XXL Nutrition

Helft allochtone jongeren verlaat secundair zonder diploma

persoonlijk zie ik het nut van (geavanceerde) wiskunde niet voor iedereen

ben zelf geen wiskundenerd maar meer aan talen, iets waar je toch meer aan hebt in real life, bedoel het aantal keren dat ik differentialen, afgeleiden, en al die bucht in real life heb moeten gebruiken is hoger dan het aantal dat joopie coïtus gehad heeft :')

Idd bro, wiskunde is onzin om als verplicht vak te stellen.

Enige oplossing: het vuile, domme werk laten doen (verplichten door te dreigen met intrekking van de uitkeringen), net als hun voorouders. Anders vrees ik dat een hele generatie verloren zal gaan, parasieten kunnen we natuurlijk helemaal missen met de al moeilijk te betalen zorg en pensioenen. Dit geldt trouwens ook voor werkloze/diplomaloze schoolverlatende autochtonen.

Het enige probleem is (tenminste in Nederland) dat er wel 200.000 vacatures zijn, maar dat die voor hoger opgeleiden zijn. Het werklozenleger bestaat dan ook voornamelijk bestaat uit lager opgeleiden. Het voortijdig verlaten van school is dus echt een ramp voor je toekomstperspectieven. Misschien is het een goed idee om scholieren goed met hun neus op de feiten te drukken voor ze vertrekken.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

CBS StatLine

Vacatures naar opleidingsniveau, lijkt me erg sterk dat nu opeens 200K vacatures voor hoger opgeleiden zijn, dat is een verzes tot vertienvoudiging van eerdere perioden.

Ik weet niet hoe het in NL zit maar hier zijn altijd wel vacatures in de (wegen)bouw. Dat je altijd een diploma nodig hebt is tegenwoordig ook anders. Veel werkgevers gaan uit van eerdere ervaring of jongens die bereid zijn van 0 te beginnen om een beroep aan te leren (in Belgie heb je bijv. IBO: interne beroepsopleiding) geen idee of ze bij jullie ook zoiets hebben. De overheid moet gewoon zorgen dat er interesse is in deze beroepen, ipv dat ze subsidies steken in een zinloze website, laat ze bijdragen aan de lonen van knelpuntberoepen, maak thet interessanter voor werkgevers om goedkoop personeel aan te nemen en aantrekkelijk voor werkzoekenden door lonen te verhogen voor zwaarder of eenvoudiger werk.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

CBS StatLine

Vacatures naar opleidingsniveau, lijkt me erg sterk dat nu opeens 200K vacatures voor hoger opgeleiden zijn, dat is een verzes tot vertienvoudiging van eerdere perioden.

Je hebt gelijk Eric, ik had me iets zorgvuldiger moeten uitdrukken. Ik las gister in de Volkskrant een artikel waarin werd gesteld dat er voor mensen met weinig of geen opleiding geen werk te vinden is. De mensen die nu bij het UWV staan ingeschreven komen niet aan de bak door gebrek aan opleiding. En dat blijkt ook uit jou cijfers zoals ik ze lees tenminste. In plaats van hoger opgeleiden had ik dus moeten zeggen mensen die hun school af hebben gemaakt.

Want dat blijft natuurlijk gewoon als een paal boven water staan, ook in jouw cijfers: Met alleen basisschool kan je het wel vegeten. Dat geldt dus voor de helft van de allochtonen (in België).

Ik ga nog prima met alleen basisonderwijs afgerond overigens :D

Wat cijfers uit Nederland verder :
Een op acht verlaat voortijdig het voortgezet onderwijs

Een op de acht leerlingen die in 2004 het voortgezet onderwijs verliet, deed dat zonder startkwalificatie en leerde ook niet door. Een startkwalificatie is een diploma op het niveau van havo, vwo, mbo-2 of hoger. Voortijdig schoolverlaten komt vaker voor bij leerlingen uit gebroken gezinnen, uit gezinnen met een lager inkomen, uit de grote stad en van niet-westerse herkomst. De voortijdig schoolverlaters hadden toen ze nog op school zaten minder vaak een bijbaan en zijn vaker verdacht geweest van crimineel gedrag. Daarnaast spelen factoren een rol zoals intelligentie, minder goed presteren, motivatie en schoolbeleving.
Zonder startkwalificatie minder succesvol op arbeidsmarkt

In 2005 zat 22 procent van de jongeren in de leeftijd van 15-22 jaar niet meer op school. Daarvan had bijna de helft geen startkwalificatie. Op de arbeidsmarkt zijn de jongeren zonder startkwalificatie minder succesvol. Ze hebben veel minder vaak een baan en zijn veel vaker werkloos dan hun leeftijdgenoten met een startkwalificatie. In 2005 was bijvoorbeeld liefst 20 procent van de jongeren zonder startkwalificatie werkloos. Onder jongeren met een startkwalificatie was dat 11 procent.
Studierendement allochtonen lager

In de afgelopen jaren is het aantal allochtonen in het hoger onderwijs sterk toegenomen. Hun studierendement is echter wel veel lager dan dat van de autochtonen. Dit geldt met name voor niet-westerse allochtonen. Van de autochtone hbo’ers is na vijf jaar ongeveer 60 procent geslaagd. Van de niet-westers allochtone studenten is dat bijna 40 procent. Ook na negen jaar is van de niet-westerse allochtonen een veel kleiner deel geslaagd dan van de autochtonen.
In het wetenschappelijk onderwijs is van de autochtone studenten na zes jaar ongeveer de helft geslaagd, van de niet-westers allochtone studenten was dat een derde. Ook na negen jaar is van de niet-westerse allochtonen een kleiner deel geslaagd dan van de autochtonen.

Had het hoogste puntenaantal van mijn klas bij het examen :o Blijft toch knap om dan nog te zakken.

Terug
Naar boven