AndroidHealthClinic

Help! Ik eet te weinig

sportsfan

Novice
Waardering
0
Lengte
1m79
Massa
67kg
Hallo Allemaal,

Ik ben sindskort op dit forum allerlei topic's en tips aan het lezen.
Erg interessant, maar het zoveel informatie dat ik het moeilijk vind om toe te passen!
Wel wordt mij duidelijk dat ik (en dat wist ik eigenlijk zelf ook wel) veel te weinig eet. Maar wat is goede voeding (er wordt zoveel gezegd en geschreven) en hoe kan ik mijn voedingspatroon weer op een normaal peil krijgen zonder daarbij aan te komen. Want dat is, zoals bij vele dames zoals ik lees, mijn angst.

Graag zou ik tips krijgen van velen die mij voor zijn gegaan. Die ook moeite hadden met het veranderen/uitbreiden van het eetpatroon.

Ik weeg zo'n 67kg bij een lengte van 1.79m.
Sport 3 a 4 keer in de week 1 a 2u. Voornamelijk cardiofitness en groepslessen (spinning, bodypump, xco). Ik geef zelf ook les.

De reden dat ik vrijwel geen krachttraining doe is dat ik in aanleg snel breed wordt. (Verbeter mij als dit onzin is, maar dit is mijn idee).

Mijn hoofddoel is om mijn vetpercentage wat omlaag te brengen.

Misschien een wat wazig verhaal, maar ik ben mij aan het inlezen in alle beschikbare informatie!

Iets meer lezen, je gewicht bij je lengte is niet mager.

Hallo Allemaal,

Ik ben sindskort op dit forum allerlei topic's en tips aan het lezen.
Erg interessant, maar het zoveel informatie dat ik het moeilijk vind om toe te passen!
Wel wordt mij duidelijk dat ik (en dat wist ik eigenlijk zelf ook wel) veel te weinig eet. Maar wat is goede voeding (er wordt zoveel gezegd en geschreven) en hoe kan ik mijn voedingspatroon weer op een normaal peil krijgen zonder daarbij aan te komen. Want dat is, zoals bij vele dames zoals ik lees, mijn angst.

Graag zou ik tips krijgen van velen die mij voor zijn gegaan. Die ook moeite hadden met het veranderen/uitbreiden van het eetpatroon.

Ik weeg zo'n 67kg bij een lengte van 1.79m.
Sport 3 a 4 keer in de week 1 a 2u. Voornamelijk cardiofitness en groepslessen (spinning, bodypump, xco). Ik geef zelf ook les.

De reden dat ik vrijwel geen krachttraining doe is dat ik in aanleg snel breed wordt. (Verbeter mij als dit onzin is, maar dit is mijn idee).

Mijn hoofddoel is om mijn vetpercentage wat omlaag te brengen.

Misschien een wat wazig verhaal, maar ik ben mij aan het inlezen in alle beschikbare informatie!

dit is niet zo weinig hoor en je bent ook niet extreem mager. je eet te weinig als je spieren wilt kweken, als je vet omlaag wilt brengen moet je nier meer eten! ja moet gwn magere eiwitrijke dingen enten vb:
kippenfillet, vis, kip, (groene) groenten, kwark,... daar kom je praktisch niet van bij (als je het met mate eet) en het is goed voor de spier ontwikkeling :)

succes

• Topic Starter Topic Starter
Bedankt voor de eerste reacties.
Het kleine misverstand is echter waarschijnlijk.. ik ben idd niet te mager.. vandaar ook dat ik mijn vet% wel graag wat omlaag zou willen brengen.

Ik heb mijn vet% niet recent laten meten, maar van een tijdje terug was het zo'n 23%. Vandaar dat ik dat wel iets omlaag wil hebben. (Gemeten met een huidplooimeter)
Op de sportschool hebben ze echter alleen zo'n handvat-apparaat, deze zijn mijn inziens niet erg betrouwbaar...

