MuscleMeat

Halal-kerstdiner van het Rode Kruis

EricR

Superior Athlete
20 jaar lid
10.000 berichten 50.000 berichten
Waardering
2.656
Lengte
1m79
Massa
96kg
Vetpercentage
21%
Activiteiten- en jongerencentrum Cinetol en het Rode Kruis hebben de bewoners uit de Diamantbuurt in Amsterdam uitgenodigd om samen een kerstmaaltijd te gebruiken. Op het kerstdiner is echter alleen door de islamitische godsdienst goedgekeurd (halal)voedsel toegestaan. Doel van het diner is de allochtone en autochtone bewoners dichter bij elkaar te brengen.

Autochtone buurtbewoners hebben woedend gereageerd op de halal-uitnodiging, zo schrijft De Telegraaf vandaag op de voorpagina. Vooral ouderen voelen zich gekwetst dat op een christelijk feest halal is voorgeschreven. ''Op zich hartstikke leuk, maar toen ik de brief eens goed doorlas, werd ik woedend. 'Alle aanwezigen wordt gevraagd iets lekkers voor het hoofdgerecht mee te nemen. Let op, er wordt halal gegeten!' stond erin. Ik wist niet wat ik meemaakte, dit is echt van de gekke'', zo citeert de krant een verontwaardigde buurtbewoner.

De organisatie weet zich van de prins geen kwaad. ''We hebben het feest georganiseerd om iedereen wat dichter bij elkaar te brengen en hebben daarom besloten halal te eten. Maar als blijkt dat buurtbewoners zich hieraan ergeren, mogen ze wel ander eten meenemen. Maar dat moeten ze dan wel heel duidelijk kenbaar maken'', aldus Meriam Tjin a Lin van de organisatie, die zelf zegt geen klachten te hebben ontvangen.

FOK!frontpage / Nieuws / Halal-kerstdiner van het Rode Kruis

Een bloemlezing uit de reacties die nog gaan volgen :

'Zie je nou wel, ze nemen heel ons land over!'

'Dan zou ik een stuk varkensvlees meenemen!!'

'Maar goed dat ik op Wilders heb gestemd dan!'

Maar even serieus, dit lijkt me nou geen slimme actie. Als je mensen dan bij elkaar wil brengen moet je zaken op vrijwillige basis vragen, niet verplichten zoals hier.

Mag een moslim überhaupt wel kerst vieren van de Islam ?

( Om aan je bloemlezen te voldoen :D :D )
Zullen we dan maar een Suikerfeest organiseren met varkensvlees om de autochtoon dichter bij de allochtoon te brengen ?

Serieus;
Waarom niet gewoon meerdere soorten vlees zodat men kan kiezen ?

Beetje raar dit

Maar even serieus, dit lijkt me nou geen slimme actie. Als je mensen dan bij elkaar wil brengen moet je zaken op vrijwillige basis vragen, niet verplichten zoals hier.
Idd helemaal mee eens !!!

Ach het is geen probleem hoor als zij Halal willen eten, echter dienen zij dat dan zelf mee te nemen en niet andersom

Ik vind het idee aardig, maar wel erg krom gesteld zo. Niet doordacht. jammer.

Aan de ene kant zie ik het probleem niet zo, Halal eten lijkt me niet gek ongezond of zo, maar het had niet 'verplicht' moeten worden. Om eens voor een andere keer te eten zoals anderen dat doen (wij hebben immers een vrije voedselkeus) lijkt me toch niet zo'n immens bezwaar?
Wat is er feitelijk 'niet christelijk' aan Halal voedsel? Of gaan we het respect moeten hebben voor andermans eetgewoonten (zoals staat geschreven) puur naar onszelf toe trekken?
Aan de andere kant had je kunnen verwachten dat men zou vinden dat 'onze normen en waarden' en ons cultuurgoed op de tocht staan met zulke dingen :D

Beetje jammer dus... Aanpassing lijkt me snel gemaakt, bijv:

We zouden het leuk vinden als u uw voedsel Halal wilt bereiden, zodat de moslims het ook kunnen proeven/eten.

Het wachten is nu op de reacties van: stel je niet aan, gezellig toch?

Maar moet je het eens omgekeerd proberen, het suikerfeest voor de hele buurt organiseren met varkensvlees ofzo.

Ijzersterke reactie Zelda. Amsterdam zou te klein zijn.

• Topic Starter Topic Starter
Alles omgekeerd bekijken heeft weinig nut vind ik, dat is zo afgezaagd. Laat niet onverlet dat dit een verkeerd signaal geeft. Het is niet een feest voor de moslims in dit geval, dus als ze aanwezig willen zijn kunnen ze ook geen beperkingen opstellen. Maar goed het gaat hier waarschijnlijk om een domme organisatie, die niet echt goed heeft nagedacht.

Het wachten is nu op de reacties van: stel je niet aan, gezellig toch?

Maar moet je het eens omgekeerd proberen, het suikerfeest voor de hele buurt organiseren met varkensvlees ofzo.

Dat is uit den boze, ten alle tijden. Weer een voorbeeld van onaangepast gedrag. Neen ons kerstfeest dient aangepast te worden aan onze Islamitische medemens.

**** off

in 1ste instantie is dit een gigantische blunder van het rode kruis

Is het zo moeilijk om verschillende maaltijden te serveren?

Wat voor stel randdebielen organiseert dit zo?

Niks mis mee.

Waarom zouden Nederlanders geen Halal kunnen eten? :rolleyes:

• Topic Starter Topic Starter
Niks mis mee.

Waarom zouden Nederlanders geen Halal kunnen eten? :rolleyes:

Dat is het punt niet. Je kan niet gaan verplichten dat iedereen Halal eten meeneemt. Ik krijg het ook niet voor elkaar dat iedereen vegetarisch moet eten op een feest waar ik word uitgenodigd (en terecht natuurlijk).

Respect behoort wederzijds te zijn, dus in dit geval kunnen ze beter een onderscheid maken tussen wat er gegeten gaat worden. Zeker met een gevoelig onderwerp zoals dit.

Misschien is er wel een groep die trek heeft in een varkenshaasje met kerst, dat kan nu niet.

Halal, Schmalal. :rolleyes:

Terug
Naar boven