AndroidHealthClinic

Elke dag energiebehoefte berekenen?

athom

Cool Novice
Waardering
0
Lengte
1m75
Massa
74kg
Is het beter om elke dag je energieverbruik te berekenen?

Ik maak mijn voedingsschema aan de hand van de Exel die op dit forum verkrijgbaar is.
Elke dag ga ik ff 5 minuten zitten en bereken ik mijn aantal kcalverbruik die dag.
Dit is elke dag nogal verschillend en het verschil is soms meer dan 500kcal.

Ik zit momenteel in de cut dus dat verklaard het weinige kcalverbruik.
Als ik bijvoorbeeld niets doe is mijn kcal verbruik min +- 500kcal rond de 2100 kcal.
Als ik werk en train is dit veel hoger. Doe lichamelijk werk dus dan kom ik rond de 2800kcal.
Als ik alleen train zit ik op +-2350kcal.

(in de bulk tel ik er 1000kcal bij, onderhoud is dus ongeveer in volledige rust 2600kcal)

Mijn vraag is: Moet ik elke dag mijn verbruik aanpassen of altijd hetzelfde eten?

Als ik bv. 2 dagen rust heb en ik eet 3800kcal in de bulk dan heb ik het gevoel dat ik na die 2 dagen veel vetter en meer vocht opsla. Dan heb ik ook een dikke kop.

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is anders gewoon zeggen dan probeer ik het nog een keer uit te leggen.

Cut = 500 cal onder op rust dagen op trainingsdagen op onderhoud of iets meer ligt aan eraan of je cardio erbij toevoegt.

Bulk= 200-500 cal boven onderhoud op rust dagen zou ik geen 500 cal boven onderhoud eten zelf doe ik 100-200.

• Topic Starter Topic Starter
Cut = 500 cal onder op rust dagen op trainingsdagen op onderhoud of iets meer ligt aan eraan of je cardio erbij toevoegt.

Bulk= 200-500 cal boven onderhoud op rust dagen zou ik geen 500 cal boven onderhoud eten zelf doe ik 100-200.

Dit begrijp ik wel. Maar ik bedoel dat je onderhoud iedere dag verschilt. Als ik werk en train is mijn onderhoud +- 800kcal hoger dan dat ik de hele dag vrij heb. Mijn onderhoud is volgens mijn berekening in rust +- 2600kcal. Ik de cut word dat dan 2100kcal. Als ik werk en train is mijn onderhoud die dag 3300kcal. Dan word dat in cut 2800kcal.

Ik zie heel vaak mensen die iedere dag dezelfde hoeveelheid kcals tot zich nemen. bv. altijd 3000kcal. Maar als je werkt verbrand je natuurlijk veel meer dan dat je een dag vrij hebt.

Mijn vraag: Is het niet beter dat ik elke dag mijn energieverbruik verander?

Voorbeeld:

Dindsdag: Werk + Training.

2600(onderhoud) + 500(werk) + 200(training) = 3300 - 500kcal = 2800kcal die dag om te cutten.

Zaterdag: Training (geen werk)

2600(onderhoud) + 200(training) = 2800 - 500 = 2300kcal die dag om te cutten.

Zondag: Rust (geen werk + geen training)

2600(onderhoud) = 2600 - 500 = 2100 kcal die dag om te cutten.

Nogmaal de vraag:

Is dit beter om het elke dag aan te passen of zoals ik soms zie gewoon elke dag maar hetzelfde aantal kcal eten zoals ik vaak zie?

Een vraagje over me voedings schema

oeps foutje

Gewoon lekker doen wat je zelf wilt.

Het zal vast beter zijn om elke dag elke kcal die je inneemt te verrekenen met je behoefte, maar hoelang zal het duren tot je ***** ziek wordt van je dieet ?

Persoonlijk: gewoon lekker de richtlijnen aanhouden, zorgen dat je je benodigde voeding binnen krijgt en daarnaast niet te strikt zijn met paar kcal's minder of meer.

Je kan altijd op trainingsdagen iets hoger in de Kh gaan zitten dan op rust dagen. Eiwit en vet kan je gelijk houden.

Daarnaast zijn richtlijnen, zoals het woord zegt, ook maar richtlijnen.

De één komt sneller aan dan de ander, d.m.v. experimenteren kom je er achter hoeveel kcal je nodig hebt.

Als je bv. probeert te bulken, maar merkt dat je alleen maar afvalt, heeft je lichaam blijkbaar meer kcal nodig.

Laatst bewerkt:
Inderdaad, wat rovi zegt. Zelf gebruik in http://www.myfitnesspal.com/ en kan je zelf de richtlijnen aangegeven hoeveel % e v k en je geeft aan je kcal behoefte en het Werkt prima :D.

Bijna alle producten staan er wel in, en een makkelijk overzicht.

Terug
Naar boven