Fitness Seller

heeft iemand hier touwspringen gebruikt om op laag vet% te komen?

chrisk

Elite Member
15 jaar lid
10.000 likes 10.000 berichten
Waardering
12.366
Ik merk dat ik met voeding niet onder de 11-12% lijk te kunnen komen, maar ik wil eens wat anders proberen dan joggen, dus heeft iemand touwspringen hiervoor gebruikt? Wie hebben er goede of slechte ervaringen mee?

Of is het beter geschikt voor het opbouwen van conditie d.m.v. intervals?

hmm voor vetverbranding moet je meestal langer dan 30 min bezig zijn... 30 mijn touwtjespringen is vrij lang

Groter cal tekort? Elk gezond mens moet met alleen voeding onder de 11-12% kunnen komen.

• Topic Starter Topic Starter
Ik heb nu al een hele tijd zonder cardio geprobeerd eronder te komen, met verschillende kcal tekorten verschillende hoeveelheden carbs en verschillende indelingen voor fasting.

Ik wordt er vooral kleiner en zwakker van, maar het vet% blijft vastzitten.

Dat terwijl ik er eens met inderdaad 30+ minuten cardio makkelijk onder kwam, zelfs met veel meer kcal en letterlijk liters carbs (uit melk ook nog) en ondertussen nog wat kracht progressie maakte ook.

Voordat ik trainde was ik ook altijd skinnyfat, zelfs bij 56kg, dus het zal wel aanleg zijn ofzo.

hmm voor vetverbranding moet je meestal langer dan 30 min bezig zijn... 30 mijn touwtjespringen is vrij lang
Ja is het eigenlijk net iets te intensief? Dus dan ben je relatief meer carbs dan vet aan het verbranden toch?

Is nog iemand hier op 't forum die wil gaan touwtjespringen. Volgens mij is dit conditioneel prima. Maar om bf te verlagen is imo cardio veel efficienter. O.a. omdat je hiermee heel goed kleine variabelen kunt sturen, waardoor je zo lang mogelijk in de optimale verbrandingsmodus kunt blijven tijdens de cardio. Dit is m.i. met touwtjespringen heel slecht te doen. Daarnaast is elke dag een uur touwtjespringen niet iets dat ik zou willen doen. Daar wordt je volgens mij stapelgek van. En tot slot is cardio natuurlijk veel beter voor je gewrichten. Als je geen zin hebt in cardio, zou ik eerder rustig gaan hardlopen. Is ook niet goed voor gewrichten (ken meerdere mensen die veel liepen en problemen kregen), maar wel beter vol te houden.
Succes!

Op kickboksen moesten wij eerder altijd 10 minuten touwtje springen maar dit was meer om je conditie te verhogen dan dat je het vetpercentage verlaagd. Wel verbrand je met touwtjespringen relatief veel calorieën maar ik denk dat 40 minuten touwtjespringen erg vermoeiend en saai is. Je zou het kunnen combineren? Voordat je gaat hardlopen of iets dergelijks, even 10/15 minuten touwtje springen?

Ja ok, ik denk dat ik het dan combineer met algemene conditionering na/bij krachttraining en voor vetverlies gewoon weer op rustdagen ga joggen.

Thanks guys!

Waarom maak je er niet een circuit van?

Waarvan?

Circuits van touwspringen met push en pullups enzo had ik wel in gedachten, of soms tussen wat van de laatste kt oefeningen door, maar hardlopen doe ik het best gewoon constant joggend zonder onderbrekingen.

Circuits van touwspringen met push en pullups enzo had ik wel in gedachten, of soms tussen wat van de laatste kt oefeningen door, maar hardlopen doe ik het best gewoon constant joggend zonder onderbrekingen.

Waarom? Eigen keuze natuurlijk maar je kan ook een stukje in de natuur gaan joggen (omdat je zoeel van buiten houd he ;)) en je springtouw meenemen?

and girls inderdaad :thumbup:

Waarom? Eigen keuze natuurlijk maar je kan ook een stukje in de natuur gaan joggen (omdat je zoeel van buiten houd he ;)) en je springtouw meenemen?
Kan inderdaad prima mee, kan ook wat (hill)sprints doen, maar de bedoeling van het joggen is langdurig een relatief lage intensiteit volhouden om de cardio zo veel mogelijk op vetverbranding te richten.

