Mijn punt is; als je bv 5 of 10 personen uit de maatschappij haalt die het verpesten voor 1000, ik daar geen problemen mee heb. Nationaliteit is daarbij voor mijn geen issue.
Maar goed, je haalt het Europese recht aan dus we zullen even ’n voorbeeld aanhalen gebaseerd op het Europese recht.
Tijdens de rechtzaak tegen Saddam Hoessein werd de 1ste rechter vervangen omdat volgens de Iraakse regering het anders te lang zou gaan duren. Dit is in strijd met de
Europese mensenrechten conventie, die zegt:
dat de behandeling van rechtszaken door een van het bestuur onafhankelijk gerecht moet gebeuren.
Ingrijpen van de regering maakte het proces nietig, dus Saddam is vermoord en niet berecht volgens deze conventie. In Nederland is het kroonberoep (1994) op basis van deze conventie overigens afgeschaft. Wat zei balkenende namens de regering over het vonnis van Saddam?
Het na- of voordeel van de “beginselen van onze staat” is dat je wel consequent moet zijn bij het toepassen ervan!
Ps. Ik verdedig Saddam en zijn daden niet, maar geef alleen aan wat er mogelijk onjuist is of kan zijn.