XXL Nutrition

geback-upt met Norton Ghost

• Topic Starter Topic Starter
Ook is het vanzelfsprekend dat alle programma's die op je C staan zullen gewist worden, je zal dus moeten gaan herinstalleren

Wat bedoel je hier precies mee?

HOOOOOOOOOOOOOOO,voor alle helderheid; wanneer ik er dus vor kies om Ghost de backup terug te laten zetten; ben ik al mijn geinstalleerde programma's kwijt?????
Waar is de backup dan goed voor geweest?

Laat ik het anders zeggen; kan me niet schelen wat ghost doet met het terug-backuppen. als ik maar niet al mijn programma's moet gaan opnieuw instaleren, want dan hebben we het over maanden werk naar de haaien !!!!! dat ik binnen die programma's bepaalde dingen opnieuw moet selecteren (zogenaamde preferences) daar heb ik nog vrede mee. Maar GEEN herinstallatie van all mijn programma's (zie program files).

Graag een bevestiging;

Ook is het vanzelfsprekend dat alle programma's die op je C staan zullen gewist worden, je zal dus moeten gaan herinstalleren

Wat bedoel je hier precies mee?

HOOOOOOOOOOOOOOO,voor alle helderheid; wanneer ik er dus vor kies om Ghost de backup terug te laten zetten; ben ik al mijn geinstalleerde programma's kwijt?????
Waar is de backup dan goed voor geweest?

Laat ik het anders zeggen; kan me niet schelen wat ghost doet met het terug-backuppen. als ik maar niet al mijn programma's moet gaan opnieuw instaleren, want dan hebben we het over maanden werk naar de haaien !!!!! dat ik binnen die programma's bepaalde dingen opnieuw moet selecteren (zogenaamde preferences) daar heb ik nog vrede mee. Maar GEEN herinstallatie van all mijn programma's (zie program files).

Graag een bevestiging;

Alles zal gewist worden en overschreven door de Ghost, en als er in de ghost al programmas geïnstalleerd zijn worden die ook "geïnstalleerd" als je de backup terug zet
Maar als je programma's installeerde nadat je de Ghost nam zullen die verdwijnen

Ik zat te bedenken, hoe je dat bedoeld kon hebben idd. Ik reageerde ietwat te vlug.

98-99% van de programma's waren geinsleerd tijdens de Ghost. Dus dan zou dat goed moet zitten. Oke, dan is het wat dat betreft helder.

ik ben er ook definitief aan uit dat ik eerst ga '' generale repititie'' houden op een ander iets als experimentatie. Voordat ik voor de ''echtes'' ga teru-backuppen op de C schijf.

Voorkeur voor externe HD op een (totaal) andere computer.
Kijken hoe je dat terugzet (heb ook een recoveryfile gekregen van een X aantal kb's volgens mij. Van Ghost).

Kan ik die externe HD laten runnen net als bij een interne HD? Installeert hij dan alles terug op de externe HD, zoals hij dit ook zou doen bij een interne HD (C-schijf-program files enz.)?

Is het juist dat ik dadelijk dan gewoon een HD schijf met C-program files enz.. enz... weer heb?

Hopelijk is die backup zo accuraat dat ik ook systeemherstel weer helemaal voledig ga terug krijgen (zoals het normaliter hoort). Dan ga ik meteen diverse punten maken (alhoewel het puntwat ik onlangs heb gemaakt ook helemaal verdwenen was?).

Onder "systeemherstel" bedoel je dat in Windows? Da's niet zo vrij spectaculair en werkt ook niet echt naar behoren, vind ik.

Zoals ik eerder al zei is het vrij complex om een externe harddisk (via usb/firewire) te gebruiken als opstartschijf. Je zal moeten in je BIOS de bootsequence (volgorde van opstarten) wijzigen naar de externe schijf. En het zijn maar de "modernere" BIOS'en die zoiets ondersteunen...
Het zou veel eenvoudiger zijn als je een lege INTERNE schijf kon lenen bij iemand en dan daarop je testje doen

idd dan ja. Misschien mijn E schijf leegruimen/overzetten naar andere schijven.

Dan kan ik ook nog mocht de test lukken op E. Die verzetten als C schijf eventueel meteen toch?

Loopt mijn C schijf geen gevaar, wanneer de E schijf gebruikt wordt als test HD?

Wat nu als tijdens de test/echtes de PC vastloopt? Moet ik dan eerst de schijf(en) defragmenteren en XP opnieuw opknallen?

