Fitness Seller

Dilemma: cutten of blijven bulken?

DiSTuRBeD

Natural Fatty
Elite Member
20 jaar lid
Waardering
478
Lengte
1m77
Massa
99kg
Vetpercentage
25%
Hier vind je mijn stats: klik hier

Ben serieus beginnen trainen in september met voedingsschema maar blijkbaar iets te hevig gebulkt. En met de zomer in aantocht zie ik iedereen hier beginnen te cutten, maar ik vind mijzelf nog niet "breed" genoeg daarvoor. Dus met wat boek je de meeste progressie? Afwisselend bulken en cutten? of constante bulk? met cutten bedoel ik wel de max-ot manier van cutten.

Nog enkele vergelijkingsfoto's...
mager manneke van 4 jaar geleden
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Vetter manneke 2005

Dus wat is jullie oordeel? Cutten? zoja hoelang of tot welk vet%? of blijven bulken? tot welk vet% dan? en op hoeveel schatten jullie dat ik zit? nogal veel denk ik...

Grtz
DiS

een vet% van 12 / 14 was dacht ik ideaal voor massa winst, dus als je gaat cutten dan zou ik niet al TE diep gaan.

Ik heb ervoor gekozen om afgelope maand te cutten en daarna weer te bulken. Zelf denk ik dat je met cut en bulk afwisselen wel het beste resultaat krijgt, maar zoals al gezegt.
ga dan niet te diep.

Zo'n 15% denk ik, CUTTEN. :D

Ik denk dat je nu op zo'n 16% zit. Tis maar net waar jij je prettig bij voelt. Maar als je graag de blits wilt maken op het strand en je gains van afgelopen tijd wilt laten zien, zul je moeten gaan cutten. Ga je tot 13%, en kun je idd nog wat massa pakken als je op onderhoud gaat zitten na je cut. Een kleine cut zo gezegd.

Je kan er ook prima voor kiezen om nog ff door te bulken. Maar dan zit je wat minder stark in het pak op het strand. Ik zou er mee kunnen leven, maar weet niet hoe dat met jou zit.

Mijn mening? Je bent wat mij betreft niet te "klein" om te cutten. En het voordeel van nu cutten is dat je bij je volgende bulk weer op een lager % instapt. Dan loop je minder de kans dat je volgend jaar van 20% terug moet komen. Ik zou cutten denk ik.

het grootste nadeel van blijven cutten is dat er een tijd komt waarin je VEEL / LANG moet cutten...

Een vriend van me is bezig met een cut periode van 3,5 maand.
is geen pretje meer...

lekker bulken :D samen met mij :D

bulken! Je bent al redelijk droog zo te zien.

Edit: Keek naar je eerste foto... Ik zou misschien toch cutten, komt die spiermassa waar je hard voor gewerkt hebt net wat beter uit

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
Eerste foto was wel héél droog idd :) Ondertussen zijn we 4 jaar verder, maar ben pas eigenlijk sinds september hard aan't trainen met voedingsschema etc...

te denken dat ik in september 30 kg benchte en gisteren 6x80kg gebenched heb... dus volgens mij ben ik wel progressie aan't maken.

Het nadeel is: ik merk het zelf niet, vind mij nog altijd even smal als die ene foto maar jah, blijven doortrainen hé.

Ondertussen ben ik tot de conclusie gekomen dat ik gewoon ga blijven bulken tot feb - mrt volgend jaar want op dit moment ben ik zowat alles beu in mijn leven behalve trainen en eten... da's zowat het enigste dat mij nog gaande houd, dus wat kunnen die breezerbitchen mij schelen of ze mij van de zomer op't strand zien staan of niet...

Nu jullie mijn foto's toch zien, zijn er misschien nog dingen die ik extra moet trainen? ik heb al gehoord dat mijn schouders achterblijven en zelf vind ik mijn armen ook achterblijven... Alle tips zijn welkom en tnx alvast.

Persoonlijk zou ik ff gaan cutten en zien hoe ik het ervan af breng..denk dat je zo op een 15% zit, maar je vindt zelf dat je nog niet breed genoeg bent om te cutten, moet je dan nog ff bulken, maar remember : hoe meer je bulkt en aankomt, hoe zwaarder je gaat moeten cutten en extreem bulken is absoluut geen pretje!

Wat betreft dat je het zelf niet merkt dat je breeder word is normaal, zelf vindt ik dat ook, alhoewel gans mijn omgeving het tegendeel beweert en zegt dat ik al enorm veranderd ben (te ijdel om zelf toe te geven denk ik..nooit content zijn ;) )

good luck bro :thumbs:

Laatst bewerkt:
DiSTuRBeD zei:
Eerste foto was wel héél droog idd :) Ondertussen zijn we 4 jaar verder, maar ben pas eigenlijk sinds september hard aan't trainen met voedingsschema etc...

te denken dat ik in september 30 kg benchte en gisteren 6x80kg gebenched heb... dus volgens mij ben ik wel progressie aan't maken.

Het nadeel is: ik merk het zelf niet, vind mij nog altijd even smal als die ene foto maar jah, blijven doortrainen hé.

