XXL Nutrition

Fysio drukt op golferselleboog?

Den Kate

Novice
Waardering
0
Hallo! Mijn fysiotherapeut heeft me gediagnostiseerd op een golferselleboog (lijkt op tenniselleboog maar dan een andere pees). Zijn behandelmethode vind ik een beetje raar.

Hij vertelde me dat hij het 'erger' ging maken door er hard op te drukken. Daarna zou het sneller herstellen.

Hij heeft er vijf minuten hard op de pees gedrukt en gedraaid. Vijf dagen later weer opnieuw. Ik heb er nu behoorlijk last van. Ik vraag me ook af of het 'eerst erger maken' wel een goede behandeling is voor te tenniselleboog.

Zijn hier fysio's die deze behandeling kennen en is dit een goede behandeling?

Dan zit jij in de subacute fase:

" 2. subacute fase: de ergste pijn is voorbij. In deze fase is grotere belasting (vnl excentrisch) met lage snelheid de aan te raden strategie. Dat klinkt voor u misschien ongeloofwaardig, toch zijn er momenteel onderzoeken die uitwijzen dat trage bewegingen met grote belasting de genezing in deze fase aanzienlijk bevordert. We weten ook dat grote belasting de neovascularisatie doet verdwijnen en dat de pijn zal verminderen. In een later stadium, als de pees al redelijk hersteld is kunnen snelle (high speed) belaste bewegingen toegevoegd worden. "

Diepe dwarse fricties heet dat 'gedruk'.

• Topic Starter Topic Starter
Dankjewel voor jullie reactie!

Over diepe dwarse frictie heb ik dit gevonden:

"hoeveelheid druk
Diepe dwarse frictie mag geen pijnlijke behandeling zijn. De druk dient aangepast aan de patiënt en aan het letsel.

(...)

De pijn van de behandeling binnen het aanvaardbare houden en toch voldoende druk geven om enig therapeutisch resultaat te krijgen vraagt van de therapeut enige ervaring met de techniek."

Tijdens de behandeling lag ik weg te kwijnen, het deed superveel pijn! Ik heb dat ook tegen hem gezegd. Of kan dat wel en klopt deze site niet helemaal? Hij heeft vrijdag frictie toegepast en ik voel mijn arm vandaag nog, meer dan voor de frictie.

De ene FT heeft minder met pijn dan de ander. En daarnaast weet jou FT het hele verhaal.

Als je natuurlijke herstelproces om wat voor reden dan ook niet volgens de normale prognose verloopt kan hij ervoor kiezen om opnieuw te beginnen met herstellen en het op deze keer goed te begeleiden zodat je weer hersteld.

Daarvoor moet je dus eerst weer terug naar de eerste fase: de ontstekingsfase. Volgens mij kan dat dmv DDF.

Ik gebruik geen diepe dwarse fricties op een acuut probleem, hoogstens oppervlakkige fricties. Diepe zijn vaak te pijnlijk in het begin en geven geen verbetering. Hoogstens eenmalig in het begin en dan van afblijven met fricties. Wel in subacute of chronische fase om verklevingen te verbreken en de structuur te verbeteren. In de acute fase gebruik ik meestal oppervlakkige fricties, ultrasonen, rek en als het gaat excentrische peestraining. Kinesiotaping heeft ook vaak gunstig effect.

Idee van diepe fricties is om de doorbloeding wat te bevorderen en het herstelproces weer op gang te brengen. Als je kijkt naar de wetenschappelijk hierachter is deze flinterdun.

Terug
Naar boven