MuscleMeat

gewone cardio of hiit cardio?

TimAerts

Cool Novice
Waardering
0
Ok even een vraagje vooral naar de mensen die zelf ervaring hebben met zowel beide cardio. Maakt het iets uit welke cardio ik doe gewone 45minute aan dezelfde snelheid, of 30 minuten hiit cardio, ik verbrand op 45minuten gewone cardio 850kcal gemiddeld en met 30minuten hiit cardio 650kcal. Maar ik hoor hier en daar van mensen dat door die hiit cardio u metabolisme omhoog gaat waardoor ge uiteindelijk zelfs meer verbrand dan de gewone cardio. Is dit echt waar? Hoe kan men dit weten hoeveel het extra geeft?

Echtwaar! Hier zijn onderzoeken naar gedaan:

J Obes. 2011;2011:868305. Epub 2010 Nov 24.
High-intensity intermittent exercise and fat loss.
Boutcher SH.

Je naverbranding gaat enorm omhoog. Bij " gewone " cardio (lagere hartslag) gaat het om de calorieen die je TIJDENS het sporten verbrandt. Bij HIIT verbrand je juist NA je training.

Respect als je 30 minuten HIIT kan doen ;)

Laatst bewerkt:

+1 Je moet wel een zéér goed conditie hebben.
Ofwel is je HIIT niet intens genoeg.

Wat ik je aanraad is om ze beide te doen, afwisseling in cardio types lijkt me nog het best en op het einde van de rit, het leukst.

De naverbranding van hiit is heel erg overrated. Persoonlijk zou ik gaan voor de 45 minuten cardio. Met hiit is je kans op blessures groter. En tijdbesparend vind ik het ook niet. Als ik namelijk een hiit sessie doe, ben ik het half uur naar de hiit helemaal dood. Terwijl je dit met de low intensity cardio niet hebt. Daar stap je gewoon van af en je bent klaar.

Je kunt het natuurlijk wel mooi combineren, dat zou ideaal zijn. Maar dan zou ik de hiit hooguit 2x per week doen.

• Topic Starter Topic Starter

Ja dit is wel niet 2x zoveel hard gaan als rustig zoals je hier en daar leest. Ik doe eerst 5 minuten opwarming, dan 30seconden zo hard ik kan en dan 60seconden gewoon, terug 30 seconden hard en terug 60seconden gewoon, vond dit het beste voor mij en doe dit op een hometrainer dus tis niet al lopend ofzo. Maar in ieder geval verbrand ik door dit te doen zowieso volgens mijn toestel natuurlijk al 650kcal + dan men naverbranding, zou voldoende moeten zijn als kcal verschil op ne dag dan lol, ga deze waarschijnlijk afwisselen met dagen rustige cardio op 45minuten. Want na e paar dagen blijven mijn benen wel beetje flauwkes.

HIIT is juist precies andersom, je doet hiit meestal 60 sec sprinten en dan 30 sec lopen en dan weer 60 sec sprinten. enz.

Ok even een vraagje vooral naar de mensen die zelf ervaring hebben met zowel beide cardio. Maakt het iets uit welke cardio ik doe gewone 45minute aan dezelfde snelheid, of 30 minuten hiit cardio, ik verbrand op 45minuten gewone cardio 850kcal gemiddeld en met 30minuten hiit cardio 650kcal. Maar ik hoor hier en daar van mensen dat door die hiit cardio u metabolisme omhoog gaat waardoor ge uiteindelijk zelfs meer verbrand dan de gewone cardio. Is dit echt waar? Hoe kan men dit weten hoeveel het extra geeft?

is toch wel knap dat je met gewone cardio bijna een gemiddelde hebt van 19 Cal per minuut en met HIIT 21,5
wat doe je dan voor gewone cardio om dat te halen want lijkt me een beetje HEEL veel.

is toch wel knap dat je met gewone cardio bijna een gemiddelde hebt van 19 Cal per minuut en met HIIT 21,5
wat doe je dan voor gewone cardio om dat te halen want lijkt me een beetje HEEL veel.