Ondertussen ben ik tot de conclusie gekomen dat ik gewoon ga blijven bulken tot feb - mrt volgend jaar want op dit moment ben ik zowat alles beu in mijn leven behalve trainen en eten... da's zowat het enigste dat mij nog gaande houd, dus wat kunnen die breezerbitchen mij schelen of ze mij van de zomer op't strand zien staan of niet...

Nu jullie mijn foto's toch zien, zijn er misschien nog dingen die ik extra moet trainen? ik heb al gehoord dat mijn schouders achterblijven en zelf vind ik mijn armen ook achterblijven... Alle tips zijn welkom en tnx alvast.

Als t toch niks uitmaakt...succes ermee! gewoon snoeihard trainen! Naast schouders, gewoon alles trainen...wanneer je alles zwaar traint zullen alle spiergroepen toch wel meer massa krijgen...wat nu zwakker lijkt, kan straks goed bijgetrokken worden...

je hebt geen foto van je rug..dus deze kunnen we niet beoordelen...ik vind het moeilijk om kritiek te geven want foto's zijn niet altijd even duidelijk...

maar mocht ik toch kritiek mogen geven..dan zou je inderdaad op je schouders kunnen letten, en vergeet je triceps niet...ik denk dat deze iets meer aandacht kunnen gebruiken..? Verder keep up the good work :cool: ;)

Ik zou cutten. Dan komt je massa mooier uit op het strand. Maar daar moet je zelf voor kiezen.

Kom, doe ff normaal, allemaal... die jongen moet gewoon bulken als een malle...

greetz

horzepower zei:

greetz

:clap: :clap: :clap:

Goeie 1e post kerel!!! ;)

Idd...gewoon lekker doorbulken! Zit zo te zien niet erg hoog in vetpercentage...dus zet dat cutten wat later in als je voor de zomer wat droger wil zijn.

horzepower zei:

greetz
met qwert55 eens, goeie 1e post. deze jongen moet bulken en ik denk niet dat zijn bf 15-16 is eigenlijk ook heeft hij ook nog wat weinig massa(niet lullig bedoelt) om te gaan cutten dat er niet veel te showen zal zijn.
kerel goeie progresie gemaakt maar 1 gouden tip: ga bulken.

Wel raar dat jullie mij rond de 15-16% schatten en dat mybodycomp 19% zegt en dat 2 verschillende electronische meettoestellen ook rond de 20% zeggen. Moet wel zeggen dat ik 7 foto's getrokken heb waarvan ik enkel deze 2 post omdat dat nog de "beste" zijn... dus maybe als ge zo'ne slecht ziet dat ge ook denkt van 20% vet :)

Begeleider van fitness (die kent er echt wel wat van) zegt ook best ff cutten, hoeft daarom niet lang te zijn: 1 maandje ofzo, maar zou beter zijn voor metabolisme omdat na cut je lichaam weer beter voedsel opneemt...?

Geef absoluut toe dat er nog niet zoveel bijgekomen is (20 kg op 8 maand) en meeste zal wel vet zijn. Dus zelf zou ik ook liefst blijven bulken tot ik 100 kg weeg en dan cutten :D. Maar ga ff raad van begeleider opvolgen en dan maar 1 maandje ofzo cutten... maar niet zo drastisch als de meesten hier, tot 12% is meer dan genoeg :) en dan terug volop bulken. Ga ook cutten zoals in Max-ot beschreven: dus gewoon kcal beetje terugschroeven, k/e/v verhoudingen hetzelfde houden(37/53/10 bij max-ot dus) en blijven intensief trainen om spiermassa zo goed mogelijk te behouden.

Ik zal als ik wat breder ben (na de winter dus waarschijnlijk :p) wel eens wat poses aanleren en in daglicht buiten foto's laten trekken, denk dat die beter zullen uitkomen dan en dan kunnen jullie beter adviseren over wat er achterloopt en wat nog verbeterd moet worden.

Tnx voor al de reacties!
Grtz
DiS

elektronische meettoestellen zijn waardeloos. en op de fot zie je er droger uit als 20% maar dat ken aan de foto liggen.
maar als je dus echt begeleid word en 20 kg hebt gewonnen en grotendeels vet ga ik enorm aan die begeleider zijn niveau twijfelen ook al denk jij dat ie veel weet. nu ken ik je begeleider niet maar onthoud wel dat een helehoop begeleiders op gyms eigenlijk niet veel weten buiten een kleine basis.

Maar als jij idd rond de 20% zit, dan kun je wel vergeten dat je in 1 maand naar 12% gaat. Maar goede keus wat mij betreft :thumbs:

Echte begeleiding eigenlijk niet, enkel trainingsschema's en advies. Voor het overtollig vet ben ik zelf door een iets te ruim opgesteld voedselschema verantwoordelijk (3000 kcal) terwijl ik waarschijnlijk nog niet intensief genoeg trainde. Maar dat vet krijgen we er wel af :) desnoods op wat langere basis, misschien maar eens afspraak maken bij dokter om vetmeting met zo'n tang te laten doen...

Grtz
DiS

Terug
Naar boven