Het feit is dat ik de laatste jaren gewoon te weinig at (helemaal nu ik de fora afstruin en hele andere dingen lees).
Een gemiddelde dag zag/ziet er als volgt uit:
ontbijt: 250 gr. magere yoghurt/ kwark & rijstewafel met kaas
tussendoor: stuk fruit
middageten: 2 volkoren boterhammen met volkoren beleg
tussendoor: stuk fruit
avondeten: wisselend
En dit wekte uiteraard vaak hongerbuien op...

Nu wil ik het roer eigenlijk graag omgooien, maar ik krijg het voor mijzelf niet goed op een rijtje, gewoonweg doordat ik er niet voldoende verstand van heb.
Terwijl als ik het voor een ander lees, het heel logisch klinkt. Ik ben gewoon bang om aan te komen i.p.v. evt. wat af te vallen.

Wat wil je? Gewicht kwijt of strakker in je vel zitten?
Het één heeft niet noodzakelijkerwijs met het andere te maken ;)

Lees je eens in, bereken je onderhoud en een die hoeveelheid kcals. Bij je onderhoud wel krachttraining meerekenen, cardio niet.
Wel cardio doen.

Door de krachttraining ga je strakker in je vel zitten, door de cardio verbrand je vet (ja, da's héél kort door de bocht...) - ofwel: het 1 zonder het ander heeft weinig zin, en te snel breed word je niet (want daar eet je niet genoeg voor).

Je geeft les in cardio, krijg je dit soort vragen nooit van je leerlingen? Wat geef je hun voor antwoord?

Als ik je eetpatroon bekijk van de laatste jaren, zoals je zelf zegt, dan moet heel het roer om bij jou. Je lichaam is in spaarstand geschoten, en houd alles vast wat binnen komt. Te weinig voeding in combinatie met veel sporten/bewegen resulteert er in dat je lichaam heel zuinig met energie om gaat springen. Je stofwisseling (metabolisme) is lager dan zou moeten, en je spiermassa heb je aardig wat op in moeten leveren, dat durf ik je zelfs zo te zeggen, zonder ook maar 1 foto van jou gezien te hebben.

Wat je moet doen is er even goed voor gaan zitten en uitzoeken wat je dagelijks onderhoud aan kcal is. Daarna kan je gaan bekijken hoe je die kcal's met de juiste voeding op kan gaan vullen. De bedoeling is dat je gaat eten wat je per dag verbruikt, en wil je vet kwijt raken, dan moet je een negatief caloriebalans gaan creeren met cardio. Op die manier gaat je lichaam niet in een spaarstand zitten, en is het makkelijker vet te verliezen, ook krijg je gewoon de nodige micronutrienten binnen en zal je waarschijnlijk minder vaak ziek zijn/worden.

Dit heb je niet in 15 minuten gedaan, dus neem de tijd. Lees de topics in de voedingsectie goed door, en met name deze:

Voor het berekenen van je dagelijkse behoefte aan kcals:
http://forum.dutchbodybuilding.com/...k-berekenen-bmr-vetverlies-voorspellen-34649/

Voor je keuze in voeding in je schema:
https://forum.bodybuilding.nl/topics/slechte-en-goede-voeding-hoe-onderscheid-ik-ze.113259/

Voor het opstellen van je eigen voedingsschema:
https://forum.bodybuilding.nl/topics/hoe-je-begint-aan-het-maken-van-een-goed-voedingsschema.68557/

Heb je nog vragen, stel ze gerust.

Succes.

Allereerst welkom op dit forum!

Altijd weer leuk dat er dames zijn die zich melden ;).

Alles is eigenlijk al gezegd door mijn voorgangers, allemaal wijze raad die ik je aanraad van harte te nemen. Daarom reageer ik op een 2-tal zaken die mij opvielen.

De reden dat ik vrijwel geen krachttraining doe is dat ik in aanleg snel breed wordt.

Hoe kom je daar bij? Is dit uit ervaring?

Ik ben gewoon bang om aan te komen i.p.v. evt. wat af te vallen.

