MuscleMeat

goede workout.

Ano_1992_64

Dutch Bodybuilder
uitgeschakeld
Waardering
19
Na ongeveer 6 maand te trainen zit ik echt met een vraag die mij echt begint te frusteren.

Nu vraag ik me af hoe weten jullie wanneer je een goede workout hebt gehad?
Vandaag kwam ik echt "kwaad" omdat ik mijn zijkanten van mijn rug echt nie voelde branden, ik voelde ze wel opspannen maar niet branden..
Daardoor heb ik 1 oefeningen van 5 setjes meer gedaan, nu ben ik wel een goeie 10 kilo aangekomen in 6 maand maar het is merendeels vet alhoewel ik een goed voedingsschema heb die ik hier ook heb gepost..

Voelen jullie je zijkanten van je rug branden als je bvb seated row doet, of barbell row's, in mijn nieuwe schema gebruikt ik deze 2 oefeningen en voel mijn spier echt nie branden zoals ik bij mijn traps of triceps,biceps etc voel..

Ik gebruik voor kleine spieren 2 oefeningen 5setjes en grote spieren 4 oefeningen 5 setjes.. Qua gewichten in de gym weet ik ook niet echt of ik omhoog ga omdat ik niet echt mijn maximum weet???
En als ik bvb barbell row doe, voel ik mijn zijkanten wel opspannen maar tegen het einde van de oefeningen zijn het mijn armen die branden/opgeven, ook spierpijn heb ik niet meer ookal dat dit geen maatstaaf is, of bvb het pfoeee dit was een zware training heb ik niet meer..
Wel doe ik alles binnen het uur en zweet ik me wel te pletter, maar toch..

Sorry als dit nogal hectisch overkomt maar na 6 maand te trainen begint dit echt tegen te steken, en natuurlijk de motivatie gaat met de dag achteruit..

Bedankt als er iemand de moeite wil doen om te antwoorden :-)
Practice

Nu ben ik nog een redelijk groentje dus ben voorzichtig met het geven van advies maar is het geen idee om je trainingen te loggen? Bijvoorbeeld met pen en papier. Zelf gebruik en Gym Buddy (Iphone App) die je allerhande statistieken geeft en leuke grafieken. Gewoon je voortgang bijhouden. Dan bereik je vanzelf je maximum gewicht per oefening/spiergroep en heb je iedere keer weer de stimulans om daar overheen te gaan.

Ik voel veel spieren niet branden tijdens trainingen terwijl ik er de volgende dag een godganse spierpijn in heb en ook wel es spieren enorm voelen branden dat het lijkt alsof je een week niks meer kan doen als je doorgaat en de volgende dag is er niks aan de hand. ''branden'' is geen indicatie voor spiergroei voor zover ik weet.

Post je voedings- en trainingsschema eens, verder is voor mij het tevreden verlaten van de gym een teken voor een goede workout.

Tja, branden heb ik nooit echt last van, behalve in schouders.. Maar op het moment dat het zweet van me kop gutst tijdens het deadliften en squatten heb ik wel het idee dat ik goed bezig ben..
En als je later op de dag het gevoel hebt dat je kont en je rug gigantisch zijn ben je volgens mij best lekker bezig geweest.. En verder ga ik mee met dannyz.
Als ik het gevoel heb het maximale te hebben gegeven ben ik tevreden. En maximaal verschilt per dag....

• Topic Starter Topic Starter
Als ik jullie bezig hoor ben ik misschien dan toch goed bezig, bij grote compound oefeningen gutst het zweet van mijn hoofd, niet bij curls, of triceps pushdown.. Maar daar voel ik dan mijn spier weer wel branden..

Wat ik ook heb, als ik mijn trainingschema verander heb ik de volgende dag wel last van zware DOMS (delayed onset muscle soreness) de week erop dan weer niet, maar ik begrijp wel dat spierpijn geen indicator is, alhoewel ik soms van mensen hoor dat zij echt wel spierpijn hebben elke week..

RustyM wat ik me wel afvraag is wat bedoel je met "als ik het gevoel heb dat mijn rug gigantisch is de dag daarna"?
En bij schouders,biceps, buikspieren, triceps heb ik ook dat "branderig gevoel" daarom dat ik "denk" dat je dat bij elke spier moet hebben..

Zelf denk ik dat ik gewoon voor de eerste keer geconfronteerd word met demotivatie.. Maar zoals cell zegt zal ik een logje bijhouden met mijn reps en gewicht.. Als ik elke maand zie dat ik daar in vorder zal dit wel weer een motivatie worden..

