MuscleMeat

Dilemma tussen twee schema's

Waardering
0
Lengte
1m81
Massa
80kg
Vetpercentage
15%
Dag allen
Mijn doel: Hypertrofie
grootte: 181 cm
gewicht: 81 kg
vetpercentage: ongeveer 15pr
Ik train reeds 3 jaar
supplementen: weightgainer (serious mass), pure whey
Voeding: Ik eet om de twee a drie uur een degelijke maaltijd (heb nooit honger gedurende de dag) (eiwitrijke en koolhydraatrijke producten waaronder ei, tonijn, zalm, meusli, havermout, yoghurt, ...)

Ik ga hieronder twee trainingsschema's posten
Ik train nu een kleine twee maanden aan volgend schema:
- Maandag: borst- triceps (incline dumbbell press (4X8-12), flys (4X8-12), french press(4X8-12), Bench press(4X8-12), Bench press smalle greep (4X8-12), rope pulldown(4X8-12)°
- Dinsdag: Rug- biceps, buik(optrekken brede greep (4X8-12), upperback toestel (4X8-12), dumbbell curls (4X8-12), bicep curl met bar (4X8-12), rugbuiging op bank (onderrug) (4X8-12), concentration curl (4X8-12))
- woensdag: rust
- donderdag: borst - triceps (zie maandag)
- vrijdag: rug - biceps (zie dinsdag)
- Zaterdag of zondag : benen en schouders ( leg press (4X8-12), leg extention(4X8-12), leg curl, adductor machine(4X8-12) en abductor machine (4X8-12, shoul
der front raise met dumbbell (4X8-12), dumbbell lateral raise (4X8-12),One Arm Lying Rear Deltoid Raises(4X8-12)

Nu vraag ik me af: blijf ik aan dat schema trainen of zou ik veranderen? Ik zou dan veranderen naar onderstaand schema. Hier heb ik nog geen oefeningen bij geplaatst, maar ik zou eens testen om elke training andere oefeningen te doen. Dus niet telkens de drie dezelfde oefeningen voor borst, maar per week eens variëren...
- Maandag: borst schouders
- Dinsdag: Rug- nek - buik
- Donderdag: Bicep- tricep
- zaterdag of zondag: benen
Ik twijfel erg tussen die twee schema's. Met mijn eerste schema train ik veel bovenlichaam, maar is het niet te veel? Bij mijn tweede schema train ik weinig mijn armen apart... Kunnen jullie me hierbij helpen? Wat voor en nadelen opsommen?

Ik weet allesinds dat ik weinig benen train (maar 1maal per week, ik zou ga ook deadlift en squad in mijn schema steken). Maar ik voetbal (twee tot drie maal per week) dus dan is het niet eenvoudig om mijn benen dan ook nog twee keer per week te trainen.

Alvast bedankt
grtz

waarom train je sommige spieren 2 keer en andere zoals benen maar 1 x?

als je pas bent begonnen raad ik je rippertoe aan;) lees de stickies. had je dit gedaan dan had je wel geweten dat je alles evenveel moet trainen.

en waarom geens quats?

• Topic Starter Topic Starter
Neenee, ben al tijdje bezig en ik weet heel goed dat je best alle spieren evenveel traint.
Het probleem:
Maandag en donderdag en vrijdag (of zaterdag) voetbal ik . Dag ervoor kan ik dus geen benen trainen, dag erna evenmin (spierafbraak enzo). Daarom zie ik van week tot week hoeveel maal ik benen kan trainen? Meestal is dit 1X per week, soms skip ik een training zodat ik mijn benen tweemaal zal trainen.
Ja squaten doe ik ondertussen ook wel!

---------- Toegevoegd om 16:19 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 16:17 ----------

En schouders train ik maar 1 keer intensief omdat je die meetraint met borst en rug... kwestie van niet te overtrainen

grtz

waarom train je niet gewoon alles 1 keer? of een full body? dan meot je maar een oefening per spier doen. dus ook voor je benen.

Aangezien ik 4 tot 5 keer per week kan gaan trainen kan ik bepaalde spiergroepen twee keer trainen. Het zou dan toch wel zonde zijn om maar drie keer te gaan trainen zodat ik alle spiergroepen maar 1 keer train...
Aan een fullbody heb ik ook al gedacht, maar ik leg liever mijn focus op een aantal spiergroepen per training ( 80min alle aandacht geven aan twee spiergroepen), elke spiergroep kan je beter belasten enzo.

Maar ik denk dat ik een kleine wijziging ga doorvoeren.
Normaal doe ik drie oefeningen borst en drie triceps (idem voor rug en biceps). Ik ga dit wijzigen in vier oefeningen borst en twee oefeningen triceps (idem voor rug en biceps). Zo kan ik mijn grote spiergroepen meer aandacht geven en zullen ook mijn kleinere spiergroepen (bi en tri) sneller groeien. ik hoop dat dit klopt :) ?

grtzz

tis niet omdat je kan dat je moet;)

80 minuten trainen is egt wel veel te lang! ik train ongeveer 30min tot 1 uur. hangt er af van dag tot dag meestal rond de 45 min.

train je alles evenveel probeer dat egt te begrijpen.

ok bedankt voor info!
Ik denk dat ik het zo ga doen:
maandag: borst (vier oef) en triceps (twee oef)
dinsdag: benen
woensdag: rust
donderdag: rug (vier oef) en bicep (twee oef)
vrijdag: idem maandag
zaterdag of zondag : benen en schouders

De trainingen van borst tricep en rug bicep zou ik op maandag donderdag en vrijdag constant afwisselen. Het probleem is dat ik de woensdag niet kan trainen en dat ik wekelijks toch twee volledige dagen rust wil.
Of zou jij voorstellen om maar drie keer per week te trainen? Borst tricep, rug bicep en benen schouders? Zou dit beter zijn voor spiermassa?

grtz

heb nog een ander idee denkik:
- maandag: rug
- dinsdag: borst
- donderdag: schouders
- vrijdag: armen
- zaterdag: rust
- zondag: benen
Zou het erg zijn om bij de borsttraining 1 oefening triceps te doen, en bij rug oefening 1 oefening bicep te doen.

Ben nu aan het twijfelen tussen dit schema en bovenstaande... Welk raad je aan?
alvast bedankt voor je hulp! Wil namelijk rap naar de 90kg gaan :p nog 9kg te gaan :d

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven