XXL Nutrition

Enthousiast, weinig resultaat

Marc1993

Novice
Waardering
0
Lengte
1m89
Massa
74kg
Hallo, ik zal me eerst even voorstellen aangezien ik zojuist dit account heb aangemaakt :D
Ik ben Marc, 19 jaar oud, en toch al eventjes bezig met training thuis. Ik zal jullie niet vervelen met een gigantisch levensverhaal over waarom ik de afgelopen tijd geen tijd heb gehad voor een sportschool, en dat voorlopig denk ik ook niet ga hebben, maar het heeft iets te maken met 20+ uur werk, een baklading huiswerk en op 't einde van de week toch je vriendin en vrienden niet willen verwaarlozen. Bovendien moet ik wel eventjes fietsen voor ik een sportschool heb bereikt. En aangezien ik toch ook heel graag iets wil doen aan mijn uiterlijk en fysieke conditie, heb ik een tijdje terug een set halters ergens vandaan geplukt. Nu is er niets mis met die halters, maar volgens mij wel met mijn trainingsschema. Na zo'n jaartje trainen zie ik wel verschil, maar had het volgens mij wel wat meer moeten zijn. Ik heb de discipline om te trainen, maar volgens mij pak ik het toch fout aan.
Nu zal dit natuurlijk zo'n beetje de meest gestelde vraag zijn op dit forum, maar zou misschien iemand mij kunnen helpen met een geschikt trainingsschema? Ik wil graag de focus leggen op mijn armen, rug en borst. Buikspieren en onderlichaam komt wel weer een andere keer. :D

Wat ik nu doe, op dinsdag, donderdag en zaterdag:
Alternate dumbbell curl, elke arm 10, 10
Dumbbell bent-over row, elke arm 20, 20
One-arm tricep extension, elke arm 15, 10
Dumbbell shoulder press, 10, 10
Dumbbell side lateral raise 15, 15
En dit hele rijtje nog een keer herhalen

En misschien nog tips over voeding? Ik drink nu elke dag zo’n anderhalve liter melk weg.
Maarja, ik zou het heel erg waarderen als iemand mij hier eventjes mee kan helpen, mij kan vertellen wat ik fout doe, of zelfs met een heel nieuw schema aankomen. Ik heb ook schema’s gezien van mensen die elke dag een ander deel van hun bovenlichaam aanpakken, werkt zoiets ook? Ik ben best bereid om elke dag te trainen, maar dan moet ik het wel goed doen.;)
Helaas heb ik thuis niet alle apparaten die in een sportschool te vinden zijn tot mijn beschikking, en moet ik het doen met een bank (Verstelbare hoogte, ook te gebruiken als stoel versteviging van je rug tijdens het trainen) en dumbbells.
Ik weet trouwens niet of ik het in het juiste forum gedeelte heb gezet, ik hoop van wel :)

Groetjes, Marc

anderhalve liter melk zegt bijzonder weinig, als je nu eenmaal te weinig voeding binnenkrijgt zal je niet groeien, jammer maar wel waar. ga je dus eens verdiepen in voeding, wat je eigenlijk een jaar geleden al had moeten doen. tis helemaal niet moeilijk maar je moet er wel ff tijd instoppen.

en train dan tenminste je hele bovenlijf, niet alle spieren goed trainen is vragen om blessures en problemen. benen zou je ook moeten trainen, en ik zie dat je het druk hebt maar dat hebben er meer hier :D 3x 1.5 uur trainen per week kan je echt al genoeg aan hebben. (borst/biceps/schouders, benen, rug/triceps/buik bijvoorbeeld)

succes!

Waarom pak je niet gewoon en bestaand schema? Dit wat je nu in elkaar geflanst hebt lijkt echt nergens naar. Pak lekker rippetoe, stronglifts,HST of gewoon een splitschema van iemand hier op het forum. Weet je zeker dat je training goed zit en kun je op je eten gaan concentreren.

ik zou doen :
maandag: pompen 3-4 verschillende oefeningen en 3sets per oefening
woensdag: rug tricep biceps
vrijdag: pompen 3-4 verschillende oefeningen en 3sets per oefening

Je hoeft niet eens 3 keer 1.5 uur vrij te houden voor trainen man. 3 keer 45 min is genoeg. MEER is MINDER.

als je split wil:
push (borst, triceps)
pull (rug, biceps)
Legs (benen)

als je FB wil:
gewoon 3x in de week Fullbody lol.

