dergelijk handelen. Wie dan nog "schuldig" of "onschuldig " is, wordt dan heel wat minder duidelijk.
Nope, abo op YT. Maar goed om te lezen.

Niets goeds over de dode. Kom hier ff 10 jaar eerder mee. Overal zit een verdraaide waarheid achter. Ik weet zeker dat Mevrouw Theresa ook een heks was buiten de media om. Lekker belangrijk. Je kan geen revolutie starten zonder wat 'slechte' daden achter je naam te zetten.
Wie zegt dan ook dat een gewelddadige, bloedvergietende revolutie de enige manier is om je doel te bereiken?

Dat eerste is een dooddoener en meer van toepassing als je over overleden vrienden of familie spreekt.

Madame Therese was een viese k*thoer. Ik kan ff niks terug vinden via youtube, maar toen Hans Teeuwen in zon enorm lang programma was liet hij een filmpje zien waarin bleek dat ze het oa niet nodig vond om spuiten schoon te maken waardoor er ****ing veel mensen dood gingen.

Ik ben die verheerlijking de laatste dagen ook meer dan beu. Het is niet omdat je gruweldaden doet in de naam van een goed doel, dat dit ook meteen rechtvaardig is. Niet dat de daden van het apartheidsregime goed zijn te praten, maar wss waren er genoeg onschuldige slachtoffers daar ook niet akkoord mee. Noem hem gewoon wat hij is, en dat is alles behalve een held in mijn ogen.

Ondanks het feit dat de ongelijkheid wat is weggewerkt is Zuid-Afrika gewoon volledig verloederd door z'n wanbeleid. Ik heb veel familie die in Zuid-Afrika gewoond hebben en het de laatste 10 jaar zijn teruggekomen omdat het daar zo'n klucht geworden is.

Overal in de Wereld wordt door het overheid en macht hebbers gewoon incidenten politiek gespeeld.

Gebeurd er iets, ergens op de wereld noemenswaardig, valt er iedereen (politiek, nieuws zenders etc.) overheen om maar 'goedkoop' te kunnen scoren en zo is dat nu ook met Mandela, tot Uber verheerlijking toe.

Wacht maar tot enkele weken naar de begrafenis dan worden 'ze' ineens weer wat kritisch.

Zo ook als ergens in de Wereld een ramp is, dan struikelt de ene hulp organisatie over de andere om maar te kunnen helpen voor het oog van de camera, de hele wereld bemoeid zich ermee in de publiciteit en jaren later zitten de mensen op Haïti nog steeds in nood tenten en noem maar op.
Maargoed bankrekening van deze organisaties zijn dan wel inmiddels weer gevuld.

Madame Therese was een viese k*thoer. Ik kan ff niks terug vinden via youtube, maar toen Hans Teeuwen in zon enorm lang programma was liet hij een filmpje zien waarin bleek dat ze het oa niet nodig vond om spuiten schoon te maken waardoor er ****ing veel mensen dood gingen.

Hitchens had het zelf over corruptie. Iets over gelden die ze niet al te correcte wijze toewees aan kloosters of zo. Friedenand zal hier mss meer over weten.

---------- Toegevoegd om 19:01 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 18:53 ----------

Ik ben die verheerlijking de laatste dagen ook meer dan beu. Het is niet omdat je gruweldaden doet in de naam van een goed doel, dat dit ook meteen rechtvaardig is. Niet dat de daden van het apartheidsregime goed zijn te praten, maar wss waren er genoeg onschuldige slachtoffers daar ook niet akkoord mee. Noem hem gewoon wat hij is, en dat is alles behalve een held in mijn ogen.

Ondanks het feit dat de ongelijkheid wat is weggewerkt is Zuid-Afrika gewoon volledig verloederd door z'n wanbeleid. Ik heb veel familie die in Zuid-Afrika gewoond hebben en het de laatste 10 jaar zijn teruggekomen omdat het daar zo'n klucht geworden is.

