MuscleMeat

Grote zorg over radicalisering

El Comandante

Massive Warrior
Waardering
13
DEN HAAG - Radicale stromingen winnen in steeds meer moskeeën en op internet snel aan invloed. De verantwoordelijk ministers maken zich daar zorgen over. Ook het aantal meldingen over mogelijke radicalisering onder personeel van Defensie neemt geleidelijk toe.

Dat staat in de vierde voortgangsrapportage terrorismebestrijding. De ministers Donner (Justitie) en Remkes (Binnenlandse Zaken), die het rapport gisteren naar de Tweede Kamer hebben gestuurd, constateren daarin dat vooral het salafisme in een aantal moskeeën oprukt. Dat is een radicale stroming die terug wil naar de 'zuivere' islam van de begintijd. Aanhangers bedienen zich van antiwesterse retoriek en keren zich tegen integratie.

Salafistische centra in ons land proberen actief om andere moskeeën ideologisch te beïnvloeden of gematigde moskeeën over te nemen. Ook houden salafistische predikers overal lezingen in het Nederlands, vooral gericht op moslimjongeren die meer over de islam willen weten. Daardoor ontstaat het risico dat die ook radicaliseren. Verder is het aantal Nederlandstalige websites met een radicale inslag toegenomen.

Donner heeft over een aantal ontwikkelingen, zoals de radicalisering, grote zorg. Maar hij wees in een reactie ook op temperende tendensen, zoals de gematigde moskeeën en moslims die steeds meer stelling nemen tegen de radicale invloeden. ,,Deze ontwikkelingen houden de radicalisering ten dele in evenwicht'', zei de bewindsman. Hij is niet van plan nu nieuwe maatregelen te nemen, omdat die volgens hem al eerder zijn genomen.

De Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding (NCTb), Tjibbe Joustra, signaleert dat meer imams radicalere standpunten gaan uitdragen en dat professioneler doen. Het gaat volgens hem niet om imams die uit het buitenland komen, maar om geestelijke dienaren die al jaren in Nederland zijn. Hij denkt dat de toenemende belangstelling voor het salafisme komt door de internationale tendens.

De Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding vreest verder dat Submission 2, de nieuwe film van Ayaan Hirsi Ali over homo's in de islam, Nederland tot een doelwit kan maken van wereldwijde woede onder moslims. Nederland kan daarmee het slachtoffer worden van een vergelijkbare golf aan protestacties als bij de Deense cartoonrellen in januari, waarbij in een aantal landen zelfs doden vielen. ,,Controversiële debatten of artistieke uitingen over de islam in Nederland kunnen door radicale moslims in het buitenland worden misbruikt om tegen Nederland in actie te komen'', schrijft de NCTb. Het beeld van de nog te produceren film Submission 2 is voor verschillende kringen in de Arabische en Iraanse wereld nu al aanleiding om de blik op Nederland te richten als potentieel doelwit van protestacties.

Een woordvoerder van de NCTb benadrukt dat er niet van uit wordt gegaan dat Submission 2 Nederland automatisch ook nog meer dan nu een doelwit maakt voor terroristische aanslagen. Die dreiging is volgens de NCTb echter nog steeds ,,reëel'', mede door de militaire bijdrage van Nederland aan de internationale strijd tegen het terrorisme.

ANP

NU wil ik nog even opnieuw die mensen horen die vonden dat de media opblaast en dat het allemaal wel meevalt. :roflol:
Misschien die roze bril afzetten voortaan?

Was toch al bekend? Niet voor niets dat radicale imans worden geweigerd of bepaalde moskeeen worden onderzocht.

Vraag me af wie er een 'roze' bril op heeft, geloof niet dat er iemand gaat beweren dat het radicalisme niet aan het toenemen is binnen bepaalde geloofsgroepen.

• Topic Starter Topic Starter
Er werd zo hier en daar in topics door mensen opgemerkt dat het allemaal meevalt en dat het pas echt rustig zou zijn als 'mensen als Wilders en de media' hun kop eens zouden houden. Daar doel ik op.

Wilders en de media kunnen hoog of laag springen, de Islam als groepering doet toch wat zij wil.
Dit is dus wel degelijk nieuws omdat men dacht dat het zou gaan stabiliseren door nieuwe afspraken en projecten binnen de geloofsgemeenschap.

Wat dat betreft hadden die 2 jongens uit de Segregatie-docu van de VPRO echt gelijk: 'We gaan onze eigen gang, met onze eigen agenda. Niemand die dát tegenhoudt. Of dat extreem is of niet, ach dat laat ik in het midden'.

Dat gaat meer om het constant benadrukken dat een hele bevolkingsgroep door slijk wordt gehaald omdat er een groep rotte appels binnen die groep aanwezig zijn. Maar goed dat is zo langzamerhand een uitgekauwde discussie.

Verregaande radicalisering maakt nog niet iedere moslim tot een radicaal, meer voorkomen van criminaliteit onder moslims t.o.v. autochtonen maakt nog niet iedere moslim tot een crimineel.

