MuscleMeat

Geïrriteerde pees in voet

Alissa

Novice
Waardering
0
Hallo,

Een tijd geleden(november 2012) had ik wedstrijden en ben ik door mijn enkel gegaan, naar de binnenkant en buitenkant. Volgensmij ben ik eerst door de binnenkant gegaan en toen de buitenkant. Ik hoorde een hele duidelijke knak, m'n trainster hoorde hem zelfs. Ik kon en mocht er niet op staan. De EHBO kwam er aan en ik werd door hem en mijn trainster naar de kant geholpen. Er zat al een hele verdikking op de buitenkant van mijn linker enkel. De binnenkant is niks aan gedaan, had daar op dat moment geen pijn. De EHBO/mijn trainster zei dat ik mijn enkelband licht had ingescheurd. Eerst werd er zo'n 20 minuten gekoeld en daarna werd mijn enkel ingezwachteld en moest ik mijn enkel hoog houden. Op school op krukken(niet heel lang, twee dagen) gelopen en na een week bij de fysio gelopen tot begin februari ongeveer. De fysio zei dat ik een geïrriteerde pees(binnenkant linker enkel)(anterior posterior, gegoogled;)) heb. Elke keer oefeningen mee gekregen, maar dat heeft allemaal niet veel geholpen.

Nu is het augustus maar ik heb er nog steeds last van..:( Dus ik vraag me af of mensen dit herkennen en eventueel tips hebben. Ook zoek ik hier een goede brace voor, liefst niet te duur. Als er nog vragen zijn, dan hoor ik het wel.

Please help!

Groetjes Alissa

Heeft de fysio alleen geoefend met je, of is er ook duidelijk gekeken naar een mechanische beperking? 9 van de 10 keer is er na zo'n knak een blokkade van de talus (google maar) en dat houdt je herstel tegen. Kan je (ik hoop) stabiliteits oefeningetjes doen tot je een ons weegt, maar dat heeft dan nog geen zin.

• Topic Starter Topic Starter
Heeft de fysio alleen geoefend met je, of is er ook duidelijk gekeken naar een mechanische beperking? 9 van de 10 keer is er na zo'n knak een blokkade van de talus (google maar) en dat houdt je herstel tegen. Kan je (ik hoop) stabiliteits oefeningetjes doen tot je een ons weegt, maar dat heeft dan nog geen zin.
Nee hij heeft alleen geoefend met me. Maar wat bedoel je met zo'n mechanische beperking? Ik zal even googlen, bedankt voor je snelle antwoord!

Welke plaats heb je precies last? Wanneer? Bij welke bewegingen?...

Welke plaats heb je precies last? Wanneer? Bij welke bewegingen?...
Als je de knobbel hebt aan de binnenkant, als je op de knobbel drukt, net iets naast het puntje en daarboven. Het meest tijdens het turnen als ik te diep land(te veel door m'n knieën ga) dan voel ik er een enorme steek op de plek waar het zeer doet, bijvoorbeeld landen op de houtentumblingbaan of op valmatten. Als ik mijn voeten naast elkaar zet en ik probeer zoveel mogelijk door m'n knieën te buigen dan lijkt het wel alsof het geblokkeerd is, mijn rechter knie(been van niet zere enkel) kan veel verder buigen. Af en toe voel ik ook een hele lichte steek als ik gewoon zit of lig.

Als je de knobbel hebt aan de binnenkant, als je op de knobbel drukt, net iets naast het puntje en daarboven. Het meest tijdens het turnen als ik te diep land(te veel door m'n knieën ga) dan voel ik er een enorme steek op de plek waar het zeer doet, bijvoorbeeld landen op de houtentumblingbaan of op valmatten. Als ik mijn voeten naast elkaar zet en ik probeer zoveel mogelijk door m'n knieën te buigen dan lijkt het wel alsof het geblokkeerd is, mijn rechter knie(been van niet zere enkel) kan veel verder buigen. Af en toe voel ik ook een hele lichte steek als ik gewoon zit of lig.
Dat bedoelde ik, waarschijnlijk een blokkade vanuit de talus. Daarom werkt het oefenen ook niet, een goede manueel therapeut haalt dat er zo uit. Daarna moet je gaan oefenen.

Ik vraag me echt af hoe iemand überhaupt komt op een geïrriteerde pees aan de binnenkant van de enkel bij zoiets. Duidelijk inversietrauma. Distaal tibiofibulair gewricht moet nagekeken worden + de talus.

Ik vraag me echt af hoe iemand überhaupt komt op een geïrriteerde pees aan de binnenkant van de enkel bij zoiets. Duidelijk inversietrauma. Distaal tibiofibulair gewricht moet nagekeken worden + de talus.
En dat zou ik dus bij de manueel therapeut kunnen doen? Inversietrauma, klinkt best ernstig.. Geïrriteerde pees zou toch ontstaan kunnen zijn door die ingescheurde enkelbanden? Omdat ik natuurlijk ook door de binnenkant ben gegaan, of zie ik dat verkeerd?

Terug
Naar boven