- Waardering
- 52
LISSABON - De EU-leiders hebben donderdagmiddag in Lissabon hun handtekening gezet onder het Hervormingsverdrag, dat in de plaats is gekomen van de verworpen Europese Grondwet.
Vergroting boeaVergroting
Europese leiders ondertekenen donderdag in Lissabon het Hervormingsverdrag van Europa, dat in de plaats is gekomen van de verworpen Europese Grondwet. (AFP)
Het verdrag, dat de besluitvorming binnen de EU moet vereenvoudigen, moet nog worden geratificeerd door de lidstaten. Als alles goed gaat, zal het dan begin 2009 van kracht worden.
Twee jaar geleden werd de Grondwet in Nederland en Frankrijk weggestemd, maar ditmaal denken de leiders dat het verdrag wel de eindstreep zal halen. Critici klagen dat dat dan vooral te danken zal zijn aan het feit dat er dit keer geen volksstemmingen over het document worden gehouden. Alleen Ierland zal het verdrag per referendum aan de bevolking voorleggen.
‘Nu is het tijd om voort te gaan. Europa moet het hoofd bieden aan allerlei uitdagingen, zowel van binnenuit als van buitenaf, en onze burgers verwachten resultaten’, zei voorzitter Barroso van de Europese Commissie.
Een van de belangrijkste vernieuwingen van het verdrag is dat de EU een semi-permanente voorzitter krijgt, die maximaal vijf jaar kan aanblijven. Verder raken de EU-landen hun vetorecht kwijt als het gaat om justitie- en politiesamenwerking. Op die manier hoopt de EU effectiever te kunnen optreden tegen de internationale misdaad en het terrorisme.
De leiders waren speciaal voor de ondertekeningsplechtigheid in het Jeronimosklooster naar Lissabon gevlogen. Na de plechtigheid zouden ze meteen weer doorvliegen naar Brussel voor de gebruikelijke decembertop van de EU. Portugal, momenteel voorzitter van de EU, stond er echter op dat de ondertekening in Lissabon zou plaatsvinden, zodat het document de geschiedenis in zal gaan als het Verdrag van Lissabon.
Om tegemoet te komen aan de kritiek van milieubewegingen op al dat vervuilende heen- en weer gevlieg, reisden in het vliegtuig van premier Balkenende ook zijn Belgische en Luxemburgse collega’s mee, plus EU-buitenlandcoordinator Javier Solana.
EU-landen tekenen Hervormingsverdrag - Buitenland - de Volkskrant
Wel weer tekenend voor hoe weinig de EU speelt dat er nauwelijks aandacht aan wordt besteed. Toch best een grote sprong dit. Ik ben zelf trouwens een groot voorstander van de EU, maar wel met de kanttekening dat hij voorlopig wel groot genoeg is en eigenlijk iets té groot. Landen als Roemenië, Turkije, Wit Rusland enzovoort hoeven er van mij niet bij. Misschien over 20 jaar wel, maar nu nog niet. Ook de arbeidsstroom die op gang komt van Bulgaren, Polen enzovoort lijkt me niet echt gewenst, in ieder geval niet in onbeperkte mate. Dit zijn volgens mij dan ook de reden waarom veel mensen tegen het vorige verdrag hebben gestemd. Maar als dit allemaal onder controle blijft en de armere landen niet voor teveel onbalans op de arbeidsmarkt zorgen ben ik uiteindelijk wel voor een soort verenigde staten van Europa eigenlijk. Ben benieuwd hoe anderen erover denken.