Fitness Seller

elfstedentocht fietsen. wat te doen tegen spierverlies?

Andries88

Dutch Bodybuilder
Waardering
0
ik wil eind mei de elfstedentocht gaan fietsen. De elfstedenrijwieltocht is een toerfietstocht van rond 240 kilometer langs de elf Friese steden.

ik wil dit op de racefiets doen en ben misschien 9 uur onderweg.
mijn vet percentage ligt nu vrij hoog, op 20,1 procent.

mijn vraag was wat ik kan doen tegen spierverlies.
en, zal ik eerst mijn vet verbranden voordat ik mijn spieren verlies?

alvast bedankt,

Andries

je zal ook vetverbranden, maar bij een 9uur durende fietsrit weet ik niet zeker of dat ook alleen blijft bij vet verbranden. zorg voor constante aanvoer van koolhydraten, veel snelle koolhydraten maar ook complexe koolhydraten. en daarbij natuurlijk vetten en eiwitten.

Wat SanderM zegt, snelle koolhydraten en eiwitten

Laatst bewerkt:
Ik denk dat het (enigszins afhankelijk van je tempo) met jouw vet percentage wel mee zal vallen hoeveel spier je zal verbranden. Maar dat is mits je voor voldoende toevoer van koolhydraten zorgt. Zoals hierboven al is gezegt.

Hoe doe je dat? Zorg voordat je aan de tocht begint voor een goede glucogeen buffer. Eet bv wat meer rijst en pasta de dagen ervoor.
In de ochtend goed ontbijten, als je geen last hebt van een volle maag, is het aloude vertrouwde havermout een goede. Heb je daar wel last van, grijp dan naar 'snellere' ontbijtgranen.
Tijdens de rit niet bezuinigen op hapjes; rijstepap, sesambars, liga's, sultana's, een niet te vette pannenkoek. Pas op met dingen die je suikerspiegel te snel laten stijgen, de klap komt dan later.
En inderdaad drink goed, als het niet te heet is, is water voldoende, maar drink voordat je dorst krijgt.

Owjah.. vergeet zeker niet goed te eten als je 'terug' bent. Hoe moe je ook bent, stamp een mooie volledige maaltijd naar binnen.

Dit is wel even heel erg algemeen advies, geen idee hoe getrained je bent, etc. Maar zo voor een keertje fietsen is niet te vergelijken met een heel seizoen fietsen. Dan wordt spierverlies onvermijdelijk en dan maakt de intensiteit en jouw mate van training en voeding ook nog uit.

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
oke, bedankt voor de reactie!! ik heb ook gehoort dat eiwitten tijdens het fietsen niet veel uithaalt?

Terug
Naar boven