Ik ben het voor 99,9 procent met je eens maar toch stel ik me een vraag. De blanken leefden in Zuid-Afrika in zeer goede omstandigheden, vooral omdat ze de zwarten daar als slaven en als stront behandelden. Bij verkiezingen kozen ze voor partijen die dit bestendigden. Je kan je dus afvragen in welke mate deze mensen dan nog onschuldig zijn, en of Mandela nog wel een andere keus had dan geweld plegen.
Dat ze een bus of restaurant met burgers, waaronder kinderen bombarderen is OP GEEN ENKELE wijze te rechtvaardigen. Politieagenten en vertegenwoordigers van de onderdrukkende autoriteit aanvallen, indien andere manieren van verzet uitgeput zijn, vind ik aanvaardbaar.
Als Palestijnen in bezette gebieden, Israelische militairen vermoorden, dan IS dit een verzetsdaad, en gerechtvaardigd. Dringen ze een Israelische school binnen om kinderen te vermoorden, dan is dat een misdaad.
Ik denk dat Mandela een monster werd door de omstandigheden. Wellicht was iedereen in die omstandiigheden zo ver gegaan.

Ik ben het voor 99,9 procent met je eens maar toch stel ik me een vraag. De blanken leefden in Zuid-Afrika in zeer goede omstandigheden, vooral omdat ze de zwarten daar als slaven en als stront behandelden. Bij verkiezingen kozen ze voor partijen die dit bestendigden. Je kan je dus afvragen in welke mate deze mensen dan nog onschuldig zijn, en of Mandela nog wel een andere keus had dan geweld plegen.
Dat ze een bus of restaurant met burgers, waaronder kinderen bombarderen is OP GEEN ENKELE wijze te rechtvaardigen. Politieagenten en vertegenwoordigers van de onderdrukkende autoriteit aanvallen, indien andere manieren van verzet uitgeput zijn, vind ik aanvaardbaar.
Als Palestijnen in bezette gebieden, Israelische militairen vermoorden, dan IS dit een verzetsdaad, en gerechtvaardigd. Dringen ze een Israelische school binnen om kinderen te vermoorden, dan is dat een misdaad.
Ik denk dat Mandela een monster werd door de omstandigheden. Wellicht was iedereen in die omstandiigheden zo ver gegaan.

Hier ben ik het absoluut mee eens. Gewapend verzet was inderdaad nodig, want via de politieke weg zat alles vast.

Echt bizar hoe ongelooflijk hard iedereen Mandela ophemelt. Er moest zeker tegen de apartheid gestreden worden, maar dat gebeurde echter niet altijd op een correcte manier.

"In alle media uitsluitend een positief verhaal gehoord over Mandela". Ik vind dat altijd zo'n onzin, ligt maar net aan wat je zelf wilt lezen of zien. De schuld bij "de media" (zeer generaliserend) leggen is zo flauw.
Ik heb de afgelopen dagen zelf heel veel gelezen en gehoord over het terroristische verleden van Mandela (en vóór zijn dood ook al trouwens). Het verhaal gaat toch juist ook altijd over de grote ommezwaai van Mandela tijdens en na zijn gevangenschap? Dat is waar het "morele leider"-verhaal vandaan komt, en dat is die vergevingsgezindheid waar hij zo om geprezen wordt. Dat terroristische verleden is juist onderdeel van die "legende"; hij probeerde het eerst diplomatiek op te lossen, toen (na het bloedbad bij Sharpeville) met geweld, en na zijn vrijlating wederom met diplomatie, en door die ommezwaai is 'ie juist zo'n held geworden voor velen. Daar ligt o.a. ook de reden voor de scheiding met Winnie Mandela, omdat zij niet wilde vergeven en terroristische ideeën bleef aanhangen. Hij wilde juist afscheid nemen van dat verleden, en vroeg dat ook van de blanke Afrikaners. Als hij altijd die terroristische daden was blijven uitvoeren was hij later natuurlijk ook niet zo'n held geworden voor veel mensen, was er een burgeroorlog uitgebroken in Zuid-Afrika die waarschijnlijk nu nog steeds zou voortduren en zou hij dus ook op een hele andere manier herdacht worden.
Ook zijn voorkeur voor het communisme is later trouwens sterk afgenomen.
Dit is gewoon een blogger die ook maar één kant van het verhaal laat zien, wat zijn goed recht is overigens, maar niet representatief voor het volledige beeld waar Mandela voor staat. Net als die al te positieve media waar jij het dus over hebt.