Radicalen stabiliseren is een utopie zolang je toelaat dat die radicale groeperingen hier hun gedachtengoed mogen spuien. Daarentegen is het wel goed dat gematigder groeperingen niet aansluiten bij dat radicale gedachtengoed maar het juist afkeuren. Hetzelfde wat Donner dus zegt.

Het is erg moeilijk om mensen uit een bepaalde bevolkingsgroep aan te wijzen zonder anderen het gevoel te geven daarbij betrokken te worden.
Dat is de eeuwige troef van de Moslim in dit geval:
Wie ze aanwijst als radicaliserende groep mensen krijgt altijd wel iemand tegen zich in die zegt dat er ook niet-radicaliserende Moslims zijn.

Ja hehe, natuurlijk. Maar hoe wil je anders een probleem aan de kaak stellen?

Ik ken genoeg jonge jongens die zeker geen radicaal Moslim zijn dus niet aangewezen mogen worden als radicaal gevaarlijke groep.
Maar...het zijn ook DIEZELFDE jongens die gniffelen als er een terreuraanslag is gepleegd! Dus ik denk dat het 'meteen door het slijk halen van een hele bevolkingsgroep' wel meevalt, er scharen zich meer mensen onder dat gedachtengoed dan je denkt.

Worden jullie nooit moe van al dat gezever over moslims en radicalisering e.d.. Ik ben totaal niet tegen de discussie en jullie moeten lekker je gang gaan, maar puur uit interesse vraag ik me dat toch wel eens af.

Rob G zei:
Worden jullie nooit moe van al dat gezever over moslims en radicalisering e.d.. Ik ben totaal niet tegen de discussie en jullie moeten lekker je gang gaan, maar puur uit interesse vraag ik me dat toch wel eens af.

Ja, ik werd er wel moe van, dit is weer mn eerste keer dat ik in een topic post waar het woord "moslim" in voor komt.

radicalisering stopt niet met het wel/niet geven van handen (en meer van dat soort ongein). Sterker nog, er uitgebreid aandacht aan besteden zal het alleen maar slechter maken. Het is natuurlijk puur speculatief, maar ik denk dat de toenemende radicalisering ook te maken heeft met het huidige klimaat in Nederland. Of dat terecht is laat ik maar even in het midden, maar het lijkt mij vrij evident.

Verder lijk jij (DBC) net zoals Wilders en meer van dat soort xenofoben te blijven hangen in een soort van 'paars-bashing'. Paars (en alle voorgaande kabinetten) hebben inderdaad fouten gemaakt (De VVD zat trouwens zelf in Paars) maar om daar constant op te blijven wijzen, ik zie het nut er niet van in. Dus, ik ben benieuwd of er nog een diepere gedachte achter deze post verscholen gaat. Zoniet, op maar weer naar de volgende "thread" haha

Laatst bewerkt:
Ik denk dat 't niet alleen voor de moslims geld maar ook voor een groot leger aan leeghoofdigen kaalkopjes.

boogie zei:
radicalisering stopt niet met het wel/niet geven van handen (en meer van dat soort ongein). Sterker nog, er uitgebreid aandacht aan besteden zal het alleen maar slechter maken. Het is natuurlijk puur speculatief, maar ik denk dat de toenemende radicalisering ook te maken heeft met het huidige klimaat in Nederland. Of dat terecht is laat ik maar even in het midden, maar het lijkt mij vrij evident.

Verder lijk jij (DBC) net zoals Wilders en meer van dat soort xenofoben te blijven hangen in een soort van 'paars-bashing'. Paars (en alle voorgaande kabinetten) hebben inderdaad fouten gemaakt (De VVD zat trouwens zelf in Paars) maar om daar constant op te blijven wijzen, ik zie het nut er niet van in. Dus, ik ben benieuwd of er nog een diepere gedachte achter deze post verscholen gaat. Zoniet, op maar weer naar de volgende "thread" haha

Was het in de jaren '80 het woord 'rascist!' nu is het 'xenofoob' wiens popularrteit tot ongekende hoogte stijgt bij figuren uit de linker flank.
Alles en iedereen dat kritisch blijft na jaren, wordt voor xenofoob versleten.
Misschien is het handig als je je ook wat meer verdiept in de materie Boogie ipv meteen met kreten te zwaaien. Zondagmiddag NMO aanzetten op Nederland 1 bijvoorbeeld, heel leerzaam voor je.

Daar wordt door Moslims zelf beaamd wat hier in dit artikel wordt gezegd.
Alleen geen Nederlander die er naar kijkt dus die verontrustende boodschap zal niet bij veel mensen aankomen. Jammer is dat.

Bodybuilding is ook vrij radicaal!

valt allemaal best wel mee.............waait wel over

.........maar ff serieus? wat kunnen we er nu aan doen, en wat GAAN we er aan doen?

Terug
Naar boven