Het is een totaal andere benadering waar de meeste mensen niet open voor staan helaas. Vanuit de libertarische en anarcho-kapitalistische community is het principe dat je niet straft om te straffen maar vooral straft op een manier die de samenleving zowel economisch als ethisch gezien verder helpt. In plaats van te focussen op het ontnemen van de vrijheid van het individu verschuift de focus naar zoveel mogelijk het slachtoffer of de nabestaanden zo goed mogelijk vergoeden voor de geleden schade. Dus als jij verantwoordelijk bent voor financiële of psychische schade dan moeten rechters veel meer kijken naar wat daders kunnen doen om slachtoffers volledig, of in elk geval zoveel mogelijk, schadeloos te stellen (zonder anderen te dwingen om voor die kosten op te draaien i.e. de belastingbetaler).
Wat je probleemstelling betreft, dit kan je op twee manieren bekijken:
- wat is voor de slachtoffers, nabestaanden en samenleving als geheel écht beter vs wat voelt beter?
- moet de arbeider per se achter tralies of kan er ook een contract gemaakt worden waarbij hij bijv. wel kan blijven werken en een deel moet afstaan als vergoeding? Denk maar aan de enkelband.
Een ander argument dat gegeven wordt is dat in plaats van de vrijheid volledig te ontnemen, daders eerder bepaalde privileges verliezen.
Het is een feit dat traditionele gevangenissen meestal geen positief effect hebben, velen komen er slechter uit dan hoe ze binnen zijn gegaan. Ik zeg niet dat er helemaal geen gevangenissen moeten zijn, maar ik denk dat hoe ze functioneren totaal anders zou kunnen, met minder kosten en meer opbrengsten.
De eerste stap die ik als noodzakelijk zie is dat er minder dwang en meer vrijheid en vrijwillige samenwerking is en van daaruit vloeien meestal de beste oplossingen. Dus kleinere overheid, meer privatisering, meer competitie tussen de instellingen, daar begint het allemaal. Zolang je een vastgeroeste overheid hebt die het monopolie heeft over de belangrijkste facetten van een samenleving kan je niet tot een positieve ontwikkeling komen.