Ik ben het er idd ook mee eens dat hij wss zo goed als geen keus had om geweld te gebruiken, maar het is zoals al aangehaald een groot verschil dit geweld tegen militaire, politie,... te gebruiken dan tegen vrouwen en kinderen.

Hetgeen mij opvalt is dat veel Afrikaanse landen zoals Z-A, zimbabwe,... na het vallen van het blanke regime naar het randje van de afgrond zijn gedreven, hetgeen ik mij dan afvraag is of ze ginder wel in staat zijn om een modern land te leiden. Ik verwacht in Z-A dan ook nog wel een burgeroorlog.

Ik vind zijn doel enorm nobel en hij heeft zeker ook goede dingen gedaan maar ... Hitler en Stalin hebben ook goede dingen gedaan.

---------- Toegevoegd om 12:52 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 12:44 ----------

"In alle media uitsluitend een positief verhaal gehoord over Mandela". Ik vind dat altijd zo'n onzin, ligt maar net aan wat je zelf wilt lezen of zien. De schuld bij "de media" (zeer generaliserend) leggen is zo flauw.
Ik heb de afgelopen dagen zelf heel veel gelezen en gehoord over het terroristische verleden van Mandela (en vóór zijn dood ook al trouwens). Het verhaal gaat toch juist ook altijd over de grote ommezwaai van Mandela tijdens en na zijn gevangenschap? Dat is waar het "morele leider"-verhaal vandaan komt, en dat is die vergevingsgezindheid waar hij zo om geprezen wordt. Dat terroristische verleden is juist onderdeel van die "legende"; hij probeerde het eerst diplomatiek op te lossen, toen (na het bloedbad bij Sharpeville) met geweld, en na zijn vrijlating wederom met diplomatie, en door die ommezwaai is 'ie juist zo'n held geworden voor velen. Daar ligt o.a. ook de reden voor de scheiding met Winnie Mandela, omdat zij niet wilde vergeven en terroristische ideeën bleef aanhangen. Hij wilde juist afscheid nemen van dat verleden, en vroeg dat ook van de blanke Afrikaners. Als hij altijd die terroristische daden was blijven uitvoeren was hij later natuurlijk ook niet zo'n held geworden voor veel mensen, was er een burgeroorlog uitgebroken in Zuid-Afrika die waarschijnlijk nu nog steeds zou voortduren en zou hij dus ook op een hele andere manier herdacht worden.
Dit is gewoon een blogger die ook maar één kant van het verhaal laat zien, wat zijn goed recht is overigens, maar niet representatief voor het volledige beeld waar Mandela voor staat. Net als die al te positieve media waar jij het dus over hebt.

Ik begrijp wat je wilt zeggen en je maakt een goed punt. Maar wat gedaan is, is gedaan en kan je niet meer veranderen hoe groot je ommezwaai daarna ook is, er blijft bloed aan kleven.

Dat hij geen groot man is hoor je mij zeker niet zeggen, maar geen held of halfgod zoals sommige hem ophemelen.

In het filmpje gaat het maar deels over wat er voor "de ommezwaai" is gebeurd, en in grote mate over de situatie in Zuid-Afrika nadat hij president is geworden.

Het grote verschil tussen Mugabe en Mandela is dat Mugabe eerst aan de macht kwam en daarna pas zijn gruweldaden is gaan plegen, en daarmee eigenlijk het schoolvoorbeeld van een typische Afrikaanse dictator werd (Idi Amin, Khadaffi, etc); eerst de steun van het volk verkrijgen door te strijden tegen de voorgaande regering, vaak een blanke, om zodra hij op zijn zetel zit zijn eigen vorm van uitbuiting te starten, vaak in veel ernstigere mate dan het vorige regime. Bij Mandela was dit andersom.
Economisch gezien heeft Zuid-Afrika ook zeker geleden, maar de economische achteruitgang in bijvoorbeeld Zimbabwe was vele, vele malen groter, onder anderen door de onteigening van land van de rijke blanke boeren. Om maar niet te spreken over de enorme massamoorden die andere dictators als Mugabe en Idi Amin pleegden op hun eigen volk.
Overigens is het zeker zo dat Mandela als regeringsleider veel steken heeft laten vallen, en degenen na hem zo mogelijk nog meer. Ik vraag me wel af of enig ander leider het beter had kunnen doen op dat moment. Hij is zelf trouwens ook nooit fan van Mbeki en Zuma geweest. Mandela's grootste succesverhaal speelt zich af tussen 1990 en 1994, en de aanloop daar naartoe in de cel natuurlijk.

