MuscleMeat

Favoriete historische boeken?

Mein Kampf van ene A. Hilter

En deze natuurlijk:

1001004006309217.jpg

Welke historische boeken heb jij gelezen die je kan aanraden? Ik zoek wat inspiratie..tijdsperiode maakt me niets uit.

The exclusive Society van Jock Young!!

Echt, wellicht het boek die mij het meest inzicht heeft gegeven in de evolutie van onze Westerse samenleving in de laatste 80 jaar!! LEZEN!!!

• Topic Starter Topic Starter
Kleine geschiedenis van WO1 vond ik ook erg goed te lezen.

Hij is vooral een controversieel historicus maar daardoor niet per se minder interessant imo. De discussie over waar het antisemitisme onder Duitsers toch vandaan kwam en hoe gewone mensen zomaar tot uitmoorden over konden gaan is ook nu nog relevant. Hitlers willing executioners is vooral een antwoord op Ordinary Men, Goldhagen vond dat Browning niet ver genoeg was gegaan in zijn conclusies. Goldhagen was van mening dat het antisemitisme een bijna puur Germaanse aangelegenheid was en dat vrijwel iedereen in de 19e eeuw in Duitsland antisemitisch was. Dit is aantoonbaar niet waar, maar maakt de vraag waar die Holocaust dan toch vandaan komt niet minder pregnant. Hitler's willing executioners is toch een belangrijk werk gebleken in dit debat, controversieel maar tegelijkertijd wel voorzien van grondig wetenschappelijk onderzoek en gedetailleerde getuigenissen van vooral de verschrikkingen die de Einsatzgruppen en de politiebataljons uitvoerden in Oost-Europa. De juiste conclusies waren vooral in Ordinary Men en andere werken al getrokken.
Mannen als Simon Schama, Jan Blokker, Elie Wiesel, Stanley Hoffmann etc etc onderschreven overigens dit boek, niet allemaal de minsten.

Iemand nog een suggestie voor een boek over de VS?

Decline and fall of the roman empire is echt niet te doen trouwens, wel mooi oud engels.

Andere suggesties zijn ook welkom.

---------- Toegevoegd om 23:06 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 23:02 ----------

The exclusive Society van Jock Young!!

Echt, wellicht het boek die mij het meest inzicht heeft gegeven in de evolutie van onze Westerse samenleving in de laatste 80 jaar!! LEZEN!!!

Kan je kort aangeven wat zijn betoog inhoudt?

Decline and fall of the roman empire is echt niet te doen trouwens, wel mooi oud engels.

Andere suggesties zijn ook welkom.

In van, de opbouw of geschiedenis van de staat VS?

Stond srs een mooie lijst boeken gepubliceerd in de NRC een tijdje geleden die Saddam Hussein(?) las in hechtenis bij de VS. Inb4 full Dietser

In van, de opbouw of geschiedenis van de staat VS?

Stond srs een mooie lijst boeken gepubliceerd in de NRC een tijdje geleden die Saddam Hussein(?) las in hechtenis bij de VS. Inb4 full Dietser

Aan zoiets zat ik idd te denken. Vind die Amerikanen een fascinerend volkje. Ik weet alleen nooit wat voor boeken ik moet halen. Bijv, zoals ik aangaf vond ik een kleine geschiedenis van WO1 erg leuk om te lezen, maar ik hoef echt geen heel boek te lezen over de slag aan de somme.

Five Families: The Rise, Decline, and Resurgence of America's Most Powerful Mafia Empires

The Mafia has long held a spot in the American imagination. Despite their earned reputation for brutality, the Mafia has been glorified in countless movies, books, and television shows. Not so in this book. Selwyn Raab makes no attempt to perpetuate myths about the Mafia; instead, he exposes them as a serious threat to honest citizens: "The collective goal of the five families of New York was the pillaging of the nation's richest city and region," he writes.

