XXL Nutrition

geback-upt met Norton Ghost

Ano_1978_15

Ripped Bodybuilder
uitgeschakeld
Waardering
5
Gisteren heb ik succesvol gebackupt met Norton Ghost 10.
De data hoeveelheid gb (E schijf xterne HD backup schijf)) komt overeen met de hoeveelheid van de te backuppende(:D) C schijf bestanden.

Maar ik weet niet of ik nu de juiste manier van backuppen heb gedaan (weet eigelijk niet goed wat ik gedaan heb, heb snel wat menutjes doorlopen en eigenlijk gedaan wat op dat moment voor handen lag.

Er zijn tijdens het backuppen geen onjuistheden,foutmeldingen of wat dan ook opgetreden.

Maar ik vroeg mezelf af (dit kon ik niet direct in de manual vinden) of er verschillende type bestanden/manieren zijn om een complete C schijf weg te zetten?

Als ik nu mijn backup schijf (extrne HD E schijf) open dan staan er 2 mappen:

* map 1: (heb ik zelf backup genoemd) wanneer ik deze open staan er allemaal type: symantec Image files van 3,99 gb elk.

Als eerste icoontje/filetje binnen deze map; staat er een type: Symantec Recovery environemnt file grootte: 404kb

* Map 2; Recovery Vpro Recovery Storage.ini 246 bytes groot. Type bestand: Configuratie Instelling.

Is dit herkenbaar voor de ''Norton Ghost backup goeroes :D.
Is dit een goede manier van backuppen geweest?

Gisteren heb ik succesvol gebackupt met Norton Ghost 10.
De data hoeveelheid gb (E schijf xterne HD backup schijf)) komt overeen met de hoeveelheid van de te backuppende(:D) C schijf bestanden.

Maar ik weet niet of ik nu de juiste manier van backuppen heb gedaan (weet eigelijk niet goed wat ik gedaan heb, heb snel wat menutjes doorlopen en eigenlijk gedaan wat op dat moment voor handen lag.

Er zijn tijdens het backuppen geen onjuistheden,foutmeldingen of wat dan ook opgetreden.

Maar ik vroeg mezelf af (dit kon ik niet direct in de manual vinden) of er verschillende type bestanden/manieren zijn om een complete C schijf weg te zetten?

Als ik nu mijn backup schijf (extrne HD E schijf) open dan staan er 2 mappen:

* map 1: (heb ik zelf backup genoemd) wanneer ik deze open staan er allemaal type: symantec Image files van 3,99 gb elk.

Als eerste icoontje/filetje binnen deze map; staat er een type: Symantec Recovery environemnt file grootte: 404kb

* Map 2; Recovery Vpro Recovery Storage.ini 246 bytes groot. Type bestand: Configuratie Instelling.

Is dit herkenbaar voor de ''Norton Ghost backup goeroes :D.
Is dit een goede manier van backuppen geweest?

Ik kreeg altijd maar 1 bestand van een paar gig. Heb je dit allemaal onder dos gedaan? Zo deed ik het altijd.

Moet goed zijn, wees maar gerust.

Als ik me niet vergis, is max size voor symantec Image files 3gb.

• Topic Starter Topic Starter
Dan ga ik er vooralsnog vanuit dat het goed zit (157 pagina's voro een backup progje aan handleiding materie :mad:).

De aantal GB's van beidde schijven (de gebackupte en de HD die gebackt upped:D moest worden) komen in ieder geval overeen wat betreft aantal GB's.
als ik al die symatec images files optel .

Ivosnivo; kreeg je dan 1 bestand met daarin al je gekopieerde/gebackupte bestanden? Kwamen deze overheen met de aantal GB's dat je wilde backuppen van je desbettrefende doel?

Snap niet direct wat je bedoeld met onder dos ( dat zwarte venster). Ik heb het gewoon gedaan middels xp zelf; op het bureaublad de deze comp. en dan in Ghost 10. gewoon het programmatje. Geen speciale mode zoals dos nee.

Download nieuwste Ghost, misschien dat die hogere max heeft voor image size.

Dan ga ik er vooralsnog vanuit dat het goed zit (157 pagina's voro een backup progje aan handleiding materie :mad:).