Tussendoor (te) intensieve dingen gaan doen wijkt af van dat doel. Bij het verbeteren van de conditie zal het dan weer wel goed passen, maar dan denk ik dat zo'n onderbreking weer afwijkt van de specifieke verbetering voor de activiteit waarin je je conditie wilt verbeteren.

Maar daarom denk ik dat het dan logischer is om het te combineren met non-specifieke conditionering na de krachttraining.

Met intensievere methodes kun je natuurlijk ook een kcal tekort krijgen, maar als ik logisch nadenk is dat eigenlijk hetzelfde als die dag minder of te weinig (kh) eten terwijl je die voeding goed voor je herstel kunt gebruiken. En met langdurige minder intensieve cardio wordt het kcal tekort meer compenseert met het vet dat aan je lijf hangt niks te doen, dus wat je ooit al eens te veel gegeten hebt.

Goede denkwijze?

Wanneer ik tot 6-7% wil gaan gebruik ik zeker en vast touwtje springen!
Ik wissel vaak het soort training dat ik gebruik af.
Zowel langdurig (vb 30minuten) als korte interval (10-20 sec max speed, 30-40 sec rust) als langere interval (1min snel, 1 min traag)

Wissel zeker voldoende af!

Wat ik ook doe is bijvoorbeeld het springen afwisselen met sit-ups, push-ups, pull-ups, ...

Dit vind ik persoonlijk leuker dan rennen.
Gebruik een leuk muziekje en beweeg op de beat! ;)

krisk: ik kan zo gauw geen andere oefening verzinnen dan touwtjespringen, waarmee je je vetpercentage in beginsel omlaag moet kunnen brengen. Daarnaast is je investering in een touwtje vrij laag (tenzij je voor een Buddy Lee speed rope gaat. Google deze gast en check hem zeker op youtube, you'll be amazed!). Bovendien kan je op veel meer plekken touwtjespringen dan uitsluitend in de gym.

Als je echt een intensieve workout wilt, dan kan dat zeker met touwtjespringen. Nogmaals, check Buddy Lee of check op youtube 'Floyd Mayweather rope'. Een normale sterveling houdt dat echt geen half uur vol.

Je kunt bijvoorbeeld 'double unders' proberen (zie ook youtube) en proberen het touw te crossen. Ook kun je bijvoorbeeld springen met je knieen omhoog of met je hakken tegen de billen. Of sprinten met het touwtje. Mayweather doet dit uitermate soepeltjes. Er zijn natuurlijk ook anderen die dit kunnen.

Mijn stelling is dan ook als volgt: als je met touwtjespringen niet onder de 10% kan komen (ervan uitgaande dat je daar net niet aankomt), dan zal je dat op andere wijze ook niet zijn gelukt. Waarom? Omdat je zoveel variatie kan aanbrengen in het springen, om nog maar niet te spreken over de intensiteit waarmee je ook kunt spelen.

mijn stelling is dan ook als volgt: Als je met touwtjespringen niet onder de 10% kan komen (ervan uitgaande dat je daar net niet aankomt), dan zal je dat op andere wijze ook niet zijn gelukt. Waarom? Omdat je zoveel variatie kan aanbrengen in het springen, om nog maar niet te spreken over de intensiteit waarmee je ook kunt spelen.
+1 !

Ik doe het in de cut 15 minuten voor het slapen gaan. Maar dan in HIT vorm.

30 seconden volop en dan 1minuut rust. En dat dan stuk of 7 keer herhalen.

Voordelen: goed voor conditie, slaapt lekkerder, je hartslag in rust gaat omhoog, testosteron verhogend.

Nadelen: het verbrand niet zoveel kcal als 30 minuten fietsen ofzo.

Ik doe het in de cut 15 minuten voor het slapen gaan. Maar dan in HIT vorm.

30 seconden volop en dan 1minuut rust. En dat dan stuk of 7 keer herhalen.

Voordelen: goed voor conditie, slaapt lekkerder, je hartslag in rust gaat omhoog, testosteron verhogend.

Nadelen: het verbrand niet zoveel kcal als 30 minuten fietsen ofzo.

Dit doe ik ook wel eens voor het slapengaan, alleen heb ik er vaak een hongergevoel door :(.

als ik dit doe voor het slapen lig ik een uur wakker van de adrenaline xd

Terug
Naar boven