Vraag me af of een ander het beter had kunnen doen. Deze man heeft naast zijn 'falen' ook een hele hoop goed gedaan in de wereld, misschien wel meer goed dan jullie hem nou in het daglicht willen stellen. Het is achteraf altijd makkelijk praten wanneer iemand zichzelf niet meer kan verdedigen, al denk ik dat hij het niet eens zou willen verdedigen en alles zo weer opnieuw had gedaan als het moeten gebeuren. Iedereen heeft een donkere kant, maar bijna niemand gebruikt die donkere kant om de wereld in een betere situatie te sturen.

Hij had geen last van macht obsessie (dictator praktijken) of een lust voor geld, tuurlijk zal hij niet van droog brood en water hebben geleefd (alleen in zijn 27 jarige gevangenschap), jullie staan hier aan de wal een beetje te schreeuwen over alle slechte dingen die hij op zijn geweten heeft maar ondertussen komt er niets nuttigs uit jullie eigen handen.

Beste stuurlui staan aan de wal?

P.S. "jullie" = degene die zich aangesproken voelt :)

• Topic Starter Topic Starter
Flauw ??? Ik heb in geen enkele nieuwsuitzending of actualiteitenprogramma ook maar 1 negatief woord gehoord. Integendeel, als je niet beter wist zou je denken dat ze het over de grootste held ooit hebben die in heel zijn leven nooit 1 vlieg kwaad heeft gedaan. De main stream media is lachwekkend en iedereen die dat ontkent moet dringend wakker worden.

Ik heb de afgelopen dagen zelf heel veel gelezen en gehoord over het terroristische verleden van Mandela (en vóór zijn dood ook al trouwens).
Ik niet (vraag me af waar jij dat hoorde). Er zal vast wel ergens wat over gezegd zijn, maar niet in de MSM.

Het verhaal gaat toch juist ook altijd over de grote ommezwaai van Mandela tijdens en na zijn gevangenschap? Dat is waar het "morele leider"-verhaal vandaan komt, en dat is die vergevingsgezindheid waar hij zo om geprezen wordt. Dat terroristische verleden is juist onderdeel van die "legende"; hij probeerde het eerst diplomatiek op te lossen, toen (na het bloedbad bij Sharpeville) met geweld, en na zijn vrijlating wederom met diplomatie, en door die ommezwaai is 'ie juist zo'n held geworden voor velen. Daar ligt o.a. ook de reden voor de scheiding met Winnie Mandela, omdat zij niet wilde vergeven en terroristische ideeën bleef aanhangen. Hij wilde juist afscheid nemen van dat verleden, en vroeg dat ook van de blanke Afrikaners. Als hij altijd die terroristische daden was blijven uitvoeren was hij later natuurlijk ook niet zo'n held geworden voor veel mensen, was er een burgeroorlog uitgebroken in Zuid-Afrika die waarschijnlijk nu nog steeds zou voortduren en zou hij dus ook op een hele andere manier herdacht worden.
Ik vermoed dat je de video nog moet bekijken als ik deze reactie zo lees.

Wat betreft die zogenaamde ommezwaai, wat ik ervan begrepen heb is dat hij op een gegeven moment door zijn tegenstanders voor een keuze kwam te staan, en opportunistisch toen heeft gekozen voor de oplossing die hem een held zou maken. Als jij hem om die reden als held wilt zien, prima. Maar het land is er sinds Mandela aan de macht kwam alleen sterk op achteruit gegaan en ook na zijn terrorisme (met vele doden tot gevolg) is de ellende blijven duren (moorden, verkrachtingen…). Maar dat is allemaal in de video gezegd.

Hoe kan je nu zo iemand gaan verdedigen, laat staan ophemelen zoals de media doet? Iemand met zo'n verleden mag daarna nog doen wat hij wil, het verleden kan je niet zomaar uitwissen. Eigenlijk had hij gewoon levenslang moeten krijgen, voor dat terrorisme alleen al.