Ik zal mijn trainings/voedingsschema in de volgende post zetten anders wordt het nogal een warboel!

Bedankt voor jullie reacties! :-D
Practice

---------- Toegevoegd om 00:30 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 00:24 ----------

Trainingsschema: 5 Setjes per oefening, gewicht opbouwen

Maandag:Rug 5 oefeningen/Triceps 2 oefeningen
Rug: Seated row, Barbell bent over row, Shrugs, Good-morning, Pull-ups
Triceps: Skull crushers, Rope push down

Dinsdag: Borst 4 oefeningen/Biceps 2 oefeningen
Borst: Dumbbell fly, Chest press, Incline Bench press, Bench press
Biceps: Barbell curl, Incline curl

Donderdag: Benen 4 oefeningen/Schouders 3 oefeningen
Benen: Squat, Leg press, Hamstring curl, Leg curl
Schouders: Front raise, Barbell press, Reverse Fly

Vrijdag: Buikspieren 4 oefeningen/kuiten 1 oefening/onderarmen 2 oefening
Buikspieren: Weighted crunch, Weighted roman chairs, Oblique machine, Leg raise
Kuiten: Calf raise
Onderarmen: Forearm curl, Forearm extension’s

Voedingsschema: + 4 Liter water Per dag!

Maaltijd 1/7:00u : Muesli,500Ml magere melk + 30Gr Whey(200Ml voor bij de muesli en 300Ml Whey)
150Gram Muesli + 200Ml Magere melk = 603Kcal, 20.95Eiwitten, 110.6KH, 6.8Vetten
300Ml magere melk + 30Gr Whey = 236.5Kcal, 43.64Eiwitten, 16.15KH, 1.81Vetten

Maaltijd 2/10:00u : 5 Sneden bruin brood + Beleg + 2 eieren
150Gram bruin brood + 50Gram beleg = 437Kcal, 20Eiwitten, 68.9KH, 7Vetten
2 Eieren = 154Kcal, 12.9Eiwitten, 0.7KH, 11.2Vetten

Maaltijd 3/13:00u : Rijst + kipfilet(waarde rijst = ongekookt)
60Gr rijst + 200Gr kipfilet = 527Kcal, 64.2Eiwitten, 47.1KH, 8.4vetten

Maaltijd 4/16:00u :4 Bananen, 300Ml magere melk + 30Gr Whey
400Gram Bananen = 344Kcal, 4.8Eiwitten, 75.2KH, 0.8Vetten
300Ml magere melk + 30Gr Whey = 236.5Kcal, 43.64Eiwitten, 16.15KH, 1.81Vetten

Training/17:00-18:30u

Maaltijd 5/18:30u : 50Gr Megagrow
50Gr Megagrow = 176Kcal, 9.58Eiwitten, 33.3KH,

Maaltijd 6/19:00u : Avondeten
Gemiddeld = 437.5Kcal, 18.75Eiwitten, 62.5KH, 9.3Vetten

Maaltijd 7/22:00u :Tonijn + 25Gram Pindanoten
150Gr Tonijn = 148Kcal, 35.25Eiwitten, 4.5Vetten
25Gram Pindanoten = 156Kcal, 6.5Eiwitten, 2.8Koolhydraten, 13.0Vetten

Totaal = 3455.5Kcal, 280.31Eiwitten, 433.2KH, 64.8Vetten

Mijn trainingsschema heeft nog niemand beoordeeld, dus ik weet niet of die goed is, mijn voedingsschema ziet er volgens de mensen van bodynet en hier goed uit, kan beter zeiden ze maar goed voor een begin..
Toch hoor ik graag jullie mening! :-)

je traint al 6 maanden, hoop voor je toch niet met nogsteeds dezelfde schema?
Verander je schema om de maand ong. varieer in verschillende oefeningen met je spieren.
of krik je gewichten gewoon op en als je het begeeft, noteer het en kijk of je over een aantal weken vooruitgang boekt ;)

Branderig gevoel/spierpijn is geen indicatie voor spiergroei/goed bezig zijn etc.
Check je logs en kijk naar vorderingen, doe is een salusmeting en over een maand/2 maanden nogmaals en kijk naar vorderingen. Geen vorderingen? Dan train je toch echt fout! Zorg ervoor dat je elke oefening rustig en GOED beoefend en niet haastig en snel snel, je kunt beter 10x iets goed doen dan 50x iets fouts

Laatst bewerkt:
Wissel Biceps om met Triceps

Wissel Donderdag om met Vrijdag

Deadlift? En mag hopen dat je met bp begint ipv van fly's, kuiten mag 2 oefeningen van maken. Standing en sitting calf raises.

