Mag ik vragen wat dan het idee achter deze manier van bankdrukken is? Heeft dat een meerwaarde voor werpers? Je bent het toch met me eens dat het blessuregevoeliger is dan de halter gewoon geconcentreerd te laten zakken, de kont op de bank te houden en spanning op je hele lichaam te houden gedurende de hele lift?
Helemaal eens.. maar werp onderdelen zijn verre van statisch.
Andere mogelijke redenen, voor wepers:
Ego streling,
Geen jury wat goed en fout is,
De rest doet het ook, en drukt er zoveel meer mee
Jij haalt aan dat je het hele lichaam gebruikt (op powerliftmanier), kijk naar de manier van werpen.. heupen zorgen voor actie, dan bovenlichaam.. Kijk naar deze stijl van bankstuiteren.. dichter in de buurt met deze simpele bewegingsuitslag ga je het niet krijgen.
Daarnaast doen alle buitenlandse atleten aan Back Jerks, maar hier in Nederland ken ik echt niemand, die het doet.
Over de blessures: Ik ken zelf alleen maar atleten die met speedreps hun borst hebben ingescheurd. Niet met het bankdrukken op deze manier. Als ik over Rutger mag spreken. Dan heeft hij eens in Amerika zijn linker pec afgescheurd/ingescheurd (over zeer groot gedeelte). Maar dat bankje was gewoon te smal en te nat etc.
Het is trouwens niet dat er bewust de gevaren worden opgezocht
Een groot gedeelte van de Powerlifters heeft geen zak met de snelheidswaarde te maken in deze grafiek (zelfs WSB komt niet in de buurt van de absolute rechterzijde van de grafiek) Atleten wel.
Belangrijkste argument voor werpers is: Meer kilo's verzetten, groter zelfvertrouwen
Rutger trouwens 200 kilo gisteren...
http://www.facebook.com/photo.php?v=2800517141220&set=vb.1507313896&type=2&theater