Row voor de rug
Een press voor de schouders
een press voor de borst
een curl voor de biceps
een press voor de triceps

Voila!!

Nog niet perfect naar mijn mening want het mist squats en deadlifts natuurlijk maargoed moet je zelf weten he...

• Topic Starter Topic Starter
Ik zal inderdaad dan eens wat onderzoek moeten doen over voeding.. Maar ik heb dit schema op internet gevonden. FuzzyBastard had het over Stronglifts, en dwarff over deadlifts en squats, deze zitten hier dus bij.
http://www.jefit.com/routines/workout-routine-database.php?id=4280
Wat vinden jullie ervan?
Enne, is 't dan de bedoeling om bijv. Workout A 1x in de week te doen, waarna Workout B, daarna Workout A opnieuw?
Bedankt voor de feedback trouwens, ik waardeer 't echt

Ik zeg het vaak bij mensen die te vroeg stagneren, en het lijkt me ook hier van toepassing, de reden waarom je niet vooruit gaat is 90% zeker omdat je (wsl onbewust) een lineair trainings/progressieschema hanteert. Fixeer je niet op die aantal reps en sets die je daar opnoemt. Maar varieer op een cyclische en progressieve wijze in sets/reps en gewicht.

Natuurlijk is er ook een kans dat het aan iets anders ligt, niemand gaat je echt kunnen vertellen op basis van enkele posts en zonder je historiek te kennen wat je nu precies gaat moeten doen. Maar op basis van je openingspost zou ik eens opteren voor een 2-6weken lager volume en zwaardere gewichten (en ook eens voor een echt schema waarbij je elke spier traint en niet enkel je armen).

Ik zeg het vaak bij mensen die te vroeg stagneren, en het lijkt me ook hier van toepassing, de reden waarom je niet vooruit gaat is 90% zeker omdat je (wsl onbewust) een lineair trainings/progressieschema hanteert. Fixeer je niet op die aantal reps en sets die je daar opnoemt. Maar varieer op een cyclische en progressieve wijze in sets/reps en gewicht.

Natuurlijk is er ook een kans dat het aan iets anders ligt, niemand gaat je echt kunnen vertellen op basis van enkele posts en zonder je historiek te kennen wat je nu precies gaat moeten doen. Maar op basis van je openingspost zou ik eens opteren voor een 2-6weken lager volume en zwaardere gewichten (en ook eens voor een echt schema waarbij je elke spier traint en niet enkel je armen).
Suicide Sid, wat bedoel je precies? Dat ik me teveel aan een schema houd?
Enne, kan ik natuurlijk proberen, zwaardere gewichten met minder reps. Of bedoel je dat niet?
Maar wat vond je van mijn andere post? Van dat schema dat ik op internet heb gevonden?
Sorry als ik 'n beetje stom overkom, heb er weinig/geen verstand van, maar daarom vraag ik 't dus ook xD
Groetjes

Suicide Sid, wat bedoel je precies? Dat ik me teveel aan een schema houd?
Enne, kan ik natuurlijk proberen, zwaardere gewichten met minder reps. Of bedoel je dat niet?
Maar wat vond je van mijn andere post? Van dat schema dat ik op internet heb gevonden?
Sorry als ik 'n beetje stom overkom, heb er weinig/geen verstand van, maar daarom vraag ik 't dus ook xD
Groetjes

Het is moeilijk uit te leggen... je traint eigenlijk best gewoon een tijdje mee met iemand die periodiseert. Maar kort samengevat moet je cyclisch periodes van hoge(re) reps en lag(er)e gewichten afwisselen met periodes van lag(er)e reps met hog(er)e gewichten. Binnen deze periodes probeer je progressie te maken (hetzij meer reps met een zelfde gewicht, of meer gewicht met eenzelfde reprange). De progressie die je maakt moet je dan overdragen naar een volgende trainingsblok/-periode adhv berekeningen van je 1rep max. En ook niet onbelangrijk: ter tijd en ter stond deloaden om oa peesblessures te voorkomen of te laten genezen.

---------- Post toegevoegd Sat 10 Nov 2012 om 17:42 ----------

Je hoeft niet eens 3 keer 1.5 uur vrij te houden voor trainen man. 3 keer 45 min is genoeg. MEER is MINDER.

Klopt, maar met de kanttekening dat densiteit (een begrip dat samenhangt met het kort houden van trainingen) niet ten koste moet gaan van de nodige volume en belasting die je nodig hebt om progressie te maken.