Laatst bewerkt:
RustyM wat ik me wel afvraag is wat bedoel je met "als ik het gevoel heb dat mijn rug gigantisch is de dag daarna"?
Dat je je spieren meer onder spanning voelt staan dan anders. Met name ná het trainen voel ik dat de spieren opgepompt zijn.

Maar wat je zegt, met isolatie oefeningen heb ik ook eerder dat ik een spier voel verzuren - als ze verzuren - dan met compounds.

Ik voel mn lats ook niet echt branden, krijg er meer een ander soort gevoel in (lastig te omschrijven). Spieren die je wel goed voelt branden zijn idd biceps/triceps en borst. Spierpijn heb ik ook minder in mn rug, weet niet hoe dit komt.

Verder zijn er wel een paar dingen aan je trainingsschema op te merken. Ik neem aan dat de volgorde van de oefeningen niet klopt? Anders heb je wel een erg rare volgorde. :P Als je borst/biceps en rug/triceps combineert moet je ze verder uit elkaar zetten, omdat de armspieren bij allebei de dagen aan bod komen. Dus wissel bijv dinsdag om met vrijdag. Verder zou ik idd deadlift erbij doen, en nog een lateral raise ipv front raise.

Ja dit is mijn 3de trainingsschema, ik verwissel hem om de 8 weken, voedingsschema is nog nooit veranderd buiten kleine aanpassingen..

En inderdaad de volgorde van de oefeningen zijn niet juist, ik begin altijd met bench press, dan incline dan de chest press en dan pas fly op het laatste, bij rug begin ik dan weer met pull-up omdat als ik die op het laatste doe, heb ik moeite om er meer dan 7 uit te halen en in als ik die in het begin doe doe ik er een stuk of 12 zonder hulp etc..

Ik heb deadlift al eens gedaan in mijn eerste schema maar wou nu eens een soort van isolatie voor onderrug omdat die naar mijn mening niet al te best is, deadlift steek ik wel weer in mijn volgende schema..

Trouwens ik heb in mijn eerste 2 schema's biceps/rug en triceps/borst gedaan en ik dacht dat het beter zou zijn om die om te wisselen omdat je bij bench press bvb ook triceps gebruikt en dacht als ik die nu eens omwissel moeten mijn armen op 2 dagen reageren, blijkbaar is dit niet goed..

Maandag:Rug 5 oefeningen/Biceps 2 oefeningen
Rug: Seated row, Barbell bent over row, Shrugs, Good-morning, Pull-ups

Dinsdag: Borst 4 oefeningen/Triceps 2 oefeningen
Borst: Dumbbell fly, Chest press, Incline Bench press, Bench press
Triceps: Skull crushers, Rope push down

Donderdag: Buikspieren 4 oefeningen/ Schouders 3 oefeningen
Buikspieren: Weighted crunch, Weighted roman chairs, Oblique machine, Leg raise
Schouders: lateral raise, Barbell press, Reverse Fly

Vrijdag: Benen 4 oefeningen/Kuiten 2 oefeningen/onderarmen 2 oefening
Kuiten: Calf raise, Seated Barbell calve raise

Nieuwe schema vanaf volgende week, ziet hij er al beter uit? Heb van vrijdag dan maar een volledige benen dag gemaakt, en biceps met triceps verwisseld, oefeningen staan niet in de juist volgorde..

Gr,
Practice

Laatst bewerkt:
Nee, je hebt triceps nog steeds zo met biceps staan. En verander Maandag met Dinsdag.

Dat je je spieren meer onder spanning voelt staan dan anders. Met name ná het trainen voel ik dat de spieren opgepompt zijn.

Maar wat je zegt, met isolatie oefeningen heb ik ook eerder dat ik een spier voel verzuren - als ze verzuren - dan met compounds.

Ja dat gevoel heb ik ook de dag daarna bij ELKE spier behalve mijn zijkanten en schouders, ik kan het gevoel niet echt uitleggen maar je voelt wel dat ze ietwat anders aanvoelen als je bvb je triceps opspant of bvb je trapezius shrugt..

Schouders voel ik dan wel weer branden als ik mijn oefeningen doe..

