Flauw

Ik heb in geen enkele nieuwsuitzending of actualiteitenprogramma ook maar 1 negatief woord gehoord. Integendeel, als je niet beter wist zou je denken dat ze het over de grootste held ooit hebben die in heel zijn leven nooit 1 vlieg kwaad heeft gedaan. De main stream media is lachwekkend en iedereen die dat ontkent moet dringend wakker worden.
Ik niet (vraag me af waar jij dat hoorde). Er zal vast wel ergens wat over gezegd zijn, maar niet in de MSM.
Ok, nu gaat het van "alle" media naar de mainstream media, dat is al een flinke nuancering.
Het is maar net wat jij als mainstream media beschouwt he. Als je het alleen over de headlines van het nieuws en de voorpagina van de krant hebt als mainstream media; ja natuurlijk heb je dan gelijk. Mensen worden bij hun overlijden, zeker als het om een beknopte nieuwsuitzending of een voorpagina-artikel gaat, nu eenmaal altijd beoordeeld aan de hand van hun grootste daad, en in het geval van Mandela is dat het afschaffen van de Apartheid geweest, of jij het er nu mee eens bent of niet. Maar als je dan iets verder kijkt, de krant eens een paar pagina's door slaat of op internet eens wat leest (wat jij ongetwijfeld doet) kom je genoeg kritische en opiniërende berichtgeving tegen, dat jij dit niet wilt lezen of gewoon hebt gemist is dan heel jammer voor jou, maar schuif het dan niet weer af op "alle" media. Je komt hier toch zelf ook met een filmpje van een blogger die wél kritisch is? Of is dat geen medium? Zo zijn er nog honderden vergelijkbare filmpjes en artikels te vinden.
Ik vermoed dat je de video nog moet bekijken als ik deze reactie zo lees.
Nee hoor, heb het filmpje zelfs twee maal bekeken.
Wat betreft die zogenaamde ommezwaai, wat ik ervan begrepen heb is dat hij op een gegeven moment door zijn tegenstanders voor een keuze kwam te staan, en opportunistisch toen heeft gekozen voor de oplossing die hem een held zou maken. Als jij hem om die reden als held wilt zien, prima. Maar het land is er sinds Mandela aan de macht kwam alleen sterk op achteruit gegaan en ook na zijn terrorisme (met vele doden tot gevolg) is de ellende blijven duren (moorden, verkrachtingen…). Maar dat is allemaal in de video gezegd.
Ik denk dat je de verkeerde boeken hebt gelezen, zo opportuun was die keuze niet. Hij heeft er zelfs 27 jaar over na kunnen denken.
Voor die achteruitgang zijn zo ontzettend veel oorzaken te geven dat er hier te weinig ruimte is om dat te beschrijven. Komt er in het kort gewoon op neer dat het voor een land dat zo'n lange geschiedenis van onderdrukking en ellende heeft doorstaan, niet alleen tijdens de Apartheid maar ook in de decennia en zelfs eeuwen daarvoor, ontzettend lastig zo niet onmogelijk is om in de eerste jaren na zo'n gigantische ommezwaai een succesverhaal te worden (als een land in vier jaar tijd van volledige segregatie met alle daarbij behorende rassenwetten naar gelijke rechten en democratisch stemrecht voor iedereen gaat is dat wel degelijk een hele grote ommezwaai). De zwarte bevolking heeft nooit beter geweten dan in armoede te leven en dat verandert niet ineens na het afschaffen van de Apartheid. De rijke blanken mochten (gelukkig) hun bezit gewoon behouden en bleven de boven- en middenklasse domineren. Als er dan meer zwarten dan blanken geboren worden blijft die arme klasse dus alsmaar groter worden. Pas de laatste jaren wordt de middenklasse steeds meer geïnfiltreerd door hoger opgeleide zwarte Zuid-Afrikanen, die aan het einde of na het afschaffen van de Apartheid zijn geboren.
