Fitness Seller

Helft allochtone jongeren verlaat secundair zonder diploma

bart82

DBB Goeroe
Elite Member
Waardering
13
Helft allochtone jongeren verlaat secundair zonder diploma

[Afbeelding niet meer beschikbaar] [Afbeelding niet meer beschikbaar]

Zowat de helft van de allochtone jongeren van Turkse of Noord-Afrikaanse afkomst verlaat het secundair onderwijs zonder diploma. Oorzaak is onder meer het lagere sociaal-economische milieu van de jongeren, de andere thuistaal en de laattijdige intrede in het secundair onderwijs. Dat blijkt uit de resultaten van de vakgroep Tempus Omnia Revelat (TOR) van de Vrije Universiteit Brussel gebundeld in het boek 'Wit krijt schrijft beter'.

Van de Turkse en Noord-Afrikaanse jongeren begint minder dan 20 procent van de jongens en minder dan 25 procent van de meisjes aan hoger onderwijs. Bij autochtone jongeren is dat 57 procent van de jongens en 71 procent van de meisjes.

Meer dan 40 procent van de Turkse en Noord-Afrikaanse jongeren begint het secundair onderwijs op een leeftijd later dan 12 jaar, wat meteen een achterstandpositie inhoudt. De onderzoekers wijzen erop dat in ons onderwijssysteem een vroege achterstand nooit meer goedgemaakt kan worden. (belga/hln)

Ik vraag me af of er onderwijssystemen zijn waar je een vroege achterstand wel kan worden goedgemaakt. Nu lijkt het net alsof daar het probleem zit... :rolleyes:

niks over de perzen [Afbeelding niet meer beschikbaar][Afbeelding niet meer beschikbaar][Afbeelding niet meer beschikbaar]

Tragisch.

Werk aan de winkel voor het onderwijs en ouders van die groepen (imo vooral ouders).

met secundair bedoelen jullie hbo/universiteit?

Volgens mij bedoelen ze de middelbare school.

ah wacht, ja natuurlijk - ik las het bericht niet goed :o

• Topic Starter Topic Starter
je moet er geen tekeningetje bij hebben om te beseffen wat de gevolgen zijn van het ontbreken van een diploma. Geen job, rondhangen en een gote kans om in het criminel milieu te geraken.
Het lijkt me dus meer dan noodzakelijk om de ouders van de allochtone jongeren bewust te maken van het belang van een diploma, zij zijn de enige die hun kroost op de schoolbanken kunnen houden.

Trouwens, dat veel allochtonen een leerachterstand hebben is tot daar aan toe, maar dat ze ook de school verlaten zonder diploma vind ik echt allarmerend. Zien die schoolverlaters niet in hoe ze hun toekomst vergooien? Zien ze niet in dat dit bijna een garantie is voor nog een generatie allochtonen met hoge werkloosheid en criminaliteit?

Waarom verlaten ze school? Ze zijn toch oud genoeg om te begrijpen dat je in deze maatschappij niet ver komt zonder diploma?

Tsjah, tieners:D

Hoe bedoel je? Op een manier dat autochtonen blijven en allochtonen weggaan? Ik volg je niet...

Nee ik bedoel over het algemeen. Iedereen doet maar wat, er is geen duidelijke structuur, je wordt bijvoorbeeld bij stageplekken van het kastje naar de muur gestuurd, er is helemaal geen controle op absentie en dergelijke, veel lesuitval, sommige leraren spreken niet eens fatsoenlijk Nederlands.Ja ik heb het over het MBO ja.;)
Dat soort dingen stimuleert mij ook niet echt om ermee door te gaan, en omdat er nu eenmaal veel allochtonen op het MBO zitten kan ik me wel voorstellen dat ook heel veel allochtonen ermee kappen. MBO sucks anyway.

Trouwens, dat veel allochtonen een leerachterstand hebben is tot daar aan toe, maar dat ze ook de school verlaten zonder diploma vind ik echt allarmerend. Zien die schoolverlaters niet in hoe ze hun toekomst vergooien? Zien ze niet in dat dit bijna een garantie is voor nog een generatie allochtonen met hoge werkloosheid en criminaliteit?

Waarom verlaten ze school? Ze zijn toch oud genoeg om te begrijpen dat je in deze maatschappij niet ver komt zonder diploma?
Enige oplossing: het vuile, domme werk laten doen (verplichten door te dreigen met intrekking van de uitkeringen), net als hun voorouders. Anders vrees ik dat een hele generatie verloren zal gaan, parasieten kunnen we natuurlijk helemaal missen met de al moeilijk te betalen zorg en pensioenen. Dit geldt trouwens ook voor werkloze/diplomaloze schoolverlatende autochtonen.

allarmerend.. in eerste plaats moeten die mensen zelf beseffen dat ze zo niet verder komen en dat ze eigenlijk hun eigen glazen aan het inslaan zijn. ze verbrandden hun eigen bruggen achter zich.. hoe moeilijk dat soms ook is op die leeftijd.

Nederland, engels en wiskunde verplichten op iedere mbo opleiding, 1 van die vakken niet gehaald is geen diploma, dus het vak opnieuw volgen oid.

Nederland, engels en wiskunde verplichten op iedere mbo opleiding, 1 van die vakken niet gehaald is geen diploma, dus het vak opnieuw volgen oid.
persoonlijk zie ik het nut van (geavanceerde) wiskunde niet voor iedereen

ben zelf geen wiskundenerd maar meer aan talen, iets waar je toch meer aan hebt in real life, bedoel het aantal keren dat ik differentialen, afgeleiden, en al die bucht in real life heb moeten gebruiken is hoger dan het aantal dat joopie coïtus gehad heeft :')

Terug
Naar boven