Ik dacht gewoon als je dat gevoel niet hebt bij zijkanten is het te wijten aan een slechte techniek, alhoewel ik dan weer wel DOMS aan mijn zijkant als ik mijn schema verander..

Ik heb nu een boekje gekocht waar ik mijn stats in zal loggen en zo zal ik dan wel zien of ik echt vooruitgang boek..

---------- Toegevoegd om 12:35 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 12:34 ----------

Nee, je hebt triceps nog steeds zo met biceps staan. En verander Maandag met Dinsdag.

Oei ik had alleen de oefeningen gekopieerd en geplakt, als je goed kijkt zie je dat ik het wel veranderd heb, heb alleen de bovenste zin vergeten..

Het is niet dat ik twijfel aan je, maar maandag met dinsdag verwisselen stel ik me toch vragen? Ik dacht dat je rug altijd moest proberen op de 1ste dag te doen omdat dat de grootste spier op je lichaam is?

Laatst bewerkt:
Maandag: Borst 4 oefeningen/Triceps 2 oefeningen
Borst: Benchpress, Incline BP, Decline Dumbbell Press, FLy's
Triceps: Skull crushers, Rope push down, DIPS, CGBP?

Dinsdag: Rug 5 oefeningen/Biceps 2 oefeningen
Rug: Deadlift? Pull/Chin up? Hyperextension? Seated row, Barbell bent over row, Shrugs, Good-morning, Pull-ups

Donderdag: Schouders 4 oefeningen/ Buik 3 oefeningen
Schouders: MP/PP/FP / Dumbbell Shoulder Press / Upright Row / Side Raises / Facepulls
Buikspieren: Weighted crunch, Weighted roman chairs, Oblique machine

Vrijdag: Benen 4 oefeningen/Kuiten 2 oefeningen/onderarmen 2 oefening
Kuiten: Calf raise, Seated Barbell calve raise

Zie dik gedrukt voor aanpassingen.

Zie dik gedrukt voor aanpassingen.

Bedankt daarvoor!

Maar je bedoelt toch niet dat ik deze oefeningen er bij moet doen, maar vervangen voor deze? Anders vindt ik dit wel erg veel om allemaal in 1 uur te doen, alleen hyperextension zal ik eens moeten kijken hoe ik die ga doen, wou die er eigenlijk al insteken maar ik heb niet zo'n bank in mijn gym maar misschien heb ik wel iets waarmee ik kan improviseren, zal straks eens kijken in mijn gym..

Maar 1 ding vraag ik toch wel af, waarom borst maandag en rug dinsdag, dit snap ik niet zo?

Nee zeker niet toevoegen ;) Kijken wat je fijn vind, al vind ik die oefeningen zeker wel een aanrader voor die spiergroepen.

Betreft Maandag/Dinsdag. Als je op Dinsdag borst traint, train je donderdag schouders. Gezien je alles maar 1x traint kan je die 2 zover mogelijk uit elkaar houden zonder dat de rest er last van heeft. Het hoeft geen problemen te geven, maar als je vrij veel spierpijn hebt, merk je dat nog wel 2 dagen verder ;)

Nee zeker niet toevoegen ;) Kijken wat je fijn vind, al vind ik die oefeningen zeker wel een aanrader voor die spiergroepen.

Betreft Maandag/Dinsdag. Als je op Dinsdag borst traint, train je donderdag schouders. Gezien je alles maar 1x traint kan je die 2 zover mogelijk uit elkaar houden zonder dat de rest er last van heeft. Het hoeft geen problemen te geven, maar als je vrij veel spierpijn hebt, merk je dat nog wel 2 dagen verder ;)

Okee, ja ik had niet verder gekeken, maar inderdaad train je schouders ook lichtjes mee + bedankt voor de hulp apprecieer dit echt! :-)

+ karma

@kaluro, ik begin met 3 lichte opbouw setjes voor opwarming bij elke oefening en dan 2X8-10 met het gewicht dat ik moeite heb maar toch uitvoering goed doe, is dit teveel? Alleen bij rug twijfel ik wat heb nog nooit 5 oefeningen gedaan voor mijn rug..

Laatst bewerkt:
Ik weet niet om hoeveel reps/sets je praat met je aanpassing maar uitgaande van ~3x8 is het wel erg hoge load, niet?

Zoals hierboven staat, niet toevoegen. Maar probeer er een paar, en kijk welke je wilt verwisselen.

Hij mist paar goeie oefeningen per spiergroep, zoals decline db press, deadlift, CGBP

Terug
Naar boven