Wat ook wel leuk is om te weten; Duurt het terugzetten/terug-backuppen net zolang als dat het maken van de backup duurde, qua tijd betreft?

Laatst bewerkt:
idd dan ja. Misschien mijn E schijf leegruimen/overzetten naar andere schijven.

Dan kan ik ook nog mocht de test lukken op E. Die verzetten als C schijf eventueel meteen toch?

Is je E schijf écht een nieuwe schijf of gewoon een partitie op dezelfde fysieke schijf zoals je C

Loopt mijn C schijf geen gevaar, wanneer de E schijf gebruikt wordt als test HD?

Indien vorige vraag = ja, dan is het geen probleem

Wat nu als tijdens de test/echtes de PC vastloopt? Moet ik dan eerst de schijf(en) defragmenteren en XP opnieuw opknallen?

Ik denk dat je defragementeren verward met formatteren. Je bedoeld formatteren neem ik aan, dus ja indien het mislukt dan moet je de schijf terug leegmaken. Maar ik zette al heel wat ghostjes terug en nog nooit mislukte er één.

Wat ook wel leuk is om te weten; Duurt het terugzetten/terug-backuppen net zolang als dat het maken van de backup duurde, qua tijd betreft?

Ghost terugzetten: 15~ min, alles klaarmaken met cd enzo: 5-tal minuten

Het lijkt er verdomme op dat mijn comp. zo instabiel is (begin steeds mer het gevoel te krijgen dat het iets hardware-matigs), dat ik nog eens niet kan kan kopieren vanuit ene interne schijf naar de andere.

Dan loopt hij al voor de helft vast (kan muis nog wel bewegen, maar dat is dan zo goed als het enigste).

Net ook weer bezig met kopieren van een paar 10-tallen GB's. Computer sluit zich af en start weer op.

Foutmelding; systeem is hrsteld van een ernstige fout

Inhoud v. foutrapport:

C -document 1/admin 1. Got\locals-1temp/wer c8e9dir 00/mini052708-01 dmp.

C.documnt ''' '' '' '' '' '' we c8e9dir 001 sysdat. xml

Maar ik ben bang dat het minste of het geringste wordt aangerekend als een zogenaamde ernstige fout.

Dat wordt nix zo ben ik bang :( Ik kan nog eens niet data van de een schijf over-kopieren om het op een ander te zetten. Zodat ik op de ene schijf kan gaan testen. Hij loopt vast en/of valt uit.

Iets zegt me dat het iets hardware-matigs is. Omdat: ik geen internet erop heb zitten op de comp. Ik draai er geen films op, of spelletjes of wat dan ook diect te linken aan internet.

Het kan wel een hardwarefout zijn, of mss een virusje/worm?

Met de gegevens die je nu gaf ben ik niet zoveel, wat je wel kunt doen is het de STOP code overschrijven van het blauw scherm, maar dan moet je eerst iets veranderen zodat windows niet automatisch herstart na n blue-screen
Rechtermuisknop op deze computer - eigenschappen - geavanceerd - bij "opstart- en herstartinstellingen" op instellingen klikken, in het kadertje "systeemfouten" het vinkje wegdoen bij "de computer automatisch opnieuw opstarten"

Kan ik backup terug zetten en data kopieren (van ene schijf naar de andere) in de veilige modus? Hoe kan ik veilige modus slecteren binnen XP zelf (als ik al in XP zit en niet vanuit het opstarten).

Wanneer ik nu betstanden van de ene scjijf naar de andere overzet. Loopt hij vast. Hopelijk kan ik dit alsnog doen in de veilige modus.

Als je bedoeld een backup maken van je gegevens (aka kopieren van de ene schijf naar de andere) in veilige modus, is het antwoord ja

Als je bedoeld een ghost-dump terug te zetten in veilige modus: nee, dump kan niet worden teruggezet als windows opgestart is

Ghost dump terugzetten is hetzelfde als bij; northon ghost/ home/recovery/recover my computer zie image?:

http://enscreenshots.softonic.com/s2en/46000/46034/3_hm-ghost12_screenshot_lg.jpg

Wanneer ik dat selecteer start ik de '' terug-zet-procedure van mijn backup'' lijkt me zo? En die actie kan ik dus niet uitvoeren in veilige modus? Dan wordt het waarschijnlijk eerst de doelschijf (E als test en C als voor de echtes...) leegruimen. Want ik acht de kans groot dat de terugbackup procedure gaat vastlopen in gewoon XP (ivm. instabiliteit).

