XXL Nutrition

Doe ik mijn squats wel juist?

Waardering
1
Lengte
1m65
Massa
50kg
Ik heb gelezen dat je bij squats primair je quadriceps, hamstrings en gluteus gebruikt. Maar als ik ze doe voel ik het voornamelijk branden in mijn quadriceps, minder in mijn hamstrings en nooit in mijn gluteus. Is dit gewoon omdat je gluteus minder snel uitgeput is dan de andere 2 spieren of duidt dit erop dat ik ze verkeerd doe?
Ik doe gewoon een simpele squat zoals het plaatje hieronder... maar een vriendin lachtte met uit toen ze me dat zag doen en zei me dat je recht naar beneden moet gaan en niet zo vreemd met je kont naar achter geduwd zoals ik het doe?

body-weight-squats-up-down-girl.jpg

wel met je kont naar achter, je knieën niet (nauwelijks) voorbij je tenen laten gaan.
Als je deze goed te pakken hebt, gewichten erbij nemen, het geheel zwaarder maken.

Voel mn glutues (en hamstring in minder mate) eigenlijk alleen als ik flink diep ga, bij het omhoog komen. Misschien dat daar het probleem zit?

Ik heb gelezen dat je bij squats primair je quadriceps, hamstrings en gluteus gebruikt.

Is afhankelijk van de squat variant en met name de diepte waarmee je buigt en de mate waarin de knieen naar voren komen en de romp rechterop blijft.

Meer rechtop squattend, knieen naar voren laten gaan bij het zakken en niet lager zakken dan bovenbenen ongeveer parallel, belast meer de quadriceps.

Voorovergebogen, kont naar achteren, minimale voorwaartse kniebeweging en helemaal naar beneden zakken "ass to grass" , legt meer de nadruk op de hamstrings en bilspieren.

Tussen deze uitersten zitten dan weer allerlei subtiele variaties...

P.S. de 'juiste' squat bestaat in deze zin niet echt.
Juist is hier meer het type squat wat voorziet in het bereiken van je doel zonder dat je daarbij een onredelijk risico op blessures loopt.

• Topic Starter Topic Starter
wel met je kont naar achter, je knieën niet (nauwelijks) voorbij je tenen laten gaan.
Als je deze goed te pakken hebt, gewichten erbij nemen, het geheel zwaarder maken.

Ik heb het idee dat ik deze goed te pakken heb, maar als ik dumbbells erbij pak, ga ik vanzelf weer recht naar beneden ipv met mijn kont naar achter ???

Voel mn glutues (en hamstring in minder mate) eigenlijk alleen als ik flink diep ga, bij het omhoog komen. Misschien dat daar het probleem zit?

Hamstrings voel ik inderdaad ook minder als quadriceps. Maar gluteus voel ik echt niks. En ja ik ga flink diep. Maar ik stop als mijn dijen echt te hevig branden, dus waarschijnlijk ben ik nooit tot het punt geraakt dat mijn gluteus echt getraind wordt :(

P.S. de 'juiste' squat bestaat in deze zin niet echt. Juist is hier meer het type squat wat voorziet in het bereiken van je doel zonder dat je daarbij een onredelijk risico op blessures loopt.

Ok, dus beide/alle varianten zijn eigenlijk aanvaardbaar?

Hamstrings voel ik inderdaad ook minder als quadriceps. Maar gluteus voel ik echt niks. En ja ik ga flink diep. Maar ik stop als mijn dijen echt te hevig branden, dus waarschijnlijk ben ik nooit tot het punt geraakt dat mijn gluteus echt getraind wordt :(

Mogelijk is de belasting waarmee je squat nog te laag om de glutes echt te laten werken en buiten dat, het feit dat je iets niet voelt 'branden' wil niet zeggen dat het niet goed getraind wordt.
Het branden is slechts een ophoping van melkzuur, doordat dit niet snel genoeg kan worden afgevoerd.
De karakteristiek van de squatbeweging brengt sowieso met zich mee dat het branden zich het eerst voordoet in de quads en pas later (of nooit) in de hams en glutes.

Ok, dus beide/alle varianten zijn eigenlijk aanvaardbaar?

In principe wel, maar wat ik omschrijf zijn uitersten waarmee je soms problemen kunt krijgen met de knieen (overstretching) of de onderrug (bolling).

Ik zou een tussenvorm adviseren, zoals bijvoorbeeld omschreven staat in Starting Strength van Mark Rippetoe.
In principe is het voorbeeld wat jij geeft ook heel redelijk denk ik.

• Like
Waarderingen: DG80
en als je er over twijfelt , misschien iemand vragen in de sportschool die je kan helpen ? ;)

Terug
Naar boven