De aantal GB's van beidde schijven (de gebackupte en de HD die gebackt upped:D moest worden) komen in ieder geval overeen wat betreft aantal GB's.
als ik al die symatec images files optel .

Ivosnivo; kreeg je dan 1 bestand met daarin al je gekopieerde/gebackupte bestanden? Kwamen deze overheen met de aantal GB's dat je wilde backuppen van je desbettrefende doel?

Snap niet direct wat je bedoeld met onder dos ( dat zwarte venster). Ik heb het gewoon gedaan middels xp zelf; op het bureaublad de deze comp. en dan in Ghost 10. gewoon het programmatje. Geen speciale mode zoals dos nee.

Volgens mij moet je het onder dos doen, omdat windows bepaalde bestanden gebruikt en die kun je dan niet backuppen ofzo. Mijn bestand was altijd beetje kleiner, maar ik vinkte compress aan. Je kunt het bestand openen onder windows toch met ghost explorer oid?

Dank voor je reply ivosnivo.
Maar zo gaat het niet werken, ik ben een te grote noob voor deze communicatie :D
Hopelijk komt binnen nu en 2 dagen een maat van me effe langs.
Voor alle duidelijkheid zit geen internet op deze computer (bewuste keuze).

Ik neem aan dat het gewoon goed gaat. Dat die images elk 4GB groot zijn is waarschijnlijk omdat je ze dan eventueel op dvd kan branden.

Volgens mij is het ook goed gegaan. Ik zag dat windows zelf ook een backup prgramma had (al dan niet van windows zelf) hier zal ik ook eens een klein iets gaan backuppen. Kijken hoe hij het daarmee doet.

Oke stel;

Ik heb onlangs een backup gemaakt van de gehele C schijf.
Nu vroeg ik mezelf af. Wanneer ik alles geprobeerd heb en als allerlaaste optie de backup ga terug zetten. Hoe dat dan precies in zijn werk gaat.

Moet ik eerst mijn C schijf leegmaken?

1. Plaats ik een image over de data (wel een grote image dan, net zo groot als de data zelf)?

2.Stel dat het terugzetten vd. backup ''mis'' gaat (om welke reden dan ook), wat zijn dan nog mijn opties? Vanuitgande dat ik met systeemhrsel weinig tot niets kan (zoals nu).

3.Gezien het feit dat ik geen mogelijkheden heb tav. de systeemherstel.
Zou het niet zo kunnen zijn dat wanneer ik terugback up. Ook weer de volle mogelijkheden heb tav. de systeemherstel?

4.En wanneer ik die backup terug heb gezet, moet ik weer een nieuwe maken?
of maak ik feitelijk een kopie van de backup en zet die terug? Staat er dan nog wel iets om mijn backupschijf zelf.

5. Een backup terugzetten, betekent dit dat je alles krijgt zoals het was (ook qua instellingen,geinstalleerde programs enz)?

Laatst bewerkt:
Je moet een opstart cd hebben van ghost.. Want stel je komt helemaal niet meer in windows dan is dat wel zo handig.

1. ja

2. Zorg dat je de backup op een externe schijf hebt, of dvd's.

3. Denk het niet

4. Je hoeft geen nieuwe backup te maken nee, je kopieert de backup en de ze backup blijf je ten alle tijden behouden.

5. Ja, alles is EXACT, zoals je het toen had, dit is dus niet het geval met een systeem herstel

Je moet een opstart cd hebben van ghost.. Want stel je komt helemaal niet meer in windows dan is dat wel zo handig

Dit snap ik niet helemaal. Ik moet zorgen dat ik Norton cd he of op usb stick of zo. Dat ik in Northin zelf kan komen. Ik snapdit niet helemaal eerlijk gezegd.

. Zorg dat je de backup op een externe schijf hebt, of dvd's.

Ik heb 1 backup en zie een backup van een backup niet echt zitten daar het om een X aantal tientallen GB's gaat.

Wat kan ik nog meer doen als het mis gaat dat backuppen? Wat zijn dan de nog meer mogelijkheden om niet alles kwijt te zijn?

