AndroidHealthClinic

Eerste schema (0 ervaring)

Time^-

Novice
Waardering
0
Stats: 21j, 1m93 - 63kg, graatmager dus:D (ectomorf waarschijnlijk)

Ervaring: Ik heb nog nooit gefitnest, behalve dan die 2 uurtjes LO op school, jaar geleden.
Doel: Gezien mijn extreem lichte postuur zou ik de nadruk op massa leggen.
Prioriteit: Geen echte voorkeur, misschien een jaartje allround en dan iets kiezen, mijn hoofddoel is gewoon wat zwaarder worden.
Apparatuur: een hoekje met gewichten, 80% van de ruimte is machinaal denk ik.
Tijd: Het centrum in de buurt is in het weekend alleen de zaterdagvoormiddag open en dan kan ik niet, dus 4 dagen is het maximum veronderstel ik.

Ik heb voor de gemakkelijkheid een schema van fitness island genomen, om de zeer eenvoudige reden dat het zeer duidelijk en overzichtelijk beschreven staat. Op sommige sites mag je eerst een halve woordenboek aan jargon doorworstelen eer het schema leesbaar wordt.

[Link niet meer beschikbaar]

Ik heb echter nog enkele vragen:

1. Ik heb een relatief zwakke onderrug, arbeid waarbij ik constant moet bukken en rechtstaan houd ik niet lang vol en bezorgt me redelijk snel pijn in mijn onderrug. Ligt dit aan een zwakke ruggegraat en moet ik dus oefeningen die mijn onderrug belasten vermijden, of ligt dit aan te zwakke rugspieren en mag ik mijn rug even intensief trainen als de rest van mijn lichaam?

2. Ik werk regelmatig eens in variabele ploegen, het is dus mogelijk dat ik de maandag 's avonds maar rond 21h30 gedaan heb en de volgende morgen 's voormiddags al bezig ben. Dat dit niet optimaal is kan ik met mijn logisch verstand ook wel afleiden, maar is het aanvaardbaar of echt af te raden?

3. Ik heb echt 0 conditie en 0 kracht (typische luie slungel zeg maar), hoe lang ben je stijf na je eerste trainingen? Als ik de maandag mijn eerste doe en de volgende dag kan ik amper mijn arm opheffen van stijfheid, moet ik dan gewoon doorgaan en wat meer stretchen of pas terug beginnen wanneer de stijfheid afgelopen is?

4. Naar wat ik al gelezen heb ben ik beter af om eerst 1-2 maand(en) met lichtere gewichten te trainen om eerst de oefeningen te leren. MAar hoe bepaal ik, wanneer ik deftig begin, de juiste gewichten? Stel dat ik bij 30kg na 10 reps kapot ben, maar die oefening bij 25kg 3 * 10 kan. Wat is dan de juiste verhouding als de nadruk op massa ligt? Ik denk 30kg met 10 - 8 - 6 reps, met een minuutje tussenpauze om net genoeg te recupureren. Je spieren doen afzien is dé manier om massa bij te komen lees ik overal...

5. Mijn linkerarm is zwakker dan mijn rechter. Een oefening die ik rechts 10 keer zou kunnen, zou ik links maar bv de 6 halen. Het is geen prioriteit om ze gelijk te maken, maar ik kan me inbeelden dat dit voor problemen kan zorgen bij bv Barbell Bench Press. Moet ik eerst mijn armen gelijkmaken, of komt dit na verloop van tijd automatisch in orde?

6. Niet verkeerd begrijpen, ik eet goed. Redelijk ongezond ook, ik ben het type persoon dat zich een maand ziek mag eten in de meest vettige troep, ik kom geen gram bij. Als je traint op massa zijn de eiwitten belangrijk.
Ik wil gerust mijn voeding wat bijsturen om de nadruk op eiwitten te leggen, maar ben lang niet van plan bij elke maaltijd na te denken of mijn portie genoeg koolhydraten of eiwitten bevat.
Ik zou vooral op de volgende vlakken veranderen:
- Ik drink redelijk veel water op een dag, alle water vervangen door melk (halfvolle)? Zou volle veel beter zijn, of is het verschil te verwaarlozen?
- Broodbeleg: momenteel is dit 's morgens choco en tijdens de grote maaltijden charcuterie (alle soorten vlees). Wat kan ik hier veranderen? Ik lees meestal kwark (voor ons Belgen smeerkaas dacht ik), zijn er alternatieven als ik dit niet lust?
- 's nacks: Ik heb elke avond ook nog een 4de maaltijd, maar momenteel bestaat die volledig uit koeken: een frisco, een zak zoute chips, een leo en een twix is een menu die ik al jaren elke avond naar binnen speel. Wat zijn hier de alternatieven? Gewoon boterhammen met iets eiwitrijk, of bestaan er eiwitrijke yoghurts? Ik denk dat weight gainers relatief duur zijn dus ik leg liever de nadruk op klassieke supermarktproducten.
Als ik een product vind om 's avonds te verorberen, welke porties? Hoeveel eiwit kan ik per uur binnenspelen?

7. Bodybuilding zou me 340€ per jaar kosten, excl 12,5€ verzekering. Is dit een normale prijs? Ik ben vorige keer vergeten checken of ik daar kan douchen, maar het staat niet vermeld op de prijslijst en ze bieden ook aerobics en squash aan dus ik veronderstel dat dit gratis inbegrepen zal zijn.
Ik ben iemand die graag wat langer (kwartier of meer) onder de douche staat, ik denk dat de factuur hier serieus gaat dalen als ik dit 4 * per week ergens anders doe. :p

Vragen die eigenlijk in verschillende subfora thuishoren, maar ik vond het nogal ridicuul om hier 4 threads te starten... Ik heb al redelijk wat afgelezen, vandaar de specifieke vragen, maar de zondvloed aan informatie is hier nogal overweldigend.