Hij laat de kant zien die de media meestal niet laat zien. De video zou te lang worden om het hele verhaal te brengen, bovendien gaat het daar niet om. Met wat je in deze video hoort maakt het eigenlijk niet meer uit wat hij verder nog heeft gedaan. De daden vallen niet goed te praten en wat iemand daarna ook doet, het kan nooit betekenen dat hij plots een 'goed mens' laat staan een 'held' wordt.

IMO is dit weer zo'n typisch geval van hersenspoeling van de massa, door media en politiek.

Ik ben trouwens van mening dat apartheid ook zonder Mandela wel gestopt zou zijn. De vraag is alleen, is de situatie nu beter? Helaas is het antwoord op die vraag negatief.

Vraag me af of een ander het beter had kunnen doen. Deze man heeft naast zijn 'falen' ook een hele hoop goed gedaan in de wereld, misschien wel meer goed dan jullie hem nou in het daglicht willen stellen. Het is achteraf altijd makkelijk praten wanneer iemand zichzelf niet meer kan verdedigen, al denk ik dat hij het niet eens zou willen verdedigen en alles zo weer opnieuw had gedaan als het moeten gebeuren. Iedereen heeft een donkere kant, maar bijna niemand gebruikt die donkere kant om de wereld in een betere situatie te sturen.

Hij had geen last van macht obsessie (dictator praktijken) of een lust voor geld, tuurlijk zal hij niet van droog brood en water hebben geleefd (alleen in zijn 27 jarige gevangenschap), jullie staan hier aan de wal een beetje te schreeuwen over alle slechte dingen die hij op zijn geweten heeft maar ondertussen komt er niets nuttigs uit jullie eigen handen.

Beste stuurlui staan aan de wal?

P.S. "jullie" = degene die zich aangesproken voelt :)

Wat wil je nu zeggen? Dat het oké is je 'donkere kant' te gebruiken met terrorisme zolang het einddoel maar goed is. Ongeveer iedere massamoordenaar denkt dat het einddoel 'goed' is.

Het gaat er niet om hem in een slechter daglicht te zetten maar ze moeten stoppen hem in een beter daglicht te zetten dan hij verdient.
Ongeacht de goede daden die hij heeft gedaan blijft het bloed aan z'n handen kleven of je het nu wil aannemen of niet.

Of ik het beter zou hebben gedaan in zijn schoenen laat ik in het midden, ik ben geen wereldverbeteraar en heb zo'n ambities niet. Iedereen is in staat de slechte dingen die hij gedaan heeft te doen in die omstandigheden. Maar daarom mag er nog wel kritiek op komen.

Het gaat er niet om hem in een slechter daglicht te zetten maar ze moeten stoppen hem in een beter daglicht te zetten dan hij verdient.

"apartheid"
"US Presidential Medal of Freedom"
"Honorary Canadian citizen "
"Lenin Peace Prize from the Soviet Union"
"Al-Gaddafi International Prize for Human Rights"
"Peace Award by Turkey"
"Bailiff Grand Cross of the Order of St. John and the Order of Merit"

Hij heeft zijn strepen verdient.

Ongeveer iedere massamoordenaar denkt dat het einddoel 'goed' is.

Vertel, welke massamoordenaar dacht dat zonder een doel te hebben voor alleen maar vernietiging of alleen heerser of een stuk land?

Hoop tekst, dus maar even in een spoiler gezet.

Flauw ??? Ik heb in geen enkele nieuwsuitzending of actualiteitenprogramma ook maar 1 negatief woord gehoord. Integendeel, als je niet beter wist zou je denken dat ze het over de grootste held ooit hebben die in heel zijn leven nooit 1 vlieg kwaad heeft gedaan. De main stream media is lachwekkend en iedereen die dat ontkent moet dringend wakker worden.

Ik niet (vraag me af waar jij dat hoorde). Er zal vast wel ergens wat over gezegd zijn, maar niet in de MSM.

