Fitness Seller

enkelband gewichten

keysi

Novice
Waardering
0
Lengte
1m78
Massa
68kg
Vetpercentage
8%
is er hier al een topic over enkelband gewichten?

zijn er mensen die ze gebruiken?

ik gebruikte ze vroeger om kicks te trainen en squat jumps enzo nu ook rond men polsen voor boks oefeningen enzo.

nu ik krijg nogal gemengde reacties van het gebruik daarvan.

sommige vinden da goed sommige zeggen da dat slecht is voor gewrichten enzo, dus nu is men vraag wie er gelijk heeft??

en of heeft dat te maken met welke oefeningen ik doe of ...?

alvast bedankt

Lijkt me maar [Link niet meer beschikbaar]met die oefeningen

Ik ben geen kenner, maar ik dacht ergens gelezen te hebben dat een verzwaring van kicks en punches door gewicht bij te voegen afbreuk doet aan je techniek, ik ga dat artikel nog eens zoeken

Ik ben geen kenner, maar ik dacht ergens gelezen te hebben dat een verzwaring van kicks en punches door gewicht bij te voegen afbreuk doet aan je techniek, ik ga dat artikel nog eens zoeken

klopt 100%. door twee redenen:
1. doordat er meer neerwaardse kracht is dan je normaal hebt bij een stoot (bv) ga je andere spieren in de oefening betrekken waardoor je niet meer traind om je stoot te verbeteren. dat komt door de wet van specificiteit.
2. een stoot is te vergelijken met een zweetslag, de terugweg is zeker zo belangrijk, al dan niet belangrijker als de heenweg. deze moet zeer explosief worden gemaakt anders is het meer een duwstoot en is de schade beperkt.
door op de heenweg te focussen zonder de terugweg, of andersom, vertraagd de stoot doordat je lichaam gewend is om ze appart van elkaar te doen waardoor je snelheid en techniek naar de klote gaat.

als je je stootkracht wilt verbeteren zit er niks anders op dan explosief te gaan trainen. en zeer belangrijk.. HEEL VEEL STOTEN MAKEN, iedere stoot die je maakt, wordt opgeslagen in je hersenen, en hoe vaker je het gedaan hebt, hoe natuurlijk beweging wordt. Eenmaal regelmatig stoten gemaakt, zal het een automatiche reactie vermogen worden, je hoeft maar de beweging in te zetten en je hersenen doen de rest. Iedereen die wel eens op straat heeft gevochten en aan vechtsport doet kan beamen dat als je eenmaal een stoot hebt ingezet je lichaam de meest briljante stoten combinaties maakt zonder dat je daar over na hoeft te denken.

hieronder een paar voorbeelden van explosief trainen.

jumpsquats

lunges met een switch (snel mogelijk linker been voor, dan rechterbeen voor)

boxsquats

clean jerk/pull

als je kettlebells in je gym hebt, probeer dan zoveel mogelijk daarmee te trainen, de oefeningen kunnen ook met dumbbells maar dat is wel minder fijn..

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
ok alvast bedankt

kende ook wa oefeningen voor explosief trainen van de armen?

ok alvast bedankt

kende ook wa oefeningen voor explosief trainen van de armen?

De kracht van de stoot komt niet (of nauwelijks) uit de armen, maar uit je core, coretraining is daarom veel belangrijker. alle bovengenoemde oefeningen trainen je core en dus je stootkracht ;)

EDIT: als je biceps of triceps oefeningen doet, probeer die dan explosief te doen, ga geen 2 sec heen 2 sec terug aanhouden.

p.s. er zijn geen (ik ken geen) explosieve oefeningen voor het isoleren van armen. echter kun je alle oefeningen voor de armspieren explozief uitvoeren

Ik gebruik ze soms bij chin-ups en leg raises, hierbij vind ik het wel handig om wat extra tegengewicht te hebben in mijn eerste sets.

Terug
Naar boven