4. Doe dus alles feiltelijk met 1 backup die ik heb gemaakt?

Dit snap ik niet helemaal. Ik moet zorgen dat ik Norton cd he of op usb stick of zo. Dat ik in Northin zelf kan komen. Ik snapdit niet helemaal eerlijk gezegd.

Je moet zorgen dat je een CD hebt waar mee je je pc kan opstarten. ( opstart cd/ boot disk)
Want als je C schijf leeg hebt gemaakt moet je erna je pc opstarten om de backup terug te zetten. En dan kan het zijn dat je een opstart cd nodig hebt. (Boot disk)

Ik heb 1 backup en zie een backup van een backup niet echt zitten daar het om een X aantal tientallen GB's gaat.
Je hoeft ook geen backup van een backup te maken als je het maar ergens op hebt staan wat los is van je pc. (externe HD, DVD's, USB stick)
En dat je dat ook bewaart dan heb je altijd reserve.

Wat kan ik nog meer doen als het mis gaat dat backuppen? Wat zijn dan de nog meer mogelijkheden om niet alles kwijt te zijn?
Je kan niks kwijt raken want je hebt al een backup gemaakt, en met die backup kan niks gebeuren.
Het kan hoogstens niet goed terug gezet worden, maar dan doe je het gewoon nog een keer overnieuw.

Doe dus alles feiltelijk met 1 backup die ik heb gemaakt?
Ja en voor de zekerheid een opstart cd. (een Boot disk)

dank voor je input;

Het is heel simpel; Die backup opzich zelfstaand moet gewoon 1000% in orde zijn. Als ik nu 1000% zker zou weten dat die backup zou werken, goed gemaakt is. Zou ik de gok wel durven wagen.

Maar wanneer ik ga testen, de c schijf is leeg (dacht dat dit niet eerst hoefde, leeggemaakt worden?) en ik knal die backup erover en het gaat fout (omdat de backup niet goed is gemaakt, er een fout in zit weet ik veel wat) dan is het al te laat natuurlijk.

Eigenlijk zou ik een lege computer (van iemand anders moeten hebben) en daar de backup op knallen als een test. Werkt dit goed en gaat dit prim, dan kan ik het bij mezelf doen.

Als het fout gaat (omdat er simpelweg ergens niet goed gebackupt is) is er geen weg meer terug, lijkt me zo en is er heel veel maanden werk voor niets geweest.

Ik snap wat je bedoelt ja.
Heb je anders geen externe harde schijf waar je de backup op kan zetten?
En dan op die manier kan kijken of hij goed is.

Er bestaat een programmatje dat normaalgezien wel op de Ghost-CD is meegeleverd: ghost-explorer (ghostexp.exe denk ik)
Daarmee is het mogelijk om de .GHO bestanden te openen, ik ga er van uit dat als je ze kan openen ze ook intact zijn.

Dat zou idd. een optie zijn ja. Lijkt me ook als je ze kunt openen dat ze dan stabiel zijn.

Maar ik wil just to be sure, eerst een generale repetitie houden :D, dat wil zeggen dat ik eerst op een andere comp (heb nog een oude staan, maar met 80 gb) de backup terug zetten (deze comp. is nagenoeg helemaal leeg en wordt niet meer actief gebruikt). Ik neem aan dat als ik daarin een schijf plaats die overeenkomt met de data die ik heb. Daarop de hele backupprocedure kan uitvoeren, als test?
Is het belangrijk dat die schijf intern is, omdat de computer voor de echtes :D dit ook heeft?

Ik weet nu zeer waarschijnlijk waar de fout zit (na vraag gedaan bij iemand in eigen persoon);

Ik had nooit moeten schijf-defragmenteren !!!!! Das nu te laat naar het schijnt (dit kan alleen ongedaan worden gemaakt met een backup). Bij mij is het heel belangrijk dat de plaats waar bestandjes geplaats worden, blijven waar ze zijn.

Dat zou idd. een optie zijn ja. Lijkt me ook als je ze kunt openen dat ze dan stabiel zijn.

