MuscleMeat

Explosiviteit benen

Plateau

Novice
Waardering
0
Beste medesporters,

na een jaar trainen kom ik een beetje vast te zitten. Nu wilde ik van trainingswijze wisselen. Dat wil zeggen in plaats van varieren met herhalingen/gewicht nu wat explosiever te gaan trainen. Hier ben ik nu enkele weken mee bezig, maar lijkt in mijn ogen nog niet heel erg geweldig te werken. :mad:

Wat ik merk is gewoon dat het niet wil lukken om te trainen op explosiviteit. Als ik hetzelfde gewicht pak als normaal dan gaat dit niet heel erg explosief, en als ik lager pak dan is raak ik niet vermoeid. Het lijkt wel alsof er een soort van barriere is waardoor ik nog wel de kracht heb om het gewicht 8 herhalingen omhoog te krijgen, maar de snelheid (explosiviteit) mis.

Zijn hier nog tips voor om deze barriere te doorbreken? Of is het simpelweg een lager pakken en doorgaan tot het wel lukt met de hogere gewichten?

Daarbij zoek ik nog oefeningen die sprongkracht zwaar verhogen. Tot nu toe doe ik voornamelijk jumping squats en leg press.

Hopend op tips,

Plateau

Speed box squats op weinig reps, zware squats, speed deadlifts.

Jumping squats verneuk je alleen maar je knieën mee.

Dacht eigenlijk dat dit topic over die nigeriaan ging.

Vraag aan dumba, die doet ook explosieve trainingen.
,

Boxjumps en variaties hier op, gewoon op europaletten doen en best met een maatje (voor als je valt, als spotter)

onthoud ook dat de snelheid die je terugziet in de oefening geen vertaling is van de explosiviteit die je erin gooit.

maw je kan langzaam omhoog komen terwijl je toch enorm explosief bezig bent.

Boxjumps, leaping squats op 1/2 benen, jumpsq, squat & press, hinks met gewichten, hupsen, (bestaat alleen in mijn log;))sprints op de plaats met een bb in je nek, sprinten, faststepping.:)
Bijna vergeten: hakkebillen, knieheffen,trippling, kaatsen,etc.

Laatst bewerkt:
Beste medesporters,

Dat wil zeggen in plaats van varieren met herhalingen/gewicht nu wat explosiever te gaan trainen. Hier ben ik nu enkele weken mee bezig, maar lijkt in mijn ogen nog niet heel erg geweldig te werken. :mad:

niet wil lukken om te trainen op explosiviteit.

Wat is nu je doel? Explosief trainen of trainen voor explosiviteit?

Klink/lijkt misschien hetzelfde maar is het niet.

Bij explosief trainen voer je de beweging zo snel mogenlijk uit maar met zwaardere gewichten waardoor de beweging op zich niet snel te noemen is.
Explosieve beweging met bv 85% 1RM kan wel 1-2 sec. duren, maar is anders dan bewust een langzame beweging te maken(met een lichter gewicht.)

• Topic Starter Topic Starter
Allereerst bedankt iedereen voor de tips tot nu toe. Ik ga zeker het één en ander uitproberen voor de beentjes.

Wat is nu je doel? Explosief trainen of trainen voor explosiviteit?

Klink/lijkt misschien hetzelfde maar is het niet.

Bij explosief trainen voer je de beweging zo snel mogenlijk uit maar met zwaardere gewichten waardoor de beweging op zich niet snel te noemen is.
Explosieve beweging met bv 85% 1RM kan wel 1-2 sec. duren, maar is anders dan bewust een langzame beweging te maken(met een lichter gewicht.)

Ik bedoel trainen voor explosiviteit. Gezien ik wel sterk ben maar de kracht niet snel kan oproepen. Hierdoor krijg ik dus het effect dat ik (neem als voorbeeld de BP) een gewicht in 2 sec naar beneden laat komen en hem ook wel weer in 2 sec naar boven krijg,. terwijl ik juist meer richting de 3 omlaag en 1sec omhoog wil.

Je doet 8 reps met een zwaar gewicht explosief? Ik begon er gister mee en deed maar 3 reps per keer voor bankdrukken anders gaat het gewicht echt niet snel meer omhoog. Ja, het gewicht gaat wel omlaag maar dat komt later wel terug.

Dan lijkt het me het beste om het gewicht te verlagen, je reps laag te houden en de sets hoog. Bijvoorbeeld 8 sets van 3 reps met +/-65%.

Terug
Naar boven