Ik heb een hometrainer fiets vh merk Nordic Fitnis, en zet hem op max niveau, haal hier gemiddeld een 250watt mee, als ik hiit doe zit ik op 240watt tijdens de gewone en op hard ga ik tot 400watt, ik hoop natuurlijk dat dit toestel zijn cijfers klopt, anders sta ik hier ook te liegen. Mijn hartslag is doorgaans de cardio dan ook rond de 135 volgens dit toestel. Zweet men eigen ook wel kapot lol. En dit is niet HEEL veel, ken genoeg mensen die buiten fietsen, zowel mountainbike als op de baan en die halen ook gemiddeld 900+kcal/uur intens fietsen. Dus lijkt me wel te kloppen wat ik kan halen.

---------- Toegevoegd om 09:03 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 09:01 ----------

HIIT is juist precies andersom, je doet hiit meestal 60 sec sprinten en dan 30 sec lopen en dan weer 60 sec sprinten. enz.

ja op die manier lukt het me niet, dan zal ik het anders noemen cardio met sprints tussen ofzo, iig zweet me kapot en men benen doen er toch zeer van. Denk dat ik op normale cardio op een goei tempo ga houden. 45 minuten en 850kcal verbrand, zou voldoende moeten zijn.

Ik heb even de voor- en nadelen van zowel HIIT als LIT op een rijtje gezet:

HIIT
Voordelen:
- Verbrand meer kcal per sessie (en meer gram vet in absolute aantallen)
- Bouwt snel conditie op
- Snel klaar

Nadelen:
- Zwaar
- Verbrand een kleiner percentage vet (wel meer gram zoals ik al aangaf)

LIT:
Voordelen:
- Verbrand een groter percentage vet
- Minder zwaar

Nadelen:
- Verbrand minder kcal per sessie (minder gram vet in absolute getallen)
- Duurt lang
- Saai
- Bouwt minder snel conditie op

Ik denk dat het dus allemaal aankomt op persoonlijke voorkeur. Ik ben zelf meer voorstander van HIIT. Een leuk voorbeeld is misschien het verschil in fysiek tussen een sprinter en een marathonloper (extreme voorbeelden, maar toch leuk om te zien) http://4.bp.blogspot.com/_eyU94sddo...Ag/W_Yb5Ck7qTg/s1600/marathoner_sprinter2.jpg Ik weet wel welke fysiek ik liever heb.

Ik denk persoonlijk dat voor vechtsporters etc HIIT training prima is in afwisseling met ''gewone cardio''. Voor mensen (bodybuilders) welke zoveel mogelijk massa willen behouden raad ik toch aan voor de hartslag methoden. Je kan dan beter een ''soort van'' HIIT training vormen tijden je krachttraining door middel van een dropset schema. Deze schema's verbranden ook veel meer kcal dan splitschema's.

-Leon

Ik denk dat het dus allemaal aankomt op persoonlijke voorkeur. Ik ben zelf meer voorstander van HIIT. Een leuk voorbeeld is misschien het verschil in fysiek tussen een sprinter en een marathonloper (extreme voorbeelden, maar toch leuk om te zien) http://4.bp.blogspot.com/_eyU94sddo...Ag/W_Yb5Ck7qTg/s1600/marathoner_sprinter2.jpg Ik weet wel welke fysiek ik liever heb.

Ja mijn voorkeur gaat dan toch eerder naar gewone cardio. En ja de meeste mensen geven dus dat voorbeeld van sprinter en marathon loper. Maar wij doen dan zelf ook niet meer dan 45minuten cardio dus gaan we ook niet zoals een marathon loper worden door dit te doen, niet? En dit is ook langer vol te houden dan weken aan een stuk te dieeten en hiit te doen.