Dat is iets wat tussen de oren zit. Heb hetzelfde probleem gehad, maar als je verantwoord eet (kan ook smakelijk en gezond zijn hoor) en traint, dan gaat dat vetpercentage echt omlaag hoor. Ik zou zeggen: "ga aan de slag en doe het!".

Weet je bepaalde zaken niet of twijfel je ergens over, vraag het hier. Er zijn genoeg mensen die je willen helpen.

Allereerst weer bedankt voor de goede adviezen!
Ik ben erg blij met jullie adviezen, ga mn dagelijkse behoefte berekenen en aan de hand daarvan een voedingsschema opstellen.
Daarnaast ga ik mijn trainingsschema eens goed aanpassen. Ik moet het gewoon doen, dat is het!

@Darvenwarrior: Ik wil vooral graag strakker in mn vel zitten. In principe is dat natuurlijk wat anderen en ikzelf in de spiegel zien. En niet het gewicht dat daarbij hoort.

@Centaur: Haha, ja wat zeg ik dan tegen mijn leerlingen.. de feiten zoals deze ook veel op dit forum worden genoemd, maar op de een of andere manier is het projecteren van feiten op jezelf weer een tweede. Dan ga je toch twijfelen aan je eigen kennis. Ik geef overigens slechts 1 avond les omdat ik het erg leuk vind om te doen en omdat meerdere, veschillende momenten(helaas) niet te combineren vallen met mijn studie/werk.

@Tukker 73: Dat van aanleg om breed te worden.. dat is iets dat mij van jongs af aan verteld is. Net als dat ik breed gebouwd ben. Maar dit is toch geen complete onzin, ook al vind ik zelf ook wel dat mensen daar snel meer klaar staan!?

Als ik het nodige berekent heb etc. dan zal ik zeer zeker om jullie mening vragen! Toch handig, mensen met ervaring!

Moet je meer (of eigenlijk gewoon goed/normaal qua kcal) gaan eten eigenlijk opbouwen.. zodat je lichaam eraan went?
Iemand ervaringen mee? Het voelt zo tegenstrijdig om er ineens meer, wel goede, voeding in te gooien.. (ik klink als een vrouw denk ik haha)

Ben al druk bezig met jullie tips!

Snel breed worden heeft vrijwel geen enkele vrouw aanleg voor (of het moeten brede heupen zijn...) - zeker niet als je minder eten binnen krijgt als je lijf nodig heeft.

Ik heb 5 maanden lang een crashdieet gedaan waarbij ik 15kg ben afgevallen, en vrijwel geen omvang heb verloren. Toen was ik het zat. Ik ben daarna zonder opbouwperiode weer normaal gaan eten zoals ik al eerder deed, en ben na 8 maanden geen enkele kg aangekomen. Toen ben ik me gaan inlezen (oa hier op DBB) en na een tijdje begonnen met krachttraining en eten op (ongeveer) onderhoud. Er is toen nog 5kg af gegaan en van kledingmaat 44 -> 38.

Of ik representatief ben voor jouw situatie weet ik niet, ik kan alleen mijn ervaringen delen. Foto's van bovenstaande is te zien in de beginpost van mijn zomerlog.

Snel breed worden heeft vrijwel geen enkele vrouw aanleg voor (of het moeten brede heupen zijn...) - zeker niet als je minder eten binnen krijgt als je lijf nodig heeft.

Haha.. nee logisch!

Maarr.. (het duurt even, maar kan beter de tijd nemen dan zomaar wat doen denk ik dan maar)

BMR: 1522
Onderhoud: tussen 2093 en 2359 kcal per dag. Uitgaande van 3x kt per week. Dit lijkt mij realistisch.

Mijn idee was om tenminste te beginnen met 3x fullbody-training, ik moet alleen nog even een schema laten maken na het weekend. Dat moet zeker goedkomen!
Wat adviseren jullie aan cardio daarnaast? De verleiding is nu zo groot met het lekkere weer, lekker buiten sporten! Jammer dat het tijdgebrek er dan soms insluipt!