Maar ik wil just to be sure, eerst een generale repetitie houden :D, dat wil zeggen dat ik eerst op een andere comp (heb nog een oude staan, maar met 80 gb) de backup terug zetten (deze comp. is nagenoeg helemaal leeg en wordt niet meer actief gebruikt). Ik neem aan dat als ik daarin een schijf plaats die overeenkomt met de data die ik heb. Daarop de hele backupprocedure kan uitvoeren, als test?
Is het belangrijk dat die schijf intern is, omdat de computer voor de echtes :D dit ook heeft?

Ik weet nu zeer waarschijnlijk waar de fout zit (na vraag gedaan bij iemand in eigen persoon);

Ik had nooit moeten schijf-defragmenteren !!!!! Das nu te laat naar het schijnt (dit kan alleen ongedaan worden gemaakt met een backup). Bij mij is het heel belangrijk dat de plaats waar bestandjes geplaats worden, blijven waar ze zijn.

Defragmenteren doet niks fout hoor, het plaatst gewoon alle fragmentjes die tot één bepaald bestand horen bij elkaar. Het laat de logische locatie van het bestand ongewijzigd, fysisch wordt het wel ge-reorganiseerd maar daar zal je niks van merken (behalve dat je systeem sneller zal werken)

Het is best als je werkt met een schijf met twee partities, ofwel met twee schijven: op één schijf/partitie je .GHO-files, en de andere schijf/partitie waar de dump naar zal worden geschreven

Je doet dit het beste met een boot-cd zoals BartPE waarin Norton Ghost geïntegreerd is

Het is best als je werkt met een schijf met twee partities, ofwel met twee schijven: op één schijf/partitie je .GHO-files, en de andere schijf/partitie waar de dump naar zal worden geschreven

Je doet dit het beste met een boot-cd zoals BartPE waarin Norton Ghost geïntegreerd is

En dan bereik je weer een punt dat dit mensen boven je pet praten :D.
Het zegt me te weinig.

Ik heb nu een C schijf E schijf en een G schijf. En 2 losse externe hd'en.
Op een van die extrene HD's staat de gehele C schijf backup.

Ben er nu vrijwel definitief aan uit, dat ik niet verder ga klooien (opruimingen,cc-cleaners,systeemherstel enz.) maar een rigoreuze maatregel moet gaan treffen om de stabiliteit ongedaan te maken.

Ik weet alleen nog steeds niet of het eeen software-matig of hardware-matig instabilteitsprobleem is (schijnt ook eg moeilijk te zijn om dit accuraat na te gaan).

Ik wil dus mijn backup gaan gebruiken om zo de gehele C schijf in oude goed werkende staat terug te krijgen.

1. MAAR ik ga eerst een ''generale repetitie houden'' en hopelijk kan dit op de G schijf (moet ik eerst wat data verzetten/verschuiven, maar dit moet te doen zijn).

2. Kan ik dan de G schijf (tijdelijk) als een C schijf laten dienen? Hoe?

3. Kan dit kwaad voor mijn verdere gehele systeem? Lopen mijn andere schijven (met als belangrijkste de C schijf) een gevaar? Andere software/hardware wat gevaar loopt?

4. Ik moet dus eerst mijn C schijf ''helemaal'' leegmaken? Kan ik nu ook kiezen om er XP helemaal overnieuw op te instaleren (op C ). Loopt dit gevaar tav. geinslaleerde programs?

Je maakt het best ingewikkeld hé :p

Het terugzetten van een dump of het formatteren van een harddisk is inderdaad dé manier om je systeem te "kuisen"

Het is mogelijk om een externe USB hardeschijf te laten dienen als primary drive (de schijf waarvan opgestart zal worden), al is dit een heel omslachtige manier van werken

Als je kiest om een GHO terug te zetten dan wordt alle informatie op de doelschijf gewist en zal de dump op de plaats komen te staan
Zelf zal je niet moeten wissen, ghost zal dit voor je doen na de nodige waarschuwing te geven. Het is te vergelijken met een verse installatie van Windows, alleen gaat het stukken sneller
Ook is het vanzelfsprekend dat alle programma's die op je C staan zullen gewist worden, je zal dus moeten gaan herinstalleren

Terug
Naar boven