De rede dat je geen vooruitgang maakt:
- Je trainingsschema is ronduit slecht
- Je voeding zal hoogstwaarschijnlijk ook nergens op lijken. Pen eens neer wat je ongeveer op een dag eet.

Het is moeilijk uit te leggen... je traint eigenlijk best gewoon een tijdje mee met iemand die periodiseert. Maar kort samengevat moet je cyclisch periodes van hoge(re) reps en lag(er)e gewichten afwisselen met periodes van lag(er)e reps met hog(er)e gewichten. Binnen deze periodes probeer je progressie te maken (hetzij meer reps met een zelfde gewicht, of meer gewicht met eenzelfde reprange). De progressie die je maakt moet je dan overdragen naar een volgende trainingsblok/-periode adhv berekeningen van je 1rep max. En ook niet onbelangrijk: ter tijd en ter stond deloaden om oa peesblessures te voorkomen of te laten genezen.

---------- Post toegevoegd Sat 10 Nov 2012 om 17:42 ----------

Klopt, maar met de kanttekening dat densiteit (een begrip dat samenhangt met het kort houden van trainingen) niet ten koste moet gaan van de nodige volume en belasting die je nodig hebt om progressie te maken.
Ik denk dat ik 't snap, maar hoe lang moet dan ongeveer zo'n cyclus duren? En hoe vaak/Hoe lang kan ik dan het beste rust nemen?
En ik heb een aantal posts geleden een fitnessschema gepost, wat vind je van deze oefeningen? Ik snap dan dat ik dan moet switchen in het aantal reps/sets, maar ik heb 't nu dan alleen over de oefeningen.
Dat ik dan workout A maandag doe, B woensdag, en vrijdag A weer ofzo?
Bedankt voor de hulp =)

---------- Post toegevoegd Sun 11 Nov 2012 om 12:56 ----------

Ja, op het gebied van eten..
'S morgens meestal iets van musli, 's middags 4-6 boterhammen, pindakaas en kipfilet komt veel voor, 's avonds eet ik gewoon met de pot mee bij ons thuis, niks speciaals dus.
En dan probeer ik toch nog over de dag heen zo'n anderhalve liter melk binnen te krijgen.
Achja, ik ben gewoon fout begonnen en had veel eerder 't op internet op moeten zoeken
Door schade en schande wordt men wijs zullen we maar zeggen, ik zal ook eens even kijken wat ik aan m'n voeding kan doen

Ik denk dat ik 't snap, maar hoe lang moet dan ongeveer zo'n cyclus duren? En hoe vaak/Hoe lang kan ik dan het beste rust nemen?
En ik heb een aantal posts geleden een fitnessschema gepost, wat vind je van deze oefeningen? Ik snap dan dat ik dan moet switchen in het aantal reps/sets, maar ik heb 't nu dan alleen over de oefeningen.
Dat ik dan workout A maandag doe, B woensdag, en vrijdag A weer ofzo?
Bedankt voor de hulp =)

---------- Post toegevoegd Sun 11 Nov 2012 om 12:56 ----------

Ik zeg niet dat wat ik doe the way to go is, maar mijn cycli duren tussen de 4 - 6 weken, gevolgd door een week tot 2 weken deload.

Je neemt op het eerste zicht de dumbbell variant van basic compounds. Kan je niet mis mee gaan. Zou wel optrekken (kies zelf welke handpalmstand) er aan toevoegen.

Ik zeg niet dat wat ik doe the way to go is, maar mijn cycli duren tussen de 4 - 6 weken, gevolgd door een week tot 2 weken deload.

Je neemt op het eerste zicht de dumbbell variant van basic compounds. Kan je niet mis mee gaan. Zou wel optrekken (kies zelf welke handpalmstand) er aan toevoegen.
Okay, dankjewel voor de feedback. Ik denk dat ik dat uit ga proberen. Nu alleen nog `n voedingsschema opzoeken en aanpassen aan mijn behoeften, en eens kijken wat nu 't resultaat is over 'n paar maanden.
Hardstikke bedankt =D

ik vind je bent-over dumbbell row zwak uitvallen?...
Of is die ene 20 van20 herhalingen?
Zo ja, koop extra schijven en zorg voor een barbell.
Als je alles traint gaat de rest wel sneller mee, mijn mening.

Terug
Naar boven