AndroidHealthClinic

Stelling Deadlift zwakker in de ochtend

PushHarder

Novice
Waardering
1
Lengte
1m78
Massa
78kg
Vetpercentage
12%
Hallo mede-lifters,

Mijn naam is Niels en kijk al enige tijd op dit forum rond. Ben nu zo'n half jaar bezig met krachttraining. Nu mijn eerste post waarbij ik een idee/theorie post welke al een tijdje in mijn hoofd rond spookt. Hopelijk kunnen jullie deze met jullie nooit falende kennis van het menselijke lichaam bevestigen of ontkrachten ;)

Ik was op een goede ochtend bezig met krachttraining (volg SS aangepast) en toen ik met mijn werk setje deathliften bezig was ging het niet echt briljant. Waar ik die week ervoor nog 115X5 er uit kon gooien lukte nu nog geen 110X1.
ik voelde me tijdens de DL superzwak terwijl ik daarvoor nog gewoon bankdrukte op (voor mij) goed niveau.

Nou kreeg ik die dag ook toevallig les over de rug en HNP "Hernia". Daar werd ook aangehaald dat je 's ochtends wel 1-2 cm langer bent dan 's avonds. Dit heeft als reden dat de tussenwervelschijven tussen je ruggenwervels 's nachts uitzetten. De tussenwervels bestaan uit een wand met daarin een pulp/gelei achtige massa die schokken op de rug op kunnen vangen. al slapende vullen deze "sponsjes" zich met vocht en zijn ze als je opstaat per stuk zo'n 10% groter. In de loop van de dag zakken ze weer in en ben je 's avonds weer eens wat korter.
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Nou was mijn gedachte dat je 's ochtends minder kilo's kan deathliften doordat:
-Je je rug minder strak kan aanspannen, puur omdat de ruggengraat nu uit meer zacht/sponsig weefsel bestaat met als resultaat een wat "flubberige"rug.
-Die 1-2 cm groei vind plaats in je rug dus deze is opeens aanzienlijk langer als 's avonds. Daardoor ontstaat er een langere hefboom met als gevolg dat het gewicht dat je omhoog moet trekken (zowel lichaam als ijzer) groter wordt.

Dus mijn stelling is:
Als je 's ochtends DL kan je minder gewicht tillen omdat de tussenwervelschijven zich 's nachts vullen met vocht en je rug langer wordt.

Ik hoop dat jullie mijn brainfart??? snappen en ben benieuwd naar de feedback!

PushHarder

Ik lift bij elke oefening minder in de ochtend. Typisch avond mens :).

ik ging voor de gein een keer ochtends trainen zo rond 9 uur geloof ik

mijn deadlift ging met 80 kilo achteruit ongelooflijk

sad but true

Wist niet dat je ochtendlengte zo'n 2 cm kon schelen met 's avonds, toch behoorlijk veel.

Toch, het hefboomeffect dat jij aanhaalt is voor 2 cm zeker te verwaarlozen, zeker omdat het niet echt 2 cm gaat zo'n omdat je rug niet volledig evenwijdig staat met de grond staat tijdens het deadliften.

Je 'flubberige' rug theorie gaat er ook moeilijk in, het zijn sowieso al de spieren die ervoor zorgen dat je rug strak blijft.

De voornaamste redennen dat je 's morgens minder deadlift zullen vooral zijn:
1) Minder energie opgeslagen in spieren dan 's avonds
2) Zenuwstelsel is nog niet klaar om zoveel spiervezels als later op de dag te activeren.

Waarom dat bench dan beter gaat dan deadlift? Wrs omdat deadlift veel meer energie vereist, en er veel zwaardere gewichten gehanteerd worden.

Ik denk dat je al meer zal kunnen deadliften 's morgens als je veel eet, minstens 2 uurtjes tussen laat om lichaam al wat energie te laten opslaan en dan goed opwarmen, spieren en CZS klaarmaken voor het gewicht.

Dit is maar even mijn bedenking erbij, geen wetenschappelijke literatuur geraadpleegd ;), dus ik zou er volledig naast kunnen zitten.

Die oefening heet deadlift

Ja, hebben wel meer mensen last van, niet alleen met deadlift maar ook andere oefeningen.

deathlift ;w

en inderdaad, 's-ochtends trainen gaat meestal gepaard met matige kracht

• Topic Starter Topic Starter
Oke.... de 2 cm is dus te verwaarlozen? Maar de "flubberige" rug is denk ik nog steeds van toepassing ook als wordt het echte werk geleverd door je spieren.
Zou het niet het zelfde kunnen zijn als je bijvoorbeelde drukt op een stapel blokken met rubber er tussen. En je maakt die rubberen gedeeltes iets groter en iets soepeler. Hoe ik het dan zou zien is dat het meer kracht kost om die stapel met blokken recht te houden en te stabiliseren. ?

Maar het zou idd ook gewoon te verwaarlozen kunnen zijn (waarschijnlijk) en ligt het voor het merendeel aan het CZS en de spieren die 's avonds sterker zijn.

En ook al voelt het soms als een deathlift, zal het voortaan wel een deadlift noemen:cool:

Leuke theorie wel. Hoeveel korter zou je eigenlijk worden van het deadliften zelf? :D

Voor hetzelfde geld ben je na 1 set al dermate ingedrukt dat het geen zak uitmaakt.

klinkt plausibel, mmar het verschil is ws klein

Wel goed dat je een verband legt tussen je les en je workout.
Denk dat het met name te maken heeft dat je met je ochtend workout uiteraard je luch en avond eten mist en alle bijkomende voeding op die dag.
Minder voeding = minder energie

Ik zweet me sochtends altijd de dodelijke ziekte.

haha ik ben vroeg op de ochtend echt niet het sterkst, eerder ziek zwak en misselijk:p
Ik SQ altijd zondag ochtend en een zware training valt dan echt niet mee, lijkt ook wel of me lichaam dan nog niet wakker is.

Ik zweet sochtends ook erger dan normaal :P

Savonds gaat alles prima, heeft ook te maken denk ik met ochtend/avond mens.

Rond 5 uur 's middags is een gemiddeld mens met een normaal ritme in optimale conditie op het gebied van sporten

Ik ga 's ochtends gewoon als een trein hoor..nergens last van in vergelijking met 's middags of begin van de avond. Zolang je een beetje op tijd je bed uit komt, goed eet en 1,5u later naar de sportschool gaat zal het vast wel meevallen.

Heb 's morgens ook altijd wat minder kracht.

Je hebt op dat moment idd wat andere bloedspiegels, waardoor je energie/krachtbehoefte niet zou kunnen beantwoordt worden.

Misschien heb je 's avonds wel meer frustratief te verwerken waardoor je wat meer 'kracht' hebt ;).

Ik kon s'ochtends juist meer deadliften
Normaal 80*10
S'ochtends 90*10

Het is niet veel ik weet het maar toch:P

Interessante theorie, maar ik denk toch dat het komt omdat je nog niet goed genoeg gegeten hebt en het 3 uur duurt ongeveer voordat je CNS warm is na het opstaan.

Terug
Naar boven