Het kopieren (met als doel leegmake van de doel-test HD; E) naar andere schijf moet ik dus eerst in veilige modus doen.

Ah zo bedoel je

Ik heb nog nooit via die manier een ghost terug gezet, maar ik neem aan dat het hetzelfde gaat werken dan de manier waarop ik het altijd doe: de pc wordt heropgestart en er wordt een scriptje uitgevoerd voor dat windows start.
De doelschijf wordt overschreven met de dump en klaar is kees

Maak wel zeker dat je je bestanden dubbel hebt, desnoods door in veilige modus je files te gaan copy-pasten naar een externe schijf/usb stick

Ja nu de backup zelf op een xterne Toshiba HD.
Met dat teryg zetten, wordt er dan een kopie van de Toshiba ge-recovered?
Blijft er toch nog een ''orgineel'' op de Tosbiha schijf staan?
Ingewikkeld allemaal!

Vb: C = vaste interne schijf, F = Toshiba externe hdd
F:\backup.gho wordt terug gezet op C: alle data op C wordt gewist en alle bestanden uit het .gho bestand worden uitgepakt over de C.
Er zal alleen worden gelezen op de F schijf, niet geschreven.

Met andere woorden; F bevat na de recovery (gelijk aan teugzetten van... dus) nog steeds dezelfde data.
En C hoeft niet eens te worden geformateerd eerst voor de recovery.

Met andere woorden; F bevat na de recovery (gelijk aan teugzetten van... dus) nog steeds dezelfde data.

Ja

En C hoeft niet eens te worden geformateerd eerst voor de recovery.

Nee, maar C zal wel geformatteerd worden door Ghost, achter de schermen

LordNikon, voolopig weet ik zo voldoende, zal eens krma proberen te geven!
Super bedankt duver!

Computer maat is geweest. Hebben een dik 3 uur zitten pielen (hij voornamelijk) toch wel een aantal dingen uitgeprobeerd.

Hier onze bevindingen:

-Het kan nog steeds iets hardware of sorftware matigs zijn volgens hem.
-Hij denkt dat het toch iets software-matigs van windows zelf is (foutjes iets met dll's? wie zal het zeggen)
- Iets met externe randapparatuur is vrijwel uitgesloten (usb/fw eruit getrokken).
- hardware-matig kan van alles zijn, mocht het daar iets mee zijn. bij wijze van kan het; moederbord zijn.
Even dachten we nog dat het een van de 3 interne HD waren (hebben we die ene eruit gehaald) en daar lag het niet aan.
- Eventslog komen we niet goed in, geeft ook helder beeld.
- BSOD? Hebben we GEEN gehad tijdens het vele opstarten/afsluiten/resetten enz.
- Backup lijkt erop dat dat goed gebeurd is (kan idd. filetjes openen met ghost explorer). Hij is er positief over
- Tempratuur gemeten; dik 40 graden. Even dacht hij nog dat een HD te warm werd, maar dat was het hem ook niet echt dacht hij. Koelde na uitzetten ook gewoon netjes normal af. Verder zei hij wel het volgende:

south bridge (kleine heatsink) wordt redelijk heet bij SATA

- Systeemherstel; uitgesloten, te instabiel voor en lost het nietop (geen mogelijkheden)
- memtest; niet geprobeerd.

het plan

1. 500 GB schijf bijzetten intern als herplaatsing van C schijf (Deze wordt de toekomstige C schijf) en windows instaleren. Werkt dit niet goed= het een hardware-probleem. Werkt het wel goed dan;
2. De backup als test uitvoeren/plaatsen op deze schijf. Lukt dit en werkt alles prima en is er dus goed gebackupt en terug-gezet dan hebben we een nieuwe C schijf.
3. De oude C schijf helemaal shoonvegen/formateren, verwijderen.

OF;

1. 500 GB schijf bijzetten intern. (Deze wordt een tijdelijke schijf) enbackup op terugzetten. Gaat dit goed en werkt het prima. Dan;
2. De huidige C schijf helemaal schoonmaken/formateren
3. Windows op deze schijf instaleren. Werkt windows wel stabiel, prima.Anders zeer vermoedlijk een hardware probleem.
4. De backup op deze schijf plaasten.
5. De tijdelijke schijf schoonvegen en verwijderen.
6. eventueel een vernieuwde backup maken op een andere schijf? Dat is iets voor laters.

Graag jullie mening/aanvullingen/tips....

Terug
Naar boven