Ok, nu gaat het van "alle" media naar de mainstream media, dat is al een flinke nuancering.
Het is maar net wat jij als mainstream media beschouwt he. Als je het alleen over de headlines van het nieuws en de voorpagina van de krant hebt als mainstream media; ja natuurlijk heb je dan gelijk. Mensen worden bij hun overlijden, zeker als het om een beknopte nieuwsuitzending of een voorpagina-artikel gaat, nu eenmaal altijd beoordeeld aan de hand van hun grootste daad, en in het geval van Mandela is dat het afschaffen van de Apartheid geweest, of jij het er nu mee eens bent of niet. Maar als je dan iets verder kijkt, de krant eens een paar pagina's door slaat of op internet eens wat leest (wat jij ongetwijfeld doet) kom je genoeg kritische en opiniërende berichtgeving tegen, dat jij dit niet wilt lezen of gewoon hebt gemist is dan heel jammer voor jou, maar schuif het dan niet weer af op "alle" media. Je komt hier toch zelf ook met een filmpje van een blogger die wél kritisch is? Of is dat geen medium? Zo zijn er nog honderden vergelijkbare filmpjes en artikels te vinden.

Ik vermoed dat je de video nog moet bekijken als ik deze reactie zo lees.
Nee hoor, heb het filmpje zelfs twee maal bekeken.

Wat betreft die zogenaamde ommezwaai, wat ik ervan begrepen heb is dat hij op een gegeven moment door zijn tegenstanders voor een keuze kwam te staan, en opportunistisch toen heeft gekozen voor de oplossing die hem een held zou maken. Als jij hem om die reden als held wilt zien, prima. Maar het land is er sinds Mandela aan de macht kwam alleen sterk op achteruit gegaan en ook na zijn terrorisme (met vele doden tot gevolg) is de ellende blijven duren (moorden, verkrachtingen…). Maar dat is allemaal in de video gezegd.

Ik denk dat je de verkeerde boeken hebt gelezen, zo opportuun was die keuze niet. Hij heeft er zelfs 27 jaar over na kunnen denken.
Voor die achteruitgang zijn zo ontzettend veel oorzaken te geven dat er hier te weinig ruimte is om dat te beschrijven. Komt er in het kort gewoon op neer dat het voor een land dat zo'n lange geschiedenis van onderdrukking en ellende heeft doorstaan, niet alleen tijdens de Apartheid maar ook in de decennia en zelfs eeuwen daarvoor, ontzettend lastig zo niet onmogelijk is om in de eerste jaren na zo'n gigantische ommezwaai een succesverhaal te worden (als een land in vier jaar tijd van volledige segregatie met alle daarbij behorende rassenwetten naar gelijke rechten en democratisch stemrecht voor iedereen gaat is dat wel degelijk een hele grote ommezwaai). De zwarte bevolking heeft nooit beter geweten dan in armoede te leven en dat verandert niet ineens na het afschaffen van de Apartheid. De rijke blanken mochten (gelukkig) hun bezit gewoon behouden en bleven de boven- en middenklasse domineren. Als er dan meer zwarten dan blanken geboren worden blijft die arme klasse dus alsmaar groter worden. Pas de laatste jaren wordt de middenklasse steeds meer geïnfiltreerd door hoger opgeleide zwarte Zuid-Afrikanen, die aan het einde of na het afschaffen van de Apartheid zijn geboren.
Matig leiderschap heeft natuurlijk ook gewoon gezorgd voor achteruitgang. Zolang je mong*len als Mbeki, die bijvoorbeeld durfde te beweren dat aids niet door HIV wordt veroorzaakt en medicatie dus niet nodig was terwijl er een gigantische epidemie heerste, of een door en door corrupte Zuma aan het bewind hebt kun je misschien ook niet al te beste resultaten verwachten.

Hoe kan je nu zo iemand gaan verdedigen, laat staan ophemelen zoals de media doet? Iemand met zo'n verleden mag daarna nog doen wat hij wil, het verleden kan je niet zomaar uitwissen. Eigenlijk had hij gewoon levenslang moeten krijgen, voor dat terrorisme alleen al.

