MuscleMeat

EU-landen tekenen Hervormingsverdrag

Peiling Peiling Wat vind jij van de EU?

• Ik vind dat we er uit moeten

Stemmen: 2 10,0%
  • Ik vind het zo wel mooi, we moeten niet nog meer zeggenschap weggeven

Stemmen: 4 20,0%
  • Van mij mag de eenwording nog wel verder gaan naar een soort VS van Europa

Stemmen: 12 60,0%
  • Anders

Stemmen: 2 10,0%

• Totaal stemmers
    20

Zelda

Monstrous Giant
20 jaar lid
10.000 berichten
Waardering
52
LISSABON - De EU-leiders hebben donderdagmiddag in Lissabon hun handtekening gezet onder het Hervormingsverdrag, dat in de plaats is gekomen van de verworpen Europese Grondwet.
Vergroting boeaVergroting
Europese leiders ondertekenen donderdag in Lissabon het Hervormingsverdrag van Europa, dat in de plaats is gekomen van de verworpen Europese Grondwet. (AFP)

Het verdrag, dat de besluitvorming binnen de EU moet vereenvoudigen, moet nog worden geratificeerd door de lidstaten. Als alles goed gaat, zal het dan begin 2009 van kracht worden.

Twee jaar geleden werd de Grondwet in Nederland en Frankrijk weggestemd, maar ditmaal denken de leiders dat het verdrag wel de eindstreep zal halen. Critici klagen dat dat dan vooral te danken zal zijn aan het feit dat er dit keer geen volksstemmingen over het document worden gehouden. Alleen Ierland zal het verdrag per referendum aan de bevolking voorleggen.

‘Nu is het tijd om voort te gaan. Europa moet het hoofd bieden aan allerlei uitdagingen, zowel van binnenuit als van buitenaf, en onze burgers verwachten resultaten’, zei voorzitter Barroso van de Europese Commissie.

Een van de belangrijkste vernieuwingen van het verdrag is dat de EU een semi-permanente voorzitter krijgt, die maximaal vijf jaar kan aanblijven. Verder raken de EU-landen hun vetorecht kwijt als het gaat om justitie- en politiesamenwerking. Op die manier hoopt de EU effectiever te kunnen optreden tegen de internationale misdaad en het terrorisme.

De leiders waren speciaal voor de ondertekeningsplechtigheid in het Jeronimosklooster naar Lissabon gevlogen. Na de plechtigheid zouden ze meteen weer doorvliegen naar Brussel voor de gebruikelijke decembertop van de EU. Portugal, momenteel voorzitter van de EU, stond er echter op dat de ondertekening in Lissabon zou plaatsvinden, zodat het document de geschiedenis in zal gaan als het Verdrag van Lissabon.

Om tegemoet te komen aan de kritiek van milieubewegingen op al dat vervuilende heen- en weer gevlieg, reisden in het vliegtuig van premier Balkenende ook zijn Belgische en Luxemburgse collega’s mee, plus EU-buitenlandcoordinator Javier Solana.

EU-landen tekenen Hervormingsverdrag - Buitenland - de Volkskrant

Wel weer tekenend voor hoe weinig de EU speelt dat er nauwelijks aandacht aan wordt besteed. Toch best een grote sprong dit. Ik ben zelf trouwens een groot voorstander van de EU, maar wel met de kanttekening dat hij voorlopig wel groot genoeg is en eigenlijk iets té groot. Landen als Roemenië, Turkije, Wit Rusland enzovoort hoeven er van mij niet bij. Misschien over 20 jaar wel, maar nu nog niet. Ook de arbeidsstroom die op gang komt van Bulgaren, Polen enzovoort lijkt me niet echt gewenst, in ieder geval niet in onbeperkte mate. Dit zijn volgens mij dan ook de reden waarom veel mensen tegen het vorige verdrag hebben gestemd. Maar als dit allemaal onder controle blijft en de armere landen niet voor teveel onbalans op de arbeidsmarkt zorgen ben ik uiteindelijk wel voor een soort verenigde staten van Europa eigenlijk. Ben benieuwd hoe anderen erover denken.