Alvast bedankt aan de personen die me willen helpen.

Wat een hele waslijst aan vragen:p

Die schema's van fitness-island zijn slecht, net zoals het grootste deel van de rest van de info daar. Haal die site snel uit je favorieten en denk er nooit meer aan.
Handiger voor de oefeningen: ExRx Exercise & Muscle Directory
Qua schema zou je ook eens rippetoe's starting strength kunnen proberen (link staat in men sig). Zolang je de oefeningen maar goed uitvoert wordt je hier relatief snel sterk van.

Wat betreft die zwakke onderrug: ga naar de dokter en vraag het aan hem.

2. Ik werk regelmatig eens in variabele ploegen, het is dus mogelijk dat ik de maandag 's avonds maar rond 21h30 gedaan heb en de volgende morgen 's voormiddags al bezig ben. Dat dit niet optimaal is kan ik met mijn logisch verstand ook wel afleiden, maar is het aanvaardbaar of echt af te raden?
Wat bedoel je nu? dat je op verschillende tijdstippen traint? Dat is geen ramp.

3. Ik heb echt 0 conditie en 0 kracht (typische luie slungel zeg maar), hoe lang ben je stijf na je eerste trainingen? Als ik de maandag mijn eerste doe en de volgende dag kan ik amper mijn arm opheffen van stijfheid, moet ik dan gewoon doorgaan en wat meer stretchen of pas terug beginnen wanneer de stijfheid afgelopen is?
Niet te zwaar beginnen en voor de rest gewoon door de spierpijn trainen. Zolang het van die gewone spierpijn is die je pas volgende dag voelt.

5. Mijn linkerarm is zwakker dan mijn rechter. Een oefening die ik rechts 10 keer zou kunnen, zou ik links maar bv de 6 halen. Het is geen prioriteit om ze gelijk te maken, maar ik kan me inbeelden dat dit voor problemen kan zorgen bij bv Barbell Bench Press. Moet ik eerst mijn armen gelijkmaken, of komt dit na verloop van tijd automatisch in orde?
Als je gewoon veel compounds doet zal dit automatisch wel bijtrekken.

6. Niet verkeerd begrijpen, ik eet goed. Redelijk ongezond ook, ik ben het type persoon dat zich een maand ziek mag eten in de meest vettige troep, ik kom geen gram bij. Als je traint op massa zijn de eiwitten belangrijk.
Ik wil gerust mijn voeding wat bijsturen om de nadruk op eiwitten te leggen, maar ben lang niet van plan bij elke maaltijd na te denken of mijn portie genoeg koolhydraten of eiwitten bevat.
Ik zou vooral op de volgende vlakken veranderen:
- Ik drink redelijk veel water op een dag, alle water vervangen door melk (halfvolle)? Zou volle veel beter zijn, of is het verschil te verwaarlozen?
- Broodbeleg: momenteel is dit 's morgens choco en tijdens de grote maaltijden charcuterie (alle soorten vlees). Wat kan ik hier veranderen? Ik lees meestal kwark (voor ons Belgen smeerkaas dacht ik), zijn er alternatieven als ik dit niet lust?
- 's nacks: Ik heb elke avond ook nog een 4de maaltijd, maar momenteel bestaat die volledig uit koeken: een frisco, een zak zoute chips, een leo en een twix is een menu die ik al jaren elke avond naar binnen speel. Wat zijn hier de alternatieven? Gewoon boterhammen met iets eiwitrijk, of bestaan er eiwitrijke yoghurts? Ik denk dat weight gainers relatief duur zijn dus ik leg liever de nadruk op klassieke supermarktproducten.
Als ik een product vind om 's avonds te verorberen, welke porties? Hoeveel eiwit kan ik per uur binnenspelen?
Niet alle water vervangen door melk. Gewoon heel veel melk drinken (men raad wel eens een stuk of 3 liter aan) en nog altijd evenveel water. Voor de rest veel pasta, rijst, kip, brood. Zoveel mogelijk trage suikers ook, dus alles volkoren.

7. Bodybuilding zou me 340€ per jaar kosten, excl 12,5€ verzekering. Is dit een normale prijs? Ik ben vorige keer vergeten checken of ik daar kan douchen, maar het staat niet vermeld op de prijslijst en ze bieden ook aerobics en squash aan dus ik veronderstel dat dit gratis inbegrepen zal zijn.
Ik ben iemand die graag wat langer (kwartier of meer) onder de douche staat, ik denk dat de factuur hier serieus gaat dalen als ik dit 4 * per week ergens anders doe.
340 euro valt best mee denk ik.
Als er genoeg materiaal is.

Nadruk op massa leggen moet jij je voorlopig nog geen zorgen over maken. Gewoon hard trainen op kracht en veel eten, dan kweek je evengoed massa.

hetgeen je overal leest, kun je vaak beter vergeten.
Eerst zorgen voor een goede bekkenstand eer je zwaar gaat trainen als je problemen hebt met je onderrug. Zeker met jouw lengte (en gewicht, amai... pannenkoeken als ontbijt voor jou...)

daar kan zeker 30 KG bij .
dat wordt hard werken jongen.
maar als je goed begint kan het erg snel gaan met de kilo,s.
ik zou de schema,s van hier overnemen .
staan er genoeg .
o ja , gebruik wel wheyshakes.

Terug
Naar boven