Fitness Seller

Gekleurde Pieten brengen kinderen in de war

bart82

DBB Goeroe
Elite Member
Waardering
13
Gekleurde Pieten brengen kinderen in de war
Tot grote verwarring van veel kinderen en ergernis van hun ouders wordt Sinterklaas dit jaar voor het eerst 'officieel' geassisteerd door vrolijk gekleurde zwarte Pieten. In plaats van de traditioneel donkere huidskleur zien hebben de helpers van de goedheilig man nu het uiterlijk van Smarties: geel, groen, blauw en oranje. Dit meldt de Nederlandse krant De Telegraaf op haar website.

Regenboog
De gekleurde Pieten doken onlangs voor het eerst op in het Nederlandse Sinterklaasjournaal, gepresenteerd door Dieuwertje Blok. Oorzaak van de verkleuring: de Pakjesboot is door een regenboog gevaren.

Op weblogs, sinterklaaspagina's en sites voor jonge ouders op internet regent het inmiddels klachten. Zo zou 'de omroep een jarenlange Nederlandse traditie vakkundig om zeep helpen door plotseling gekleurde Pieten te introduceren'.

Terugsturen
Niet alleen kinderen en ouders, zelfs de officiële huispiet van de Sint begrijpt er niets meer van en vindt de ontwikkeling "heel eng. Het is allemaal zo anders dan anders. Ik raak helemaal in de war. En het worden er steeds meer", zei de huispiet in het Sinterklaasjournaal tegen zijn werkgever.

Hij suggereerde de kwestie als volgt op te lossen: "U moet ze terugsturen. Alle gekleurde Pieten terug naar Spanje." De Sint zelf was dat niet van plan: zolang ze hun werk goed doen, is er niets aan de hand.

Geen zwarte
Ook zouden de schrijvers van het Sinterklaasjournaal zorgvuldig het woord 'zwarte' voor Piet vermijden. De helpers van de sint gaat op televisie door het leven als 'Piet', 'Pieten' of 'Pietjes'.

Ajé Boschhuizen, eindredacteur van het Sinterklaasjournaal, wijst alle kritiek van de hand. Zo is de omroep niet door belangenorganisaties onder druk gezet om de knecht van Sinterklaas een lik verf te geven.

"Absolute onzin. Het is ook niet een politiek correct statement. De Pakjesboot is gewoon door een regenboog gevaren." Of de aandoening blijvend is, weet Boschhuizen niet. "Een Piet is gewoon de vrolijke helper van Sinterklaas. Zijn kleur is niet belangrijk."

Beetje domme actie ook. Je gaat in de geschiedenisboeken de slaven toch ook niet wegvagen omdat slavernij nu niet meer bestaat...

Echt belachelijk dit:mad:
Waar maken volwassen lui zich nou druk over ... toen ik een klein kotertje was dacht ik echt niet aan discriminatie of slavernij toen ik een zwarte piet zach ...ik vond het juist spannend en dacht toen nog echt niet verder ..
Bij mij blijven het gewoon ZWARTE PIETEN, ..
Zo kunnen we overal wel een verband achter zoeken .

Haha, wordt sinterklaas een keer niet afgeslagen door een groepje mocro's, dan worden de zwartepieten wel omgevormt tot ranzige teletubbies. Wat een bullcrap.

waar gaat het heen in dit land?

Is dit dan het voorbeeld van een falend integratie-beleid?
Dat opnieuw de Nederlanders zich aanpassen aan migranten en zelfs de eigen tradities om zeep helpen?

triest ....

Ze moeten eigenlijk van sinterklaas nog een n*ger maken, dat zou wel strak zijn.

That's it... dat is het einde van het Sinterklaas feest. Kunnen we vanaf nu lekker vroeg beginnen met de kerst voorbereidingen.

****ing smarties pieten.. kom op zeg. Ik heb mijn neefje van 3 de stuipen op het lijf gejaagd als zwarte piet en 2 jaar later praat hij er nog over.. DAT was pas een geslaagde actie :D

Alsof kinderen echt de link leggen tussen slaven en Zwarte Pieten. En de boot door een regenboog gevaren?! Waar is het FOKKIN goud dan?! Die pot met goud is er namelijk ook als je 4 jaar bent.