Vetorecht valt in principe toch niet te combineren met een democratie. Hervorming is dus zeker welkom.

Slechte zaak dit. Sowieso vind ik het waardeloos dat ondanks Nederland en Frankrijk nee hebben gestemd ze het toch in gaan voeren onder een andere naam.

• Topic Starter Topic Starter
Slechte zaak dit. Sowieso vind ik het waardeloos dat ondanks Nederland en Frankrijk nee hebben gestemd ze het toch in gaan voeren onder een andere naam.

Volgens mij wisten de meeste mensen alleen niet waar ze tegen stemden. Ze gingen gewoon flippen door het woord 'grondwet'. In werkelijkheid is het verdrag gewoon een logische stap. Maar dat neemt inderdaad niet weg dat het er nu op een schijnheilige manier toch doorgedrukt wordt.

Doe mij maar een united states of europe.

Over een 50 of 100 jaar dan, maar nu moet het ook werkbaar blijven dus van mij mag die grondwet zo snel mogelijk ingevoerd worden zonder dat daar ook maar 1 burger zijn mening over mag geven. De stem van het volk is overrated, daarom hebben we een parlementaire democratie!

Ja, laten we vooral niet luisteren naar de meerderheid van de bevolking en enkelen aan de top alles voor ons laten beslissen. Vooral de kloof tussen politiek en bevolking nog verder vergroten, dan komt het allemaal wel in orde...NOT

Volgens mij wisten de meeste mensen alleen niet waar ze tegen stemden. Ze gingen gewoon flippen door het woord 'grondwet'.
En terecht. Men beslist maar alles zonder de bevolking erbij te betrekken of wat uit te leggen. Maar men verwacht wel dat ze bij een stemming alles slikken..kan dus niet he.

Volgens mij wisten de meeste mensen alleen niet waar ze tegen stemden. Ze gingen gewoon flippen door het woord 'grondwet'. In werkelijkheid is het verdrag gewoon een logische stap. Maar dat neemt inderdaad niet weg dat het er nu op een schijnheilige manier toch doorgedrukt wordt.
mensen stemden inderdaad niet voor de grondwet maar tegen de eu, vind het wel lam dat ze uberhaupt om een referendum vroegen als ze toch eigenlijk geen kant op konden, nu is er een hoop veranderd in het verdrag en toch is de essentie precies hetzelfde, imo een waste of time.

voor degenen die geinteresseerd zijn in een wat nadere bestudering van de eu enzo:
Clingendael European Studies Programme CESP | Publications

Goede zaak; van mij had de vorige versie van het verdrag er ook mogen komen, maargoed de netto-afdracht van NL is wel verminderd tenminste :thumbs:

• Topic Starter Topic Starter
Ja, laten we vooral niet luisteren naar de meerderheid van de bevolking en enkelen aan de top alles voor ons laten beslissen. Vooral de kloof tussen politiek en bevolking nog verder vergroten, dan komt het allemaal wel in orde...NOT

En terecht. Men beslist maar alles zonder de bevolking erbij te betrekken of wat uit te leggen. Maar men verwacht wel dat ze bij een stemming alles slikken..kan dus niet he.

Ben het met je eens dat de politiek noet goed luistert, maar aan de andere kant bestaat 'het volk' natuurlijk grotendeels uit mensen die niets bergijpen van het grote plaatje, de meesten weten niet eens hun vakantiebestemming op de kaart aan te wijzen, laat staan dat ze kunnen overzien wat de macro-economische gevolgen zijn van het al dan niet tekenen van een Europese grondwet. Zoals al eerder gezegd hebben we niet voor niets een indirecte, parlementaire democratie. Mensen zijn gewoon niet slim genoeg om over alles zelf te beslissen.