These five families--Bonanno, Colombo, Gambino, Genovese, and Lucchese--were responsible for corrupting labor unions in order to control waterfront commerce, garbage collection, the garment industry, and construction in New York. They also ran illegal gambling operations, engaged in stock schemes, and initiated the widespread introduction of heroin (among other drugs) into cities of the East and Midwest in the 1950s, leading to "accelerated crime rates, law-enforcement corruption, and the erosion of inner-city neighborhoods in New York and throughout the United States."

Five Families offers a comprehensive look at the inner workings of the various clans along with vivid profiles of the gangsters who led--and continue to maintain--this criminal empire.
Beginning with a brief history of the Sicilian origins of the Mafia, Raab exhaustively explains how the Mob took over New York before spreading to cities across America, particularly Las Vegas, their most successful outside venture. He also shows how the New York Mafia lost a great deal of power in the 1980s and '90s due to many significant busts and effective plea-bargaining.

However, since the attacks of September 11, 2001, the F.B.I. has been focused mainly on external threats, leaving the Mafia room to regain some lost turf by moving into new avenues of crime. An investigative reporter for 40 years, Raab interviewed dozens of prosecutors, law enforcement officers, Mafia members, informants, and "Mob lawyers," providing anecdotes and inside information that tell the true story of the Mafia and their influence over the past 80 years

http://www.amazon.com/Five-Families-Resurgence-Americas-Powerful-ebook/dp/B003GY0KK2
Goed boek met een vrij complete geschiedenis van de mafia in New York.

Vorige week Soldat: Reflections of a German Soldier van Siegried Knappe & Ted Brusaw gelezen. De tweede wereldoorlog vanuit het oogpunt van een lager gerankte officier. Knappe heeft een ongewoon parcours afgelegd waardoor het boek vrij interessant was. Het is ook grotendeels gebaseerd op de dagboeken van Knappe in tegenstelling tot veel memoires die bijvoorbeeld vijftig jaar na de feiten geschreven zijn. Het las als een trein!

David van Reybrouck - Congo
Wieslaw Kielar - Anus Mundi
Alle boeken van Alex Kershaw

Ik heb twee jaar geleden Team of Rivals: The Political Genius of Abraham Lincoln gelezen. Het is een biografie over Lincoln geschreven vanuit de perspectieven van zijn collega's. Het toffe van Lincoln was dat hij niet alleen maar zijn vriendjes om hem heen verzamelde, maar juist probeerde samen te werken met zijn politieke tegenstanders. Dit boek is zeer sterk aan te raden mocht je geïnteresseerd zijn in politiek en geschiedenis.

Laatst bewerkt:
Ik heb twee jaar geleden Team of Rivals: The Political Genius of Abraham Lincoln gelezen gelezen. Het is een biografie over Lincoln geschreven vanuit de perspectieven van zijn collega's. Het toffe van Lincoln was dat hij niet alleen maar zijn vriendjes om hem heen verzamelde, maar juist probeerde samen te werken met zijn politieke tegenstanders. Dit boek is zeer sterk aan te raden mocht je geïnteresseerd zijn in politiek en geschiedenis.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Het meest fascinerende vind ik nog wel dat een hele hoop opvattingen van de Founding Fathers (en andere legendarische vroege presidenten), waar de VS op gebouwd is, compleet in de wind worden geslagen en hypocriet tegenin gegaan wordt in de politiek van de afgelopen halve eeuw.

Het meest fascinerende vind ik nog wel dat een hele hoop opvattingen van de Founding Fathers (en andere legendarische vroege presidenten), waar de VS op gebouwd is, compleet in de wind worden geslagen en hypocriet tegenin gegaan wordt in de politiek van de afgelopen halve eeuw.

Ja, precies, helemaal mee eens. Er valt nog genoeg te leren uit het verleden...

Lincoln kan gelijk in het clubje van Churchill, Mandela, et cetera, wat betreft persoonsverheerlijking.

Srs, heeft iemand de koran gelezen ? Vind het eigenlijk wel interessant als niet gelovig persoon om te lezen, eventueel met interpretaties erbij.

Vooral leuk om de discussie met lui aan te kunnen gaan irl

Terug
Naar boven