Ik vindt dit wel een gekleurde aktie.
Een paarse piet vindt ik dan weer niet kunnen.
Zwarte piet is zwart omdat hij door de schoorsteen kwam,..maar tegenwoordig hebben we allemaal CV, dus is een zwarte piet is niet perse nodig.
Sint en Piet komen tegenwoordig gewoon door de voordeur.
Maar ik vindt dus dat zwarte (n*ger),bruine (halfbloed),gele(Chinees) of rode(Indiaan) pieten moet kunnen. :D

Vermoedelijk deed Piet aan het begin van de negentiende eeuw zijn intrede in de folklore van de Lage Landen.
Voor die tijd opereerde Sinterklaas alleen, of werd hij begeleid door de duivel.
Tussen een duivel en een Moor bestond in het bewustzijn van destijdse Europeanen weinig verschil.
Een duivel als knecht van Sinterklaas is nog duidelijk te zien in de Oostenrijkse Sinterklaastradities.
Hier wordt Sinterklaas begeleid door een Krampus of een Percht die behoorlijk angstaanjagende duivelse uiterlijkheden hebben.
Volgens een andere theorie was Piet oorspronkelijk een Italiaanse schoorsteenveger.
Het meest vriendelijke verhaal is wellicht dat Sint Nicolaas op een markt eens een zwart slavenjongetje vrijkocht, genaamd Petrus.
Uit dankbaarheid bleef de jongen de Sint nabij.
De naam Petrus verbasterde vervolgens tot Piet.

Naarmate de traditie dat de Sint afkomstig zou zijn uit het voormalige Morenland Spanje, populairder werd, evolueerde de knecht van de goedheiligman tot een Moor.
Tot ver in de tweede helft van de twintigste eeuw was Piet, in lijn met ingesleten koloniale tradities, een niet zo slimme helper die zich van een brabbeltaaltje bediende.
Toen immigratie vanuit de voormalige koloniën ervoor zorgde dat Europeanen beter vertrouwd raakten met Afrikanen, ontwikkelde Piet zich tot een respectabele assistent van een vaak verstrooide Sinterklaas.

Een andere verandering die Zwarte Piet doormaakte was dat hij door de jaren heen steeds minder als kinderschrik ging fungeren.
In de negentiende eeuw werd van Zwarte Piet vaak verteld dat hij voor Sinterklaas keek wat de kinderen deden (Alles ziet die slimme Piet/ zich vergissen kan hij niet).
Was je stout, dan liep je het risico dat je in de zak werd meegenomen naar Spanje, alwaar je je een jaar voor de Sint moest uitsloven.
Tegenwoordig wordt dit als pedagogisch onverantwoord gezien.
De zwarte kleur wordt dan ook vaak vervangen door een meer vriendelijke, bruine kleur.

Voor andere mensen is Zwarte Piet een vrolijke kindervriend die zwart is van het roet in de schoorstenen.
Echter, de schoorsteen verklaart niet hoe Piet aan grove stereotypen zoals rode lippenstift en kroeshaar is gekomen.
Uiteraard kunnen rode lippen misschien toegeschreven worden aan opgezette lippen door het in contact komen met hitte uit de schoorsteen.
Het kroeshaar is afkomstig door het roet dat het haar enigzins smoezelig maakt.

wie heeft er foto's van die gekleurde pieten?

• Topic Starter Topic Starter
wie heeft er foto's van die gekleurde pieten?

061129_272_kleurpiet.jpg

:angstig: :D

:roflol: :roflol: :roflol:
dit zat er al jaaaaaaaaaaaren aan te komen, elk jaar was er weer datzelfde gezeur over dit onderwerp, tis er nu dus eindelijk van gekomen. na de afschaffing van de negerzoen gaan we ook alle pieten met peroxide bewerken, zo staan ze meer op gelijke voet met die man op zn paard :roflol:

FREAKS !!! god damn.. nog ff en de sint mag zn mijter niet meer dragen omdat het anders "offensive" is tegenover de Paus.

Whaha Albino Piet en Space Piet

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

ik vind die gekleurde pieten er zeer chemisch uitzien

Dit is de druppel.. De blanke vla moet per direct uit de schappen..:mad:

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Terug
Naar boven