Wat je de overheid wél kan verwijten is dat ze het nut van Europa niet goed hebben weten uit te leggen aan het volk. Die Nederlandse campagne 'Europa, best belangrijk' was gewoon lachwekkend.

Ben het met je eens dat de politiek noet goed luistert, maar aan de andere kant bestaat 'het volk' natuurlijk grotendeels uit mensen die niets bergijpen van het grote plaatje, de meesten weten niet eens hun vakantiebestemming op de kaart aan te wijzen, laat staan dat ze kunnen overzien wat de macro-economische gevolgen zijn van het al dan niet tekenen van een Europese grondwet. Zoals al eerder gezegd hebben we niet voor niets een indirecte, parlementaire democratie. Mensen zijn gewoon niet slim genoeg om over alles zelf te beslissen.

Wat je de overheid wél kan verwijten is dat ze het nut van Europa niet goed hebben weten uit te leggen aan het volk. Die Nederlandse campagne 'Europa, best belangrijk' was gewoon lachwekkend.

Ik vind dat je het volk behoorlijk onderschat en de politiek overschat. Onder het volk zijn genoeg economen die veel beter zicht hebben op de macro-economische gevolgen dan politici.
Maar goed afgezien daarvan spelen belangenconflicten en conflicten van psychosociale aard vaak een veel belangrijkere rol bij politieke beslissingen dan het algemeen belang van de partijen waar het om draait. Het wordt alleen met andere argumenten verkocht. De VS zijn hier een duidelijk voorbeeld van, in Europa gaat het er alleen iets subtieler aan toe.

Onder het volk zijn genoeg economen die veel beter zicht hebben op de macro-economische gevolgen dan politici.
Maar goed afgezien daarvan spelen belangenconflicten en conflicten van psychosociale aard vaak een veel belangrijkere rol bij politieke beslissingen dan het algemeen belang van de partijen waar het om draait. Het wordt alleen met andere argumenten verkocht. De VS zijn hier een duidelijk voorbeeld van, in Europa gaat het er alleen iets subtieler aan toe.

De politicus van nu is een professional geworden met een leger ambtenaren erachter. De macro-economie is maar één invalshoek, een politicus moet multidisciplinair kunnen kijken en handelen. En hij moet idealiter handelen in het algemeen belang dat niet altijd samenvalt met een deelbelang van de bevolking. De bevolking echter is niet in staat om al deze anderre deelbelangen ook te zien of waardeert zijn eigen deelbelangen hoger, waaruit weer verzet voortkomt.

opzich ben ik het met je eens, maar aan de andere kant moet je ook een bepaald democratisch gehalte hebben binnen de samenleving om voldoende draagvlak te creeeren voor het huidige bestel.

en dan is het ronduit dom om een bindend referendum te houden en dat dan vervolgens omzeilen, zo vorm je een initiatief om de burger meer inspraak te geven om in een initiatief wat voor de burger alleen maar weer bewijst dat de overheid toch niet luistert...

Het idiote van dat referendum vond ik dat niemand nou werkelijk wist waar het over ging. Ik bedoel, we horen nooit iets van de EU en plots moet er een grondwet komen???

Het toppunt van democratie is wel om een referendum uit te schrijven met daaromheen veel propaganda (eenzijdige "informatie") op kosten van de belastingbetaler. Krijg je zo'n kinderlijk boekje in de bus met een opsomming van voordelen van "een ja." Echt te zot voor worden. Geen wonder dat mensen dan opstandig worden.

Niet slim genoeg? Gemiddeld IQ in Nederland en Vlaanderen ligt boven de 105. Als je natuurlijk nooit wat hoort over de EU dan kan je er ook niets over weten, om dan plots over iets te gaan stemmen waar je niets over weet werkt dan idd niet.

Dat bedoel ik. Zolang de kloof tussen politiek en burger groot is en er geen goede informatie gegeven wordt zal men altijd negatief staan tegenover zulke zaken.