Ik ga een voedingsschema maken uitgaande van:
50% koolhydraten, 30% eiwitten, 20% vet.. dit zag ik in de verschillende topic's voorbij komen. Ook ongeveer in deze verhouding verdeeld over de maaltijden.. of het één meer aan het begin v/d dag en ander aan het eind.
Sowieso aan het eind vd dag iets van kwark ivm eiwitten voor de nacht.

Hebben jullie nog andere tips qua voeding die eiwitrijk is (behalve kwark, vis, kip etc)?

Ik heb wel door dat ik flink meer moet gaan eten! Dat gaat me wel moeite kosten... maar waar een wil is..;)

Zit ik op de goede weg!?

Je zit op de goede weg! :thumb:
Je zou voor een schema eens hier kunnen kijken.

Qua voeding: ik zou eens kijken of je 2000 Kcal per dag kunt eten en kijken wat er gebeurt. Vanaf daar kun je redelijk makkelijk bijstellen naar boven (meer eten) of naar beneden (minder eten). Laatste maaltijd kwark en noten (eiwitten en vet), 's ochtends als eerste maaltijd havermout en whey (eiwitten en koolhydraten), verder zorg je dat je per maaltijd én over het dagtotaal ongeveer 50-30-20 aanhoudt. Als je een opzetje maakt dan zijn hier genoeg mensen die je advies willen geven over je voedingsschema, net als je trainingsschema.

Als laatste cardio: nadat je je krachttraining hebt gedaan kun je een half uurtje aan de cardio gaan (doe waar je zin in hebt). Veel langer is (nog) niet nodig - dit is uiteraard aan te passen aan de resultaten die je boekt.

Thanks! Had al een schemaatje opgesteld.. het is alleen niet voldoende!
Weet zelf alleen niet zo goed wat toe te voegen. Soweiso 's middags tussendoor.. daar moet wat bij gok ik!
Kom nu rond de 1500 kcal uit.. doe alleen wel becel light op mn brood. Die is niet meeberekend..

Bij de laatste maaltijd 's avonds dus goed om noten toe te voegen? Welke noten adviseer je, hoeveel.. omdat teveel noten weer niet goed is!? Dat lijkt mij een goede toevoeging.

Schema:
Ontbijt (6.15u bij vroege dienst): 211 kcal
250gr magere kwark
25gr muesli

10:00u: 218 kcal
1 boterham met 30+ kaas
appel

Lunch (12.30): 403 kcal
2 volkoren boterhammen met kipfilet/runderrookvlees
sinaasappel
150g magere vruchtenkwark

Tussen 15:00u & 16:00u: 60kcal
Stuk fruit
Bouillon

Avondeten: (tussen 17:00 & 18:00)
Verschillend probeer:matig koolhydraten, stukje vlees/vis en veel groente

Avond: 120kcal
250g Magere kwark

Vind het wel soort van spannend... moet gewoon ff een tijdje niet nadenken maar doen, en dan kijken naar het resultaat! Het is zo'n gewoonte geworden, mijn huidige voeding.. maar ben de afgelopen dagen al begonnen met hier en daar wat toe te voegen!

By the way: lekker he, de zon die weer schijnt!!

Probeer eens bij elke maaltijd een goede eiwitbron te hebben:
Ontbijt is goed
10.00u: liever (ruim) kipfilet op brood en nog een boterham met (een beetje) pindakaas
lunch: magere vruchtenkwark? ach.. het kan... (maar kijk voor de grap op de voedingswaarde en vergelijk met echte kwark)
15.00u: ik mis de eiwitten... beter rijstewafels (of salade!) met tonijn (of kipfilet)

Wat ik lekker vind werken is om alle maaltijden ongeveer evenveel kcal te hebben. Geen hongergevoel, en ook niet het gevoel dat je barstensvol zit na een maaltijd.

Terug
Naar boven