---------- Toegevoegd om 09:46 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 09:45 ----------

Ik denk persoonlijk dat voor vechtsporters etc HIIT training prima is in afwisseling met ''gewone cardio''. Voor mensen (bodybuilders) welke zoveel mogelijk massa willen behouden raad ik toch aan voor de hartslag methoden. Je kan dan beter een ''soort van'' HIIT training vormen tijden je krachttraining door middel van een dropset schema. Deze schema's verbranden ook veel meer kcal dan splitschema's.

-Leon

Volledig mee eens. Men krachttraining hier en daar opvoeren, intenser, wa extra dinges toe passen. En mijn cardio rustig blijven doen. Lekker ontspannend na een brutale krachttraining. :)

Ik heb een hometrainer fiets vh merk Nordic Fitnis, en zet hem op max niveau, haal hier gemiddeld een 250watt mee, als ik hiit doe zit ik op 240watt tijdens de gewone en op hard ga ik tot 400watt, ik hoop natuurlijk dat dit toestel zijn cijfers klopt, anders sta ik hier ook te liegen. Mijn hartslag is doorgaans de cardio dan ook rond de 135 volgens dit toestel. Zweet men eigen ook wel kapot lol. En dit is niet HEEL veel, ken genoeg mensen die buiten fietsen, zowel mountainbike als op de baan en die halen ook gemiddeld 900+kcal/uur intens fietsen. Dus lijkt me wel te kloppen wat ik kan halen.

---------- Toegevoegd om 09:03 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 09:01 ----------

ja op die manier lukt het me niet, dan zal ik het anders noemen cardio met sprints tussen ofzo, iig zweet me kapot en men benen doen er toch zeer van. Denk dat ik op normale cardio op een goei tempo ga houden. 45 minuten en 850kcal verbrand, zou voldoende moeten zijn.

als ik gewone Cardio doe dan heb ik een hartslag van 95-110 voor optimale vetverbranding ... 220-leeftijd 50-60%

en als ik HIIT doe wat normaal max 25min is dan heb ik een hartslag van rond de 150

dus verschil is veel groter ... wist je trouwens dat als je 10 km loopt dat je net zoveel verbarnd als je 5km per uur loopt 2 uur lang of 1 uur 10km/uur

het is alleen wat veel zeggen veel saaier dat moet ik wel toegeven.

Het kan....., maar ik hoop dat het een degelijk apparaat betreft, gezien die getallen.., vind het nl wel een beetje errug veel!

OT:

Na zware KT heb ik weinig energie voor langere HIIT sessies, dan doe ik liever normale sessies. Op rust dagen (geen kracht), doe ik juist wel HIIT, na HIIT voel ik me iig veel voldaner dan na normale cardio.

Gewoon 45 min. vol gas op de hometrainer/fiets/cross wat dan ook..

Je verbrand veel kcals
Je krijgt er een enorme conditie door
Misschien verbrand je niet zoveel vet als dat je 't op een lage hartslag zou dan (60/70%), maar dat zal niet veel uitmaken lijkt mij zo...

Het is allemaal overrated.. als 't werkt voor jou, waarom dan niet ermee doorgaan?

Gewoon 45 min. vol gas op de hometrainer/fiets/cross wat dan ook..

Je verbrand veel kcals
Je krijgt er een enorme conditie door
Misschien verbrand je niet zoveel vet als dat je 't op een lage hartslag zou dan (60/70%), maar dat zal niet veel uitmaken lijkt mij zo...

Het is allemaal overrated.. als 't werkt voor jou, waarom dan niet ermee doorgaan?

ja perfect antwoord, zo dacht ik dus ook. Volgens veel gaat het er vooral om de aantal kcal die verbrand worden, kcal in en kcal out zoals ze zeggen en het werkt idd voor mij. En die 45minuten gaan lekker, zet ook altijd een filmke op dus vervelen doe ik niet hehe :) vind het zelfs best leuk.

Terug
Naar boven