LOL
Dat heeft hij ook gekregen...
Hij heeft gratie gekregen van De Klerk in 1990, maar zijn straf was levenslang.
Overigens zijn er weinig tot geen blanke "terroristen" (regeringsleiders) van het Apartheidsregime die enige vorm van straf hebben gekregen voor de gruwelijke misdaden die tientallen jaren lang onder hun bewind zijn begaan. En dan heb ik het niet over de directe beulen maar wel over de mensen die aan de touwtjes trokken. Een groot deel van de top van het ANC heeft heel lang vast moeten zitten, waarbij velen in gevangenschap om het leven zijn gekomen.

Hij laat de kant zien die de media meestal niet laat zien. De video zou te lang worden om het hele verhaal te brengen, bovendien gaat het daar niet om.
Dat is zijn goed recht, en toe te juichen zelfs. Maar kritische kanttekeningen bij zo'n verhaal mag je dan natuurlijk ook gewoon verwachten.

Met wat je in deze video hoort maakt het eigenlijk niet meer uit wat hij verder nog heeft gedaan. De daden vallen niet goed te praten en wat iemand daarna ook doet, het kan nooit betekenen dat hij plots een 'goed mens' laat staan een 'held' wordt.

Natuurlijk wel. Iemand kan toch tot bezinning komen? Hij heeft 27 jaar de tijd gehad om over zijn daden na te denken en is uiteindelijk tot het inzicht gekomen dat diplomatie en vergeving de enige juiste weg is. Hij is hard, barbaars hard gestraft voor zijn daden, die - nogmaals - absoluut niet in verhouding stonden tot de vele moordpartijen die het Apartheidsbewind vrijwel ongestraft achter haar naam heeft staan. Is elke dag geslagen, mishandeld, zijn medestrijders zijn op de meest gruwelijke manieren om het leven gebracht, en toch heeft hij de moed gevonden om de diplomatie terug op te pakken en zelfs zijn beulen te vergeven. Dat vind ik heldhaftig ja, en velen met mij.

IMO is dit weer zo'n typisch geval van hersenspoeling van de massa, door media en politiek.

OK man. Nogmaals, het is wat je zelf wilt zien, horen of lezen.

Ik ben trouwens van mening dat apartheid ook zonder Mandela wel gestopt zou zijn. De vraag is alleen, is de situatie nu beter? Helaas is het antwoord op die vraag negatief.

Waarschijnlijk was die wel gestopt ja, met een burgeroorlog of iets in die richting. Als het aan het overgrote deel van het ANC had gelegen was de gewapende strijd voortgezet en dan zou het zo maar kunnen dat de zwarte bevolking de overhand had gekregen uiteindelijk, al was het maar om demografische redenen. Of een buitenlandse mogendheid had moeten ingrijpen, de Britten bijvoorbeeld, dan was het allemaal nog een stuk "gezelliger" geworden.
Dat tweede lijkt me een vraag die je alleen aan de bevolking van Zuid-Afrika zelf zou kunnen stellen. Economische voor- of achteruitgang is daar zeker niet de enige graadmeter voor. Gelijkheid, universele rechten van de mens, democratisch stemrecht, etc etc zijn van een veel groter en (hopelijk) eeuwig blijvend belang. Eigenlijk is, voor zover ik weet, vooralsnog de enige partij die terug wilt naar een situatie die vergelijkbaar is met de Apartheid, een kleine groep militante, extreem-rechtse Afrikaners die een eigen republiek willen binnen Zuid-Afrika.

"apartheid"
"US Presidential Medal of Freedom"
"Honorary Canadian citizen "
"Lenin Peace Prize from the Soviet Union"
"Al-Gaddafi International Prize for Human Rights"
"Peace Award by Turkey"
"Bailiff Grand Cross of the Order of St. John and the Order of Merit"

Hij heeft zijn strepen verdient.

Vooral die Lenin en Al-Gaddafi prijs doen het hem.

"Comrades! The kulak uprising in your five districts must be crushed without pity ... You must make example of these people. 1. Hang (I mean hang publicly, so that people see it) at least 100 kulaks, rich bastards, and known bloodsuckers. 2. Publish their names. 3. Seize all their grain. 4. Single out the hostages per my instructions in yesterday's telegram. Do all this so that for miles around people see it all, understand it, tremble, and tell themselves that we are killing the bloodthirsty kulaks and that we will continue to do so ... Yours, Lenin. P.S. Find tougher people."

Warme man die Lenin.

Terug
Naar boven