Ik bedoel, men gaat hier een grondwet aanbrengen, wat enorm veel impact heeft op iedereen, en ik heb in al die tijd nog geen enkele keer iets erover gezien in mijn brievenbus. In België doet men dus niet eens de moeite om de burger hierover in te lichten. Er werd ons ook niet gevraagd naar een mening. Dit is gewoonweg onbegrijpelijk. Zolang dit zo blijft zal Europa alleen op papier bestaan en elk land zal vooral aan zichzelf blijven denken, want je hebt de burger dus niet mee.

Het idiote van dat referendum vond ik dat niemand nou werkelijk wist waar het over ging. Ik bedoel, we horen nooit iets van de EU en plots moet er een grondwet komen???

Het toppunt van democratie is wel om een referendum uit te schrijven met daaromheen veel propaganda (eenzijdige "informatie") op kosten van de belastingbetaler. Krijg je zo'n kinderlijk boekje in de bus met een opsomming van voordelen van "een ja." Echt te zot voor worden. Geen wonder dat mensen dan opstandig worden.
dat heb je volkomen aan jezelf te wijten... dat je er niks van hoort is omdat je er niet naar opzoek gaat.

er is veel openheid van het bestuur over beleidsvoorstellen etc. tegenwoordig (in ieder geval veel meer dan vroeger), de grondwet was ook gewoon te downloaden... alleen is het voor de overheid moeilijk om grote groepen binnen de samenleving te bereiken, simpelweg omdat de politiek etc. eigenlijk niemand boeit, alleen als het op henzelf betrekking heeft.

en hoe weet je nou dat dat boekje gekleurde info geeft? heb je de hele grondwet zelf gelezen? of is dat gewoon je houding tegenover de politiek? "alles wat ze doen is toch om ons voor te liegen" (nou helpt de overheid hier natuurlijk wel een handje in door een referendum te houden en dan de wil van de bevolking eigenlijk te negeren)

Niet slim genoeg? Gemiddeld IQ in Nederland en Vlaanderen ligt boven de 105. Als je natuurlijk nooit wat hoort over de EU dan kan je er ook niets over weten, om dan plots over iets te gaan stemmen waar je niets over weet werkt dan idd niet.

Dat bedoel ik. Zolang de kloof tussen politiek en burger groot is en er geen goede informatie gegeven wordt zal men altijd negatief staan tegenover zulke zaken.

Ik bedoel, men gaat hier een grondwet aanbrengen, wat enorm veel impact heeft op iedereen, en ik heb in al die tijd nog geen enkele keer iets erover gezien in mijn brievenbus. In België doet men dus niet eens de moeite om de burger hierover in te lichten. Er werd ons ook niet gevraagd naar een mening. Dit is gewoonweg onbegrijpelijk. Zolang dit zo blijft zal Europa alleen op papier bestaan en elk land zal vooral aan zichzelf blijven denken, want je hebt de burger dus niet mee.
er word juist erg veel gedaan vanuit de politiek om de burger meer bij besluiten te betrekken, maar de meeste burgers interesseren zich daar gewoon niet voor, daarom geven zij ook politici de macht beslissingen te nemen en niet zij zelf.

er word juist erg veel gedaan vanuit de politiek om de burger meer bij besluiten te betrekken, maar de meeste burgers interesseren zich daar gewoon niet voor
Erg veel??? Ten eerste doet de politiek helemaal niets om de burger meer te leren over Europa zoals ik zei heb ik nog altijd geen informatiefolder oid ontvangen en via de media hoor je er ook niets over. Ja één keer hebben we er iets over gehoord, als er dan toch een paar landen een referendum houden, dat wilde men in België zelfs niet, was zeker te democratisch ofzo.

Waar je het haalt dat mensen zich er niet in interesseren weet ik niet, mensen doen niets anders dan het hebben over politiek tegenwoordig.

Terug
Naar boven