Matig leiderschap heeft natuurlijk ook gewoon gezorgd voor achteruitgang. Zolang je mong*len als Mbeki, die bijvoorbeeld durfde te beweren dat aids niet door HIV wordt veroorzaakt en medicatie dus niet nodig was terwijl er een gigantische epidemie heerste, of een door en door corrupte Zuma aan het bewind hebt kun je misschien ook niet al te beste resultaten verwachten.
Hoe kan je nu zo iemand gaan verdedigen, laat staan ophemelen zoals de media doet? Iemand met zo'n verleden mag daarna nog doen wat hij wil, het verleden kan je niet zomaar uitwissen. Eigenlijk had hij gewoon levenslang moeten krijgen, voor dat terrorisme alleen al.
LOL
Dat heeft hij ook gekregen...
Hij heeft gratie gekregen van De Klerk in 1990, maar zijn straf was levenslang.
Overigens zijn er weinig tot geen blanke "terroristen" (regeringsleiders) van het Apartheidsregime die enige vorm van straf hebben gekregen voor de gruwelijke misdaden die tientallen jaren lang onder hun bewind zijn begaan. En dan heb ik het niet over de directe beulen maar wel over de mensen die aan de touwtjes trokken. Een groot deel van de top van het ANC heeft heel lang vast moeten zitten, waarbij velen in gevangenschap om het leven zijn gekomen.
Hij laat de kant zien die de media meestal niet laat zien. De video zou te lang worden om het hele verhaal te brengen, bovendien gaat het daar niet om.
Dat is zijn goed recht, en toe te juichen zelfs. Maar kritische kanttekeningen bij zo'n verhaal mag je dan natuurlijk ook gewoon verwachten.
Met wat je in deze video hoort maakt het eigenlijk niet meer uit wat hij verder nog heeft gedaan. De daden vallen niet goed te praten en wat iemand daarna ook doet, het kan nooit betekenen dat hij plots een 'goed mens' laat staan een 'held' wordt.
Natuurlijk wel. Iemand kan toch tot bezinning komen? Hij heeft 27 jaar de tijd gehad om over zijn daden na te denken en is uiteindelijk tot het inzicht gekomen dat diplomatie en vergeving de enige juiste weg is. Hij is hard, barbaars hard gestraft voor zijn daden, die - nogmaals - absoluut niet in verhouding stonden tot de vele moordpartijen die het Apartheidsbewind vrijwel ongestraft achter haar naam heeft staan. Is elke dag geslagen, mishandeld, zijn medestrijders zijn op de meest gruwelijke manieren om het leven gebracht, en toch heeft hij de moed gevonden om de diplomatie terug op te pakken en zelfs zijn beulen te vergeven. Dat vind ik heldhaftig ja, en velen met mij.
IMO is dit weer zo'n typisch geval van hersenspoeling van de massa, door media en politiek.
OK man. Nogmaals, het is wat je zelf wilt zien, horen of lezen.
Ik ben trouwens van mening dat apartheid ook zonder Mandela wel gestopt zou zijn. De vraag is alleen, is de situatie nu beter? Helaas is het antwoord op die vraag negatief.
Waarschijnlijk was die wel gestopt ja, met een burgeroorlog of iets in die richting. Als het aan het overgrote deel van het ANC had gelegen was de gewapende strijd voortgezet en dan zou het zo maar kunnen dat de zwarte bevolking de overhand had gekregen uiteindelijk, al was het maar om demografische redenen. Of een buitenlandse mogendheid had moeten ingrijpen, de Britten bijvoorbeeld, dan was het allemaal nog een stuk "gezelliger" geworden.
Dat tweede lijkt me een vraag die je alleen aan de bevolking van Zuid-Afrika zelf zou kunnen stellen. Economische voor- of achteruitgang is daar zeker niet de enige graadmeter voor. Gelijkheid, universele rechten van de mens, democratisch stemrecht, etc etc zijn van een veel groter en (hopelijk) eeuwig blijvend belang. Eigenlijk is, voor zover ik weet, vooralsnog de enige partij die terug wilt naar een situatie die vergelijkbaar is met de Apartheid, een kleine groep militante, extreem-rechtse Afrikaners die een eigen republiek willen binnen Zuid-Afrika.